Dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Dragkrok

Inlägg av Martinen »

Ja Sverige leder väl drag-ligan.
Hoppas det inte blir nått klydd med drag på Model X i Europa.
Man vet ju inte. Om dom tycker det är jobbigt med typgodkännandet, så kan dom ju mycket väl skippa det.
Däremot om det funkar utan problem, så kanske det finns större chans att Model S får drag.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Har dock hört någon gång att England har mest husvagnar i förhållande till antalet bilar i Europa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
Har dock hört någon gång att England har mest husvagnar i förhållande till antalet bilar i Europa.

Kan det stämma? Dom har ju väldigt många bilar, och jag kan inte minnas att jag sett många när jag varit i england.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Martinen skrev:
Pontus skrev:

Kan det stämma? Dom har ju väldigt många bilar, och jag kan inte minnas att jag sett många när jag varit i england.
Källan var väl kanske inte helt 100%, vill minnas att jag hörde det på Top Gear och det är väl mer show än fakta oftast.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Gjorde en jättesnabb googling nu på det.
Verkar som om det finns ca 900 000 husvagnar i england och ca 29 000 000 bilar.
I Sverige är det ca 280 000 husvagnar och 4 560 000 bilar. Det är alltså fler husvagnar i sverige i förhållande till antal bilar.

Har alltså bara lagt 3 minuter på att googla, men sifforna verkade ändå rätt.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Martinen skrev:
Man vet ju inte. Om dom tycker det är jobbigt med typgodkännandet, så kan dom ju mycket väl skippa det.
Ingen fara, dragkrok kommer "inom några veckor". :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Surfaren skrev:
Martinen skrev:
Ingen fara, dragkrok kommer "inom några veckor". :D
Eller på torsdag.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Håller på att förbereda (familjen) på en beställning på antingen en S eller 3 (om jag orkar vänta) och där är dragkrok en av funktionerna på min short list.
Var därför på Teslas showroom i täby i helgen för att känna och klämma lite. Tror dock att, efter en mer noggrann inspektion av den strippade ram/bottenplatta som står där, att det helt enkelt inte kommer att gå att fästa en dragkrok i den som tål belastning av en husvagn eller släp.

Ser inget i bottenplattan som kan fördela eller ta upp de krafter som en tungt släp kan generera vid en snabb inbromsning eller acceleration?

Rätta mig gärna om ni tror att jag har fel. Skulle hjälpa mig mycket i mitt beslut :)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Kirre skrev:
Håller på att förbereda (familjen) på en beställning på antingen en S eller 3 (om jag orkar vänta) och där är dragkrok en av funktionerna på min short list.
Var därför på Teslas showroom i täby i helgen för att känna och klämma lite. Tror dock att, efter en mer noggrann inspektion av den strippade ram/bottenplatta som står där, att det helt enkelt inte kommer att gå att fästa en dragkrok i den som tål belastning av en husvagn eller släp.

Ser inget i bottenplattan som kan fördela eller ta upp de krafter som en tungt släp kan generera vid en snabb inbromsning eller acceleration?

Rätta mig gärna om ni tror att jag har fel. Skulle hjälpa mig mycket i mitt beslut :)
Då S och X delar bottenplatta torde de ha löst detta. Sedan kan det ju finnas andra skäl till att S kanske inte får någon dragkrok
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Har model x några prestandabegränsingar vid "towing mode"? Känns inte som 0-60 mph på 3.2 s är prestanda som går bra ihop med husvagn där bak, lär ju påfresta karossen en del.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nemesis skrev:
Har model x några prestandabegränsingar vid "towing mode"? Känns inte som 0-60 mph på 3.2 s är prestanda som går bra ihop med husvagn där bak, lär ju påfresta karossen en del.
Det blir en dj:la snabb husvagn :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Borde ju komma en dragkrok till S också om det går till en X.
Kanske ytterligare ett önskemål till elons lista.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

bylund skrev:
Kirre skrev:

Då S och X delar bottenplatta torde de ha löst detta. Sedan kan det ju finnas andra skäl till att S kanske inte får någon dragkrok

Jo, men de kan ju ha förstärkt upp bottenplattan just för detta, vilket kan vara svårt att göra i efterhand?
Kollade på min Passat och där sitter drakkroken fast i några rejäla balkar som i sin tur verkar vara fästa i på flera ställen i stålramen.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jo, jag tror inte att det kommer dragkrok som går att eftermontera, men det kan hända att dragkrok kommer till framtida Model S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Ser fram emot lite youtube-videor som visar när Teslan slår andra i 0-100 fast med släp på...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Franz skrev:
Ser fram emot lite youtube-videor som visar när Teslan slår andra i 0-100 fast med släp på...
http://www.bilsport.se/artikel/varldsrekord-av-bostic/
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

16,29 fixar säkert en Model X med husvagn ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

jonas skrev:
Tror du Elon skulle ta hänsyn till ett önskemål som är mer konkret än bara mjukvaruinnehåll?
Det vore ju toppen i sånt fall ... om någon samlar ihop en lista så får ni gärna lägga till detta önskemål :)

I "värsta" fall får jag bita i det sura äpplet och ta en X ... :D
... men, jag är så inställd på en icke-SUV så det vore lite synd ... jag vill även försöka hålla nere kostnaderna och då skulle en 70D egentligen räcka för mina behov tror jag.

Vi får se hur länge jag orkar hålla ut ... mitt ha-begär är på topp just nu och jag måste byta ut min PHEV nästa år ändå ... 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om det är kostnaden som bekymrar så ska det komma billigare 70D varianter av X också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

flaco skrev:
jonas skrev:
Tror du Elon skulle ta hänsyn till ett önskemål som är mer konkret än bara mjukvaruinnehåll?
Det vore ju toppen i sånt fall ... om någon samlar ihop en lista så får ni gärna lägga till detta önskemål :)

I "värsta" fall får jag bita i det sura äpplet och ta en X ... :D
... men, jag är så inställd på en icke-SUV så det vore lite synd ... jag vill även försöka hålla nere kostnaderna och då skulle en 70D egentligen räcka för mina behov tror jag.

Vi får se hur länge jag orkar hålla ut ... mitt ha-begär är på topp just nu och jag måste byta ut min PHEV nästa år ändå ... 8-)
Menar nog inte att man kan "beama" dit en dragkrok som uppdatering. Men uppdateringen skulle kunna känna av att man har dragkrok, i och med att kontakten är ansluten (en symbol på displayen) och därmed kunna ställa om vissa parametrar (backljus bakre sensorer mm) och kanske vara mer observant på kylning.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Att byta till X är väl inte attt bita i sura äpplet.
Det är väl att uppgradera.
:D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Byta till X är att nedgradera!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

hybris skrev:

Haha, älskar den killens kommentarer!
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

hybris skrev:
Tog ju nästa en halvtimme innan kommentaren kom.
Trodde det skulle gå snabbare.
Användarvisningsbild
mattiasra
Teslaägare

Inlägg av mattiasra »

finns en model s här i oslo med drag krok...... :)
en mekaniker som satt det på sin tess..
Skriv svar