MG UK kör skrotningskampanj av fossilbilar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

MG UK kör skrotningskampanj av fossilbilar

Inlägg av Zalman3 »

Vissa länder kör nu skrotningskampanjer av fossilbilar.
Exempelvis Frankrike ger upp till 5000 euro om du skrotar din fossilbil och köper en elbil.

Men vissa bilmärken kör egna kampanjer.

MG swappage scheme 2020

MG prides itself on offering its cars at reasonable prices and with great incentives. Its 'swappage' programme has been extended until 30 September 2020 and offers up to £7,280 off a new MG ZS EV, along with non-electrified MG ZS, HS and3 models. 

The scheme applies to trade-in cars that are seven years old or more. According to MG, the car "must be taxed, in good working order, originally registered on or before 30/09/2013, and owned by the customer for at least 30 days prior to the new car order." Both cash and finance purchases are included in the deal.

All MG ZS EV models also come with three years' free servicing and a free PodPoint or Rolec 7kW home wallbox charger, regardless of whether the swappage scheme has been used.
https://www.drivingelectric.com/news/18 ... hemes-2020
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
StefL

Re: MG UK kör skrotningskampanj av fossilbilar

Inlägg av StefL »

I ärlighetens namn framgår det ju inte av texten om det är att betrakta som en "skrotningspremie", det framstår mer som en kampanj med vad man kan se som "lite bättre" inbytespris på bilar äldre än sju år. Om MG själva skulle kapa 7000 pund per bil utan att på något vis sälja inbytena vidare kan det omöjligt innebära annat än en jätteförlust för dem. Min gissning är att om inte annat exporteras de om de är in någorlunda skick, vilket står i texten att de måste vara.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare

Inlägg av Bitman »

Kampanjen heter ju ”swappage” (byte), ej ”scrappage” (skrotning), och gäller även för köp av ”non-electrified” (alltså fossildrivna) bilar.
Alltså ingenting så märkvärdigt...
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

En rabatt...
Skriv svar