https://www.pv-magazine.com/2020/03/06/ ... -industry/How the new generation of 500 W panels will shape the solar industry
With three models of 500 W solar panels officially unveiled, here’s a look at what it means for the future of project development and the solar industry at large.
500W solcellspaneler lanseras
Moderator: Redaktion
500W solcellspaneler lanseras
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 500W solcellspaneler lanseras
Sätt ihop två 500W-paneler till en panel och så har du en 1kW-panel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har tänkt på det där. Finns det nån storleksstandard på solcellspaneler? Annars är det ju meningslöst att uppge enbart kapaciteten på en panel, alltså som jämförelsetal. Varför pratar man aldrig om kWp/kvm?
Jerker skrev:Jag har tänkt på det där. Finns det nån storleksstandard på solcellspaneler? Annars är det ju meningslöst att uppge enbart kapaciteten på en panel, alltså som jämförelsetal. Varför pratar man aldrig om kWp/kvm?
Standardmåtten är ca 1,7 x 1 meter.
Syrrans 24st 270W paneler ger ca 6480W.
Med 24st 500W paneler hade hon fått ca 12.000W.
Vet att många solcells leverantörer säljer 400W paneler idag i Sverige, men att de är lite dyrare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
Så kan du ju inte alls jämföra. 500W panelerna är större i måtten. Menar du att taket hennes idag har massa plats över som inte används idag? Varför inte lägga standard paneler där då?Zalman3 skrev:Jerker skrev:Jag har tänkt på det där. Finns det nån storleksstandard på solcellspaneler? Annars är det ju meningslöst att uppge enbart kapaciteten på en panel, alltså som jämförelsetal. Varför pratar man aldrig om kWp/kvm?
Vet att många solcells leverantörer säljer 400W paneler idag i Sverige, men att de är lite dyrare.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jag kan inte priserna i huvudet men "lite dyrare" är de nog inte. Mina solceller ger 270W per panel och det var totalt ointressant för mig att ta effektivare moduler. Det kan ha ändrats, mina paneler är 3 år gamla, men jag skulle tro att skillnaden är fortfarande så pass stor att det inte är värt det. Har man tillräckligt stort tak så är det bättre att maxa takytan istället för att köpa färre, fast dyrare paneler.Zalman3 skrev:Vet att många solcells leverantörer säljer 400W paneler idag i Sverige, men att de är lite dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De där högeffekt panelerna är ofta bifacial dvs då funkar de inte som tänkt platt på ett tak?
ms 76132 "Eleamore"
Zalman3 skrev:Jerker skrev:Jag har tänkt på det där. Finns det nån storleksstandard på solcellspaneler? Annars är det ju meningslöst att uppge enbart kapaciteten på en panel, alltså som jämförelsetal. Varför pratar man aldrig om kWp/kvm?
Det finns inget standardmått på paneler, jag har 380W paneler på mitt tak som är 2x1m i stort sett sedan har jag 5st 500w paneler som är 2x1,3m dvs 30% större.
500W panelerna är ca 0,5-1% bättre per m2 de har inte exakt måtten 2x1 och 2x1,3 men nära, 380x1,3=494w
För mig handlade det mest om att klara att fylla min ena taksidan med så många paneler som möjligt och då funkade 380W panelerna bättre.
Sedan slängde min granne upp 500W paneler på sitt tak och fick 5st över som jag fick för ett alldeles för bra pris för att tacka nej, så dessa är i ett helt annat väderstreck.
Läste dock någon stans att det börjar bli diminishing returns på att gå över 500W per panel med dagens teknik.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Pratar man inte om verkningsgrad på panelerna? Det är ju ett jämförbart tal.
Vad ligger verkningsgraden på idag?
Just det precis. Det blir äpplen och päron annars. Om jag tejpar över skarvarna mellan mina solpaneler så får jag en enda panel på närmare 20kW. Det låter väl fiffigt.Jerker skrev:Pratar man inte om verkningsgrad på panelerna? Det är ju ett jämförbart tal.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerker skrev:Pratar man inte om verkningsgrad på panelerna? Det är ju ett jämförbart tal.
Är inte w/m2 bättre?
En panel kan ju ha en hög verkningsgrad men tjocka kanter vilket drar ner installerad effekt per m2 vilket ingen vill sträva efter.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
20,2% till 21,6% Dvs bra men inte "holy shit nu djävlar händer det grejjer"Jerker skrev:Pratar man inte om verkningsgrad på panelerna? Det är ju ett jämförbart tal.
De flesta dyra paneler idag ligger på 19,5 till 20,0.
Så en ökning med 1 - 1,5% är väl bra.
Sen ska man inte stirra på 500W siffran eftersom panelerna är större än normala 60-cell, 1,6x1m som har ca 340W med 20% verkningsgrad enl STC standarden.
https://www.pv-magazine.com/2019/12/12/ ... c-modules/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Eller bara kWp/kr........Jerker skrev:Jag har tänkt på det där. Finns det nån storleksstandard på solcellspaneler? Annars är det ju meningslöst att uppge enbart kapaciteten på en panel, alltså som jämförelsetal. Varför pratar man aldrig om kWp/kvm?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19