Laban skrev:HenrikC skrev:Vad har Ariya som inte konkurrenterna har? Leafen hade tillgång och lågt pris. Nu finns alternativ så tillgång är inget argument och priserna på Ariya är oklara. Stort batteri dock, så den kan bli en faktor som påverkar konkurrenterna att skaffa större batterier.
Det skulle väl vara 22 kW AC då. Annars tror jag det är mest en smärre chock över att de faktiskt erbjuder något som åtminstone på pappret är konkurrenskraftigt. Kanske ska väl tilläggas, priset avgör förstås.
Men hade/har Leaf verkligen lågt pris ? Brukar vara så att om något säljer dåligt så är priset för högt.
Jag tycker att Ariya på papperet ser bra ut.
Men slår den verkligen Skoda Enyaq 80X vad gäller pris???
Tror tyvärr inte det.
Ariya kan hamna i mellanmjölksdiket som Mercedes EQC.
Hyfsat bra, men det finns bättre.
Och räkna inte bort Tesla modell Y.
Den har dom egenskaper som många Svenssons vill ha.
Och säljer man lite för dåligt, då kommer man sänka priset rejält, gissar att den har ca 25% lägre tillverkningskostnad jämfört med alla andra, så det finns mycket luft i priset.
Polestar 2 kommer ju enligt dom själva inte upp i några nämnvärd tillverkningsvolymer förrän 2022.
Och då är konkurrensen knivskarp!
Då kanske en MG ZS EV 73kWh kostar under 20.000 Euro ute i Europa.