Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.
Det är inte supermiljöbonusen på 60k som är det stora lockbetet här i Sverige. Det är det låga förmånsvärdet på elbilar. För en privatköpare har har du helt rätt. Men en förmånsbil som går på el blir rejält mycket billigare än motsvarande fossilbil. Om en skatteminskning får kallas för en subvention eller inte får du avgöra för dig själv.
Sannolikt är det en kombination.
Ja, jag väljer att kalla det en subvention. Pengar har ju egentligen inget reellt värde. Det är ju staten som får dig och tro att dom är värda något.
Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.
Så du tror att just norrmännen köper så många elbilar inte beror på subventioner?
Vad har min kommentar på Verdis påstående med norrmän att göra?
Nej, jag tror inte 60.000 nämnvärt påverkar ett bilköp runt miljonen. Tror du?
Norrmännen har ju en helt annan nivå där jag verkligen kan tänka mig att det påverkar. Hela momsen bort som är 200.000 på en miljonbil samt att man får betala en straffavgift på avgasbil som mycket väl kan vara 200.000 för en vanlig bil. Utöver det har de ju fler förmåner med tex. vägtullar.
I mitt fall hade det nog blivit en Tesla även utan de 60.000. De pengarna hade jag ju i och för sig fått vad jag än hade köpt, men ingen annan än Tesla lockade mig tillräckligt.
Sen är klart att det finns de som 60000 påverkar. Jag har en kollega som nog hade köpt en Model 3 om man fått 120.000 i bonus eller om förmånsvärdet vart 800:- lägre. Men han tycker inte att det riktigt är värt det nu och kör därför med gammal bil ett tag till. Ingen annan elbil som levereras nu passade bra och ny avgasbil är otänkbart.
Jag vet att Tesla klarade det, men marknadens aktörer i övrigt verkar inte ha den ambition som krävs. Marknader är långt ifrån alltid så välfungerande. Jag hoppas givetvis att jag har fel och tycker det vore utmärkt om marknadsaktörer snabbt kunde skapa välfungerande laddnätverk för andra bilar än Tesla, men jag ser inga starka tecken på det.
Vi kan inte ge ut skattepengar bara för att en del aktörer inte har ambitioner som krävs. Inte troligt att deras ambitioner ändras bara för att de får en tillfällig pott pengar. Regleras och möjliggörs marknaden (t.ex. genom beskattning, regelverk hur man bygger laddstationer och tillgängliggörande av eleffekt och mark) så kommer aktörer som inte har ambitioner antingen slås ut eller tvingas betala andra som har ambitioner. Krävs inga skattepengar för detta, tvärtom snarare där stat och kommun kan få in mer pengar på skatt, el och arrende av mark.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag vet att Tesla klarade det, men marknadens aktörer i övrigt verkar inte ha den ambition som krävs. Marknader är långt ifrån alltid så välfungerande. Jag hoppas givetvis att jag har fel och tycker det vore utmärkt om marknadsaktörer snabbt kunde skapa välfungerande laddnätverk för andra bilar än Tesla, men jag ser inga starka tecken på det.
Vi kan inte ge ut skattepengar bara för att en del aktörer inte har ambitioner som krävs. Inte troligt att deras ambitioner ändras bara för att de får en tillfällig pott pengar. Regleras och möjliggörs marknaden (t.ex. genom beskattning, regelverk hur man bygger laddstationer och tillgängliggörande av eleffekt och mark) så kommer aktörer som inte har ambitioner antingen slås ut eller tvingas betala andra som har ambitioner. Krävs inga skattepengar för detta, tvärtom snarare där stat och kommun kan få in mer pengar på skatt, el och arrende av mark.
Håller helt med, kan Tesla så borde VW, Daimler etc också kunna göra detta utan riktade stöd.
Att Tesla fortfarande är den enda elbilen som det går att köra långt utan problem och utan att ruínera sig är ju ett massivt underbetyg åt dom traditionella tillverkarna.
Jag tycker Tesla gör helt rätt att mjölka denna USP så långt det går, det om något tror jag kommer att driva utvecklingen framåt när konsumenterna på allvar börjar efterfråga elbilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tror ni glömmer bort hur otroligt viktig bilindustrin är för framförallt Tyskland. Staten är väl t.o.m. delägare i VW? Av dom skattekronor ni vill spara har ju en betydande del sitt ursprung inom bilindustrin.
Sen tror jag europeiska bilköpare är för nationalistiska.
Jag skulle helst se att avgasutsläpp beskattades rejält mycket hårdare, vilket skulle göra även Ionitys priser lägre än att ta fossilbilen. Tyvärr har jag svårt att se att det är politiskt möjligt att t ex dubbla priset på bensin och diesel genom extra skatter (som gärna kunde gå till bonus-bilar).
Ett alternativ är därför att staten bygger och driftar laddnätverket. Ska man skicka pengar till företagen krävs väldigt tydliga regler så att pengarna inte försnillas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Vem har sagt att jag inte vill ha en Tesla? Kört 20 mil idag. Badutflykt med familjen.
Däremot skulle jag ALDRIG nånsin köpa en så dyr bil privat så du har rätt i att de där 60 tusen varken gör från eller till. Jag skulle inte ens göra mig råd med en SR+ om jag inte kunde leasa. Jag tycker det är rimligt att köpa bil för 250-300 tusen. Vilket i praktiken betyder en bättre begagnad dieselkombi. Bränslekostnaden är inte så dyr egentligen. 2500 mil per år á 10:-/milen = 25 000:-. Min Model S har tappat ca 450 tusen i värde på 19 månader. Det är väldigt många liter diesel det... Hade jag köpt den för privata pengar hade jag gått i personlig konkurs i princip.
Bränslekostnaden är inte så dyr egentligen. 2500 mil per år á 10:-/milen = 25 000:-. Min Model S har tappat ca 450 tusen i värde på 19 månader. Det är väldigt många liter diesel det... Hade jag köpt den för privata pengar hade jag gått i personlig konkurs i princip.
Precis. En privatägd bil i den prisklassen är ekonomiskt självmord såvida man inte har en väldigt hög inkomst. Men att leasa en elbil är hanterbart, tack vare det kraftigt nedsatta förmånsvärdet. Jag hade aldrig i livet haft råd med två elbilar om jag inte hade fått leasa dem "billigt". Troligen hade jag inte haft någon elbil alls idag utan den möjligheten. Miljöbilsbonusen är just det, en bonus. Men det låga förmånsvärdet är fullständigt avgörande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
”Nu har även amerikanska NHTSA inlett en särskild granskning av infotainmentsystemen i äldre Tesla Model S. En minneskrets från underleverantören Nvidia i systemets processor kan ställa till problem i bilar av modellår 2012–2015”
Det är väl hela MCU1 som är problemet och den finns i nyare bilar än 2015 med.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Bränslekostnaden är inte så dyr egentligen. 2500 mil per år á 10:-/milen = 25 000:-. Min Model S har tappat ca 450 tusen i värde på 19 månader. Det är väldigt många liter diesel det... Hade jag köpt den för privata pengar hade jag gått i personlig konkurs i princip.
Precis. En privatägd bil i den prisklassen är ekonomiskt självmord såvida man inte har en väldigt hög inkomst. Men att leasa en elbil är hanterbart, tack vare det kraftigt nedsatta förmånsvärdet. Jag hade aldrig i livet haft råd med två elbilar om jag inte hade fått leasa dem "billigt". Troligen hade jag inte haft någon elbil alls idag utan den möjligheten. Miljöbilsbonusen är just det, en bonus. Men det låga förmånsvärdet är fullständigt avgörande.
Nja håller inte med.. båda mina Teslor har jag ägt/äger jag själva men beror på hur mycket man kör privat och i tjänsten.
OBS har ingen VD lön.
Första Teslan såldes efter drygt 4 år och 4 månader ca 20000 mil till ca 47% av nypriset och senaste leasingbilen en Tiguan som såldes efter 23 månader 12 500 mil till ca 50% av nybilspriset.
Nja håller inte med.. båda mina Teslor har jag ägt/äger jag själva men beror på hur mycket man kör privat och i tjänsten.
OBS har ingen VD lön.
Första Teslan såldes efter drygt 4 år och 4 månader ca 20000 mil till ca 47% av nypriset och senaste leasingbilen en Tiguan som såldes efter 23 månader 12 500 mil till ca 50% av nybilspriset.
OBS har ingen VD lön.
Men kul att man överlevt ett självmord eller inte
Det är ju den sedvanliga frågan hur mycket man får för sin bil när man säljer den. Min första Tesla var köpt privat och den kostade mig drygt 20 000kr/mån bara i värdeminskning. Det har jag inte råd med, det är mer än vad jag tjänar. Inte hållbart på något sätt.
Andra Teslan var en leasingbil och den kostade 19 000kr/mån i värdeminskning, men det är ju till stor del företagets pengar och därmed hanterbart. Fortfarande svindyrt, men det kan jag betala. Audin lär också hamna där nånstans skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag håller inte heller med...(men det vet ni redan)
Visst kan det vara svindyrt, men inte för alla. I mitt fall är Teslan den klart billigaste bilen jag ägt (än så länge)
Det man ofta glömmer här är att det över lag är dyrt att äga bil. Och man kan inte jämföra en Dacia Sondero med en BMW 330. Men jag hävdar ändå att om man jämför ”likvärdiga” fordon. Ovan nämnda BMW 330, eller för den delen - nya Škoda Octavia (som kostar över 300K vettigt utrustad) så är det inte mindre självmord att köpa en sådan än en Tesla 3.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
OBS har ingen VD lön.
Men kul att man överlevt ett självmord eller inte
53% av min Tesla är 600 tusen. Att jag sparat 200 tusen i bränslekostnader är en klen tröst i det läget.
Jag håller inte heller med...(men det vet ni redan)
Visst kan det vara svindyrt, men inte för alla. I mitt fall är Teslan den klart billigaste bilen jag ägt (än så länge)
Det man ofta glömmer här är att det över lag är dyrt att äga bil. Och man kan inte jämföra en Dacia Sondero med en BMW 330. Men jag hävdar ändå att om man jämför ”likvärdiga” fordon. Ovan nämnda BMW 330, eller för den delen - nya Škoda Octavia (som kostar över 300K vettigt utrustad) så är det inte mindre självmord att köpa en sådan än en Tesla 3.
Om du ska ha fyrhjulsdrift och drag så har Tesla inget att erbjuda som kostnadsmässigt kan mäta sig med en Skoda Octavia eller BMW 330.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Om du ska ha fyrhjulsdrift och drag så har Tesla inget att erbjuda som kostnadsmässigt kan mäta sig med en Skoda Octavia eller BMW 330.
Fast det där stämmer ju bara inte. Jag specade en 330i med likvärdig utrustning som en 3 LR och med 10% rabatt samt 50% restskuld efter 3 år skall BMW ha 5.3k/mån, min LR med samma upplägg kostar ca 6600 kr/mån. Sen tappar man ju då 95k i kontantinsats från BMWn och för Teslan blir det ca 80k efter miljöbilspremien (dvs 2.6k/mån för BMWn och 2.2k/mån för tesla). Även om man räknar på en förbrukning på 0.8L/mil (vilket jag vet att den inte klarar när jag kör iaf) så hamnar bränslekostnaden för BMWn på ca 1.6k/mån och för Teslan 0.5k/mån om vi räknar högt, då räknar jag på 1500 mil.
Totalen blir alltså 9.5k för BMW och 9.3k för Teslan, för mig är skillnaden i försökring några hundringar dyrare för Teslan så det går nog jämnt ut. Om man finansierar det själv via t.ex. bostaden så får ju BMWn en liten fördel då räntan blir lägre men om jag skulle räkna på faktiskt drivmedelskostnad så hade BMWn dragit iväg några hundra och Teslan gått ner några hundra så det hade nog jämnat ut sig. Jag antog ju också samma restvärde på båda vilket jag faktiskt inte tror kommer stämma om 3 år.
Fast det där stämmer ju bara inte. Jag specade en 330i med likvärdig utrustning som en 3 LR och med 10% rabatt samt 50% restskuld efter 3 år skall BMW ha 5.3k/mån, min LR med samma upplägg kostar ca 6600 kr/mån. Sen tappar man ju då 95k i kontantinsats från BMWn och för Teslan blir det ca 80k efter miljöbilspremien (dvs 2.6k/mån för BMWn och 2.2k/mån för tesla). Även om man räknar på en förbrukning på 0.8L/mil (vilket jag vet att den inte klarar när jag kör iaf) så hamnar bränslekostnaden för BMWn på ca 1.6k/mån och för Teslan 0.5k/mån om vi räknar högt, då räknar jag på 1500 mil.
Totalen blir alltså 9.5k för BMW och 9.3k för Teslan, för mig är skillnaden i försökring några hundringar dyrare för Teslan så det går nog jämnt ut. Om man finansierar det själv via t.ex. bostaden så får ju BMWn en liten fördel då räntan blir lägre men om jag skulle räkna på faktiskt drivmedelskostnad så hade BMWn dragit iväg några hundra och Teslan gått ner några hundra så det hade nog jämnat ut sig. Jag antog ju också samma restvärde på båda vilket jag faktiskt inte tror kommer stämma om 3 år.
Jag antar att du gör samma misstag som alla andra här, nämligen räknar på listpriset. Dra av 15-20% på det.
Edit: Läste för snabbt, såg nu att du dragit 10%. Nu räknade jag på en 330e, men välutrustad (laser, HUD, elektriskt drag osv) och den är 700kr billigare per månad. Då har jag ändå räknat på en ränta på 1.5% och en milkostnad på 7kr, vilket är högt räknat med tanke på att en sån bil för min del hade gått 95% på el (vardagsresor)
Jag antar att du gör samma misstag som alla andra här, nämligen räknar på listpriset. Dra av 15-20% på det.
Edit: Läste för snabbt, såg nu att du dragit 10%. Nu räknade jag på en 330e, men välutrustad (laser, HUD, elektriskt drag osv) och den är 700kr billigare per månad. Då har jag ändå räknat på en ränta på 1.5% och en milkostnad på 7kr, vilket är högt räknat med tanke på att en sån bil för min del hade gått 95% på el (vardagsresor)
Och hur var det med värdeminskningen?
Sen är väl en 330e knappt jämförbar prestandamässigt med en SR+, långt ifrån LR eller P.
Fast du kan ju inte få en BMW 330e med AWD så jämförelsen haltar.
Ja kan bara hålla med. Kanske är jag fan-boy, men vill ändå tro att det är ett förnuftigt medvetet val jag har gjort. Det är bara tre saker som skulle få mig att överge Tesla: Om man skulle tappa ekonomiska möjligheten att ha en dyr bil; Om det skulle komma nåt bättre på tillräckligt många punkter, men det är väldigt många punkter som fattas just nu; Eller om det kommer nåt riktigt billigt eldrivet som ändå duger för mina behov.
Man måste nog ha kört en Tesla ett tag sedan prova nåt annat för att förstå. Just nu har jag har lika stor lust att köra en sån där BMW 530 vad nu det är, som en Citroen Jumpy eller en 20 år gammal Volvo, måste jag så går det, men det är inget jag gärna vill.
Är det nån som jämfört en bakhjulsdriven Model 3 mot en fyrhjulsdriven avgasbil i en hal backe eller genom mittsträngen i 90 km/h? Jag är inte säker på vilken som är den bästa. Det är väldigt bra antispinn-reglering på Teslan och riktigt klumpig på de avgasbilar jag har kört. Fyrhjulsdrivna Tesla är nog bara jämförbara med andra fyrhjulsdrivna el-bilar.
Fast du kan ju inte få en BMW 330e med AWD så jämförelsen haltar.
De första leveranserna av 330e med xdrive kommer som MY21, leverans i sommar om Covid inte ställt till det.
Och hur var det med värdeminskningen?
Sen är väl en 330e knappt jämförbar prestandamässigt med en SR+, långt ifrån LR eller P.
Är övertygad om att en 330e kommer hålla värdet, det är ju uppenbarligen vad folk vill ha sett till försäljning av hybrider.
Prestandamässigt så har den inget att hämta, men för pendling duger det gott. Kan lägga till rätt mycket utrustning för att komma upp i samma kostnad. Jag vet vad jag föredrar när jag sitter i kö till jobbet.