Northvolt
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Northvolt
Det blir inte litet.... jävlar i min låda. Jag som gammal skelleftebo blir inte så lite imponerad att världens tredje tråkigaste stad (sånär som på hockeyn och människorna naturligtvis) lyckats få dit tillverkningen.
Re: Northvolt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Re: Northvolt
I DN-artikeln står att NV hoppas på att ha 25% av den europeiska batterimarknaden 2025, 25% tror de motsvarar 150GWh. Om vi utgår från att nästan allt går till bilar och en bil i snitt har 75 kWh skulle det innebära 8 miljoner elbilar byggda i Europa det året. Det är ungefär 40% av den totala produktionen om totalen blir ungefär som vanligt de senaste åren. Jag hoppas det blir mer än så!
Re: Northvolt
Northvolt hoppas sälja batterier för +500 miljarder kr per år 2025!!!Elof skrev:I DN-artikeln står att NV hoppas på att ha 25% av den europeiska batterimarknaden 2025, 25% tror de motsvarar 150GWh. Om vi utgår från att nästan allt går till bilar och en bil i snitt har 75 kWh skulle det innebära 8 miljoner elbilar byggda i Europa det året. Det är ungefär 40% av den totala produktionen om totalen blir ungefär som vanligt de senaste åren. Jag hoppas det blir mer än så!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Hörde om BMW-affären på radion. Där sa man också att BMW är delägare i företaget. Hur mycket äger dom?
Re: Northvolt
Var har du läst det? Låter mycket om de samtidigt räknar med att bygga 150GWh. Blir ju 250000 SEK för ett 75kWh-batteri.Zalman3 skrev:Northvolt hoppas sälja batterier för +500 miljarder kr per år 2025!!!Elof skrev:I DN-artikeln står att NV hoppas på att ha 25% av den europeiska batterimarknaden 2025, 25% tror de motsvarar 150GWh. Om vi utgår från att nästan allt går till bilar och en bil i snitt har 75 kWh skulle det innebära 8 miljoner elbilar byggda i Europa det året. Det är ungefär 40% av den totala produktionen om totalen blir ungefär som vanligt de senaste åren. Jag hoppas det blir mer än så!
Re: Northvolt
Rimlighetskoll: Sveriges BNP är runt 3000 miljarder så det skulle motsvara 15% av Sveriges BNP och vara flera gånger större än den svenska försvarsbudgeten.Elof skrev:Var har du läst det? Låter mycket om de samtidigt räknar med att bygga 150GWh. Blir ju 250000 SEK för ett 75kWh-batteri.Zalman3 skrev:
Northvolt hoppas sälja batterier för +500 miljarder kr per år 2025!!!
Re: Northvolt
Bygger NV några batterier ännu? Känns väldigt mastigt och .com-bubbligt att ha order på 20mdr utan produktion. Jag är skeptisk till hypen kring NV men jag hoppas jag har fel. Dock var det länge sedan jag såg mycket pengar tryckas in i något så fort...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Northvolt
Från intervju i DI så har de totalt sett orders på 130 miljarder redan. Vet inte hur mycket som har investerats ännu i bolaget men måste ju vara flera miljarder antar jag.Remuz skrev:Bygger NV några batterier ännu? Känns väldigt mastigt och .com-bubbligt att ha order på 20mdr utan produktion. Jag är skeptisk till hypen kring NV men jag hoppas jag har fel. Dock var det länge sedan jag såg mycket pengar tryckas in i något så fort...
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Re: Northvolt
Jodå, men bara på en ”prototypproduktionslina” i Västerås. Gigafabriken i Skellefteå är ju fortfarande under uppbyggnad. Det är ju en ganska speciell situation nu när alla vill ha elbilar och ”ingen” i Europa tillverkar batterier. Vad som förvånade mig var att de stora biltillverkarna inte ides sätta igång egen utveckling och produktion av battericeller. Det blir ju en ganska stor andel av bilarnas värde som sitter i batterierna. Men ligger NV på en tillräckligt låg vinstmarginal anser väl biltillverkarna att det är inte är värt besväret, eller snarare risken, att ta saken i helt egna händer. När ingen, utom Tesla, gör det så känns det väl tryggast för bilcheferna att följa strömmen.Remuz skrev:Bygger NV några batterier ännu? Känns väldigt mastigt och .com-bubbligt att ha order på 20mdr utan produktion. Jag är skeptisk till hypen kring NV men jag hoppas jag har fel. Dock var det länge sedan jag såg mycket pengar tryckas in i något så fort...
Re: Northvolt
Enligt nyhetsinslag imorse är BMW delägare i northvolt. Framgår inte av en googling.Elof skrev:Jodå, men bara på en ”prototypproduktionslina” i Västerås. Gigafabriken i Skellefteå är ju fortfarande under uppbyggnad. Det är ju en ganska speciell situation nu när alla vill ha elbilar och ”ingen” i Europa tillverkar batterier. Vad som förvånade mig var att de stora biltillverkarna inte ides sätta igång egen utveckling och produktion av battericeller. Det blir ju en ganska stor andel av bilarnas värde som sitter i batterierna. Men ligger NV på en tillräckligt låg vinstmarginal anser väl biltillverkarna att det är inte är värt besväret, eller snarare risken, att ta saken i helt egna händer. När ingen, utom Tesla, gör det så känns det väl tryggast för bilcheferna att följa strömmen.Remuz skrev:Bygger NV några batterier ännu? Känns väldigt mastigt och .com-bubbligt att ha order på 20mdr utan produktion. Jag är skeptisk till hypen kring NV men jag hoppas jag har fel. Dock var det länge sedan jag såg mycket pengar tryckas in i något så fort...
Re: Northvolt
Det stämmer, 500 miljoner har BMW köpt in sig med. VW är också delägare.Fredrik j skrev:.
Enligt nyhetsinslag imorse är BMW delägare i northvolt. Framgår inte av en googling.
Re: Northvolt
Så ovan är en missuppfattning då? Både BMW och VW äger batteritillverkning? Kanske smart att dela investeringen med någon?Elof skrev:Det är ju en ganska speciell situation nu när alla vill ha elbilar och ”ingen” i Europa tillverkar batterier. Vad som förvånade mig var att de stora biltillverkarna inte ides sätta igång egen utveckling och produktion av battericeller. Det blir ju en ganska stor andel av bilarnas värde som sitter i batterierna. Men ligger NV på en tillräckligt låg vinstmarginal anser väl biltillverkarna att det är inte är värt besväret, eller snarare risken, att ta saken i helt egna händer. När ingen, utom Tesla, gör det så känns det väl tryggast för bilcheferna att följa strömmen.
Re: Northvolt
Det förvånade mig att bilgiganterna istället för att ta saken i egna händer helt och hållet låter en svensk startup komma från ingenstans (eller från Tesla) och ta huvudrollen, att de inte vågade göra det själva. Om det var smart eller ej av bilcheferna får vi se. Aktiemarknaden verkar värdera Teslas strategier högre, men det handlar ju inte bara om batterier.Fredrik j skrev:Så ovan är en missuppfattning då? Både BMW och VW äger batteritillverkning? Kanske smart att dela investeringen med någon?Elof skrev:Det är ju en ganska speciell situation nu när alla vill ha elbilar och ”ingen” i Europa tillverkar batterier. Vad som förvånade mig var att de stora biltillverkarna inte ides sätta igång egen utveckling och produktion av battericeller. Det blir ju en ganska stor andel av bilarnas värde som sitter i batterierna. Men ligger NV på en tillräckligt låg vinstmarginal anser väl biltillverkarna att det är inte är värt besväret, eller snarare risken, att ta saken i helt egna händer. När ingen, utom Tesla, gör det så känns det väl tryggast för bilcheferna att följa strömmen.
Re: Northvolt
Nej precis. Att investera i northvolt är ju ett sätt att dela investeringarna med någon.Elof skrev:Det förvånade mig att bilgiganterna istället för att ta saken i egna händer helt och hållet låter en svensk startup komma från ingenstans (eller från Tesla) och ta huvudrollen, att de inte vågade göra det själva. Om det var smart eller ej av bilcheferna får vi se. Aktiemarknaden verkar värdera Teslas strategier högre, men det handlar ju inte bara om batterier.Fredrik j skrev:Så ovan är en missuppfattning då? Både BMW och VW äger batteritillverkning? Kanske smart att dela investeringen med någon?Elof skrev:Det är ju en ganska speciell situation nu när alla vill ha elbilar och ”ingen” i Europa tillverkar batterier. Vad som förvånade mig var att de stora biltillverkarna inte ides sätta igång egen utveckling och produktion av battericeller. Det blir ju en ganska stor andel av bilarnas värde som sitter i batterierna. Men ligger NV på en tillräckligt låg vinstmarginal anser väl biltillverkarna att det är inte är värt besväret, eller snarare risken, att ta saken i helt egna händer. När ingen, utom Tesla, gör det så känns det väl tryggast för bilcheferna att följa strömmen.
Antar att man gör bedömningen att northvolt klarar det fortare och billigare än att göra det helt på egen hand.
Re: Northvolt
I denna artikel pratar Northvolt om att vill bygga ytterligare 4-5 fabriker och ta ca 20% av den Europeiska batterimarknaden 2025.Elof skrev:Var har du läst det? Låter mycket om de samtidigt räknar med att bygga 150GWh. Blir ju 250000 SEK för ett 75kWh-batteri.Zalman3 skrev:Northvolt hoppas sälja batterier för +500 miljarder kr per år 2025!!!Elof skrev:I DN-artikeln står att NV hoppas på att ha 25% av den europeiska batterimarknaden 2025, 25% tror de motsvarar 150GWh. Om vi utgår från att nästan allt går till bilar och en bil i snitt har 75 kWh skulle det innebära 8 miljoner elbilar byggda i Europa det året. Det är ungefär 40% av den totala produktionen om totalen blir ungefär som vanligt de senaste åren. Jag hoppas det blir mer än så!
https://www.nyteknik.se/premium/northvo ... er-6969875Northvolt: Vi vill bygga ytterligare 4-5 jättefabriker. Efter Skellefteå siktar Northvolt mot att bygga flera fabriker. Företaget siktar på att ha en femtedel av marknaden för elbilsbatterier i Europa. Det innebär att fyra eller fem fabriker ska byggas av samma storlek som den i Skellefteå.
20% av 250 miljarder euro är 50 miljarder euro.
Vilket blir ca 520 miljarder kr per år 2025.
https://ec.europa.eu/growth/industry/po ... lliance_enAccording to some forecasts, Europe could capture a battery market of up to €250 billion a year from 2025 onwards.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Northvolt ska ju inte bara bygga batterier till bilindustrin.
Var har du läst det? Låter mycket om de samtidigt räknar med att bygga 150GWh. Blir ju 250000 SEK för ett 75kWh-batteri
Andra typer av batterier kan vara betydligt dyrare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Vi kan konstatera att NVs senaste egna prognos verkar vara att producera 150GWh batterier 2025 (om nu DN lyckats återge rätt siffror från intervjun).
Re: Northvolt
En annan faktor är ju att priserna på batterier kan sjunka mera än förväntat.Elof skrev:Vi kan konstatera att NVs senaste egna prognos verkar vara att producera 150GWh batterier 2025 (om nu DN lyckats återge rätt siffror från intervjun).
Dock har ju Northvolt sagt att de redan har order på 122 miljarder.
Plus BMWs 20,8 miljarder, totalt 142,8 miljarder.
https://digital.di.se/artikel/klart-nor ... -miljarderDi-uppgifter: Northvolts fabriksbygge säkrat – tar order på 122 miljarder
EDIT:
Tydligen är fabriker för 40+24=64GWh säkrat.
https://www.electrive.net/2020/07/16/bm ... northvolt/Tillkännagivandet avslöjar inte vilken kapacitet för hur många fordon BMW kommer att få från Northvolt för de två miljarder euro. Northvolt Ett bör börja 2021 med en kapacitet på 32 GWh och utvidgas till 40 GWh år 2024. Som välkänt samarbetar Northvolt också med VW , där en gemensam fabrik med en produktionskapacitet på 16 GWh ska öppnas i slutet av 2023 och senare utvidgas till 24 GWh.
Northvolts VD Peter Carlsson sade i november 2019 att hans företag siktar på produktionskapacitet på cirka 150 GWh och en marknadsandel på 25 procent i Europa år 2030. "Det finns ingen tvekan om att våra ambitioner går långt utöver 64 GWh," berättade Carlsson till The Financial Times. Han har nu hittat en viktig stor kund.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-lan ... -fran-bmw/Den ska kunna producera batterier som tillsammans har en energi på 16 gigawattimmar, GWh, årligen. Det räcker till uppemot 300.000 bilar.
De 64GWh de redan ska bygga räcker till 1,2 miljoner elbilar.
Kommer de upp i 160 GWh så räcker det till ca 3 miljoner elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Spännande att se vilken kvalitet batterierna kommer få.
Sedan lurar ju grafbatterierna runt hörnen. (dröjer nog några år, men de provar att framställa dem i industiell skala) Northvolt kan säkert ställa om vid behov.
Sedan lurar ju grafbatterierna runt hörnen. (dröjer nog några år, men de provar att framställa dem i industiell skala) Northvolt kan säkert ställa om vid behov.
Re: Northvolt
Det är ju 2 saker som skeptikerna har klagat på vad gäller Northvolt.Mickep skrev:Spännande att se vilken kvalitet batterierna kommer få.
Sedan lurar ju grafbatterierna runt hörnen. (dröjer nog några år, men de provar att framställa dem i industiell skala) Northvolt kan säkert ställa om vid behov.
Del finansieringen, dels att de har konkurrenskraftig teknik.
Finansieringen verkar ha ordnat sig. Dock har de pratat lite om vilken teknik de använder.
Angående teknikskiften har Peter Carlsson sagt att det spelar inte så stor roll.
Nästan oavsett vilka kemikalier man använder så är tillverkningsprocessen till 80-90% den samma.
Dock kan ju patent ställa till det så att man inte får tillgång till bra batteriteknik.
Dock tillverkar man ju batterier i liten skala sedan i slutet av 2019 i Västerås.
Och de måste ju vara tillräckligt bra för att ha lyckats få ihop 142 miljarder i orderstock.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Det är väl riktig stor brist på batterier nu, så min gissning är att det inte är ett stort problem på ett tag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Northvolt
Det är en mycket stor brist på batterier, men också en mycket snabb teknikutveckling.bjelkeman skrev:Det är väl riktig stor brist på batterier nu, så min gissning är att det inte är ett stort problem på ett tag.
Nissan hade ju en batterifabrik som inte höll måttet.
Och de tvingades sälja den billigt.
Blir mycket intressant Teslas batteridag.
Om Tesla har tagit fram egna batterier som har 20-30% högre densitet och är därmed 20-30% billigare att tillverka per kWh.
Och dessutom klara ca dubbelt så många laddcykler.
Då är det en batteri revolution vi pratar om!
Ska då Tesla göra en nyemission på 10% och få in 28 miljarder dollar och för pengarna bygga gigantiska batterifabriker.
För eget behov, men också för att sälja batterier till andra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Northvolt andra fabrik hamnar i
Salzgitter.
Det tredje fabriken kan hamna i München.
Salzgitter.
The Northvolt–Volkswagen Group Joint Venture is establishing a battery factory in Salzgitter, Lower Saxony, Germany
Det tredje fabriken kan hamna i München.
I en DN-intervju hösten 2019 sade BMW:s chef för battericellsteknik att han förväntar sig att Northvolts tredje fabrik hamnar nära BMW i tyska München.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension