Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
I morgon har Polestar bjudit in oss på en pressvisning i egenskap av Bilar med Sladd. Äntligen ska vi få provköra Polestar 2!
Vad borde vi fråga?
Skriv nedan!
Vad borde vi fråga?
Skriv nedan!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Hur löser dom laddning vid långkörningar.
Både inom Sverige och Europa.
Vilken info gå till Google när man använder bilen. Hur kan man styra/ begränsa detta.
Både inom Sverige och Europa.
Vilken info gå till Google när man använder bilen. Hur kan man styra/ begränsa detta.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
PlugShare är PS lösning på långkörning, dålig lösning, men nåt annat svar lär man inte få.Toja skrev:Hur löser dom laddning vid långkörningar.
Både inom Sverige och Europa.
Vilken info gå till Google när man använder bilen. Hur kan man styra/ begränsa detta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Tror man att snabbladdhastigheten bilen har som ny kommer att bibehålls över tid när bilen åldras eller kan man förvänta sig längre restider då?
Hur länge garanterar man uppkoppling till bilen fungerar, tänker t.ex. på vad händer när bilen är 10 år och vi har IPhone 22 i fickan - finns det appar då? Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
Hur länge garanterar man uppkoppling till bilen fungerar, tänker t.ex. på vad händer när bilen är 10 år och vi har IPhone 22 i fickan - finns det appar då? Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
Model S P85DL+
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Ja, avsaknaden av laddnätverk i norra skandinavien, känner Polestar något ansvar för detta? Och hur bedömer de att det påverkar försäljningen? Själv har jag uteslutit PS pga detta även om det verkar vara en perfekt bil för mig.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Polestar ska ju vara en dynamisk och kul bil. Vore kul att höra om dom satsat mycket på det och hur den verkligen är i körkänslan (inte enbart acc).
Håller den för bankörning?
Tack för en riktigt bra podd!
Håller den för bankörning?
Tack för en riktigt bra podd!
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
mans71 skrev:Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
Tesla stödjer inte tredjepartsappar annat än websidebaserade appar förstås. Netflix och Spotify är specialgjorda appar som till stor del är gjorda av Tesla själva eller bara wrappade websideversioner (tex Netflix). Här har faktiskt Polestar kommit längre i och med det nära samarbetet med Google. Man kommer stödja tredjepartsappvr genom det Android-baserade OS bilen kör och som man är första bilmodell ut med. Det betyder inte att alla Androidappar som finns till din telefon kommer kunna köras i din Polestar 2, urvalet kommer, av säkerhetsskäl vara starkt kurerat och apparna behöver sannolikt skrivas om lite för att passa det nya gränssnittet.
När jag fick bilen demad för ett år sedan skyddade jag både Spotify och Skype på skärmen. Hör mer om det här: https://bilarmedsladd.se/exklusiv-forha ... olestar-2/
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Jag var kanske otydlig. Min fråga gällde inte appar i bilen. Jag syftar på att jag kan köpa t.ex. appen "Tesla remote" till min IPhone eftersom den kan prata med Teslas API, det garanterar ju en levande utveckling för framtida telefoner så länge det finns en marknad. Vet att även detta är lite halv-officiellt, men det finns ju trots allt många appar, t.ex. ABRP osv som kopplar upp sig mot Teslas API.djFabbe skrev:mans71 skrev:Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
Tesla stödjer inte tredjepartsappar annat än websidebaserade appar förstås. Netflix och Spotify är specialgjorda appar som till stor del är gjorda av Tesla själva eller bara wrappade websideversioner (tex Netflix). Här har faktiskt Polestar kommit längre i och med det nära samarbetet med Google. Man kommer stödja tredjepartsappvr genom det Android-baserade OS bilen kör och som man är första bilmodell ut med. Det betyder inte att alla Androidappar som finns till din telefon kommer kunna köras i din Polestar 2, urvalet kommer, av säkerhetsskäl vara starkt kurerat och apparna behöver sannolikt skrivas om lite för att passa det nya gränssnittet.
När jag fick bilen demad för ett år sedan skyddade jag både Spotify och Skype på skärmen. Hör mer om det här: https://bilarmedsladd.se/exklusiv-forha ... olestar-2/
Model S P85DL+
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Skype? Det låter redan nu som en föråldrad bil...djFabbe skrev:mans71 skrev:Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
Tesla stödjer inte tredjepartsappar annat än websidebaserade appar förstås. Netflix och Spotify är specialgjorda appar som till stor del är gjorda av Tesla själva eller bara wrappade websideversioner (tex Netflix). Här har faktiskt Polestar kommit längre i och med det nära samarbetet med Google. Man kommer stödja tredjepartsappvr genom det Android-baserade OS bilen kör och som man är första bilmodell ut med. Det betyder inte att alla Androidappar som finns till din telefon kommer kunna köras i din Polestar 2, urvalet kommer, av säkerhetsskäl vara starkt kurerat och apparna behöver sannolikt skrivas om lite för att passa det nya gränssnittet.
När jag fick bilen demad för ett år sedan skyddade jag både Spotify och Skype på skärmen. Hör mer om det här: https://bilarmedsladd.se/exklusiv-forha ... olestar-2/
Skämt åsido! Laddnätverket är det intressanta. Nu prisätter man den som en direkt konkurrent till model 3, men man "glömmer" att i tesla-priset så ingår det även ett magnifikt laddnätverk. Utan något liknande så tror jag att det blir svårt att slå igenom brett.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Jag tycker det vore intressant att få veta lite mer om garantier och servicevillkor, mm
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Vore intressant att veta om hela bilen kan uppdatera OTA, eller om det bara är Infotainment/appar? Tesla har som bekant kontroll OTA över alla hårdvarukomponenter och kan öka prestanda via motorkontroller, kalibrera om BMS, uppdatera Autopilot och säkerhetssystem, klimatanläggningen, osv osv. Har Polestar samma möjligheter?
Fråga gärna (eller testa) hur laddhastigheten och laddkurvan ser ut i praktiken på en snabbladdare.
Hoppas provkörningen blir kul och ser fram mot att lyssna på nästa avsnitt av er podd!
Fråga gärna (eller testa) hur laddhastigheten och laddkurvan ser ut i praktiken på en snabbladdare.
Hoppas provkörningen blir kul och ser fram mot att lyssna på nästa avsnitt av er podd!
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Kommer man kunna provköra den i Skåne eller Köpenhamn?
När kommer instegsversionen som ska kosta €39k och vad får den för specs?
När kommer instegsversionen som ska kosta €39k och vad får den för specs?
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Som tidigare skribenter skrivit. Pusha dom gärna på hur troligt det är att motoreffekt etc kan uppdateras ota. Dom har ju redan i pipen att släppa trådlös Apple CarPlay och andra kommer ju komma, det förstår man.
Men typ, slänga in en parkeringsassistent via en uppdatering hade ju varit fantastiskt!:)
Men typ, slänga in en parkeringsassistent via en uppdatering hade ju varit fantastiskt!:)
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Tänk om de släpper en bomb att de gått med i suc nätverket. Det hade varit ett scoop.
Jag är inte särskilt bekymrad över brist på eget nätverk då det finns redan på marknaden. Dyrt ja men det finns. Måste polstar bygga? Nej det påverkar inte min bild av dem. Måste det bli fler laddställen ja, men är ej polstar s sak.
Jag är inte särskilt bekymrad över brist på eget nätverk då det finns redan på marknaden. Dyrt ja men det finns. Måste polstar bygga? Nej det påverkar inte min bild av dem. Måste det bli fler laddställen ja, men är ej polstar s sak.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
I Dagens DN nämns att Polestar 2 "har högre upplevd kvalitet och bättre väghållning än Model 3".
Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.
Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Ja upplevd kvalitet och väghållning är ju väldigt objektiv. Tydligen är performance hård och dn rek faktiskt att gå på instegsmodellen som kändes betydligt bättre.
Skulle vilja veta hur ofta de planerar uppdatering av mjukvaran. (och vad kommer de uppdatera, hur ser det ut med google vad kommer de göra)?
Skulle vilja veta hur ofta de planerar uppdatering av mjukvaran. (och vad kommer de uppdatera, hur ser det ut med google vad kommer de göra)?
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Hur ser de ur med verkstäder, kommer de bara vara ett fåtal Volvo handlare eller kommer de vara representerade med ett tätt nätverk i hela Sverige? Tänker framförallt jämförelsen där tesla bara har verkstäder i 3 städer i Sverige.
Hur gör man om man får problem i ett land där bilen ej säljs än? Med tex en Volvo så finns de alltid en verkstad nära I hela Europa (tror jag).
Hur gör man om man får problem i ett land där bilen ej säljs än? Med tex en Volvo så finns de alltid en verkstad nära I hela Europa (tror jag).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Vilken energiförbrukning får ni i verkligheten?
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Några planer på att få till något annat än lövkärre-stöd?
- vår husvagn väger 1800kg och till alla campingar vi kommer klassas den som "liten"
- vår husvagn väger 1800kg och till alla campingar vi kommer klassas den som "liten"
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
En av Polestars USP:er är ju att de erbjuder tredjepartsappar till skillnad från Tesla. Mycket mer framtidssäkert än att vara inlåst i exempelvis Teslas egna, begränsade Spotifyklient och navigation. Teslas trafikinfo har ju mycket sämre kvalitet än Waze och Google Maps dito.mans71 skrev:Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
...fast igen, mitt citat är taget ur sitt sammanhang. Min fråga gäller appar i min telefon som kan styra bilen, inte appar i bilen.d3marcus skrev:En av Polestars USP:er är ju att de erbjuder tredjepartsappar till skillnad från Tesla. Mycket mer framtidssäkert än att vara inlåst i exempelvis Teslas egna, begränsade Spotifyklient och navigation. Teslas trafikinfo har ju mycket sämre kvalitet än Waze och Google Maps dito.mans71 skrev:Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
Egentligen är ju det en valid frågeställning för alla uppkopplade bilar, hur länge garanterat tillverkaren att det finns appar till bilen? Att plötsligt inte kunna starta värmen, justera laddstyrka etc när bilen är X antal år borde ju påverka hur man ser på andrahandsvärdet antar jag?
Model S P85DL+
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Verdi skrev:I Dagens DN nämns att Polestar 2 "har högre upplevd kvalitet och bättre väghållning än Model 3".
Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.
"Upplevd"... Vem då? Journalisten? Subjektivt, bilen finns inte ute på riktigt ännu.
Blir mycket intressantare när ägarna kan lämna sina omdömen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Dessa appar finns för Tesla men är inte supportade av Tesla på något sätt. Visserligen bygger de på Teslas API men detta API är egentligen inte öppet eller i alla fall inte specificerat för tredje part. De har fått granska hur Teslas app fungerar för att själva sedan utnyttja detta till sina appar. Finns ingen inbyggd säkerhet i dessa tredjepartsappar heller. En del är säkrare än andra men det finns klara brister eftersom Tesla inte har tagit fram ett system för tredjepartsappar.mans71 skrev:...fast igen, mitt citat är taget ur sitt sammanhang. Min fråga gäller appar i min telefon som kan styra bilen, inte appar i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Exakt. Du lämnar dessutom ifrån dig din klientnyckel till en tredje part.Svenssons skrev:Dessa appar finns för Tesla men är inte supportade av Tesla på något sätt. Visserligen bygger de på Teslas API men detta API är egentligen inte öppet eller i alla fall inte specificerat för tredje part.
Och även om Tesla hade haft ett öppet API är det inget tecken på att bilen skulle vara framtidssäker. Tesla kan när som helst ändra villkoren för API:t eller helt enkelt stänga ner det, som Netflix gjorde.
Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?
Garantier och service, vilka är det som kan fixa bilen?
(måste man ta det till vissa servicepunkter eller finns de lokalt)
(måste man ta det till vissa servicepunkter eller finns de lokalt)