Apples satsningar inom bilindustrin

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88

Apples satsningar inom bilindustrin

Inlägg av dd88 »

bmwkey.jpg
Apple höll låda igår och visade en hel del intressanta funktioner. Vi vet sen tidigare att målet med Carplay är att det ska integreras djupare in i bilens system, finns tex redan stöd för att låta Carplay visa information i display/HUD, få taktil feedback i ratt och styras via bilens röstkommunikation (funnits innan men någon ny standard).

Nästa steg är att låta användaren låsa upp och starta sin bil med telefonen. Från start (MY21) krävs NFC, men från och med MY22 så räknar dom med att kunna använda U1-chippet så man slipper ta upp telefonen ur fickan.

Största nyheten är att du kan "dela nyckeln" med alla som har en iOS-enhet, även sätta förarprofiler, vad man kan göra med nyckeln (låsa upp hela bilen/bagage, köra den) och giltighetstider. Kommer även app till klockan.

Nyckeln sparas säkert i telefonen, om du blir av med telefonen så kan du enkelt ta bort den via iCloud.

Apple Maps får även "EV Routing", de gav inte mycket detaljer igår men idag så snackas det om att den håller koll på bilens batterinivå, om det finns lediga laddare, laddare som passar din bil, laddhastighet och "smart beräkning av förbrukning" som håller koll på utetemperaturer, höjdskillnader och väderförhållanden.

Kommer komma mer information i dagarna, ska bli intressant att se om det finns stöd för förvärmning/kylning och betalning som nämnts tidigare (laddappar är en ny tillåten kategori i Carplay så känns nästan givet)

Även miljözoner och ruttberäkning därefter kommer i nästa uppdatering.

De nämnde även att Carplay-stöd finns i 97% av alla bilar sålda i USA (80% världen över).

Tycker personligen att detta är en av de mest intressanta bilnyheterna hittils i år, ser fram emot nästa stora uppdatering. Fortsätter det så är det snart Apple (och givetvis Google) som äger den här funktionen i bilarna, biltillverkarna behöver egentligen bara göra en app med inställningar.

Från 23:20:

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Apples satsningar inom bilindustrin

Inlägg av taliz »

Lite sorgligt att de pratar om EV charging, men demar med ett avgasmonster.
Om nu legacy biltillverkare överlåter infotainment helt åt Google och Apple tappar de ytterligare existensberättigande. Det är en intäktskälla och vital del för att särskilja ett märke från ett annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hooked

Inlägg av hooked »

Har själv Apple i allt, men just detta vet jag inte om det är helt lyckat och tycker det väcks mer frågor än vad det besvaras. Det var känslan jag fick igår när jag såg WWDC.

- Ska biltillverkarna lägga ut alla centrala delar till tredje part och tappa kontrollen över bilens hjärna? Var dras gränsen?
- Kontroll över kunddata?
- Ska utveckling ske parallellt mot både Google och Apple samt integrera med sitt egna system för bilens övriga kontrollfunktioner?

Vet biltillverkarna vad de håller på med när de går i säng med Google och Apple ännu mer? De tappar kontrollen över stor del av sin egna affär och framtida affärsmöjligheter. Förmågan att skapa digital innovation och något unikt flyttas till tredje part eftersom allt biltillverkaren vill utveckla måste filtreras genom Google och Apple samt samsas med andra biltillverkares krav.

Kan bara se framför mig hur komplext det blir med uppdateringar OTA, integrationer och tredjeparter som behöver fungera i samspel.

Det Tesla gör med sin vertikalintegration och kontroll över både hårdvara och mjukvara blir bara mer och mer briljant när man ser hur rörig resten av bilindustrin är påväg att bli. Apple själva tänker fundamentalt som Tesla och det är ett tydligt tecken med deras övergång till Apple Silicon eftersom de då får ännu bättre kontroll över både hårdvara och mjukvara på samtliga sina plattformar.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Smart lösning. När 99% av alla som kör bil tar med sig sin smartphone är det lika bra att utnyttja den och integrera den i bilen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag gillar carplay och behöver egentligen varken navigation eller telefon via blåtand i bilen längre. Enda problemet blir ju när jag lämnar telefonen hemma vilket händer oftare än man kan tro.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Vi som väljer bort Apple pga deras inlåsning kommer med andra ord aktivt undvika biltillverkare som väljer att gå denna väg.

VW syn på saken:
https://cleantechnica.com/2020/06/22/vo ... -platform/
As Zachary pointed out, a company like Volkswagen can either purchase software services from a supplier the way it buys tires or brake components or it can create its own software package. Senger admits that right now at Volkswagen, only 10% of the software puzzle is derived from internal sources. Fully 90% of it is obtained from suppliers, and the many different components of the car are basically disconnected from each other on the software side. Senger wants that to change and says, by 2025, 60% of the computer software used to operate all Volkswagen products will be sourced internally.

Relying on outside suppliers is “out of the question for us,” Senger says. “We can and we want to develop our software platform ourselves,” citing three reasons why doing so is important for the company.

Experience: “We are familiar with the complexity of the automobile — this distinguishes us from competitors outside the industry,” Senger says. “This is a strong undertaking,” he adds, one that will benefit from an investment of more than €7 billion in coming years.

Control: “Volkswagen wants to retain control of the entire vehicle architecture — that includes the electronics,” Senger adds. “For this reason alone, we cannot give third parties complete access to data in our vehicles.” He believes future digital value creation should remain within the company.

Economies of Scale: “Software develops its potential with the increasing number of vehicles. This applies to cost advantages, but also to learning from data. We have this scaling advantage on our side,” says Senger. Building more than 12 million vehicles a year means “Volkswagen is in the best position to develop its own software platform.”

VW.OS will provide a standardized operating system for the Group’s car brands — with the Volkswagen Automotive Cloud as the technical backbone, Senger claims. “The Automotive Cloud is technically ready to go. We are expanding its range of functions and preparing to connect the first vehicle models.”
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

[JM] skrev:
Vi som väljer bort Apple pga deras inlåsning kommer med andra ord aktivt undvika biltillverkare som väljer att gå denna väg.
Många lösningar är en del av Car Connectivity Consortium så lär även hitta till Android om man är lagd åt det hållet.

Bland annat delning av nyckel är en standard:
https://www.businesswire.com/news/home/ ... ey-Release
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

hooked skrev:
Har själv Apple i allt, men just detta vet jag inte om det är helt lyckat och tycker det väcks mer frågor än vad det besvaras. Det var känslan jag fick igår när jag såg WWDC.

- Ska biltillverkarna lägga ut alla centrala delar till tredje part och tappa kontrollen över bilens hjärna? Var dras gränsen?
- Kontroll över kunddata?
- Ska utveckling ske parallellt mot både Google och Apple samt integrera med sitt egna system för bilens övriga kontrollfunktioner?

Vet biltillverkarna vad de håller på med när de går i säng med Google och Apple ännu mer? De tappar kontrollen över stor del av sin egna affär och framtida affärsmöjligheter. Förmågan att skapa digital innovation och något unikt flyttas till tredje part eftersom allt biltillverkaren vill utveckla måste filtreras genom Google och Apple samt samsas med andra biltillverkares krav.

Kan bara se framför mig hur komplext det blir med uppdateringar OTA, integrationer och tredjeparter som behöver fungera i samspel.

Det Tesla gör med sin vertikalintegration och kontroll över både hårdvara och mjukvara blir bara mer och mer briljant när man ser hur rörig resten av bilindustrin är påväg att bli. Apple själva tänker fundamentalt som Tesla och det är ett tydligt tecken med deras övergång till Apple Silicon eftersom de då får ännu bättre kontroll över både hårdvara och mjukvara på samtliga sina plattformar.
Det är ju inte direkt en fråga om centrala delar, utan möjligheten att hämta data va API. Finns mycket läsvärt här https://carconnectivity.org/ som svarar på många av dina frågor.

Sen är det ju bara ett skal, jag kan öppna och köra iväg med bilen idag utan att behöva använda nyckel, men om Apple håller nyckeln i sin keychain så ger det mig som kund valmöjlighet.

Med tanke på hur överlägset Carplay är idag när det kommer till funktion så välkomnar jag en ny industristandard.
Skriv svar