Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Ganska coolt faktiskt, hoppas dom lyckas också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

tor-ake skrev:

Om det strålar in 1000W per kvadratmeter, och 170 av dem blir till elektrisk energi så är det för mig ganska självklart att det inte blir *varmare* inne i huset. Jag har gjort lite mätningar, och visst är luften varm mellan panelerna och taket, men takytans temperatur (och det är den som huset "ser") är lägre.
Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset eller en panel som reflekterar 20% och absorberar ytterligare 20% som blir el. Pannan kommer då värmas med 100W/kvm mot solpanelen som kommer värmas med 600 W/kvm.

Har man en mörk panel som absorberar mycket från början så kan såklart takets temp sjunka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
tor-ake skrev:

Om det strålar in 1000W per kvadratmeter, och 170 av dem blir till elektrisk energi så är det för mig ganska självklart att det inte blir *varmare* inne i huset. Jag har gjort lite mätningar, och visst är luften varm mellan panelerna och taket, men takytans temperatur (och det är den som huset "ser") är lägre.
Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset...
Blir så när man blir äldre :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset eller en panel som reflekterar 20% och absorberar ytterligare 20% som blir el. Pannan kommer då värmas med 100W/kvm mot solpanelen som kommer värmas med 600 W/kvm.

Har man en mörk panel som absorberar mycket från början så kan såklart takets temp sjunka.
Finns det över huvud taget pannor som reflekterar 90 %, eller ens nära det värdet?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset eller en panel som reflekterar 20% och absorberar ytterligare 20% som blir el. Pannan kommer då värmas med 100W/kvm mot solpanelen som kommer värmas med 600 W/kvm.

Har man en mörk panel som absorberar mycket från början så kan såklart takets temp sjunka.
Finns det över huvud taget pannor som reflekterar 90 %, eller ens nära det värdet?
Aldrig hört om spegelpannor? :P
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Artikel i media

Inlägg av [JM] »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset eller en panel som reflekterar 20% och absorberar ytterligare 20% som blir el. Pannan kommer då värmas med 100W/kvm mot solpanelen som kommer värmas med 600 W/kvm.

Har man en mörk panel som absorberar mycket från början så kan såklart takets temp sjunka.
Finns det över huvud taget pannor som reflekterar 90 %, eller ens nära det värdet?
I mina kvarter så är det typ bara röda och svarta pannor på de flesta taken med fördelningen uppskattad till ca 50/50.
Har nog alldrig någonsin i mitt liv sett en vit, blank eller annan variant av högreflekterand tak....
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Tror inte ens det är tillåtet med reflekterande takpannor. Kan ju ställa till det för grannarna.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2226
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

Denna något kryptiska text skrev jag på solcellsforum för något år sedan:
Jag mätte i somras vid två olika tillfällen, och luften under panelerna var mellan 3 och 6 grader varmare än omgivningen (19 resp 26 grader), mätt precis vid panelens baksida var det 11 resp 18 grader varmare än omgivningen. Den högsta temperaturen alltså 26+18 = 44 grader. På en svart takpanna i solsken var det 41 grader vid samma tillfälle.
Specifikt för min installation gäller alltså att takytan är svalare under panelernas skugga, trots att panelerna i sig blir varma. Men jag har blåa paneler, svarta takpannor och bra luftväxling under panelerna. Svarta paneler, vita pannor och dålig luftväxling kan säkert ge ett annat resultat.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 309
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Artikel i media

Inlägg av Viper »

Så framtiden är vätgas? Wtf ...

EU-kommissionen satsar 430 miljarder euro på vätgas:
http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-komm ... pa-vatgas/
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Viper skrev:
Så framtiden är vätgas? Wtf ...

EU-kommissionen satsar 430 miljarder euro på vätgas:
http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-komm ... pa-vatgas/
Vätgas är en viktig del i omställningen. Det kan användas för exempelvis energilager där volym inte är så viktigt, likväl som för att få en stålproduktion fri från kolet.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Viper skrev:
Så framtiden är vätgas? Wtf ...

EU-kommissionen satsar 430 miljarder euro på vätgas:
http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-komm ... pa-vatgas/

Vätgas må väl ha sina brister men nog är det en av de bästa sätten att lagra stora mängder energi som vi känner till idag? "Stora batterier" är väl inte direkt lämpligt?

Sen behöver man väl inte driva personbilar med vätgas om man inte vill. Finns gott om andra saker som också behöver energi.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Tror inte ens det är tillåtet med reflekterande takpannor. Kan ju ställa till det för grannarna.

I svenskt klimat vill man nog ha ett tak som hjälper till att värma huset snarare än ett tak som gör huset svalar under någon varm sommarvecka. :)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Stålindustrin...

Går det ens att driva en masugn på batteri?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Artikel i media

Inlägg av Surfaren »

nek0 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Undrar hur man mår i kroppen efter 8 timmar i sträck utan att kliva ur. Kommer man ens ut sen? :)
Men i övrigt är jag glad att Samuelsson har kommit till insikt sedan sina uttalanden för några år sen. Och om bilen klarar 8 timmar (i 80-100?) så att jag kan stanna där jag vill längs vägen så okej då.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

nek0 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Att någon som hrr Samuelsson säger nåt sånt, han underkänner ju dagens körtidsregler för tung trafik, bevisar bara att han inte tror på elbilar på riktigt, behöva ta till ett sånt krystat argument
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 309
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Artikel i media

Inlägg av Viper »

Teslaspolen skrev:
Viper skrev:
Så framtiden är vätgas? Wtf ...

EU-kommissionen satsar 430 miljarder euro på vätgas:
http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-komm ... pa-vatgas/
Vätgas är en viktig del i omställningen. Det kan användas för exempelvis energilager där volym inte är så viktigt, likväl som för att få en stålproduktion fri från kolet.
Absolut. Jag tar tillbaka ... för industri o energilager är det så klart helt ok. Jag kanske läste lite för snabbt ... :oops:
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Surfaren skrev:
nek0 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Undrar hur man mår i kroppen efter 8 timmar i sträck utan att kliva ur. Kommer man ens ut sen? :)
Men i övrigt är jag glad att Samuelsson har kommit till insikt sedan sina uttalanden för några år sen. Och om bilen klarar 8 timmar (i 80-100?) så att jag kan stanna där jag vill längs vägen så okej då.
Hur man mår efter 8 timmar bakom ratten vet jag inte,har aldrig testat
Däremot har jag inget emot om bilen klarar en sån resa, typ om det är flera som kan köra eller att man som du säger kan välja var man ska stanna och ladda
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

När vi körde till Levi i vintras, takbox, motvind, 1 dm blötsnö på vägen så hade vi ca 25 mils räckvidd. Så ja, mer räckvidd skulle jag gärna ha.

Men ok, hade 100+ kW laddare funnits på vägen dit hade det varit ett icke problem. Och det är nog inte så vanligt med 100 mils körningar under liknande förhållanden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

nek0 skrev:
Surfaren skrev:
nek0 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Undrar hur man mår i kroppen efter 8 timmar i sträck utan att kliva ur. Kommer man ens ut sen? :)
Men i övrigt är jag glad att Samuelsson har kommit till insikt sedan sina uttalanden för några år sen. Och om bilen klarar 8 timmar (i 80-100?) så att jag kan stanna där jag vill längs vägen så okej då.
Hur man mår efter 8 timmar bakom ratten vet jag inte,har aldrig testat
Däremot har jag inget emot om bilen klarar en sån resa, typ om det är flera som kan köra eller att man som du säger kan välja var man ska stanna och ladda
Nya MS LR Plus klarar säkert 60 mil motorväg om man kör lite snålt. Skulle Tesla sätta i ett 120kwh batteri och optimera lite till så är inte 80 mil omöjligt. Vi är snart där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Man kan undra om LR Plus skall komma hit nån gång.
Egentligen är det väl bara fälgarna som skiljer? Men ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Laban skrev:
När vi körde till Levi i vintras, takbox, motvind, 1 dm blötsnö på vägen så hade vi ca 25 mils räckvidd. Så ja, mer räckvidd skulle jag gärna ha.

Men ok, hade 100+ kW laddare funnits på vägen dit hade det varit ett icke problem. Och det är nog inte så vanligt med 100 mils körningar under liknande förhållanden.
Längre räckvidd har om inget annat den fördelen att man kan klara sig längre på enbart hemmaladdning. Om jag ska resa 60 mil med min bil så går det såklart jättebra med ett laddstopp efter halva sträckan, men jag måste ladda hos rånarföretag som Ionity, och då får jag betala i värsta fall över 600 spänn för de 30 milen jag har kvar att köra. Hade bilen haft en räckvidd på 60 mil så hade jag klarat mig med strömmen hemifrån som kostar obefintliga pengar. Gör man sådana resor ofta så kan det bli rätt stora summor. För mig personligen är detta irrelevant eftersom jag sällan kör så långa sträckor, men man inser att lång räckvidd innbär mer än bara en positiv inverkan på restiden och den upplevda "krångligheten" med elbil, det ligger också en stor ökonomisk fördel i att slippa snabbladda. Och för batteriet är det också skonsammare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Hur man mår efter 8 timmar bakom ratten vet jag inte,har aldrig testat
När jag körde min resa ToR Ystad-Haparanda (se annan tråd!) så satsade jag först på att hoppa över en del SuC så att vissa sträckor tog c:a 2½ timme att köra. Det blev lite i längsta laget när de staplades på varandra så jag gick över till att stanna vid varje SuC och fick lite tätare stopp. Det behövde min kropp och knopp. 1-1½ timmes körning och sen ett litet stopp mår jag bäst av. Har inget som helst behov av att kunna sitta och köra oavbrutet timme efter timme.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Jag brukar köra Huskvarna-Langweid am Lech ca 130mil på 18-19 timmar. Mår bra av att stanna efter ca 2 timmar bakom ratten. Brukar tanka runt Kassel. Vill också ha bra räckvidd men inte för att inte behöva stanna utan för att kunna ladda där jag vill. Inget kul om man planerar stanna om 2 mil och det blir stopp i trafiken och omväg på några mil. Ni kan säga vad ni vill men jag vill ha 10 mil kvar i tanken/batteriet när jag går och fyller på tanken/batteriet
Skriv svar