Hyrbil vid garantiärende - deposition rimligt?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Hyrbil vid garantiärende - deposition rimligt?

Inlägg av Curik »

Har min Model S inne på garantiärende och har fått en hyrbil så länge av en biluthyrningsfirma. Detta har ordnats av Tesla.

Nu vill hyrbilsfirman ha 3000 SEK i deposition, som återbetalas när dom fått tillbaka bilen och den är hel.
Är detta rimligt? Jag tycker inte jag ska behöva ligga ute med pengar överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hyrbil vid garantiärende - deposition rimligt?

Inlägg av fth »

Låter jättekonstigt, jag har iofs bara fått Tesla som lånebil, men ev deposition får väl Tesla stå för, det är väl dom som är "kunden" i det här fallet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det låter inte så farligt jämfört med den självrisk som är (var?) på lånebilarna. Har för mig den var på 20 eller 30 000 :o men det är möjligt de ändrat på det för det blev så sjukt mycket rabalder runt det där.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Låter väl rimligt. Skadar du hyrbilen är det ju ändå du som betalar. Det är ju inte teslas ansvar.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Vi lämnade in vår 3:a i onsdags i Malmö och fick en Model S från en hyrbilsfirma som Tesla samarbetade med. Vi fick lägga 1000 kr i deposition. Självrisken vid skada låg på runt 17 000, om man inte ville köpa till självriskreducering för 375kr per dag. Då landade den på 3-4000 kr istället. Tyckte dock det var ganska lustigt att de ville att vi skulle betala för självrisksreducering när vi har bilen inne på ett garantiärende och Tesla ska stå för lånebil.
Senast redigerad av Jonathanerik_77, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

HelectriC skrev:
Det låter inte så farligt jämfört med den självrisk som är (var?) på lånebilarna. Har för mig den var på 20 eller 30 000 :o men det är möjligt de ändrat på det för det blev så sjukt mycket rabalder runt det där.
2500 euro i självrisk hade tesla i februari, löjligt högt när dom ä då inte fixar bilarna vid märken.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jonathanerik_77 skrev:
Vi lämnade in vår 3:a i onsdags i Malmö och fick en Model S från en hyrbilsfirma som Tesla samarbetade med. Vi fick lägga 1000 kr i deposition. Självrisken vid skada låg på runt 17 000, om man inte ville köpa till självriskreducering för 375kr per dag. Då landade den på 3-4000 kr istället. Tyckte dock det var ganska lustigt att de ville att vi skulle betala för självrisksreducering när vi har bilen inne på ett garantiärende och Tesla ska stå för lånebil.
Rimligt är ju att du får samma självrisk på vagnskada som du har på din egen bil? Hur hög har du?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Har fått lägga något liknade vi mina garantiärende men är väl så när Tesla anlitar extern part. Skall in igen nästa vecka :o ser vad deppen blir och återkopplar.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Fredrik j skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Rimligt är ju att du får samma självrisk på vagnskada som du har på din egen bil? Hur hög har du?
Lyckligtvis så har vi inte behövt att använda vagnskadegarantin på bilen, men som jag har förstått så är självrisken på vår bil strax under 14 000 kr. Så den är ju ett antal tusen dyrare.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

För länge sedan fick jag en lånebil från hyrbilsfirma och då var det inget prat om att lägga deposition. Dessa bilar stod dock redan hos Tesla och hämtades och lämnades hos Tesla. Typ 4-5 år sedan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Säkerhet i någon form är standard när man hyr bil. Oftast sker det med att de lägger en deposition på kreditkortet som sedan släpps om man kör skadefritt.
Betala depositionen kontant har jag dock aldrig själv varit med om.

Edit: när jag tänker efter så är alltid hyrbilen på Mechanum utan depositum, men du har jo bilen där, så det räcker väl?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Tack alla!
heldiggrisen skrev:
Säkerhet i någon form är standard när man hyr bil. Oftast sker det med att de lägger en deposition på kreditkortet som sedan släpps om man kör skadefritt.
Betala depositionen kontant har jag dock aldrig själv varit med om.

Edit: när jag tänker efter så är alltid hyrbilen på Mechanum utan depositum, men du har jo bilen där, så det räcker väl?
Min Model S står ju hos Tesla. Företaget som vill ha deposition är ju ett hyrbilsföretag som Tesla anlitat.

Känns bara tråkigt att behöva ligga ute med pengar. Antar att en reservering på kreditkortet innebär att jag inte kan nyttja pengarna dom håller. Är ju redan sur för att jag inte har min bil. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kolla också era kreditkort, kan man utnyttja den hyrbilsförmånen som ofta finns där ? Tex självriskeliminering/reducering?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Kolla också era kreditkort, kan man utnyttja den hyrbilsförmånen som ofta finns där ? Tex självriskeliminering/reducering?
Tyvärr brukar de bara täcka hyrbil i utlandet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Tyvärr brukar de bara täcka hyrbil i utlandet.
Och om du faktisk har betalat själv för hyrbilen.
Jag tror kanske extraförsäkringar som tex Nonstop kan funka, den brukar följa ägaren och inte bilen. Men nu killgissar jag bara, någon som har får kolla upp.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tror också att måste ha betalat hyrbilen själv för att dom där extraförsäkringar ska gälla.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Deposition kan tas ut vid alla uthyrningar oavsett vem som är huvudhyresman (te x assistanshyra där tex tesla står för hyrbilen så står ju du som kund för ev. parkeringsböter, bränsle såvida man inte får en elbil från hyrfirman, vilket knappast är så troligt. Sen är det för ev. skador, så ofta numera så dras en summa motsvarande självrisken i dep. då reglerna kring kortbetalningar
gjort att man inte kan efter dra debiteringar på samma sätt som för några år sedan. Detta har gjort att om man tecknar självriskeliminering så kan man få ner dep.
Skriv svar