Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

hooked

Re: Artikel i media

Inlägg av hooked »

Härligt med människor med självinsikt som anser sig se livet från den ljusa sidan :lol:
104774020_10220362571488101_2253994711969740304_n.jpg
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag vill kunna dra min 1600kg husvagn i 30-40milsetapper mellan laddningar. Det är inget påhittat behov utan kriterier jag har haft på alla bilar. Tidigare har det varit släpvagnsvikt+körkort som varit begränsningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Jag vill kunna dra min 1600kg husvagn i 30-40milsetapper mellan laddningar. Det är inget påhittat behov utan kriterier jag har haft på alla bilar. Tidigare har det varit släpvagnsvikt+körkort som varit begränsningen.
Det är visserligen ett extremt edge case när man tittar på genomsnittsbehovet, dvs hur de flesta använder sina bilar. Vår vagn väger max 1300kg och jag är nöjd med 20-mils etapper. Och redan det är ett edge case. Men det funkar med en e-tron som inte är särskilt effektiv och som inte har så himla bra räckvidd även utan husvagn. Fast jag håller med om att 30 mil hade varit bättre, framförallt när man kör norrut.
Men behovet du pratar om är naturligtvis ett behov du har definierat för dig själv. Drar man det till sin spets så ligger begränsningen egentligen inte i elbilarnas räckvidd utan i din ovilja att ändra dina krav på vad en bil ska klara av. Resan kommer ju bara gå marginellt fortare med en bil som har 40 mils räckvidd jämfört med en som bara klarar 30 mil mellan laddningara. Bilen som har längre räckvidd laddar man mindre ofta, men det tar istället längre tid att ladda vid varje laddtillfälle. Skillnaden blir alltså inte så stor som man skulle kunna tro. Detta förutsätter att det finns laddare överallt (det gör det inte riktigt idag, men jag utgår fortfarande ifrån att det kommer att förändras aå småningom). Den längre räckvidden är egentligen bara intressant när du antingen kan köra sträckan utan att behöva ladda alls, eller om du åker till norra Sverige där det är extremst glest mellan laddarna. Åker du söderut är det mindre viktigt.
När jag körde mycket mellan Tyskland och Sverige, en sträcka på 100 mil, hade jag som krav att min bil skulle klara hela sträckan på en tank. Det fanns inte en möjlighet att jag hade kunnat tänka mig stanna på vägen för att tanka. Jag vet egentligen inte varför. Det bara var så. Att tanka är jobbigt. Nu har jag en bil som måste stanna 3 gånger för att laddas. Mina krav (eller behov) har förändrats. Resan tar längre idag än vad den gjorde då, men jag kommer fram mer utvilad. Förut kunde det hända att jag nästan somnade bakom ratten. Sedan jag skaffat elbil har detta aldrig hänt, inte ens nära. Tvärtom, jag kommer fram utvilad och pigg.
Det jag vill säga är att många tror att de har ett visst behov och att en elbil skulle medföra en alltför stor begränsning. Men det gör det oftast inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Alla har vi lite olika krav och förväntningar på vad bilen ska klara av.

För vår del så har vi nog ganska modesta krav på räckvidd då det där vi kör finns gott om laddare. Men däremot är laddtiden viktig för oss. Eller rättare sagt vill inte att laddtiden ska styra hur långt stopp vi behöver göra. När familjen ska käka är det oftast inget problem för äta tar längre tid än att ladda.

Men vi kör visserligen en äldre tesla 70d och igår på laddning tog det 1h2min att ladda från 9% till 85%. Vilket då ger ungefär, 24mil i räckvidd. Visst nu är det en äldre tesla med ett mindre batteri. Men mitt minne från tidigare laddning säger att laddtiden ökat med runt 15 min för denna laddning på två år när de minskat effekten på laddningen.

Så förhållandet körtid kontra laddtid är det intressanta för oss.

Kan vi köra 25-30 mil i motorvägsfart och ladda 30-40 min för det är vi väldigt nöjda.

Men då drar inte vi släp.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Resan kommer ju bara gå marginellt fortare med en bil som har 40 mils räckvidd jämfört med en som bara klarar 30 mil mellan laddningara. Bilen som har längre räckvidd laddar man mindre ofta, men det tar istället längre tid att ladda vid varje laddtillfälle. Skillnaden blir alltså inte så stor som man skulle kunna tro.
Stor räckvidd brukar bero på endera stort batteri eller låg förbrukning (eller en kombination naturligtvis). Ett större batteri kan oftast ta emot högre laddeffekt (allt annat lika). Likaså ger låg förbrukning mer räckvidd per minut man laddar. Alternativt så behöver man inte "toppa upp" ett större batteri för nå målet, vilket gör att man laddar i den delen av laddkurvan där högst effekt tillåts. I praktiken kan det nog vara så att stor räckvidd ofta korrelerar med att man får ut fler mil per minut man laddar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Men behovet du pratar om är naturligtvis ett behov du har definierat för dig själv. Drar man det till sin spets så ligger begränsningen egentligen inte i elbilarnas räckvidd utan i din ovilja att ändra dina krav på vad en bil ska klara av. Resan kommer ju bara gå marginellt fortare med en bil som har 40 mils räckvidd jämfört med en som bara klarar 30 mil mellan laddningara.
Drar husvagn till medelhavet på somrarna. Resan är en transportsträcka. 30mil mellan laddningar skulle väl kunna funka. Men då behöver väl bilen klara 40 för att man ska slippa planera i detalj?
Att slippa planera ruten i detalj är för mig ungefär vad att slippa köra bilen själv är för somliga andra antar jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tror inte att 40 mil med husvagn är realistiskt inom en överskådlig framtid. 30 mil är nog överkant skulle jag tro. Men om det bara handlar om att du inte vill planera så tror jag egentligen inte att det är ett problem med en resa till medelhavet. Laddarna står redan idag så pass tätt att du i princip bara kan sätta dig i bilen och köra. Sedan hjälper ju bilen till att hitta laddplatser. Planering på detaljnivå är inte längre nödvändigt. Tyvärr har laddkartan i Sverige fortfarande stora vita fläckar och även genom Danmark är det fortfarande dåligt. Men har man tagit sig till Tyskland så är det inga problem längre.
Jag tror som sagt inte att en elbil som kan dra husvagn i 40 mil non-stop är nånting man ska vänta på. Det lär dröja. Men med en vettig laddinfrastruktur minskar ju behovet såklart.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag tror inte att 40 mil med husvagn är realistiskt inom en överskådlig framtid. 30 mil är nog överkant skulle jag tro. Men om det bara handlar om att du inte vill planera så tror jag egentligen inte att det är ett problem med en resa till medelhavet. Laddarna står redan idag så pass tätt att du i princip bara kan sätta dig i bilen och köra. Sedan hjälper ju bilen till att hitta laddplatser. Planering på detaljnivå är inte längre nödvändigt. Tyvärr har laddkartan i Sverige fortfarande stora vita fläckar och även genom Danmark är det fortfarande dåligt. Men har man tagit sig till Tyskland så är det inga problem längre.
Jag tror som sagt inte att en elbil som kan dra husvagn i 40 mil non-stop är nånting man ska vänta på. Det lär dröja. Men med en vettig laddinfrastruktur minskar ju behovet såklart.
Det är ju så här det funkar för vissa, man specificerar sitt behov efter något som händer 2 ggr per år och struntar i fördelarna under
resten av året och slipper därför det jobbiga att köpa en konstig elbil, att ändra något en timme per år på semester-resan går inte... punkt :lol:
Jag möter ofta det här resonemanget och liknande och jag skiter fullständigt (nästan iaf) att
tjata och kämpa med att förklara hur bra det funkar, inte min sak helt enkelt...
Men där och då hoppas man nästan på bensinpris på minst 50kr ;) avgaser dödar, så enkelt är det bara.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är ju så här det funkar för vissa, man specificerar sitt behov efter något som händer 2 ggr per år och struntar i fördelarna under
resten av året och slipper därför det jobbiga att köpa en konstig elbil, att ändra något en timme per år på semester-resan går inte... punkt :lol:
Jag möter ofta det här resonemanget och liknande och jag skiter fullständigt (nästan iaf) att
tjata och kämpa med att förklara hur bra det funkar, inte min sak helt enkelt...
Men där och då hoppas man nästan på bensinpris på minst 50kr ;) avgaser dödar, så enkelt är det bara.
Trams. Utbudet av elbilar som alls får dra husvagnen är ju kraftigt begränsat. Så det handlar ju inte om ”ändra något en timme per år”. Hade model s fått dra husvagnen hade saken varit annorlunda.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Trams. Utbudet av elbilar som alls får dra husvagnen är ju kraftigt begränsat. Så det handlar ju inte om ”ändra något en timme per år”. Hade model s fått dra husvagnen hade saken varit annorlunda.
Model X kan ju det.
Men det mest rimliga är väl att hyra/låna en dieselbil når du ska släpa en husvagn till medelhavet. Kommer nog dröja 5-6-7 år innan det är lika enkelt med en elbil i "normal" prisklass.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Model X kan ju det.
Men det mest rimliga är väl att hyra/låna en dieselbil når du ska släpa en husvagn till medelhavet. Kommer nog dröja 5-6-7 år innan det är lika enkelt med en elbil i "normal" prisklass.
Räknar med att det finns en elbil som passar mig när jag ska byta om 6-7år.
Hyra känns ju fritt....
Den stora (och kanske den enda stora fördelen) med husvagn är att den möjliggör semester till medelhavet helt utan bokningar och reservationer. Man bestämmer sig samma morgon man ska åka.
Jag tycker om den friheten som kontrast till vardagen. På plats blir det som en sommarstuga utan underhållsbehov.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Helt rätt, utbudet är helt enkelt för klent. Jag har ju samma problem. Jag skaffade en e-tron enbart på grund av dess dragkapacitet. Och då var tanken inte ens att dra husvagn, den skaffade vi efteråt, utan jag ville kunna dra ett vanligt bilsläp som kan lasta mer än ett gäng chipspåsar. Så som vilken fossilbil som helst. Det är ju inget konstigt krav. Ändå så var e-tron enda elbilen som kom i fråga för detta. Det är naturligtvis helt galet och man kan verkligen inte kräva att folk ska behöva skaffa en elbil för en miljon bara för att de vill kunna dra ett tungt släp eller en husvagn.
För övrigt är e-tron nämligen totalt överdimensionerad för mina behov. Och jag vill egentligen inte ha en sådan bil. Men det finns inget annat på marknaden.
Det som bjelke menar är nog snarare sådana människor som jag ser nästan dagligen här omkring, dvs sådana som använder en Dodge RAM som vardagsbil. Och så ursäktar de sitt bilval med att de vill dra hästsläp. Vad har de för hästar, undrar man då. Elefanter? Då väljer man bil verkligen utifrån ett extremt edge case som aldrig inträffar (och jag hävdar bestämt att det egentligen handlar om k*kförlängare).
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare

Inlägg av ElTorsk »

Just släpvagnskörning har jag full förståelse för att många ser som ett klart minus med dagens utbud.

Däremot får man höra alla möjliga, märkliga edge case om hur omöjligt det är med elbil. Senast hade jag en diskussion med min kusin där han menade att man inte kan köra 10 timmar non-stop. Hur ofta hade han gjort det frågade jag, ca 2-3 ggr totalt under hela livet. Kortslutning.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nej, jag har ju verkligen inte min s90 d3 som k*kförlängare. Vill bara kunna fortsätta dra husvagn vilket ju inte heller det är någon image jag försöker bibehålla.
Vill inte heller köra SUV. Vill sitta nära marken. Model S är faktiskt ganska nära mitt ideal. Tycker den är ganska snygg. Proportionerna stämmer vilket jag inte tycker dom gör på en model 3.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare

Inlägg av Lars Json »

[JM] skrev:
.Jag hade den resan i år. Dock utan snöfall. Kraftig motvind, utan regn, +2C ute och fick då 340wh/km. Ska vi lägga på regn på det så kan det väl i värsta fall bli uppåt 350-400.
3,5 - 4kWh per mil i 60 mil = 210 - 240 kwh behövs då i en model X.
Tesla har ökat räckvidden med typ 5% per år om jag kommer ihåg rätt. Fortsätter den trenden så dröjer det 15 år innan vi har dubbla räckvidden. 100kwh till 200kwh.
Låt oss anta att teknikutvecklingen är linjär (vilket normalt inte är fallet) och allt annat lika inkl. politiken, så är nog 15 år en
ganska realistisk tidsram innan sista märkestillverkaren slår igen sina fossilbilsportar. Då är det bara tio år kvar till dess att Sverige
ska ha uppnått noll i nettoutsläpp av växthusgaser. Med en eftermarknadsflotta av fossilbilar så lär de rulla ytterligare 10 till 18 år.
Med detta antagande (fossilbilsentusiasterna kommer inte gå över till el innan dessa kan erbjuda motsvarande räckvidd som fossilbilen) inser man
att allt inte kommer vara lika som idag, framförallt inte politiken. Frågan är hur incitamenten ska kunna finansieras, eller blir det piskan
framför morötterna? Vi pratar om oerhörda belopp över tid för att bli av med fossilbilarna. Min tro/förhoppning är att tekniken inom tio år har
uppnått de 200kwh i ditt exempel och att volymerna för elbilar räcker till för att ta tillvara de produktionsfördelar som kan göra elbilen till
vad fossilbilen är idag + alla andra fördelar.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det är fossilbilsköparna som betalar subventionerna i bonus/malussystemet. När det säljs färre malus behöver man skärpa kriterierna för att ge bonus. Jag tror dom flesta bilar kommer att ligga runt nollan, dvs ingen malus och ingen bonus. Det är väl där hybriderna snart hamnar?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Problemet för mig är inte räckvidd utan brist på laddare. Det gör att jag inte kan stanna och ladda när batteriet är nere på 5-10% för där finns ingen laddare utan ibland blir tvingad att ladda från 40% och uppåt för att klara mig till nästa laddare. Den typen av laddningar är lite irriterande och ett stort bekymmer om man bara har säg 20 mils räckvidd. Med massor av laddare hade jag nog inte köpt ett så stort batteri.

Där med sagt så är detta inget stort problem med en Tesla men ett jätteproblem med en annan bil. Då måste man ju också räkna med att en laddare kan vara trasig/upptagen. Detta är alltid ett dilemma när man ska rekommendera en elbil till någon som inte har möjlighet att köpa en Tesla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Nej, jag har ju verkligen inte min s90 d3 som k*kförlängare. Vill bara kunna fortsätta dra husvagn vilket ju inte heller det är någon image jag försöker bibehålla.
Vill inte heller köra SUV. Vill sitta nära marken. Model S är faktiskt ganska nära mitt ideal. Tycker den är ganska snygg. Proportionerna stämmer vilket jag inte tycker dom gör på en model 3.
En S90 D3 är ju en helt vanlig Svensson-bil. Inget man behöver försvara på något sätt. Det har ju ingenting med förlängning av diverse kroppsdelar att göra. Hade jag inte suttit i elbilsträsket så hade jag själv kört en bil i den storleksordningen. Fast en kombi då. Och mitt drömscenario är en elbil som motsvarar en V90 eller liknande. Det behöver inte vara en Volvo, det kan lika gärna vara en Kia. Men nånting i den stilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tyska staten ska bygga 1000 laddstationer med 10.000 laddare. Minst 150kW per laddare. Teslas V2 supercharger är förebilden. Anledningen är att det har visat sig att marknaden inte fungerar som det var tänkt (en rak höger mot Ionity?) och nu ska staten ta utbyggnaden i egna händer. Samma konditioner, priser och villkor för alla.
När vaknar svenska staten och gör likadant?

https://www.electrive.net/2020/06/18/1- ... ger-bauen/
https://t3n.de/news/elektromobilitaet-b ... t-1293161/
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

mati skrev:
Tyska staten ska bygga 1000 laddstationer med 10.000 laddare. Minst 150kW per laddare. Teslas V2 supercharger är förebilden. Anledningen är att det har visat sig att marknaden inte fungerar som det var tänkt (en rak höger mot Ionity?) och nu ska staten ta utbyggnaden i egna händer. Samma konditioner, priser och villkor för alla.

Tyvärr kommer det inte hända i Sverige. Här ska marknaden lösa allt sånt. Önskar att staten i alla fall kunde ombesörja det i de lite mer glest befolkade delarna av landet.

Typ det Tibor föreslog redan 2016.
https://teslaclubsweden.se/snsln-1/

Vist längs vägarna mellan Stockholm-Malmö-Göteborg kommer det såklart lösas fint. Men knappast att det kommer bli tillräckligt täckande på en random europaväg i Härjedalen eller Småland för den delen. Bara man avviker lite från Europavägarna mellan de 3 stora städerna så krävs det planering. Framförallt om man sitter i en elbil med lite mindre batteri.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

FredrikR skrev:
mati skrev:

Tyvärr kommer det inte hända i Sverige. Här ska marknaden lösa allt sånt.
Var precis på väg att skriva nåt liknande. Nej, det kommer iaf inte att hända så länge som Annie Lööf sitter vid rodret. Under hennes ledning har Centern blivit det parti som är mest marknadsliberalt i riksdagen. T.o.m. Moderaterna ligger efter där. Och det är i praktiken Lööf som är statsminister idag efter att Löfvén i princip lade sig platt i Januariavtalet för att få till stånd en splittring av Alliansen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Elektrifieringen av transport på landsbygden borde stödjas på samma sätt som elektrifieringen av hemmet. Ingen förväntas bo utan el.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Hmm. ”Trafikverket satsar 50 miljoner på snabbladdare” hur långt kommer man på 50 miljoner? Intressant.

viewtopic.php?f=29&t=21562#p436703
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tor skrev:
Problemet för mig är inte räckvidd utan brist på laddare. Det gör att jag inte kan stanna och ladda när batteriet är nere på 5-10% för där finns ingen laddare utan ibland blir tvingad att ladda från 40% och uppåt för att klara mig till nästa laddare.
Att inte klara sig fram till en laddare är ju själva definitionen på ett räckviddsproblem...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
Hmm. ”Trafikverket satsar 50 miljoner på snabbladdare” hur långt kommer man på 50 miljoner? Intressant.

viewtopic.php?f=29&t=21562#p436703
Problemet är att tyska staten redan har pumpat in massor med pengar i laddinfrastrukturen de senaste åren. Det har haft viss effekt, men det går för långsamt och laddarna byggs inte där de behövs. De byggs i kluster där lönsamheten är störst. Dessutom är det krångligt och dyrt för kunderna. Nu vill man alltså bygga laddparker med upp till tresiffriga (!) antal laddare per site i hela landet! Både utmed motorvägarna och i städerna. Och varje laddare ska ha minst 150kW. Det ställs hårda krav på tillgänglighet och service. Marken tillhandahålls av staten. Det hela sker via upphandlingar, men operatörerna får inte välja placeringarna själva. Det lottas ut vem som får bygga var. De placeringarna som är mindre lönsamma subentioneras av staten. Det här är riktigt stort och förmodligen ser vi början på nåt helt nytt.
Sveriges ambitionsnivå är flera magnituder lägre. Några miljoner hit och dit löser ingenting. Och i ett glest befolkat land som Sverige kommer marknaden aldrig fungera när det kommer till laddinfrastruktur. Om det inte ens fungerar i ett tättbefolkat land som Tyskland, hur ska det då fungera i Sverige?
Skriv svar