Artikel i media
Moderator: Redaktion
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Artikel i media
Jag kan bara hålla med.
Bra jämförelse med skitgammal fossilbil - det är inte ett dugg mer lockande att köra senaste avgasbilen än en gammal skåpbil med glappa hjullager. Körmässigt gäller det även i förhållande till min grodbil (Leaf - 16)
En sketen Skoda... Eller BMW med ett litet batteri i... Aldrig.
Bra jämförelse med skitgammal fossilbil - det är inte ett dugg mer lockande att köra senaste avgasbilen än en gammal skåpbil med glappa hjullager. Körmässigt gäller det även i förhållande till min grodbil (Leaf - 16)
En sketen Skoda... Eller BMW med ett litet batteri i... Aldrig.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Artikel i media
Ska väl tilläggas att jag skiter i vilka bilar ni föredrar, det är just det felaktiga påståendet att det skulle vara dyrare med en fossilbil som är tröttsamt.
Jag skulle gärna se att ni hade rätt, hade varit bäst för alla.
Jag skulle gärna se att ni hade rätt, hade varit bäst för alla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
dd88 skrev:Är övertygad om att en 330e kommer hålla värdet, det är ju uppenbarligen vad folk vill ha sett till försäljning av hybrider.taliz skrev:Och hur var det med värdeminskningen?
Sen är väl en 330e knappt jämförbar prestandamässigt med en SR+, långt ifrån LR eller P.
Prestandamässigt så har den inget att hämta, men för pendling duger det gott. Kan lägga till rätt mycket utrustning för att komma upp i samma kostnad. Jag vet vad jag föredrar när jag sitter i kö till jobbet.
Billiga hybrider med lång garanti, typ Kia Niro och liknande går väl skapligt till privatpersoner. Dyra hybrider som BMW, Volvo mfl går så gott som uteslutande som firmabilar, pga lågt förmånsvärde.
Hybrider med små slitna batterier och krav på regelbunden dyr service är nog inte så heta om 3-4-5 år. Särskilt inte dyra sådana, de lär tappa rejält.
Tittar man på auktionssiterna så går Volvos gamla V60 plugins för ungefär samma som de "rena" dieselvarianterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Man kan få enorma rabatter på BMW. Vi hade en säljare som ställde dit bil efter bil på vår parkering för ett tag sen. Bästa rabatten var 25% de flesta runt 20%.dd88 skrev:Jag antar att du gör samma misstag som alla andra här, nämligen räknar på listpriset. Dra av 15-20% på det.OfarligTesla skrev:Fast det där stämmer ju bara inte. Jag specade en 330i med likvärdig utrustning som en 3 LR och med 10% rabatt samt 50% restskuld efter 3 år skall BMW ha 5.3k/mån, min LR med samma upplägg kostar ca 6600 kr/mån. Sen tappar man ju då 95k i kontantinsats från BMWn och för Teslan blir det ca 80k efter miljöbilspremien (dvs 2.6k/mån för BMWn och 2.2k/mån för tesla). Även om man räknar på en förbrukning på 0.8L/mil (vilket jag vet att den inte klarar när jag kör iaf) så hamnar bränslekostnaden för BMWn på ca 1.6k/mån och för Teslan 0.5k/mån om vi räknar högt, då räknar jag på 1500 mil.dd88 skrev:Om du ska ha fyrhjulsdrift och drag så har Tesla inget att erbjuda som kostnadsmässigt kan mäta sig med en Skoda Octavia eller BMW 330.
Totalen blir alltså 9.5k för BMW och 9.3k för Teslan, för mig är skillnaden i försökring några hundringar dyrare för Teslan så det går nog jämnt ut. Om man finansierar det själv via t.ex. bostaden så får ju BMWn en liten fördel då räntan blir lägre men om jag skulle räkna på faktiskt drivmedelskostnad så hade BMWn dragit iväg några hundra och Teslan gått ner några hundra så det hade nog jämnat ut sig. Jag antog ju också samma restvärde på båda vilket jag faktiskt inte tror kommer stämma om 3 år.
Edit: Läste för snabbt, såg nu att du dragit 10%. Nu räknade jag på en 330e, men välutrustad (laser, HUD, elektriskt drag osv) och den är 700kr billigare per månad. Då har jag ändå räknat på en ränta på 1.5% och en milkostnad på 7kr, vilket är högt räknat med tanke på att en sån bil för min del hade gått 95% på el (vardagsresor)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Körde en V90CC i runt 10 månader och cirka 1800 mil. Fick mer betalt för den (privat) när jag sålde än vad jag köpte den för (hade 15% rabatt)dd88 skrev:Ska väl tilläggas att jag skiter i vilka bilar ni föredrar, det är just det felaktiga påståendet att det skulle vara dyrare med en fossilbil som är tröttsamt.
Jag skulle gärna se att ni hade rätt, hade varit bäst för alla.
Har gjort detta ganska regelbundet under ett par år och oftast och som sämst förlorat 20-30tkr i värdeminskning.
Skall man försöka göra samma med en BEV och utan rabatter får man nog försöka snurra runt dom på 6 månader och efter utbetald bonus.
Finns säkert dom på forumet som har erfarenhet av det.
Personligen känns det för riskabelt att köpa dyrare bilar 400-500tkr privat eftersom jag känner osäkerhet inför förändringar i skatter, drivmedel, nya modeller, pris höjningar/säkningar, rabatter, paket etc. Hade definitivt köpt PHEV kanske BEV och aldrig en ren ICE igen.
Re: Artikel i media
Elbilar är inte billigare än alla avgasbilar men elbilar är billigare än vissa avgasbilar. Frågan är vad man jämför med och där kommer ju de personliga kraven på vad som ska finnas i bilen in i urvalet. En del värderar drag högt, andra värderar bra drivlina högt. Det finns otal olika val. Att säga att avgasbilar är billigare än elbilar är därför också fel.dd88 skrev:Ska väl tilläggas att jag skiter i vilka bilar ni föredrar, det är just det felaktiga påståendet att det skulle vara dyrare med en fossilbil som är tröttsamt.
Jag skulle gärna se att ni hade rätt, hade varit bäst för alla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
För att kunna göra en kalkyl behöver man ljuga för sig själv oavsett vilken teknologi man förespråkar BEV, ICE, vätgas etc.
Det är ingen idag som vet vad andrahandsvärdet på bilarna kommer vara om några år. Eftersom andrahandsvärdet är den klart största posten i kostnaden så kan man manipulera med siffrorna hit och dit enl eget tycke och tro.
Historiskt så har det varit enkelt för det har bara funnits ICE.
Här kommer två exempel på hypoteser som kan ändra andrahandsvärdet markant.
1* BEV tar fart på allvar och nyinköpta ICE-bilen tappar mkt mer än de 50% man normalt räknar med på 3 år medan elbilen kommer ha ett bra andrahandsvärde eftersom markanden är "het"
2* Tesla lanserar million mile battery i model X med 200kwh om något år för samma pris som en LR kostar idag. Helt plötsligt tapar alla X massor i andrahandsvärde. Trots att det är en BEV.
Går säkert att hitta på massor med liknande scenarior som ger resultat åt olika håll och som "bevisar" att det ena är billigare än det andra i TCO.
Allt baserat på gissningar om framtida andrahandsvärde......
Edit:
Här kommer scenario 3.
BMW lanserar 330e AWD som någon tänkt köra bara på el. Men det visar sig att man inte bara kan köra den på ren El hela tiden för det pallar inte bensinmotorn av utan servicekostnaden ökar massor istället.
Månadskostnad ökar och andrahandsvärdet minskar för alla som ska köpa begagnad "vet ju att det är höga servicekostander på den modellen"
Var väl nån i uppsala som upptäckte det nyligen i sin Outlander, som bara kört på el. Om jag minns artikeln rätt.....
Det är ingen idag som vet vad andrahandsvärdet på bilarna kommer vara om några år. Eftersom andrahandsvärdet är den klart största posten i kostnaden så kan man manipulera med siffrorna hit och dit enl eget tycke och tro.
Historiskt så har det varit enkelt för det har bara funnits ICE.
Här kommer två exempel på hypoteser som kan ändra andrahandsvärdet markant.
1* BEV tar fart på allvar och nyinköpta ICE-bilen tappar mkt mer än de 50% man normalt räknar med på 3 år medan elbilen kommer ha ett bra andrahandsvärde eftersom markanden är "het"
2* Tesla lanserar million mile battery i model X med 200kwh om något år för samma pris som en LR kostar idag. Helt plötsligt tapar alla X massor i andrahandsvärde. Trots att det är en BEV.
Går säkert att hitta på massor med liknande scenarior som ger resultat åt olika håll och som "bevisar" att det ena är billigare än det andra i TCO.
Allt baserat på gissningar om framtida andrahandsvärde......
Edit:
Här kommer scenario 3.
BMW lanserar 330e AWD som någon tänkt köra bara på el. Men det visar sig att man inte bara kan köra den på ren El hela tiden för det pallar inte bensinmotorn av utan servicekostnaden ökar massor istället.
Månadskostnad ökar och andrahandsvärdet minskar för alla som ska köpa begagnad "vet ju att det är höga servicekostander på den modellen"
Var väl nån i uppsala som upptäckte det nyligen i sin Outlander, som bara kört på el. Om jag minns artikeln rätt.....
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Finns ju inte 330e med fyrhjulsdrift än, jag vet att det kommer men BMW har ju iaf inte presenterat den på sin hemsida.dd88 skrev:Jag antar att du gör samma misstag som alla andra här, nämligen räknar på listpriset. Dra av 15-20% på det.
Edit: Läste för snabbt, såg nu att du dragit 10%. Nu räknade jag på en 330e, men välutrustad (laser, HUD, elektriskt drag osv) och den är 700kr billigare per månad. Då har jag ändå räknat på en ränta på 1.5% och en milkostnad på 7kr, vilket är högt räknat med tanke på att en sån bil för min del hade gått 95% på el (vardagsresor)
Men även en 330e(X?) kommer kosta en del, betalningen för bilen blir ju högre än en 330iX men bränslekostnaden lägre om man kör mycket på el, däremot blir den ju fortsatt hög om man kör mycket på bensin som jag hade behövt göra så för mig så hade en 330e(X?) kostat typ lika mycket som en 330iX.
Du hävdade ju att ”Om du ska ha fyrhjulsdrift och drag så har Tesla inget att erbjuda som kostnadsmässigt kan mäta sig med en Skoda Octavia eller BMW 330.” så det var ju fel även med en 330e(X?) så blir det ju bara lite billigare om man har ett specifikt körmönster som passar hybrider vilket långt från alla har så påståendet var ju fel i generella termer.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Med mina förhållanden är min elbil väsentligt billigare än en "motsvarande" fossilbil.dd88 skrev:Ska väl tilläggas att jag skiter i vilka bilar ni föredrar, det är just det felaktiga påståendet att det skulle vara dyrare med en fossilbil som är tröttsamt.
Jag skulle gärna se att ni hade rätt, hade varit bäst för alla.
Jag har flera gånger räknat fram och tillbaka på detta, och för mig blir en Model X c:a 3000:- "billigare" per månad än en Volvo XC90.
Skulle jag jämföra med en Porsche Cayenne eller dyl som väl egentligen är mer rättvist map på prestanda så skulle skillnaden bara bli ännu större.
Det är ett tungt kors att bära, men jag offrar mig för klimatet (och plånboken) och lider i det tysta i min X i stället för att må gott i en Volvo


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Privat eller leasing? Vad räknar du med för andrahandsvärde? Har du räknat med kontantinsatsen?fth skrev:Med mina förhållanden är min elbil väsentligt billigare än en "motsvarande" fossilbil.dd88 skrev:Ska väl tilläggas att jag skiter i vilka bilar ni föredrar, det är just det felaktiga påståendet att det skulle vara dyrare med en fossilbil som är tröttsamt.
Jag skulle gärna se att ni hade rätt, hade varit bäst för alla.
Jag har flera gånger räknat fram och tillbaka på detta, och för mig blir en Model X c:a 3000:- "billigare" per månad än en Volvo XC90.
Skulle jag jämföra med en Porsche Cayenne eller dyl som väl egentligen är mer rättvist map på prestanda så skulle skillnaden bara bli ännu större.
Det är ett tungt kors att bära, men jag offrar mig för klimatet (och plånboken) och lider i det tysta i min X i stället för att må gott i en Volvo![]()
![]()
/fth
Re: Artikel i media
En sketen Skoda är inte snabbare än Model 3 men den kan mycket mer än en Model 3carl-pedal skrev:Jag kan bara hålla med.
Bra jämförelse med skitgammal fossilbil - det är inte ett dugg mer lockande att köra senaste avgasbilen än en gammal skåpbil med glappa hjullager. Körmässigt gäller det även i förhållande till min grodbil (Leaf - 16)
En sketen Skoda... Eller BMW med ett litet batteri i... Aldrig.
Att vi föredrar elbilar är en sak men att hitta på saker är bara löjligt.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Egen firma, leasing tre år, 45% restvärde (om jag minns rätt, i den storleken iaf), 20% kontantinsats, allt är medräknat.Verdi skrev:Privat eller leasing? Vad räknar du med för andrahandsvärde? Har du räknat med kontantinsatsen?fth skrev:Med mina förhållanden är min elbil väsentligt billigare än en "motsvarande" fossilbil.dd88 skrev:Ska väl tilläggas att jag skiter i vilka bilar ni föredrar, det är just det felaktiga påståendet att det skulle vara dyrare med en fossilbil som är tröttsamt.
Jag skulle gärna se att ni hade rätt, hade varit bäst för alla.
Jag har flera gånger räknat fram och tillbaka på detta, och för mig blir en Model X c:a 3000:- "billigare" per månad än en Volvo XC90.
Skulle jag jämföra med en Porsche Cayenne eller dyl som väl egentligen är mer rättvist map på prestanda så skulle skillnaden bara bli ännu större.
Det är ett tungt kors att bära, men jag offrar mig för klimatet (och plånboken) och lider i det tysta i min X i stället för att må gott i en Volvo![]()
![]()
/fth
Jag har (förstås) använt Teslakalkylen.com för mina beräkningar, "Tesla-sidan" av beräkningen stämmer väl med mina faktiska kostnader, så jag är rätt komfortabel med att "Volvo-sidan" också är korrekt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
50% restvärde och 25% kontantinsats visade det sig vara på min nuvarande bilfth skrev:Egen firma, leasing tre år, 45% restvärde (om jag minns rätt, i den storleken iaf), 20% kontantinsats, allt är medräknat.Verdi skrev:Privat eller leasing? Vad räknar du med för andrahandsvärde? Har du räknat med kontantinsatsen?fth skrev:Med mina förhållanden är min elbil väsentligt billigare än en "motsvarande" fossilbil.dd88 skrev:Ska väl tilläggas att jag skiter i vilka bilar ni föredrar, det är just det felaktiga påståendet att det skulle vara dyrare med en fossilbil som är tröttsamt.
Jag skulle gärna se att ni hade rätt, hade varit bäst för alla.
Jag har flera gånger räknat fram och tillbaka på detta, och för mig blir en Model X c:a 3000:- "billigare" per månad än en Volvo XC90.
Skulle jag jämföra med en Porsche Cayenne eller dyl som väl egentligen är mer rättvist map på prestanda så skulle skillnaden bara bli ännu större.
Det är ett tungt kors att bära, men jag offrar mig för klimatet (och plånboken) och lider i det tysta i min X i stället för att må gott i en Volvo![]()
![]()
/fth
Jag har (förstås) använt Teslakalkylen.com för mina beräkningar, "Tesla-sidan" av beräkningen stämmer väl med mina faktiska kostnader, så jag är rätt komfortabel med att "Volvo-sidan" också är korrekt.
/fth
För Volvon har jag räknat med 40% restvärde (jag är rätt skeptisk till andrahandsvärde för nya fossiler) och 20% kontantinsats.
Jag kör ju rätt långt, drygt 3500 mil/år, det påverkar förstås kalkylen rätt mycket till Teslans fördel.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Har en vän som köpt en Volvo som är 9 månader gammal och gått 900 mil (hos auktoriserad handlare) för typ 60% av nypriset (sen hade ju lite rabatt räknats av om man köpte nytt såklart) så om man kör 3500 mil/år lär inte 40% efter 3 år vara orimligt.fth skrev:50% restvärde och 25% kontantinsats visade det sig vara på min nuvarande bil
För Volvon har jag räknat med 40% restvärde (jag är rätt skeptisk till andrahandsvärde för nya fossiler) och 20% kontantinsats.
Jag kör ju rätt långt, drygt 3500 mil/år, det påverkar förstås kalkylen rätt mycket till Teslans fördel.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Man kan färstås sätta ännu lägre restvärde, men kalkylen väger redan över till Tesla så pass mycket att det inte spelar någon roll.OfarligTesla skrev:Har en vän som köpt en Volvo som är 9 månader gammal och gått 900 mil (hos auktoriserad handlare) för typ 60% av nypriset så om man kör 3500 mil/år lär inte 40% efter 3 år vara orimligt.fth skrev:50% restvärde och 25% kontantinsats visade det sig vara på min nuvarande bil
För Volvon har jag räknat med 40% restvärde (jag är rätt skeptisk till andrahandsvärde för nya fossiler) och 20% kontantinsats.
Jag kör ju rätt långt, drygt 3500 mil/år, det påverkar förstås kalkylen rätt mycket till Teslans fördel.
/fth
Jag hade iofs valt Teslan alla dagar i veckan även om förhålladet var det omvända


Jag har definitivt köpt min sista förbränningsmotor, jag tvingar tom sonen att köra elmoppe

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Ja, men räkna privatägd så blir det annat. Särskilt före prissänkningarna.fth skrev:Egen firma, leasing tre år, 45% restvärde (om jag minns rätt, i den storleken iaf), 20% kontantinsats, allt är medräknat.Verdi skrev:Privat eller leasing? Vad räknar du med för andrahandsvärde? Har du räknat med kontantinsatsen?fth skrev:Med mina förhållanden är min elbil väsentligt billigare än en "motsvarande" fossilbil.dd88 skrev:Ska väl tilläggas att jag skiter i vilka bilar ni föredrar, det är just det felaktiga påståendet att det skulle vara dyrare med en fossilbil som är tröttsamt.
Jag skulle gärna se att ni hade rätt, hade varit bäst för alla.
Jag har flera gånger räknat fram och tillbaka på detta, och för mig blir en Model X c:a 3000:- "billigare" per månad än en Volvo XC90.
Skulle jag jämföra med en Porsche Cayenne eller dyl som väl egentligen är mer rättvist map på prestanda så skulle skillnaden bara bli ännu större.
Det är ett tungt kors att bära, men jag offrar mig för klimatet (och plånboken) och lider i det tysta i min X i stället för att må gott i en Volvo![]()
![]()
/fth
Jag har (förstås) använt Teslakalkylen.com för mina beräkningar, "Tesla-sidan" av beräkningen stämmer väl med mina faktiska kostnader, så jag är rätt komfortabel med att "Volvo-sidan" också är korrekt.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Så är det säkert, reducerat förmånsvärde etc påverkar ju bara vid leasing.Verdi skrev:Ja, men räkna privatägd så blir det annat. Särskilt före prissänkningarna.
Det är ju synd att det inte finns motsvarande incitament vid privatköp, men som jag skrev, med mina förhållanden så är det väsentligt "billigare" med Tesla än en Volvo

Det är förstås också orsaken att det stora flertalet Tesla är just leasingbilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
En Volvo S60 T8 (finns ju ingen T6 längre) som jag kikade på när jag köpte min 3a var faktiskt dyrare än 3an i pris när man räknar in miljöbilspremier osv, och driftskostnaderna markant högre. Hade nog nästan kunnat klämma in en S för samma pengar när man räknat in bensin med mera, och jag köper privat.Verdi skrev:
Ja, men räkna privatägd så blir det annat. Särskilt före prissänkningarna.
Re: Artikel i media
Återgår till forumämnet. Debattartikel från olje- och skogsindustrin om att förlänga livstiden för bensin och diesel.
Är biodrivmedel en del av omställningen eller kommer det att försena elektrifieringen?
https://www.dn.se/debatt/elbilssatsning ... imatmalen/
Är biodrivmedel en del av omställningen eller kommer det att försena elektrifieringen?
https://www.dn.se/debatt/elbilssatsning ... imatmalen/
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Artikel i media
Det är nödvändigt om klimatmålen ska uppfyllas. Utbudet av elbilar är magert och ska jag vara ärlig har jag ännu inte hört talas om en elbil jag vill ha. Det ligger ju säkert 4-5år bort och lagom tills min dieselbil ska bytas ut. Jag kommer och köra den fram tills dess lite oavsett vad andra tycker och då erbjuder jag att köra den på förnyelsebar diesel. Min bil går att köra på HVO100. Jag märker ingen skillnad förutom att förbrukningen går upp något samt att den ännu finns på få stationer. Klimatpåverkan sjunker med över 90% från en tank till nästa förutsatt att den inte tillverkas av palmolja. Kanske inget framtidsbränsle men en mycket bra övergångslösning. Vad många inte vet är att en stor del av åkerinäringen i Sverige redan kör på HVO100.
Re: Artikel i media
Det spelar ingen roll vad du förbränner resultatet är detsamma. Det påverkar hälsan och klimatet.Fredrik j skrev:Det är nödvändigt om klimatmålen ska uppfyllas. Utbudet av elbilar är magert och ska jag vara ärlig har jag ännu inte hört talas om en elbil jag vill ha. Det ligger ju säkert 4-5år bort och lagom tills min dieselbil ska bytas ut. Jag kommer och köra den fram tills dess lite oavsett vad andra tycker och då erbjuder jag att köra den på förnyelsebar diesel. Min bil går att köra på HVO100. Jag märker ingen skillnad förutom att förbrukningen går upp något samt att den ännu finns på få stationer. Klimatpåverkan sjunker med över 90% från en tank till nästa förutsatt att den inte tillverkas av palmolja. Kanske inget framtidsbränsle men en mycket bra övergångslösning. Vad många inte vet är att en stor del av åkerinäringen i Sverige redan kör på HVO100.
Jag har dieselvärmare i min bil som jag vägrar använda för att det luktar skit över hela parkeringen om man startar skiten.
Re: Artikel i media
Det är viss skillnad på att köra på diesel eller HVO100 ur klimatperspektiv. Det ena är baserat gamla dinosaurier, dvs inte koldioxidneutral, och den andra baserad på förnybara produkter. Så resultatet är inte det samma.nek0 skrev:Det spelar ingen roll vad du förbränner resultatet är detsamma. Det påverkar hälsan och klimatet.Fredrik j skrev:Det är nödvändigt om klimatmålen ska uppfyllas. Utbudet av elbilar är magert och ska jag vara ärlig har jag ännu inte hört talas om en elbil jag vill ha. Det ligger ju säkert 4-5år bort och lagom tills min dieselbil ska bytas ut. Jag kommer och köra den fram tills dess lite oavsett vad andra tycker och då erbjuder jag att köra den på förnyelsebar diesel. Min bil går att köra på HVO100. Jag märker ingen skillnad förutom att förbrukningen går upp något samt att den ännu finns på få stationer. Klimatpåverkan sjunker med över 90% från en tank till nästa förutsatt att den inte tillverkas av palmolja. Kanske inget framtidsbränsle men en mycket bra övergångslösning. Vad många inte vet är att en stor del av åkerinäringen i Sverige redan kör på HVO100.
Jag har dieselvärmare i min bil som jag vägrar använda för att det luktar skit över hela parkeringen om man startar skiten.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
Hälsorisken med en modern diesel är ett storstadsfenomen. Normalt är ju ”flytta” ett argument storstadsbor ger invånare som bor i glesbygd. Funkar åt andra hållet. En dieselvärmare saknar ju ofta helt avgasrening och är en påminnelse av hur gigantiskt problemet var för 20-30år sedan. Storstadsluften måste ju varit helt olidlig. Jag minns den inte.nek0 skrev:Det spelar ingen roll vad du förbränner resultatet är detsamma. Det påverkar hälsan och klimatet.Fredrik j skrev:Det är nödvändigt om klimatmålen ska uppfyllas. Utbudet av elbilar är magert och ska jag vara ärlig har jag ännu inte hört talas om en elbil jag vill ha. Det ligger ju säkert 4-5år bort och lagom tills min dieselbil ska bytas ut. Jag kommer och köra den fram tills dess lite oavsett vad andra tycker och då erbjuder jag att köra den på förnyelsebar diesel. Min bil går att köra på HVO100. Jag märker ingen skillnad förutom att förbrukningen går upp något samt att den ännu finns på få stationer. Klimatpåverkan sjunker med över 90% från en tank till nästa förutsatt att den inte tillverkas av palmolja. Kanske inget framtidsbränsle men en mycket bra övergångslösning. Vad många inte vet är att en stor del av åkerinäringen i Sverige redan kör på HVO100.
Jag har dieselvärmare i min bil som jag vägrar använda för att det luktar skit över hela parkeringen om man startar skiten.
Men om du får välja, vill du att jag eldar fossil diesel eller HVO100?
Re: Artikel i media
Om jag får välja så andas jag hellre luften efter en Tesla än en lastbil som går på HVO100.[JM] skrev:Det är viss skillnad på att köra på diesel eller HVO100 ur klimatperspektiv. Det ena är baserat gamla dinosaurier, dvs inte koldioxidneutral, och den andra baserad på förnybara produkter. Så resultatet är inte det samma.nek0 skrev:Det spelar ingen roll vad du förbränner resultatet är detsamma. Det påverkar hälsan och klimatet.Fredrik j skrev:Det är nödvändigt om klimatmålen ska uppfyllas. Utbudet av elbilar är magert och ska jag vara ärlig har jag ännu inte hört talas om en elbil jag vill ha. Det ligger ju säkert 4-5år bort och lagom tills min dieselbil ska bytas ut. Jag kommer och köra den fram tills dess lite oavsett vad andra tycker och då erbjuder jag att köra den på förnyelsebar diesel. Min bil går att köra på HVO100. Jag märker ingen skillnad förutom att förbrukningen går upp något samt att den ännu finns på få stationer. Klimatpåverkan sjunker med över 90% från en tank till nästa förutsatt att den inte tillverkas av palmolja. Kanske inget framtidsbränsle men en mycket bra övergångslösning. Vad många inte vet är att en stor del av åkerinäringen i Sverige redan kör på HVO100.
Jag har dieselvärmare i min bil som jag vägrar använda för att det luktar skit över hela parkeringen om man startar skiten.
Re: Artikel i media
Naturligtvis. Tvärt om hade varit mycket märkligt.nek0 skrev:Om jag får välja så andas jag hellre luften efter en Tesla än en lastbil som går på HVO100.[JM] skrev:Det är viss skillnad på att köra på diesel eller HVO100 ur klimatperspektiv. Det ena är baserat gamla dinosaurier, dvs inte koldioxidneutral, och den andra baserad på förnybara produkter. Så resultatet är inte det samma.nek0 skrev:Det spelar ingen roll vad du förbränner resultatet är detsamma. Det påverkar hälsan och klimatet.Fredrik j skrev:Det är nödvändigt om klimatmålen ska uppfyllas. Utbudet av elbilar är magert och ska jag vara ärlig har jag ännu inte hört talas om en elbil jag vill ha. Det ligger ju säkert 4-5år bort och lagom tills min dieselbil ska bytas ut. Jag kommer och köra den fram tills dess lite oavsett vad andra tycker och då erbjuder jag att köra den på förnyelsebar diesel. Min bil går att köra på HVO100. Jag märker ingen skillnad förutom att förbrukningen går upp något samt att den ännu finns på få stationer. Klimatpåverkan sjunker med över 90% från en tank till nästa förutsatt att den inte tillverkas av palmolja. Kanske inget framtidsbränsle men en mycket bra övergångslösning. Vad många inte vet är att en stor del av åkerinäringen i Sverige redan kör på HVO100.
Jag har dieselvärmare i min bil som jag vägrar använda för att det luktar skit över hela parkeringen om man startar skiten.