Menar du att Tesla vid varje SuperCharger ska ställa en Cybertruck eller Semi som endast används för att minska toppeffekterna eller ska någon med en Cybertruck köra till superchargern och ladda ur sina batterier om det finns några som vill snabbladda? Jag tycker några powerpack eller ett megapack är en betydligt bättre läsning i så fall.Zalman3 skrev:Det gör man inte, men Tesla säger att deras laddare ska bära sina egna kostnader.Fredrik j skrev:Redovisar tesla ekonomiskt resultat för varje enskild laddstation?Zalman3 skrev:Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
Intressant är att allt fler elbilar har V2X.
Att få tillfälliga snabbladdare på en plats är enklast löst genom att köra dit en annan elbil med V2X.
Seres elbil med V2V kan ladda en annan bil med 40kW.https://www.seresbil.no/Med V2V-laddning kan du ladda andra elbilar direkt från batteriet.
Mycket användbart om du stöter på olyckliga förare i områden med dåliga laddningsmöjligheter. Laddare med upp till 40 Kwh.
SERES SF5 EVR kommer att ha en 6,6 kW AC-laddare ombord och har en V2V på upp till 40 kW.
SERES SF5 EV kommer att ha en 10 kW AC-laddare ombord och kan ta emot 100 kW DC (snabbladdning).
Kan tänka mig att en Tesla Cybertruck kan ha V2V på 250kW!
Och en Tesla Semi med 1000kWh batteri, ha V2V på 4x250kW!!!
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.mati skrev:Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Har aktiverat gratis 12 månader laddabonnemanget nu, och då är priset 3,30 sek per kWh.
Testade Ionity i Sundsvall idag, fyra laddare fanns och två tomma fundament.
Laddade själv och fick 152 kW som mest.
Jag upplever det som premium verkligen, jämfört med BEE laddarna som ger 38 kW i Sundsvall.
Restiden till Jämtland kortades med 40 minuter.
Testade Ionity i Sundsvall idag, fyra laddare fanns och två tomma fundament.
Laddade själv och fick 152 kW som mest.
Jag upplever det som premium verkligen, jämfört med BEE laddarna som ger 38 kW i Sundsvall.
Restiden till Jämtland kortades med 40 minuter.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Källa på att dom går med vinst? SuC har aldrig gått med vinst och ska inte gå med vinst. Om V2 inte genererar vinst, varifrån kommer slutsatsen att V3 genererar vinst?Zalman3 skrev:Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Gick Ionity med vinst när dom erbjöd laddning för 8€? Som jag skrev på förra sidan, Tesla tar nuvaranade pris under utbyggnaden av V3 som erbjudande. När V3 är etablerat kommer V3 priset höjas.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ionitys laddnätverk
Menar du då att min Superb diesel är premium i Sverige? Bilen klarar 216km/h och då måste den vara premium fast man inte får köra fortare en 120 km/h i Sverige. Tack då har ja premium bil.EnTraktor skrev:För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.mati skrev:Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
Re: Ionitys laddnätverk
Premium är väll ändå när det är i den övre klassen jämfört med det normala i klassen. Skulle vilja påstå att 216 km/h knappast är premium jämfört med andra bilar. Har du dock en bil som klarar 300 km/h så har du köpt något som har mer kraft än vad du behöver.nek0 skrev:Menar du då att min Superb diesel är premium i Sverige? Bilen klarar 216km/h och då måste den vara premium fast man inte får köra fortare en 120 km/h i Sverige. Tack då har ja premium bil.EnTraktor skrev:För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.mati skrev:Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
Re: Ionitys laddnätverk
Jämfört med Volvos 180km/h är det premiumvigge50 skrev:Premium är väll ändå när det är i den övre klassen jämfört med det normala i klassen. Skulle vilja påstå att 216 km/h knappast är premium jämfört med andra bilar. Har du dock en bil som klarar 300 km/h så har du köpt något som har mer kraft än vad du behöver.nek0 skrev:Menar du då att min Superb diesel är premium i Sverige? Bilen klarar 216km/h och då måste den vara premium fast man inte får köra fortare en 120 km/h i Sverige. Tack då har ja premium bil.EnTraktor skrev:För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.mati skrev:Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.

Re: Ionitys laddnätverk
En definition på premium som jag tycker stämmer är att det är när en tillverkare kan börja ta betalt för immateriella egenskaper. Till viss del design men också varumärke (status och image).
Re: Ionitys laddnätverk
Visserligen citerar du mitt inlägg, men du verkar inte ha läst det, eller så väljer du att inte vilja förstå det. För jag tror ärligt talat att jag har för en gångs skull uttryckt mig ganska begripligt.EnTraktor skrev:För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.
Jag vill inte ha laddningen för halva priset för att jag inte gillar Ionity eller nåt. Jag tänker helt enkelt inte betala för en tjänst som jag inte får (eller kan få) eftersom ingen av mina två elbilar kan ladda med 350kW. Inte ens nära. Hur kan vi ens med säkerhet veta att laddarna kan leverera 350kW? Det finns inte en enda bil på planeten som man skulle kunna använda för att testa det.
Och om det nu är effekten som kostar så mycket, varför betalar jag samma pris med en e-Golf som bara laddar med 35-40kW? Är det rimligt?
Tar en bensinmack samma pris för alla sorters drivmedel, och det är alltid det dyraste som bestämmer priset? Nä, såklart inte, och ingen människa med vett i huvudet skulle acceptera det heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Man är inte tvingad till att använda Ionity. Är de så dumma att de bygger stationer med mycket dyrare laddare och med mycket högre effekt än vad marknaden efterfrågar och sedan sätter priset för laddning på dessa stationer som om bilar kunde nyttja tekniken så lär det inte vara en framgångssaga. Själva elen som bilarna får är dock en mycket liten del i kostnaderna för att få elen i bilarna.mati skrev:Visserligen citerar du mitt inlägg, men du verkar inte ha läst det, eller så väljer du att inte vilja förstå det. För jag tror ärligt talat att jag har för en gångs skull uttryckt mig ganska begripligt.
Jag vill inte ha laddningen för halva priset för att jag inte gillar Ionity eller nåt. Jag tänker helt enkelt inte betala för en tjänst som jag inte får (eller kan få) eftersom ingen av mina två elbilar kan ladda med 350kW. Inte ens nära. Hur kan vi ens med säkerhet veta att laddarna kan leverera 350kW? Det finns inte en enda bil på planeten som man skulle kunna använda för att testa det.
Och om det nu är effekten som kostar så mycket, varför betalar jag samma pris med en e-Golf som bara laddar med 35-40kW? Är det rimligt?
Tar en bensinmack samma pris för alla sorters drivmedel, och det är alltid det dyraste som bestämmer priset? Nä, såklart inte, och ingen människa med vett i huvudet skulle acceptera det heller.
Detta gör dock inte Ionity till mindre premium, snarare tvärtom eftersom det aldrig lär bli kö på deras laddare så länge Ionity står fast och stationerna finns kvar. Det är helt upp till potentiella kunder att välja att ladda vid Ionity eller inte ladda där. Visst är det surt att man som skattebetalare har varit med och stöttat idiotin. Dessa pengar hade gjort mycket större nytta till annat, tex fler laddare med max 175 kW istället för färre med 800V 350kW om inte annat.
Ska jag spekulera misstänker jag att projektet kommer att avslutas när villkoren för bidragen är uppfyllda och sedan kommer något nytt. Nätverket kanske säljs till någon annan befintlig aktör som har bättre koll på marknaden men Ionity har väl på sätt och vis uppfyllt allt som ägarna önskat misstänker jag.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.EnTraktor skrev:För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.mati skrev:Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror att tidigare Tesla ägare inte har förstått vilken premium laddning Tesla har haft.
Tidigare med ostrypt laddeffekt och få bilar på SuC har det laddat på riktigt bra.
Med fri SuC kan nog även känslan bli att det är gratis.
Då känns Ionity dyr.
Jag som kämpat med sega BEE laddare med kö, och som gett runt 40 kW till priset 5,00 sek per kWh tycker istället det känns väldigt lyxigt.
De 60 sekunder det tar innan Ionity börjar ladda spelar inte så stor roll tycker jag. Men det borde kunna gå snabbare.
Tidigare med ostrypt laddeffekt och få bilar på SuC har det laddat på riktigt bra.
Med fri SuC kan nog även känslan bli att det är gratis.
Då känns Ionity dyr.
Jag som kämpat med sega BEE laddare med kö, och som gett runt 40 kW till priset 5,00 sek per kWh tycker istället det känns väldigt lyxigt.
De 60 sekunder det tar innan Ionity börjar ladda spelar inte så stor roll tycker jag. Men det borde kunna gå snabbare.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Off Grid Byggaren skrev:Jag tror att tidigare Tesla ägare inte har förstått vilken premium laddning Tesla har haft.
Tidigare med ostrypt laddeffekt och få bilar på SuC har det laddat på riktigt bra.
Med fri SuC kan nog även känslan bli att det är gratis.
Då känns Ionity dyr.
Jag som kämpat med sega BEE laddare med kö, och som gett runt 40 kW till priset 5,00 sek per kWh tycker istället det känns väldigt lyxigt.
De 60 sekunder det tar innan Ionity börjar ladda spelar inte så stor roll tycker jag. Men det borde kunna gå snabbare.
Jag har en 100D med fri SuC. Låg på 141 kW i Markaryd i en bra stund senast trots att jag rullade in med 20% SOC. På en halvtimmes glasspaus gick det från 20% till 76% SOC. Mycket mer än jag behövde.
Re: Ionitys laddnätverk
Precis, det finns nog inte många vanliga människor som vill betala detta. Och om nu Ionity är tänkt att vara en premiumleverantör för några få utvalda så får jag erkänna att jag har totalt missuppfattat det hela. Jag trodde i min enfald att Ionity har skapats för att ge gemene man möjlighet att använda en elbil på långresor, ungefär så som man kör med en fossilbil och så som Tesla gör med sitt supercharger nätverk. Att det skulle bli en svindyr premiumtjänst som inte riktar sig till allmänheten utan bara till ett fåtal premiumkunder som inte bryr sig om vad det kostar framgick liksom inte i deras marknadsföring, och det gör det fortfarande inte.Verdi skrev:Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
Initialt påstod Ionity att snabbladdning hos dem skulle kosta ungefär lika mycket som att tanka. Då tyckte alla redan att det lät dyrt. I verkligheten blev det dock en helt annan prisbild, för annars hade priserna legat nånstans runt 5 kr/kWh idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fast om du inte har fri SuC så... Jämfört med att ladda på Bee och deras 50kW-laddare för 5:-/kWh så är det nog värt pengarna faktiskt.mati skrev:Precis, det finns nog inte många vanliga människor som vill betala detta. Och om nu Ionity är tänkt att vara en premiumleverantör för några få utvalda så får jag erkänna att jag har totalt missuppfattat det hela. Jag trodde i min enfald att Ionity har skapats för att ge gemene man möjlighet att använda en elbil på långresor, ungefär så som man kör med en fossilbil och så som Tesla gör med sitt supercharger nätverk. Att det skulle bli en svindyr premiumtjänst som inte riktar sig till allmänheten utan bara till ett fåtal premiumkunder som inte bryr sig om vad det kostar framgick liksom inte i deras marknadsföring, och det gör det fortfarande inte.Verdi skrev:Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
Initialt påstod Ionity att snabbladdning hos dem skulle kosta ungefär lika mycket som att tanka. Då tyckte alla redan att det lät dyrt. I verkligheten blev det dock en helt annan prisbild, för annars hade priserna legat nånstans runt 5 kr/kWh idag.
Re: Ionitys laddnätverk
Men Bee har en flat rate för 400kr/månad utan bindningstid. Det tycker jag är billigtVerdi skrev:Fast om du inte har fri SuC så... Jämfört med att ladda på Bee och deras 50kW-laddare för 5:-/kWh så är det nog värt pengarna faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Att ladda 80 kWh på BEE i Sundsvall tar två timmar om det inte är kö till den.Verdi skrev:
Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
På Ionity cirka 40 minuter med e-tron 55.
Det kostar 250:- extra mot BEE och restiden minskar över en timme.
Så vid långresa tycker jag absolut det är värt pengarna, men inte som dagliga laddningen.
Fast då finns ju abonnemang för 200:- per månad och sedan 3,30 sek per kWh.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Pratar vi nu om samma mål?Svenssons skrev:Man är inte tvingad till att använda Ionity. Är de så dumma att de bygger stationer med mycket dyrare laddare och med mycket högre effekt än vad marknaden efterfrågar och sedan sätter priset för laddning på dessa stationer som om bilar kunde nyttja tekniken så lär det inte vara en framgångssaga. Själva elen som bilarna får är dock en mycket liten del i kostnaderna för att få elen i bilarna.mati skrev:Visserligen citerar du mitt inlägg, men du verkar inte ha läst det, eller så väljer du att inte vilja förstå det. För jag tror ärligt talat att jag har för en gångs skull uttryckt mig ganska begripligt.
Jag vill inte ha laddningen för halva priset för att jag inte gillar Ionity eller nåt. Jag tänker helt enkelt inte betala för en tjänst som jag inte får (eller kan få) eftersom ingen av mina två elbilar kan ladda med 350kW. Inte ens nära. Hur kan vi ens med säkerhet veta att laddarna kan leverera 350kW? Det finns inte en enda bil på planeten som man skulle kunna använda för att testa det.
Och om det nu är effekten som kostar så mycket, varför betalar jag samma pris med en e-Golf som bara laddar med 35-40kW? Är det rimligt?
Tar en bensinmack samma pris för alla sorters drivmedel, och det är alltid det dyraste som bestämmer priset? Nä, såklart inte, och ingen människa med vett i huvudet skulle acceptera det heller.
Detta gör dock inte Ionity till mindre premium, snarare tvärtom eftersom det aldrig lär bli kö på deras laddare så länge Ionity står fast och stationerna finns kvar. Det är helt upp till potentiella kunder att välja att ladda vid Ionity eller inte ladda där. Visst är det surt att man som skattebetalare har varit med och stöttat idiotin. Dessa pengar hade gjort mycket större nytta till annat, tex fler laddare med max 175 kW istället för färre med 800V 350kW om inte annat.
Ska jag spekulera misstänker jag att projektet kommer att avslutas när villkoren för bidragen är uppfyllda och sedan kommer något nytt. Nätverket kanske säljs till någon annan befintlig aktör som har bättre koll på marknaden men Ionity har väl på sätt och vis uppfyllt allt som ägarna önskat misstänker jag.
Re: Ionitys laddnätverk
Konstigt att du tar upp abonnemang på Ionity för 200:- som något bra, men inte abonnemang för 399:- och fri laddning på BEEOff Grid Byggaren skrev:Att ladda 80 kWh på BEE i Sundsvall tar två timmar om det inte är kö till den.Verdi skrev:
Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
På Ionity cirka 40 minuter med e-tron 55.
Det kostar 250:- extra mot BEE och restiden minskar över en timme.
Så vid långresa tycker jag absolut det är värt pengarna, men inte som dagliga laddningen.
Fast då finns ju abonnemang för 200:- per månad och sedan 3,30 sek per kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Visst kan man fortsätta att gå runt, runt definitionen på vad som är premium eller inte. Det är dock uppenbart att det är relativt subjektivt, om man ser till den här tråden. För mig så kändes det i alla fall premium att glida in i Puoltikasvaara och ladda för ca 2,60:- kW/h, på våran roadtrip Sthlm-Björkliden. Även fast det bara var 2 laddare där, lerigt på marken, ett stängt kafé och vi toppade max 120 kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Men hur får du till den uträkningen? Eller jämför du med de som har en Tesla med fri laddning? Om du t ex har en Audi eTron men inte har abonnemanget så bör du jämföra med t ex Bee som tar 5 kr/kWh. Så då blir det (8,70-5)*80=296 kr. Fortfarande mycket pengar för en halvtimme men en mer rättvis jämförelse skulle jag säga.Verdi skrev:Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.EnTraktor skrev:För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.mati skrev:Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
Re: Ionitys laddnätverk
Det känns som om de flesta som klagar på Ionitys prissättning glömmer bort att vi som faktiskt har glädje av Ionity inte har möjlighet att utnyttja Teslas SuC nätverk. Vi kör inte Tesla, och då blir det meningslöst att jämföra priser mellan SuC och Ionity. Den korrekta jämförelsen är såklart mellan Ionity och alla de aktörer som har enstaka 50 kW laddare sporadiskt utspridda längd vägarna. Gör man den jämförelsen är antingen Ionity billiga, eller de andra aktörerna på marknaden dyra. Jag betalar gladeligen 50-100% extra för vetskapen att det finns fyra fungerande laddare som kommer ge min bil full effekt vid de laddstopp jag planerat. Det finns inget tristare än att komma fram till en ensam, trasig eller upptagen 50 kW laddare, eller för den delen en 50 kW laddare som visar sig ge max 35 kW, som jag varit med om ett antal gånger. Att betala 3,50-5 kr/kWh för en så usel tjänst är för mig ett större rån än att Ionity tar 8,70 kr/kWh.
Så varför inte välja en Tesla då? Jo, för att det i nuläget inte finns någon Tesla som fyller just mina behov, till ett pris som inte närmar sig miljonen eller mer. Till och med Model Y kommer kosta en bit över 700 000 kr. Jag kör ca 500 mil om året utöver de 2500 mil jag klarar på hemmaladdning. De ca 5000 kr extra om året det kostar mig att ladda på Ionity, jämfört med om jag kunde laddat på SuC, känns inte ens i närheten av ett rån med tanke på hur mycket billigare bilen jag kör var i inköpspris. Hade inte Ionity funnits hade jag inte haft en elbil som enda bil idag. Övriga aktörers laddnätverk är helt enkelt inte bra nog ens sammanlagt om man jämför med Ionity, även om Eon/ Clever nu börjat bygga ut ett konkurrenskraftigt laddnätverk som brukar lovande.
Så varför inte välja en Tesla då? Jo, för att det i nuläget inte finns någon Tesla som fyller just mina behov, till ett pris som inte närmar sig miljonen eller mer. Till och med Model Y kommer kosta en bit över 700 000 kr. Jag kör ca 500 mil om året utöver de 2500 mil jag klarar på hemmaladdning. De ca 5000 kr extra om året det kostar mig att ladda på Ionity, jämfört med om jag kunde laddat på SuC, känns inte ens i närheten av ett rån med tanke på hur mycket billigare bilen jag kör var i inköpspris. Hade inte Ionity funnits hade jag inte haft en elbil som enda bil idag. Övriga aktörers laddnätverk är helt enkelt inte bra nog ens sammanlagt om man jämför med Ionity, även om Eon/ Clever nu börjat bygga ut ett konkurrenskraftigt laddnätverk som brukar lovande.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Ja jag jämför med fri SuC med en bil som verkligen kan ladda 350 kW. Men en sån finns ju inte än...vigge50 skrev:Men hur får du till den uträkningen? Eller jämför du med de som har en Tesla med fri laddning? Om du t ex har en Audi eTron men inte har abonnemanget så bör du jämföra med t ex Bee som tar 5 kr/kWh. Så då blir det (8,70-5)*80=296 kr. Fortfarande mycket pengar för en halvtimme men en mer rättvis jämförelse skulle jag säga.
Med en E-Tron så är Ionity 3 ggr så snabbt som Bee. 80 kWh tar då 1h36m alternativt 32m. Då är det drygt en timme man sparar. Då är 296 kronor överkomligt helt plötsligt.
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle vara intressant att se hur mkt Ionity i tex nedeländera nyttjas där Fastned verkar vara en stor aktör.
Dom verkar ta €0.59 per kwh och har åtminstone 175kW laddare.
Dvs vad händer när det blir konkurrens?
Dom verkar ta €0.59 per kwh och har åtminstone 175kW laddare.
Dvs vad händer när det blir konkurrens?
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity har ju klagat över att ingen laddar hos dem längre, fast de skyllde på Corona. Kan ju vara nåt annat också, fast det vill de inte begripa. Vi får väl se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14