Kom ihåg att om 1-1 1/2 år börjar de första förmånsbilar av Tesla Model 3 gå ut och finns ju risk för marknadsvärdet kommer sjunka lite mer, men det är ju ingen som vet än. Samtidigt kommer Model Y som jag tror många kommer välja framför Model 3. Välj den du tycker bäst om och trivs bäst med och bry dig inte om så mycket annat, båda är mycket fina bilar.
Själv gjorde jag valet i februari - köpte en Model S Performance begagnad framför en ny Model 3 först och främst för att jag tycker 3:an är för högljud, gillar inte interiören och exteriören.
för mig var valet ny S "raven" eller ny 3
Y kommer så småningom och fler kommer föredra den över 3 ja, men de första kommer leveras om 3/4- 1 år, sen kör folk den i 3 år eller så så det kommer dröja innan begangnadmarknaden svämmer över av Y, så 3 lär vara ett tryggt köp just nu.
Jag har svårt att se att man inte kan gilla 3:ans exteriör, den är ju väldigt lik S, bara lite kortare. Båda biler är ju snygga. Interiören tror jag är en vanesak, lika så nosen på 3.an som folk verkar ha så svårt för "en bil måste ju ha en grill, det har de alltid haft, och det måste finnas cockpit känsla i förarsätet. jag gillar iden om att skärmen är för alla passagerare i bilen, och minimalismen i trean ger rofylld känsla. Jag är i och för sig arkitekt och därav miljöskadat i mina åsikter om design. Det är en smaksak, det är vad man gillar bäst. 3:an lite modernare in och ut, S lite mer traditionell och corporate i sitt utryck. Båda dock milsvida mer moderna i designen än alla konkurrenter.
Låt oss bara konstatera att det är högst individuellt vad man föredrar och prioriterar. Det finns inget rätt eller fel helt enkelt. Alla har bias mot det ena eller andra och det blir tydligt när man läser i den här tråden.
Det enda rätta är att provköra och bilda sig en egen uppfattning utifrån behov och preferenser. Vad folk skriker på internet kan man mest ta med en nypa salt och det gäller såklart även mina subjektiva åsikter
Nedan har jag klippt in den texten jag skrev i tråden, vilken jag tycker stämmer bra fortfarande. Om något så är jag ännu mer nöjd med min Model 3 idag än vad jag var för 9 månader sedan. För priset som Model 3 kostar så är det en "bargain" och utifrån mina preferenser det bästa i bilväg i prisklassen. Tilläggas skall då att det gäller P-modellen och jag tycker verkligen den extra prestandan, 20" däcken, styvare chassit gör bilen snäppet vassare.
Några saker som jag uppskattar med 3:an som jag skulle saknar om jag bytte till S:
- Placering av mobiltelefon(er) under skärmen. Har man trådlös laddplatta blir det ännu bättre. Man kan se mobildisplayen när den laddas och den ligger still även vid "inspirerande körning"
<snip/>
- Klimatanläggningen i 3:an ger en jämnare temperatur och mer inställningsmöjligheter för hur luftutsläppen blåser.
- Stereon upplever jag som bättre och ger en skönare spridning av ljudet jämfört med Ultra-Hifi i S:en.
<snip/>
Snabbare laddhastighet, CCS-port utan adapter, nyare batteriteknik, nästan obefintlig Vampire drain, "tyskt" chassi som är en skön blandning av komfort/sport trots 20" på min bil samt betydligt bättre bromsar (på P) är ytterligare sådant som är fördel.
Schysst lista! Håller med om klimatanläggningen och stereon, även om det mest är en känsla.
Däremot låter det inte som att du provat jämngamla bilar, provat för kort stund eller så har Tesla helt enkelt fixat mycket sedan i höstas. Jag kan inte mäta upp någon skillnad på vampire drain mellan min S och 3. Teslarati påstod 2018 tvärtom att 3:an hade värre vampire drain än S/X men det är som sagt inget jag lyckats mäta upp. Och i den trådlösa laddaren (som numera ingår, men inte gjorde när du skrev din lista) i S så kan inte telefonen röra sig en centimeter.
Ang. det här med skärmen som alla skriver att man vänjer sig vid så är det med största sannolikhet olika beroende på hur man kör bil. Jag har inte vant mig på två månader med min 3, men så sitter jag inte och tittar i mobiltelefonen när jag kör heller.
En refresh har varit på gång länge. Då får man eventuellt vänta lika länge.
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Kul hur olika detta är. Jag tycker det är en del av behållningen. Är lite rädd att dom ska ta bort det i någon stor revision av MS...
Haha. Jo vi är alla olika. Jag har funderat på en X. Men just instrumenten framför ratten är en dealbreaker för mig. Och jag tvivlar starkt på att de skulle göra en så massiv förändring i en befintlig modell. Så nästa bil jag kan tänka mig är nog Cybertryck.
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Medeltida med instrument i blickfånget? Ibland känns Model 3-förare som de riktiga sektmedlemmarna.
Ohh. Ett litet personangrepp. Tack ska du ha Verdi.
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Kul hur olika detta är. Jag tycker det är en del av behållningen. Är lite rädd att dom ska ta bort det i någon stor revision av MS...
Haha. Jo vi är alla olika. Jag har funderat på en X. Men just instrumenten framför ratten är en dealbreaker för mig. Och jag tvivlar starkt på att de skulle göra en så massiv förändring i en befintlig modell. Så nästa bil jag kan tänka mig är nog Cybertryck.
För mig är det inte en dealbreaker, men tycker helt klart det är en stor fördel för trean. Fick jag stoppa in 3ans interiör i min X så skulle jag göra det bums!
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Kul hur olika detta är. Jag tycker det är en del av behållningen. Är lite rädd att dom ska ta bort det i någon stor revision av MS...
Haha. Jo vi är alla olika. Jag har funderat på en X. Men just instrumenten framför ratten är en dealbreaker för mig. Och jag tvivlar starkt på att de skulle göra en så massiv förändring i en befintlig modell. Så nästa bil jag kan tänka mig är nog Cybertryck.
Hoppas du har rätt! Vet man hur Cyberbruckens interiör kommer se ut?
Hoppas du har rätt! Vet man hur Cyberbruckens interiör kommer se ut?
Den blir väl snarlik Model 3, fast med 17” liggande skärm?
Ja, den lär nog inte ändras för mycket från vad som redan visats utom möjligtvis ratten. Får Elon sin vilja och önskan igenom så blir det ingen rätt men dit lär vi inte komma med de regler och lagar som gäller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Kul hur olika detta är. Jag tycker det är en del av behållningen. Är lite rädd att dom ska ta bort det i någon stor revision av MS...
Haha. Jo vi är alla olika. Jag har funderat på en X. Men just instrumenten framför ratten är en dealbreaker för mig. Och jag tvivlar starkt på att de skulle göra en så massiv förändring i en befintlig modell. Så nästa bil jag kan tänka mig är nog Cybertryck.
Hoppas du har rätt! Vet man hur Cyberbruckens interiör kommer se ut?
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Medeltida med instrument i blickfånget? Ibland känns Model 3-förare som de riktiga sektmedlemmarna.
Ohh. Ett litet personangrepp. Tack ska du ha Verdi.
Det var det väl inte? Angrepp på alla tusentals som kör Modem 3 isf.
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Medeltida med instrument i blickfånget? Ibland känns Model 3-förare som de riktiga sektmedlemmarna.
Ohh. Ett litet personangrepp. Tack ska du ha Verdi.
Det var det väl inte? Angrepp på alla tusentals som kör Modem 3 isf.
Fast det är väl knappast bättre att angripa tusentals personer än en enstaka.
Men jag kan i alla fall hålla med om att det är en smula extremt att avfärda instrument framför ratten på det sättet som Tjosansa gjorde. Jag skulle dock inte känt mig särskilt träffad även om min M3LR hade levererats, så jag hade inte tagit illa upp.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Schysst lista! Håller med om klimatanläggningen och stereon, även om det mest är en känsla.
Däremot låter det inte som att du provat jämngamla bilar, provat för kort stund eller så har Tesla helt enkelt fixat mycket sedan i höstas. Jag kan inte mäta upp någon skillnad på vampire drain mellan min S och 3. Teslarati påstod 2018 tvärtom att 3:an hade värre vampire drain än S/X men det är som sagt inget jag lyckats mäta upp. Och i den trådlösa laddaren (som numera ingår, men inte gjorde när du skrev din lista) i S så kan inte telefonen röra sig en centimeter.
Ang. det här med skärmen som alla skriver att man vänjer sig vid så är det med största sannolikhet olika beroende på hur man kör bil. Jag har inte vant mig på två månader med min 3, men så sitter jag inte och tittar i mobiltelefonen när jag kör heller.
En refresh har varit på gång länge. Då får man eventuellt vänta lika länge.
Du har helt rätt när det gäller vampire drain. Jag hade MCU1 i mina Model S och det var nog främst där det var problem. Tesla har också optimerat mjukvaran successivt för nyare S och 3. Upplever hur som helst ingen vampire drain alls i min model 3 så det måste varit på tidiga amerikanska bilar det strulade.
Haha, ja, det där med skärmen verkar vara en klar vattendelare. Jag tycker det är suveränt med layouten i Model 3 men det är definitiv inte en dealbreaker. Men alla tycker vi olika och det är väl egentligen inte konstigare än så
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Medeltida med instrument i blickfånget? Ibland känns Model 3-förare som de riktiga sektmedlemmarna.
Ohh. Ett litet personangrepp. Tack ska du ha Verdi.
Det var det väl inte? Angrepp på alla tusentals som kör Modem 3 isf.
Fast det är väl knappast bättre att angripa tusentals personer än en enstaka.
Men jag kan i alla fall hålla med om att det är en smula extremt att avfärda instrument framför ratten på det sättet som Tjosansa gjorde. Jag skulle dock inte känt mig särskilt träffad även om min M3LR hade levererats, så jag hade inte tagit illa upp.
Angrepp och angrepp. Vissa koketterar ju med att de är Elons fans.
Angrepp och angrepp. Vissa koketterar ju med att de är Elons fans.
Jag tycker inte det var särskilt allvarligt. Som sagt, jag hade inte tagit illa upp av din kommentar. Eller snarare, jag tar inte illa upp, för även om jag ännu inte fått min Model 3 så beror det bara på försenad leverans. Innerst inne känner jag mig som en Model 3 ägare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
För allt i världen vänta inte Vet inte vad du kör idag, men oavsett vad det är så kommer du bara ångra att du inte bytte tidigare oavsett om du köper en S eller 3. Framförallt såklart om nuvarande bil är en fossilbil.
.
Håller med. Vänta inte för länge. Oavsett detaljerna på S eller 3 så blir det allra flesta nöjda. Största ”problemet” med båda Bilarna är att det är lätt att körsträckan ökar och man spenderar mer tid framför ratten. Efter 4900 mil (pendling och utflykter) eller ca 100 min/dag i snitt i min 3:a så är det fortfarande trevligt bakom ratten. Sen kan man diskutera om det är bra eller dåligt
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Medeltida med instrument i blickfånget? Ibland känns Model 3-förare som de riktiga sektmedlemmarna.
Ohh. Ett litet personangrepp. Tack ska du ha Verdi.
Det var det väl inte? Angrepp på alla tusentals som kör Modem 3 isf.
Det är inte första gången du använder begrepp som "sektmedlem" eller "fanboy" när någon gillar något med Tesla som inte du gör. Det blir lite tröttsamt.
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Medeltida med instrument i blickfånget? Ibland känns Model 3-förare som de riktiga sektmedlemmarna.
Ohh. Ett litet personangrepp. Tack ska du ha Verdi.
Det var det väl inte? Angrepp på alla tusentals som kör Modem 3 isf.
Det är inte första gången du använder begrepp som "sektmedlem" eller "fanboy" när någon gillar något med Tesla som inte du gör. Det blir lite tröttsamt.
Tja... jag tycker att Tesla och därmed Elon går i helt rätt riktning. Jag hade gärna haft premiumbilen, och därför hade jag gärna sett en uppdaterat S. Men enklare och modernare layout som rör sig längre och längre bort från konventionella bränslebiler är väl naturligt ? Om vi bortser från off topic och personliga preferenser, så är S lyxigare, och 3 modernare. S har också moderniserats! Tillbaka i 2012 gick det inte ens att presentera en bil utan grill, så man fick sätta dit den där svarta ovalen! Görst fyra år senare var världen mogen för en bil utan grill. Vi är alla mer eller mindre vanemänniskor. Inte ens i moderna fritänkande skandinavien lyckas vi så väl - titta på polestar två, även den med massor ”bränslebilsfornlämningar” inbyggd.
Lite som att ha smått (fejk-)spröjsade fönster på ett nybyggd modernt hus. Ingen som tänker över att spröjsen bara var där för att fönsterglas inte gick att få större en gång i tiden?
Hur som helst tackar jag för diskussionen som för första halvan var en mycket bra tråd för mig andra halvan kanske gled lite off topic
Jag beställer troligen en 3 på måndag - fast jag hade attans gärna haft en S
Tja... jag tycker att Tesla och därmed Elon går i helt rätt riktning. Jag hade gärna haft premiumbilen, och därför hade jag gärna sett en uppdaterat S. Men enklare och modernare layout som rör sig längre och längre bort från konventionella bränslebiler är väl naturligt ? Om vi bortser från off topic och personliga preferenser, så är S lyxigare, och 3 modernare. S har också moderniserats! Tillbaka i 2012 gick det inte ens att presentera en bil utan grill, så man fick sätta dit den där svarta ovalen! Görst fyra år senare var världen mogen för en bil utan grill. Vi är alla mer eller mindre vanemänniskor. Inte ens i moderna fritänkande skandinavien lyckas vi så väl - titta på polestar två, även den med massor ”bränslebilsfornlämningar” inbyggd.
Lite som att ha smått (fejk-)spröjsade fönster på ett nybyggd modernt hus. Ingen som tänker över att spröjsen bara var där för att fönsterglas inte gick att få större en gång i tiden?
Hur som helst tackar jag för diskussionen som för första halvan var en mycket bra tråd för mig andra halvan kanske gled lite off topic
Jag beställer troligen en 3 på måndag - fast jag hade attans gärna haft en S
Fast det är ju inte så att instrumentkluster bakom ratten har särskilt mycket med bilens drivlina att göra. Det presenteras information där som t ex hastighet, återstående bränslemängd, indikering av blinkers och helljus, varning för öppna dörrar och mycket annat. Det är information som är lika relevant i en elbil som i en bensin/dieselbil. Argumentet för att placera informationen där är inte förbränningsmotorn.
När det gäller spröjsar på fönster så blir det väl inte mindre snyggt för att det går att klara sig utan dem. Att addera detaljer bara av estetiska skäl är fullt rimligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fast det är ju inte så att instrumentkluster bakom ratten har särskilt mycket med bilens drivlina att göra. Det presenteras information där som t ex hastighet, återstående bränslemängd, indikering av blinkers och helljus, varning för öppna dörrar och mycket annat. Det är information som är lika relevant i en elbil som i en bensin/dieselbil. Argumentet för att placera informationen där är inte förbränningsmotorn.
När man började placera instrument framför ratten så var det analoga grejer byggda för att visa status på avgasmotorn samt hastighet etc. Man hade också stora, tunna, rattar som inte var i vägen.
Idag har vi helt annan teknik. Rattar är tjocka och små. Infotainment är ett begrepp som blivit allt viktigare. Nu har vi allt större platta skärmar i bilarna. Med en elbil finns det ingen poäng att visa varvräknare, oljetryck osv. Det är också svårt att klämma in en 15+ tums skärm framför ratten, och inte så kul att titta på film med ratten i vägen.
Dvs en stor central skärm är mkt mer lämplig idag.
Fast det är ju inte så att instrumentkluster bakom ratten har särskilt mycket med bilens drivlina att göra. Det presenteras information där som t ex hastighet, återstående bränslemängd, indikering av blinkers och helljus, varning för öppna dörrar och mycket annat. Det är information som är lika relevant i en elbil som i en bensin/dieselbil. Argumentet för att placera informationen där är inte förbränningsmotorn.
När man började placera instrument framför ratten så var det analoga grejer byggda för att visa status på avgasmotorn samt hastighet etc. Man hade också stora, tunna, rattar som inte var i vägen.
Idag har vi helt annan teknik. Rattar är tjocka och små. Infotainment är ett begrepp som blivit allt viktigare. Nu har vi allt större platta skärmar i bilarna. Med en elbil finns det ingen poäng att visa varvräknare, oljetryck osv. Det är också svårt att klämma in en 15+ tums skärm framför ratten, och inte så kul att titta på film med ratten i vägen.
Dvs en stor central skärm är mkt mer lämplig idag.
Det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra. Polestars koncept:
Fast det är ju inte så att instrumentkluster bakom ratten har särskilt mycket med bilens drivlina att göra. Det presenteras information där som t ex hastighet, återstående bränslemängd, indikering av blinkers och helljus, varning för öppna dörrar och mycket annat. Det är information som är lika relevant i en elbil som i en bensin/dieselbil. Argumentet för att placera informationen där är inte förbränningsmotorn.
När man började placera instrument framför ratten så var det analoga grejer byggda för att visa status på avgasmotorn samt hastighet etc. Man hade också stora, tunna, rattar som inte var i vägen.
Idag har vi helt annan teknik. Rattar är tjocka och små. Infotainment är ett begrepp som blivit allt viktigare. Nu har vi allt större platta skärmar i bilarna. Med en elbil finns det ingen poäng att visa varvräknare, oljetryck osv. Det är också svårt att klämma in en 15+ tums skärm framför ratten, och inte så kul att titta på film med ratten i vägen.
Dvs en stor central skärm är mkt mer lämplig idag.
Det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra. Polestars koncept:
87C96555-1E7F-4728-9B7C-F23FC0564E1B.jpeg
Nej, men vad är poängen? Det finns inget som säger att det är bättre att titta neråt än lite åt sidan.
Det handlar bara om vana.
Det där konceptet hade varit MYCKET snyggare utan den där displayen framför ratten. Less is more.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Man kan ju tänka sig möjlighet att kunna spegla upp vald info på en telefon/surfplatta som man kan placera var som helst. I morgontrafiken har jag sett folk som satt sin telefon i ratten.
Fast det är ju inte så att instrumentkluster bakom ratten har särskilt mycket med bilens drivlina att göra. Det presenteras information där som t ex hastighet, återstående bränslemängd, indikering av blinkers och helljus, varning för öppna dörrar och mycket annat. Det är information som är lika relevant i en elbil som i en bensin/dieselbil. Argumentet för att placera informationen där är inte förbränningsmotorn.
När man började placera instrument framför ratten så var det analoga grejer byggda för att visa status på avgasmotorn samt hastighet etc. Man hade också stora, tunna, rattar som inte var i vägen.
Idag har vi helt annan teknik. Rattar är tjocka och små. Infotainment är ett begrepp som blivit allt viktigare. Nu har vi allt större platta skärmar i bilarna. Med en elbil finns det ingen poäng att visa varvräknare, oljetryck osv. Det är också svårt att klämma in en 15+ tums skärm framför ratten, och inte så kul att titta på film med ratten i vägen.
Dvs en stor central skärm är mkt mer lämplig idag.
Det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra. Polestars koncept:
87C96555-1E7F-4728-9B7C-F23FC0564E1B.jpeg
Nej, men vad är poängen? Det finns inget som säger att det är bättre att titta neråt än lite åt sidan.
Det handlar bara om vana.
Det där konceptet hade varit MYCKET snyggare utan den där displayen framför ratten.
Då är du kanske inte målgruppen då. Utseende är ju väldigt subjektivt och förmodligen kommer det finnas bilar åt alla smaker. Förhoppningsvis.
Själv skulle jag hellre slopa mittskärmen eller åtminstone gömma den. Det tycker jag skulle bli mycket snyggare.