Bilar som blir provocerade av Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av KnightRider »

Vilka bilar är det som oftast vill racea mot din Tesla?

Jag köpte min första Tesla förra året. En Tesla Model S Long Range som jag fick i slutet av september. Jag tycker bilen är fantastisk och älskar att trycka på ibland. Men mest för att det suger till i magen. Inte för någon slags tävling utan bara för mitt eget välbefinnande.

Men Tesla verkar vara provocerande för en del bilister och de vill gärna visa hur snabb deras bil är och ligger gärna tätt inpå och vill starta race.

Min icke-akademiska analys är att det är övervägande många Volvo V90 D4 eller V60 D4 som vill testa och visa hur snabba dessa bilar är. Och jag tänker då hur kan de ens tro att de har en skugga av en chans att haka på om jag skulle trycka plattan i mattan? Men eftersom jag är klok och förståndig så puttrar jag vidare i gällande hastighet medans de blåser om och hoppas på race.

Är det fler som uppfattar att ganska mediokra bilar är de som oftast vill tävla fastän de borde inse att de skulle bli avhängda ganska snabbt?
HX100

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av HX100 »

Har inte märkt något själv. Bara en enda gång märkte jag att en Porsche ville köra drag race med våran andra bil Leaf24 vid rödljuset en gång dock.
Porschen vann.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Kör en Porsche Cayman och alla tesla som får chansen vill raca känns det som. Min bil gör 0-100 på drygt 5 sekunder så jag vet redan att din model3 är kvickare. Det jag stör mig på, och det har hänt ett tiotal gånger, är model3 som lägger sig otäckt nära bakom. Antar att man vill berätta att man kan hänga med utan problem.
Jag tycker det är obekvämt att ha en annan bil så nära bakom speciellt en tesla som ju verkar vara lite lynnig med mjukvaran. Stannar den verkligen om jag skulle behöva panikbromsa Porschen? Har den ens bromsförmåga som matchar min? Två gånger har jag fått svänga av vid nästa busshållplats och släppa förbi.
Relativt ofta ska tjänstevolvos raca vid rödljus men det är bara teslor som varit obehagliga. En gång blev jag tvingad ut på vägrenen på en motorvägspåfart Av en som inte släppte ut mig. När jag försökte gasa framför gjorde han samma. När jag försökte släppa honom före släppte han av. Slutade med att jag fick köra utanför tills han tröttnade. Hade jag inte varit så rädd om min bil hade jag kört på honom i ren aggression. Får trösta mig med att jag är större än så. Sen den incidenten är jag försiktig när jag ser en tesla. Utgår från att det blir problem.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

KnightRider skrev:
Vilka bilar är det som oftast vill racea mot din Tesla?

Jag köpte min första Tesla förra året. En Tesla Model S Long Range som jag fick i slutet av september. Jag tycker bilen är fantastisk och älskar att trycka på ibland. Men mest för att det suger till i magen. Inte för någon slags tävling utan bara för mitt eget välbefinnande.

Men Tesla verkar vara provocerande för en del bilister och de vill gärna visa hur snabb deras bil är och ligger gärna tätt inpå och vill starta race.

Min icke-akademiska analys är att det är övervägande många Volvo V90 D4 eller V60 D4 som vill testa och visa hur snabba dessa bilar är. Och jag tänker då hur kan de ens tro att de har en skugga av en chans att haka på om jag skulle trycka plattan i mattan? Men eftersom jag är klok och förståndig så puttrar jag vidare i gällande hastighet medans de blåser om och hoppas på race.

Är det fler som uppfattar att ganska mediokra bilar är de som oftast vill tävla fastän de borde inse att de skulle bli avhängda ganska snabbt?
Hej, nej det är bara så man kör om man är volvoförare med tjänstebil och D4. Har en liten smal väg full med gupp (det ligger hus längs vägen) även om jag kör in ensam på vägen har jag alltid en volvo flåsande bakom när jag kör ut. De bromsar inte alls vid guppen utan tar dem i 50 (är ju inte deras bil så varför bry sig). Tror inte de vill racea utan att det bara handlar om körstil.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Spelar ingen roll vilken bil du kör, vet folk att den är snabb så vill folk mäta sig mot den.

Sjukt irriterande, speciellt när man har familjen i bilen och någon idiot försöker provocera fram en kukmätartävling. Av det jag har sett så är det sällan den snabbaste bilen som vinner utan den som är dum nog att hålla fullgas längst, ger väl en tillfällig egoboost.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Många tycks bli extremt provocerade om man ligger på hastighetsgränsen och ökar till nästa med max acceleration. Det kommer ofta en svart Ådi eller BMW omkörandes när det har hunnit fatta vad som hände

För övrigt är det ju extremt irriterande med folk som ligger för nära. För egen egen del sker det nog lika ofta med Teslan som med glassturen med 911:an
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Fredrik j skrev:
Kör en Porsche Cayman och alla tesla som får chansen vill raca känns det som. Min bil gör 0-100 på drygt 5 sekunder så jag vet redan att din model3 är kvickare. Det jag stör mig på, och det har hänt ett tiotal gånger, är model3 som lägger sig otäckt nära bakom. Antar att man vill berätta att man kan hänga med utan problem.
Jag tycker det är obekvämt att ha en annan bil så nära bakom speciellt en tesla som ju verkar vara lite lynnig med mjukvaran. Stannar den verkligen om jag skulle behöva panikbromsa Porschen? Har den ens bromsförmåga som matchar min? Två gånger har jag fått svänga av vid nästa busshållplats och släppa förbi.
Relativt ofta ska tjänstevolvos raca vid rödljus men det är bara teslor som varit obehagliga. En gång blev jag tvingad ut på vägrenen på en motorvägspåfart Av en som inte släppte ut mig. När jag försökte gasa framför gjorde han samma. När jag försökte släppa honom före släppte han av. Slutade med att jag fick köra utanför tills han tröttnade. Hade jag inte varit så rädd om min bil hade jag kört på honom i ren aggression. Får trösta mig med att jag är större än så. Sen den incidenten är jag försiktig när jag ser en tesla. Utgår från att det blir problem.
Nej teslas bromsar matchar inte Porsches....
jag kör själv tesla model 3 long range o Porsche boxster t o kan säga att teslas bromsar är inte i närheten av Porschen. Körde så sent som i fredags på Arlanda test Track me min Porsche.. ”misshandla” Porschen o den mattades inte ett dugg vilket andra bilar hade brakat ihop.. 16varv på banan, minst 8 kraftiga bromsövningar de man körde upp till ca 110-120km/h o bromsade allt va man kunde, ett par slalomvarv och bilen kände inte ens i närheten av att bromsarna skulle ta slut... skulle man göra om detta me andra bilar vetefan om bromsarna hade fungerat när man skulle åka hem. Teslas näää skulle inte tro att de hade pallat.
Så ja tesla åkare bör hålla avstånd till en Porsche...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tyckte främst i början när Tesla var ett relativt nytt fenomen att vissa typer av bilförare var väldigt lättkränkta. Jag skaffade min P85 i början av 2016 och vid den tidpunkten fanns det inte så många Teslor, och framförallt i Tyskland var det få som hade ens hört talas om Tesla, än färre som hade sett en irl. Och nästan ingen visste vilken raket det var. När man då - oftast oavsiktligt- råkade köra ifrån en annan bil kunde det hända roliga saker. Det var naturligtvis en viss klientel, BMW, Audi, Mercedes osv. Den andra bilen försvann först i backspegeln, sen hörde man ett vroooooom, och sen blåste bilen i fråga förbi i 200 knyck medan vi rullade vidare i laglig hastighet. Vi kunde nästan gissa i förväg när detta skulle hända och brukade skoja när vi såg potentiellt lättkränkta bilförare.
Jag tycker dock att detta fenomen har minskat med åren när folk började begripa att de bara gör bort sig.
Det försvann för min del helt när jag bytte till e-tron. Den är i princip lika rapp som en S85 men ingen vet om det, och kör man bara som en gubbe så blir ingen provocerad heller. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

metchristian skrev:
Fredrik j skrev:
jag kör själv tesla model 3 long range o Porsche boxster t o kan säga att teslas bromsar är inte i närheten av Porschen. Körde så sent som i fredags på Arlanda test Track me min Porsche.. ”misshandla” Porschen o den mattades inte ett dugg vilket andra bilar hade brakat ihop.. 16varv på banan, minst 8 kraftiga bromsövningar de man körde upp till ca 110-120km/h o bromsade allt va man kunde, ett par slalomvarv och bilen kände inte ens i närheten av att bromsarna skulle ta slut... skulle man göra om detta me andra bilar vetefan om bromsarna hade fungerat när man skulle åka hem. Teslas näää skulle inte tro att de hade pallat.
Nu var ju inte frågan om hur många inbromsningar i rad som en tesla eller cayman klara av utan ifall Teslan klarar av en panikbromsning bakom Porschen.

https://fastestlaps.com/lists/top-quick ... pers-60mph
100km till 0
Tesla model 3: 30m
Porsche boxter: 30m
Cayman finn inte med på listan men lär ju vara lika Boxstern med tanke på att det är samma bil i grunden.
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare

Inlägg av Retep »

Nu har jag inte fått min Tesla än men jag har haft MC förr som var kapabla för 0-200 på runt 8 sekunder. Det var ofta bilar ville rejsa när man hamnade bredvid dem vid rödljus och liknande. Jag ser det dock inte som att de blir provocerade. Snarare så tror jag att folk ser det som en "kul grej" och vill se hur fort bilen/hojen försvinner framför dem. Jag tror knappast de tror att de kommer "vinna" det är mer en kul grej.

//Peter
hooked

Inlägg av hooked »

Att bromsarna på Model 3 skulle vara betydligt sämre än Porsches är rent trams. I den här videon visar sig Model 3 Performance ha likvärdig bromssträcka som den senaste Porsche 911.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Hur som helst känner jag mig inte trygg med en annan bil så nära. Jag tycker det är ett pubertalt beteende.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Hur som helst känner jag mig inte trygg med en annan bil så nära. Jag tycker det är ett pubertalt beteende.
Jo vi har minst en Model 3 Performance ägare på forumet som har pubertalt beteende. :lol:
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

[JM] skrev:
metchristian skrev:
Fredrik j skrev:
Nu var ju inte frågan om hur många inbromsningar i rad som en tesla eller cayman klara av utan ifall Teslan klarar av en panikbromsning bakom Porschen.

https://fastestlaps.com/lists/top-quick ... pers-60mph
100km till 0
Tesla model 3: 30m
Porsche boxter: 30m
Cayman finn inte med på listan men lär ju vara lika Boxstern med tanke på att det är samma bil i grunden.
Måste vara performance som har andra bromsar än long range.. för några 30m når man inte me min... jag har testat...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Retep skrev:
Nu har jag inte fått min Tesla än men jag har haft MC förr som var kapabla för 0-200 på runt 8 sekunder. Det var ofta bilar ville rejsa när man hamnade bredvid dem vid rödljus och liknande. Jag ser det dock inte som att de blir provocerade. Snarare så tror jag att folk ser det som en "kul grej" och vill se hur fort bilen/hojen försvinner framför dem. Jag tror knappast de tror att de kommer "vinna" det är mer en kul grej.

//Peter
Kan bara hålla med. Jag har kört MC tidigare, så jag vet hur grym acceleration de har. Nu när jag kör bil kan jag tycka det är kul att göra just det du beskriver, att se hur fort hojen försvinner framför mig.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

hooked skrev:
Att bromsarna på Model 3 skulle vara betydligt sämre än Porsches är rent trams. I den här videon visar sig Model 3 Performance ha likvärdig bromssträcka som den senaste Porsche 911.

Jag kan ju minnas fel men är det inte italienska Brembo som sitter på Teslorna? (I varje fall på S?)
Brukar ju inte sitta på lågpresterande fordon direkt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare

Inlägg av nx00 »

Har märkt att det är en hel del WT med diverse fattigmansbilar stylade med senaste klistermärken och ljuddämpare från Biltema som vill hävda sig. Dessa individer gör ofta onödiga omkörningar på 50/70 långt över hastighetsbegränsningen.
Senast redigerad av nx00, redigerad totalt 1 gånger.
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Walker skrev:
hooked skrev:

Jag kan ju minnas fel men är det inte italienska Brembo som sitter på Teslorna? (I varje fall på S?)
Performance har helt andra bromsar än long range....
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Brembo är i sig ingen garanti för bra bromsar, hade dom fått tillräckligt betalt så hade dom satt sin logga på ett par trumbromsar på en Lada.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Ingen vill ju rejsa! Har stått bredvid mängder av ”prestandabilar” vid rödljuset och hoppats på dragrace. Men icke! Förarna till dessa (med ICE-mått) supersnabba vagnar tittar alla rakt framåt och glider långsamt iväg, till synes oroliga att förlora en accelerationsduell mot en elektrisk familjesedan.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Elof skrev:
Ingen vill ju rejsa! Har stått bredvid mängder av ”prestandabilar” vid rödljuset och hoppats på dragrace. Men icke! Förarna till dessa (med ICE-mått) supersnabba vagnar tittar alla rakt framåt och glider långsamt iväg, till synes oroliga att förlora en accelerationsduell mot en elektrisk familjesedan.
Jag brukar titta rakt fram när någon idiot står bredvid och vill larva sig. Det brukar lugna ned vederbörande.

Sånt där hör hemma på bana, inte bland andra människor. Ja, jag är kul på fest. :mrgreen:
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

Mercedes, BMW och Audi mest. Oftast låter jag dem. En gång var serven gubbe i en gammal 900 Turbo. Jag låtsades rejsa honom och släppte honom t slut innan 70-gränsen. Hoppas han blev lycklig. Rörde knappt pedalen...
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

metchristian skrev:
Walker skrev:
hooked skrev:

Performance har helt andra bromsar än long range....
Så du menar att det inte går att låsa hjulen, och få ABS att börja jobba, med standarbromsarna men med performance så går det bra?
Och det är därför som performance har kortare bromssträcka..
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Är alla här på forumet medlemmar i präktiga helylle föreningen också?

J. Clarkson sade en gång att ”den dagen jag kör på en väg och ett tåg kör bredvid och jag inte försöker köra ikapp med tåget, den dagen får ni ge mig aktiv dödshjälp”.

Jag rejsar vid varje rödljus, oavsett om jag sitter i en Tesla eller en Corolla. Handlar varken om kukmätning, pubertalt beteende eller att bilen bredvid provocerar mig utan mer om att man har någon form av livsgnista kvar. Sedan behöver man ju inte rejsa till särskilt mycket över hastighetsgränsen men först iväg är ju alltid roligt att vara.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag behöver inte ha någon bredvid mig för att "testa accelerationen på min bil. Älskar den men försöker hålla maxhastigheten, i alla fall med momspåslag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar