Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Moderator: Redaktion
Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Konkurrenterna behöver 2-4 timmar längre tid för att åka Haparanda-Ystad.
Dessutom kostar det en rejäl slant mera.
Dessutom kostar det en rejäl slant mera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Rejäl tid- och kostnadsskillnad..
Vilka laddnätverk har man räknat på för icke-Teslorna i det här exemplet? Eller är det baserat på vad bilarna kan maxa i laddning?
Vilka laddnätverk har man räknat på för icke-Teslorna i det här exemplet? Eller är det baserat på vad bilarna kan maxa i laddning?
M3 LR -20, okrokad
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1107
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Drygt 1,5 timmes laddning på den sträckan är helt sjukt! Kan väl ändå inte finnas någon som åker fossilbil i 17 timmar och stannar mindre än totalt 1,5 timme?
Model S Standard Range Raven
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
cpt_rb skrev:Rejäl tid- och kostnadsskillnad..
Vilka laddnätverk har man räknat på för icke-Teslorna i det här exemplet? Eller är det baserat på vad bilarna kan maxa i laddning?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olestar-2/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Oj då, tänka sig att Zalman3 ”missade” att ta med texten att allt baseras på Abetterroutplaners alpha siffror. Alltså kan den verkliga siffrorna för Polstar och konkurrenterna vara både bättre och sämre. Men visst, om man frågar Zalman3 så kan man tydligen få en länk och därefter se själv hur det är.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7951
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
jeppe_sthlm skrev:Drygt 1,5 timmes laddning på den sträckan är helt sjukt! Kan väl ändå inte finnas någon som åker fossilbil i 17 timmar och stannar mindre än totalt 1,5 timme?
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Enligt Google är det 163 mil och tar 18 h 56 min att köra.
Det går alltså snabbare med en TM3 än en vanlig fossilstånkare.?
Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...
I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?
Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.
Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Det går alltså snabbare med en TM3 än en vanlig fossilstånkare.?
Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...
I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?
Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.
Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
pefreli skrev:Enligt Google är det 163 mil och tar 18 h 56 min att köra.
Det går alltså snabbare med en TM3 än en vanlig fossilstånkare.?
Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...
I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?
Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.
Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Och tittar man på hur det är att ladda på CCS så är det ingen lek.
Hur mycket strul har inte Björn Nyland senast med Peugeot e-208. Massa avbrott av laddning, byta laddstolpar mm.
I förra Haparanda-Ystad rejset där Jaguar I-Pace var med. Då fick I-Pace ge upp pga laddstrul.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.pefreli skrev:
Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...
I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?
Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.
Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.
Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Själv snittar jag ganska exakt 200 Wh/km (på årsbasis) med min LR RWD. Det går säkert att pressa en del men att komma ner till 120 Wh//km är inte realistiskt vid normal körning. Iaf inte för mig.Svenssons skrev:Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.pefreli skrev:
Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...
I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?
Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.
Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.
Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
Jag har aldrig varit i närheten av bilens 600 km wltp. Ej heller de 521 km som bilen anger vid 100% SoC.
Sen beror det såklart på tidpunkt på året, däck/fälg, förutsättningar med vind och regn etc.
Att Teslan är snabbare än övriga elbilar på långresa är dock inget jag tvekar på.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Kör du så du förbrukar 200 Wh/km så kommer du aldrig nå angivna räckvidden såklart. Själv snittar jag 300Wh/km året runt. Jag kan dock komma ner till under 170Wh/km med min Model X om det krävs och den är bra mycket större energislukare än Model 3.pefreli skrev:Själv snittar jag ganska exakt 200 Wh/km (på årsbasis) med min LR RWD. Det går säkert att pressa en del men att komma ner till 120 Wh//km är inte realistiskt vid normal körning. Iaf inte för mig.Svenssons skrev:Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.pefreli skrev:
Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...
I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?
Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.
Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.
Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
Jag har aldrig varit i närheten av bilens 600 km wltp. Ej heller de 521 km som bilen anger vid 100% SoC.
Sen beror det såklart på tidpunkt på året, däck/fälg, förutsättningar med vind och regn etc.
Att Teslan är snabbare än övriga elbilar på långresa är dock inget jag tvekar på.
Laddhastigheten 733 km/h krävs det oavsett förbrukningen om räckvidden är 56 mil (siffran som Tesla anger för ny Model 3 LR) för första laddningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Tips från coachen.Svenssons skrev:Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.pefreli skrev:
Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...
I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?
Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.
Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.
Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Gasglad skrev:Har inte alla en sån flaska?
Nej bara nybörjare.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Förlåt o.t men bilden påminner mig tyvärr om den gången jag låg inne på sjukhuset med epiduralbedövning efter operation för en brandskada. ATn trodde katertern var kopplat ur och gick iväg med påsen.4dy skrev:Gasglad skrev:Har inte alla en sån flaska?
Nej bara nybörjare.
Det finns piller som utlovar +7cm på 2 veckor, här fick jag +40cm på 1 sekund.
Känslan söker mig fortfarande.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Jag tror att elbilsskeptiker inte är beredda att stanna 7 gånger. 1,5 timme på ett eller två ställen är vanligare kanske för fossilåkare. Men det här testet (eller test och test, skriva in färdmål i ABRP) att få ner körtiden bygger just på låg SoC och ladda ofta och kort för att få hög effekt. En normalåkare kanske laddar lite längre och stannar mer sällan.jeppe_sthlm skrev:Drygt 1,5 timmes laddning på den sträckan är helt sjukt! Kan väl ändå inte finnas någon som åker fossilbil i 17 timmar och stannar mindre än totalt 1,5 timme?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Jag tror en mycket liten andel (< 1 %) av alla fossilbilsförare skulle sätta sig och köra Haparanda-Ystad på en dag. De skulle dela upp färden på två dagar.KnightRider skrev:Jag tror att elbilsskeptiker inte är beredda att stanna 7 gånger. 1,5 timme på ett eller två ställen är vanligare kanske för fossilåkare. Men det här testet (eller test och test, skriva in färdmål i ABRP) att få ner körtiden bygger just på låg SoC och ladda ofta och kort för att få hög effekt. En normalåkare kanske laddar lite längre och stannar mer sällan.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
heldiggrisen skrev:Förlåt o.t men bilden påminner mig tyvärr om den gången jag låg inne på sjukhuset med epiduralbedövning efter operation för en brandskada. ATn trodde katertern var kopplat ur och gick iväg med påsen.4dy skrev:Gasglad skrev:Har inte alla en sån flaska?
Nej bara nybörjare.
Det finns piller som utlovar +7cm på 2 veckor, här fick jag +40cm på 1 sekund.
Känslan söker mig fortfarande.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
Jag kan skratta åt det nu, men inte lika kult när jag låg såhär i sängentaliz skrev:heldiggrisen skrev:Förlåt o.t men bilden påminner mig tyvärr om den gången jag låg inne på sjukhuset med epiduralbedövning efter operation för en brandskada. ATn trodde katertern var kopplat ur och gick iväg med påsen.4dy skrev:Gasglad skrev:Har inte alla en sån flaska?
Nej bara nybörjare.
Det finns piller som utlovar +7cm på 2 veckor, här fick jag +40cm på 1 sekund.
Känslan söker mig fortfarande.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång
OT-inslagen är ofta en av de stora behållningarna med TCSkontakten2 skrev:Absolut bästa offtopic

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options