En bekant till mig skrev och undrade om några "fakta" om elbilar hämtade ur boken Fartrusiga av Björn Forsberg.
https://www.adlibris.com/se/bok/fartrus ... 9188965059
Hans ståndpunkt är tydligen att bilismen och flyget etc. kommer att gå under. Detta påstår han om elbilar:
1. "När förlusten av energi i elkraftverk samt distributionen över elnäten fram till elbilens laddstolpar beaktas, är denna (elbilen) inte längre lika iögonfallande resurssmart."
2. "Ett vanligt litiumbatteri kan redan efter fem år ha förlorat 20-30 procents kapacitet."
3. "Som beska på moset är batteriets livslängd överlag kortare än bilens rimligt förväntade."
4. "Att kallstarta en elbil en vanlig januaridag är rena döden för batteriet..."
5. Han skriver om den höga inköpskostnaden men nämner inte alls den låga driftskostnaden (elkostnad, service, skatt)
Jag lugnade min bekant, som f.ö. redan leasar en Hyundai Kona.
Detta låter som de farhågor man hade om elbilar för 10 år sedan. Han har inte uppdaterat sig något alls.
Boken Fartrusiga av Björn Forsberg
Moderator: Redaktion
Re: Boken Fartrusiga av Björn Forsberg
Intressant!Jerker skrev:En bekant till mig skrev och undrade om några "fakta" om elbilar hämtade ur boken Fartrusiga av Björn Forsberg.
https://www.adlibris.com/se/bok/fartrus ... 9188965059
Hans ståndpunkt är tydligen att bilismen och flyget etc. kommer att gå under. Detta påstår han om elbilar:
1. "När förlusten av energi i elkraftverk samt distributionen över elnäten fram till elbilens laddstolpar beaktas, är denna (elbilen) inte längre lika iögonfallande resurssmart."
2. "Ett vanligt litiumbatteri kan redan efter fem år ha förlorat 20-30 procents kapacitet."
3. "Som beska på moset är batteriets livslängd överlag kortare än bilens rimligt förväntade."
4. "Att kallstarta en elbil en vanlig januaridag är rena döden för batteriet..."
5. Han skriver om den höga inköpskostnaden men nämner inte alls den låga driftskostnaden (elkostnad, service, skatt)
Jag lugnade min bekant, som f.ö. redan leasar en Hyundai Kona.
Detta låter som de farhågor man hade om elbilar för 10 år sedan. Han har inte uppdaterat sig något alls.
Jag ska föreläsa om elbilar på samma event som Björn Forsberg i höst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jaha! Var och när?Zalman3 skrev:Intressant!
Jag ska föreläsa om elbilar på samma event som Björn Forsberg i höst.
19 september i Överklinten utanför Robertsfors i Västerbotten.
Arne Müller moderator.
Björn Forsberg (kl 11.00? - eller kanske 10.30?) börjar dagen med att, med sin rykande färska bok ”Fartrusiga”som grund, problematisera den storskaliga, globala mobiliteten ur ett omställningsperspektiv.
Arne och Björn för ett fördjupande samtal utifrån den gemensamma podden ”Vägval”.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension