Northvolt

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

mastodontfilmsmats

Re: Northvolt

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Det blir inte litet.... jävlar i min låda. Jag som gammal skelleftebo blir inte så lite imponerad att världens tredje tråkigaste stad (sånär som på hockeyn och människorna naturligtvis) lyckats få dit tillverkningen.
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare

Inlägg av Blixten »

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

I DN-artikeln står att NV hoppas på att ha 25% av den europeiska batterimarknaden 2025, 25% tror de motsvarar 150GWh. Om vi utgår från att nästan allt går till bilar och en bil i snitt har 75 kWh skulle det innebära 8 miljoner elbilar byggda i Europa det året. Det är ungefär 40% av den totala produktionen om totalen blir ungefär som vanligt de senaste åren. Jag hoppas det blir mer än så!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Elof skrev:
I DN-artikeln står att NV hoppas på att ha 25% av den europeiska batterimarknaden 2025, 25% tror de motsvarar 150GWh. Om vi utgår från att nästan allt går till bilar och en bil i snitt har 75 kWh skulle det innebära 8 miljoner elbilar byggda i Europa det året. Det är ungefär 40% av den totala produktionen om totalen blir ungefär som vanligt de senaste åren. Jag hoppas det blir mer än så!
Northvolt hoppas sälja batterier för +500 miljarder kr per år 2025!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Hörde om BMW-affären på radion. Där sa man också att BMW är delägare i företaget. Hur mycket äger dom?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Zalman3 skrev:
Elof skrev:
Var har du läst det? Låter mycket om de samtidigt räknar med att bygga 150GWh. Blir ju 250000 SEK för ett 75kWh-batteri.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Elof skrev:
Zalman3 skrev:

Var har du läst det? Låter mycket om de samtidigt räknar med att bygga 150GWh. Blir ju 250000 SEK för ett 75kWh-batteri.
Rimlighetskoll: Sveriges BNP är runt 3000 miljarder så det skulle motsvara 15% av Sveriges BNP och vara flera gånger större än den svenska försvarsbudgeten.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Bygger NV några batterier ännu? Känns väldigt mastigt och .com-bubbligt att ha order på 20mdr utan produktion. Jag är skeptisk till hypen kring NV men jag hoppas jag har fel. Dock var det länge sedan jag såg mycket pengar tryckas in i något så fort...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

Remuz skrev:
Bygger NV några batterier ännu? Känns väldigt mastigt och .com-bubbligt att ha order på 20mdr utan produktion. Jag är skeptisk till hypen kring NV men jag hoppas jag har fel. Dock var det länge sedan jag såg mycket pengar tryckas in i något så fort...
Från intervju i DI så har de totalt sett orders på 130 miljarder redan. Vet inte hur mycket som har investerats ännu i bolaget men måste ju vara flera miljarder antar jag.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Remuz skrev:
Jodå, men bara på en ”prototypproduktionslina” i Västerås. Gigafabriken i Skellefteå är ju fortfarande under uppbyggnad. Det är ju en ganska speciell situation nu när alla vill ha elbilar och ”ingen” i Europa tillverkar batterier. Vad som förvånade mig var att de stora biltillverkarna inte ides sätta igång egen utveckling och produktion av battericeller. Det blir ju en ganska stor andel av bilarnas värde som sitter i batterierna. Men ligger NV på en tillräckligt låg vinstmarginal anser väl biltillverkarna att det är inte är värt besväret, eller snarare risken, att ta saken i helt egna händer. När ingen, utom Tesla, gör det så känns det väl tryggast för bilcheferna att följa strömmen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev:
Remuz skrev:
Jodå, men bara på en ”prototypproduktionslina” i Västerås. Gigafabriken i Skellefteå är ju fortfarande under uppbyggnad. Det är ju en ganska speciell situation nu när alla vill ha elbilar och ”ingen” i Europa tillverkar batterier. Vad som förvånade mig var att de stora biltillverkarna inte ides sätta igång egen utveckling och produktion av battericeller. Det blir ju en ganska stor andel av bilarnas värde som sitter i batterierna. Men ligger NV på en tillräckligt låg vinstmarginal anser väl biltillverkarna att det är inte är värt besväret, eller snarare risken, att ta saken i helt egna händer. När ingen, utom Tesla, gör det så känns det väl tryggast för bilcheferna att följa strömmen.
Enligt nyhetsinslag imorse är BMW delägare i northvolt. Framgår inte av en googling.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Fredrik j skrev:
.
Enligt nyhetsinslag imorse är BMW delägare i northvolt. Framgår inte av en googling.
Det stämmer, 500 miljoner har BMW köpt in sig med. VW är också delägare.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev:
Det är ju en ganska speciell situation nu när alla vill ha elbilar och ”ingen” i Europa tillverkar batterier. Vad som förvånade mig var att de stora biltillverkarna inte ides sätta igång egen utveckling och produktion av battericeller. Det blir ju en ganska stor andel av bilarnas värde som sitter i batterierna. Men ligger NV på en tillräckligt låg vinstmarginal anser väl biltillverkarna att det är inte är värt besväret, eller snarare risken, att ta saken i helt egna händer. När ingen, utom Tesla, gör det så känns det väl tryggast för bilcheferna att följa strömmen.
Så ovan är en missuppfattning då? Både BMW och VW äger batteritillverkning? Kanske smart att dela investeringen med någon?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Det är ju en ganska speciell situation nu när alla vill ha elbilar och ”ingen” i Europa tillverkar batterier. Vad som förvånade mig var att de stora biltillverkarna inte ides sätta igång egen utveckling och produktion av battericeller. Det blir ju en ganska stor andel av bilarnas värde som sitter i batterierna. Men ligger NV på en tillräckligt låg vinstmarginal anser väl biltillverkarna att det är inte är värt besväret, eller snarare risken, att ta saken i helt egna händer. När ingen, utom Tesla, gör det så känns det väl tryggast för bilcheferna att följa strömmen.
Så ovan är en missuppfattning då? Både BMW och VW äger batteritillverkning? Kanske smart att dela investeringen med någon?
Det förvånade mig att bilgiganterna istället för att ta saken i egna händer helt och hållet låter en svensk startup komma från ingenstans (eller från Tesla) och ta huvudrollen, att de inte vågade göra det själva. Om det var smart eller ej av bilcheferna får vi se. Aktiemarknaden verkar värdera Teslas strategier högre, men det handlar ju inte bara om batterier.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev:
Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Det förvånade mig att bilgiganterna istället för att ta saken i egna händer helt och hållet låter en svensk startup komma från ingenstans (eller från Tesla) och ta huvudrollen, att de inte vågade göra det själva. Om det var smart eller ej av bilcheferna får vi se. Aktiemarknaden verkar värdera Teslas strategier högre, men det handlar ju inte bara om batterier.
Nej precis. Att investera i northvolt är ju ett sätt att dela investeringarna med någon.
Antar att man gör bedömningen att northvolt klarar det fortare och billigare än att göra det helt på egen hand.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Elof skrev:
Zalman3 skrev:
Elof skrev:
I denna artikel pratar Northvolt om att vill bygga ytterligare 4-5 fabriker och ta ca 20% av den Europeiska batterimarknaden 2025.
Northvolt: Vi vill bygga ytterligare 4-5 jättefabriker. Efter Skellefteå siktar Northvolt mot att bygga flera fabriker. Företaget siktar på att ha en femtedel av marknaden för elbilsbatterier i Europa. Det innebär att fyra eller fem fabriker ska byggas av samma storlek som den i Skellefteå.
https://www.nyteknik.se/premium/northvo ... er-6969875

20% av 250 miljarder euro är 50 miljarder euro.
Vilket blir ca 520 miljarder kr per år 2025.
According to some forecasts, Europe could capture a battery market of up to €250 billion a year from 2025 onwards.
https://ec.europa.eu/growth/industry/po ... lliance_en
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Var har du läst det? Låter mycket om de samtidigt räknar med att bygga 150GWh. Blir ju 250000 SEK för ett 75kWh-batteri
Northvolt ska ju inte bara bygga batterier till bilindustrin.

Andra typer av batterier kan vara betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Vi kan konstatera att NVs senaste egna prognos verkar vara att producera 150GWh batterier 2025 (om nu DN lyckats återge rätt siffror från intervjun).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Elof skrev:
Vi kan konstatera att NVs senaste egna prognos verkar vara att producera 150GWh batterier 2025 (om nu DN lyckats återge rätt siffror från intervjun).
En annan faktor är ju att priserna på batterier kan sjunka mera än förväntat.

Dock har ju Northvolt sagt att de redan har order på 122 miljarder.
Plus BMWs 20,8 miljarder, totalt 142,8 miljarder.
Di-uppgifter: Northvolts fabriksbygge säkrat – tar order på 122 miljarder
https://digital.di.se/artikel/klart-nor ... -miljarder

EDIT:

Tydligen är fabriker för 40+24=64GWh säkrat.
Tillkännagivandet avslöjar inte vilken kapacitet för hur många fordon BMW kommer att få från Northvolt för de två miljarder euro. Northvolt Ett bör börja 2021 med en kapacitet på 32 GWh och utvidgas till 40 GWh år 2024. Som välkänt samarbetar Northvolt också med VW , där en gemensam fabrik med en produktionskapacitet på 16 GWh ska öppnas i slutet av 2023 och senare utvidgas till 24 GWh.

Northvolts VD Peter Carlsson sade i november 2019 att hans företag siktar på produktionskapacitet på cirka 150 GWh och en marknadsandel på 25 procent i Europa år 2030. "Det finns ingen tvekan om att våra ambitioner går långt utöver 64 GWh," berättade Carlsson till The Financial Times. Han har nu hittat en viktig stor kund.

https://www.electrive.net/2020/07/16/bm ... northvolt/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Den ska kunna producera batterier som tillsammans har en energi på 16 gigawattimmar, GWh, årligen. Det räcker till uppemot 300.000 bilar.
https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-lan ... -fran-bmw/

De 64GWh de redan ska bygga räcker till 1,2 miljoner elbilar.
Kommer de upp i 160 GWh så räcker det till ca 3 miljoner elbilar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Spännande att se vilken kvalitet batterierna kommer få.
Sedan lurar ju grafbatterierna runt hörnen. (dröjer nog några år, men de provar att framställa dem i industiell skala) Northvolt kan säkert ställa om vid behov.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Spännande att se vilken kvalitet batterierna kommer få.
Sedan lurar ju grafbatterierna runt hörnen. (dröjer nog några år, men de provar att framställa dem i industiell skala) Northvolt kan säkert ställa om vid behov.
Det är ju 2 saker som skeptikerna har klagat på vad gäller Northvolt.
Del finansieringen, dels att de har konkurrenskraftig teknik.

Finansieringen verkar ha ordnat sig. Dock har de pratat lite om vilken teknik de använder.
Angående teknikskiften har Peter Carlsson sagt att det spelar inte så stor roll.
Nästan oavsett vilka kemikalier man använder så är tillverkningsprocessen till 80-90% den samma.

Dock kan ju patent ställa till det så att man inte får tillgång till bra batteriteknik.

Dock tillverkar man ju batterier i liten skala sedan i slutet av 2019 i Västerås.
Och de måste ju vara tillräckligt bra för att ha lyckats få ihop 142 miljarder i orderstock.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Det är väl riktig stor brist på batterier nu, så min gissning är att det inte är ett stort problem på ett tag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

bjelkeman skrev:
Det är väl riktig stor brist på batterier nu, så min gissning är att det inte är ett stort problem på ett tag.
Det är en mycket stor brist på batterier, men också en mycket snabb teknikutveckling.
Nissan hade ju en batterifabrik som inte höll måttet.
Och de tvingades sälja den billigt.

Blir mycket intressant Teslas batteridag.
Om Tesla har tagit fram egna batterier som har 20-30% högre densitet och är därmed 20-30% billigare att tillverka per kWh.
Och dessutom klara ca dubbelt så många laddcykler.
Då är det en batteri revolution vi pratar om!

Ska då Tesla göra en nyemission på 10% och få in 28 miljarder dollar och för pengarna bygga gigantiska batterifabriker.
För eget behov, men också för att sälja batterier till andra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Northvolt andra fabrik hamnar i
Salzgitter.
The Northvolt–Volkswagen Group Joint Venture is establishing a battery factory in Salzgitter, Lower Saxony, Germany

Det tredje fabriken kan hamna i München.
I en DN-intervju hösten 2019 sade BMW:s chef för battericellsteknik att han förväntar sig att Northvolts tredje fabrik hamnar nära BMW i tyska München.
Skriv svar