Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av Zalman3 »

Konkurrenterna behöver 2-4 timmar längre tid för att åka Haparanda-Ystad.
Dessutom kostar det en rejäl slant mera.
20200608_155148.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av cpt_rb »

Rejäl tid- och kostnadsskillnad..

Vilka laddnätverk har man räknat på för icke-Teslorna i det här exemplet? Eller är det baserat på vad bilarna kan maxa i laddning?
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1107
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av jeppe_sthlm »

Drygt 1,5 timmes laddning på den sträckan är helt sjukt! Kan väl ändå inte finnas någon som åker fossilbil i 17 timmar och stannar mindre än totalt 1,5 timme?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av Zalman3 »

cpt_rb skrev:
Rejäl tid- och kostnadsskillnad..

Vilka laddnätverk har man räknat på för icke-Teslorna i det här exemplet? Eller är det baserat på vad bilarna kan maxa i laddning?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olestar-2/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av vigge50 »

Oj då, tänka sig att Zalman3 ”missade” att ta med texten att allt baseras på Abetterroutplaners alpha siffror. Alltså kan den verkliga siffrorna för Polstar och konkurrenterna vara både bättre och sämre. Men visst, om man frågar Zalman3 så kan man tydligen få en länk och därefter se själv hur det är.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av TiborBlomhall »

jeppe_sthlm skrev:
Drygt 1,5 timmes laddning på den sträckan är helt sjukt! Kan väl ändå inte finnas någon som åker fossilbil i 17 timmar och stannar mindre än totalt 1,5 timme?
Bild
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av pefreli »

Enligt Google är det 163 mil och tar 18 h 56 min att köra.

Det går alltså snabbare med en TM3 än en vanlig fossilstånkare.?

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av Zalman3 »

pefreli skrev:
Enligt Google är det 163 mil och tar 18 h 56 min att köra.

Det går alltså snabbare med en TM3 än en vanlig fossilstånkare.?

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.

Och tittar man på hur det är att ladda på CCS så är det ingen lek.

Hur mycket strul har inte Björn Nyland senast med Peugeot e-208. Massa avbrott av laddning, byta laddstolpar mm.

I förra Haparanda-Ystad rejset där Jaguar I-Pace var med. Då fick I-Pace ge upp pga laddstrul.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av Svenssons »

pefreli skrev:

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.

Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.

Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av pefreli »

Svenssons skrev:
pefreli skrev:

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.

Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.

Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
Själv snittar jag ganska exakt 200 Wh/km (på årsbasis) med min LR RWD. Det går säkert att pressa en del men att komma ner till 120 Wh//km är inte realistiskt vid normal körning. Iaf inte för mig.

Jag har aldrig varit i närheten av bilens 600 km wltp. Ej heller de 521 km som bilen anger vid 100% SoC.

Sen beror det såklart på tidpunkt på året, däck/fälg, förutsättningar med vind och regn etc.

Att Teslan är snabbare än övriga elbilar på långresa är dock inget jag tvekar på.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av Svenssons »

pefreli skrev:
Svenssons skrev:
pefreli skrev:

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.

Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.

Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
Själv snittar jag ganska exakt 200 Wh/km (på årsbasis) med min LR RWD. Det går säkert att pressa en del men att komma ner till 120 Wh//km är inte realistiskt vid normal körning. Iaf inte för mig.

Jag har aldrig varit i närheten av bilens 600 km wltp. Ej heller de 521 km som bilen anger vid 100% SoC.

Sen beror det såklart på tidpunkt på året, däck/fälg, förutsättningar med vind och regn etc.

Att Teslan är snabbare än övriga elbilar på långresa är dock inget jag tvekar på.
Kör du så du förbrukar 200 Wh/km så kommer du aldrig nå angivna räckvidden såklart. Själv snittar jag 300Wh/km året runt. Jag kan dock komma ner till under 170Wh/km med min Model X om det krävs och den är bra mycket större energislukare än Model 3.

Laddhastigheten 733 km/h krävs det oavsett förbrukningen om räckvidden är 56 mil (siffran som Tesla anger för ny Model 3 LR) för första laddningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
pefreli skrev:

Men enbart ca 1,5 timmes laddning kräver att man snittar nästan 1000 km/h i laddhastighet...

I ärlighetens namn är det kanske något överoptimistiskt...?

Jag har inte lyckats ligga så högt i snitt på långkörning iaf.

Kanske när v.2 SuC finns tillgänglig.
Snarare knappt 733 km/h blir det ((1630-560)/1,5). Man startar ju med fullt batteri och kommer fram med nästan tomt troligtvis.

Ps. Har man en förbrukning på 120 Wh/km Blir det en medeleffekt på knappt 90kW vilket inte är helt orimligt. Har man förbrukning på 150 Wh/km krävs ett snitt på 110kW.

Anpassar du starttiden så du slipper rusningstrafik så kan man köra på 17h utan pissepaus eller matstop enligt Google Maps.
Tips från coachen.
nedladdning.jpg
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av Gasglad »

Har inte alla en sån flaska?
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av 4dy »

Gasglad skrev:
Har inte alla en sån flaska?


Nej bara nybörjare.

Bild
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av heldiggrisen »

4dy skrev:
Gasglad skrev:
Har inte alla en sån flaska?


Nej bara nybörjare.

Bild
Förlåt o.t men bilden påminner mig tyvärr om den gången jag låg inne på sjukhuset med epiduralbedövning efter operation för en brandskada. ATn trodde katertern var kopplat ur och gick iväg med påsen.
Det finns piller som utlovar +7cm på 2 veckor, här fick jag +40cm på 1 sekund.
Känslan söker mig fortfarande.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av KnightRider »

jeppe_sthlm skrev:
Drygt 1,5 timmes laddning på den sträckan är helt sjukt! Kan väl ändå inte finnas någon som åker fossilbil i 17 timmar och stannar mindre än totalt 1,5 timme?
Jag tror att elbilsskeptiker inte är beredda att stanna 7 gånger. 1,5 timme på ett eller två ställen är vanligare kanske för fossilåkare. Men det här testet (eller test och test, skriva in färdmål i ABRP) att få ner körtiden bygger just på låg SoC och ladda ofta och kort för att få hög effekt. En normalåkare kanske laddar lite längre och stannar mer sällan.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av Niklas Z »

KnightRider skrev:
Jag tror att elbilsskeptiker inte är beredda att stanna 7 gånger. 1,5 timme på ett eller två ställen är vanligare kanske för fossilåkare. Men det här testet (eller test och test, skriva in färdmål i ABRP) att få ner körtiden bygger just på låg SoC och ladda ofta och kort för att få hög effekt. En normalåkare kanske laddar lite längre och stannar mer sällan.
Jag tror en mycket liten andel (< 1 %) av alla fossilbilsförare skulle sätta sig och köra Haparanda-Ystad på en dag. De skulle dela upp färden på två dagar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
4dy skrev:
Gasglad skrev:
Har inte alla en sån flaska?


Nej bara nybörjare.

Bild
Förlåt o.t men bilden påminner mig tyvärr om den gången jag låg inne på sjukhuset med epiduralbedövning efter operation för en brandskada. ATn trodde katertern var kopplat ur och gick iväg med påsen.
Det finns piller som utlovar +7cm på 2 veckor, här fick jag +40cm på 1 sekund.
Känslan söker mig fortfarande.
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
4dy skrev:
Gasglad skrev:
Har inte alla en sån flaska?


Nej bara nybörjare.

Bild
Förlåt o.t men bilden påminner mig tyvärr om den gången jag låg inne på sjukhuset med epiduralbedövning efter operation för en brandskada. ATn trodde katertern var kopplat ur och gick iväg med påsen.
Det finns piller som utlovar +7cm på 2 veckor, här fick jag +40cm på 1 sekund.
Känslan söker mig fortfarande.
Bild
Jag kan skratta åt det nu, men inte lika kult när jag låg såhär i sängen
54E64C28-9E39-4709-93D6-A0D04A5B059F.jpeg
kontakten2

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av kontakten2 »

Absolut bästa offtopic
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Haparanda-Ystad, kostnad och tidsåtgång

Inlägg av fth »

kontakten2 skrev:
Absolut bästa offtopic
OT-inslagen är ofta en av de stora behållningarna med TCS :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar