Ganska coolt faktiskt, hoppas dom lyckas också

Moderator: Redaktion
Ganska coolt faktiskt, hoppas dom lyckas också
Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset eller en panel som reflekterar 20% och absorberar ytterligare 20% som blir el. Pannan kommer då värmas med 100W/kvm mot solpanelen som kommer värmas med 600 W/kvm.tor-ake skrev:
Om det strålar in 1000W per kvadratmeter, och 170 av dem blir till elektrisk energi så är det för mig ganska självklart att det inte blir *varmare* inne i huset. Jag har gjort lite mätningar, och visst är luften varm mellan panelerna och taket, men takytans temperatur (och det är den som huset "ser") är lägre.
Blir så när man blir äldreSvenssons skrev:Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset...tor-ake skrev:
Om det strålar in 1000W per kvadratmeter, och 170 av dem blir till elektrisk energi så är det för mig ganska självklart att det inte blir *varmare* inne i huset. Jag har gjort lite mätningar, och visst är luften varm mellan panelerna och taket, men takytans temperatur (och det är den som huset "ser") är lägre.
Finns det över huvud taget pannor som reflekterar 90 %, eller ens nära det värdet?Svenssons skrev:Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset eller en panel som reflekterar 20% och absorberar ytterligare 20% som blir el. Pannan kommer då värmas med 100W/kvm mot solpanelen som kommer värmas med 600 W/kvm.
Har man en mörk panel som absorberar mycket från början så kan såklart takets temp sjunka.
Aldrig hört om spegelpannor?Niklas Z skrev:Finns det över huvud taget pannor som reflekterar 90 %, eller ens nära det värdet?Svenssons skrev:Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset eller en panel som reflekterar 20% och absorberar ytterligare 20% som blir el. Pannan kommer då värmas med 100W/kvm mot solpanelen som kommer värmas med 600 W/kvm.
Har man en mörk panel som absorberar mycket från början så kan såklart takets temp sjunka.
I mina kvarter så är det typ bara röda och svarta pannor på de flesta taken med fördelningen uppskattad till ca 50/50.Niklas Z skrev:Finns det över huvud taget pannor som reflekterar 90 %, eller ens nära det värdet?Svenssons skrev:Det blir ju en rätt stor skillnad om man har en panna som reflekterar 90% av solljuset eller en panel som reflekterar 20% och absorberar ytterligare 20% som blir el. Pannan kommer då värmas med 100W/kvm mot solpanelen som kommer värmas med 600 W/kvm.
Har man en mörk panel som absorberar mycket från början så kan såklart takets temp sjunka.
Specifikt för min installation gäller alltså att takytan är svalare under panelernas skugga, trots att panelerna i sig blir varma. Men jag har blåa paneler, svarta takpannor och bra luftväxling under panelerna. Svarta paneler, vita pannor och dålig luftväxling kan säkert ge ett annat resultat.Jag mätte i somras vid två olika tillfällen, och luften under panelerna var mellan 3 och 6 grader varmare än omgivningen (19 resp 26 grader), mätt precis vid panelens baksida var det 11 resp 18 grader varmare än omgivningen. Den högsta temperaturen alltså 26+18 = 44 grader. På en svart takpanna i solsken var det 41 grader vid samma tillfälle.
Vätgas är en viktig del i omställningen. Det kan användas för exempelvis energilager där volym inte är så viktigt, likväl som för att få en stålproduktion fri från kolet.Viper skrev:Så framtiden är vätgas? Wtf ...
EU-kommissionen satsar 430 miljarder euro på vätgas:
http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-komm ... pa-vatgas/
Viper skrev:Så framtiden är vätgas? Wtf ...
EU-kommissionen satsar 430 miljarder euro på vätgas:
http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-komm ... pa-vatgas/
Fredrik j skrev:Tror inte ens det är tillåtet med reflekterande takpannor. Kan ju ställa till det för grannarna.
Undrar hur man mår i kroppen efter 8 timmar i sträck utan att kliva ur. Kommer man ens ut sen?nek0 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Att någon som hrr Samuelsson säger nåt sånt, han underkänner ju dagens körtidsregler för tung trafik, bevisar bara att han inte tror på elbilar på riktigt, behöva ta till ett sånt krystat argumentnek0 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Absolut. Jag tar tillbaka ... för industri o energilager är det så klart helt ok. Jag kanske läste lite för snabbt ...Teslaspolen skrev:Vätgas är en viktig del i omställningen. Det kan användas för exempelvis energilager där volym inte är så viktigt, likväl som för att få en stålproduktion fri från kolet.Viper skrev:Så framtiden är vätgas? Wtf ...
EU-kommissionen satsar 430 miljarder euro på vätgas:
http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-komm ... pa-vatgas/
Hur man mår efter 8 timmar bakom ratten vet jag inte,har aldrig testatSurfaren skrev:Undrar hur man mår i kroppen efter 8 timmar i sträck utan att kliva ur. Kommer man ens ut sen?nek0 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Men i övrigt är jag glad att Samuelsson har kommit till insikt sedan sina uttalanden för några år sen. Och om bilen klarar 8 timmar (i 80-100?) så att jag kan stanna där jag vill längs vägen så okej då.
Nya MS LR Plus klarar säkert 60 mil motorväg om man kör lite snålt. Skulle Tesla sätta i ett 120kwh batteri och optimera lite till så är inte 80 mil omöjligt. Vi är snart där.nek0 skrev:Hur man mår efter 8 timmar bakom ratten vet jag inte,har aldrig testatSurfaren skrev:Undrar hur man mår i kroppen efter 8 timmar i sträck utan att kliva ur. Kommer man ens ut sen?nek0 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Men i övrigt är jag glad att Samuelsson har kommit till insikt sedan sina uttalanden för några år sen. Och om bilen klarar 8 timmar (i 80-100?) så att jag kan stanna där jag vill längs vägen så okej då.
Däremot har jag inget emot om bilen klarar en sån resa, typ om det är flera som kan köra eller att man som du säger kan välja var man ska stanna och ladda
Längre räckvidd har om inget annat den fördelen att man kan klara sig längre på enbart hemmaladdning. Om jag ska resa 60 mil med min bil så går det såklart jättebra med ett laddstopp efter halva sträckan, men jag måste ladda hos rånarföretag som Ionity, och då får jag betala i värsta fall över 600 spänn för de 30 milen jag har kvar att köra. Hade bilen haft en räckvidd på 60 mil så hade jag klarat mig med strömmen hemifrån som kostar obefintliga pengar. Gör man sådana resor ofta så kan det bli rätt stora summor. För mig personligen är detta irrelevant eftersom jag sällan kör så långa sträckor, men man inser att lång räckvidd innbär mer än bara en positiv inverkan på restiden och den upplevda "krångligheten" med elbil, det ligger också en stor ökonomisk fördel i att slippa snabbladda. Och för batteriet är det också skonsammare.Laban skrev:När vi körde till Levi i vintras, takbox, motvind, 1 dm blötsnö på vägen så hade vi ca 25 mils räckvidd. Så ja, mer räckvidd skulle jag gärna ha.
Men ok, hade 100+ kW laddare funnits på vägen dit hade det varit ett icke problem. Och det är nog inte så vanligt med 100 mils körningar under liknande förhållanden.
När jag körde min resa ToR Ystad-Haparanda (se annan tråd!) så satsade jag först på att hoppa över en del SuC så att vissa sträckor tog c:a 2½ timme att köra. Det blev lite i längsta laget när de staplades på varandra så jag gick över till att stanna vid varje SuC och fick lite tätare stopp. Det behövde min kropp och knopp. 1-1½ timmes körning och sen ett litet stopp mår jag bäst av. Har inget som helst behov av att kunna sitta och köra oavbrutet timme efter timme.nek0 skrev:Hur man mår efter 8 timmar bakom ratten vet jag inte,har aldrig testat
Jag brukar köra Huskvarna-Langweid am Lech ca 130mil på 18-19 timmar. Mår bra av att stanna efter ca 2 timmar bakom ratten. Brukar tanka runt Kassel. Vill också ha bra räckvidd men inte för att inte behöva stanna utan för att kunna ladda där jag vill. Inget kul om man planerar stanna om 2 mil och det blir stopp i trafiken och omväg på några mil. Ni kan säga vad ni vill men jag vill ha 10 mil kvar i tanken/batteriet när jag går och fyller på tanken/batterietdd88 skrev:Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.
Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)