e-on återinför debitering per kWh

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Off Grid Byggaren »

nek0 skrev:
4dy skrev:
pejvic skrev:
Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.

Laddaren ska tjänas in, installationsarbetet ska tjänas in, dyrt med hög effekt, vinst ska in osv osv. Verkar som att elbilister hela tiden vill att skattebetalarna eller välvilliga företag ska stå för notan. Räcker det inte med miljöbonusen och nedsatta förmånsvärden? Ska bränslet också subventioneras? Helst ska det väl vara gratis?
Nu är du ute och cyklar.
Elen kostar 1,5kr kW
Hur kan man ta 13-14kr kW
Nästan alla de som bygger sina laddplatser får bidrag från staten förutom Tesla och ändå är det bara Tesla som kan sälja elen för 2,65kr kW.
Allt detta bevisar att ingen förutom Tesla vill sälja några volymer elbilar, utan bara så många som de behöver för att slippa betala böter.
Jag ser det som medvetet motarbetande frön fossilbils tillverkare.
Ja det syns ju klart och tydligt nu, att där fossilbils tillverkare sätter upp laddstationer är det en betydligt högre prissättning än rena elnätsbolag som E.on och Vattenfall.

Planen kanske är att utnyttja de generösa statsbidragen för publika laddare just nu, men genom högt laddpris sälja fosilbilarna under några år till.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev:
nek0 skrev:
4dy skrev:
pejvic skrev:
Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.

Laddaren ska tjänas in, installationsarbetet ska tjänas in, dyrt med hög effekt, vinst ska in osv osv. Verkar som att elbilister hela tiden vill att skattebetalarna eller välvilliga företag ska stå för notan. Räcker det inte med miljöbonusen och nedsatta förmånsvärden? Ska bränslet också subventioneras? Helst ska det väl vara gratis?
Nu är du ute och cyklar.
Elen kostar 1,5kr kW
Nästan alla de som bygger sina laddplatser får bidrag från staten förutom Tesla och ändå är det bara Tesla som kan sälja elen för 2,65kr kW.
Allt detta bevisar att ingen förutom Tesla vill sälja några volymer elbilar, utan bara så många som de behöver för att slippa betala böter.
Ja det syns ju klart och tydligt nu, att där fossilbils tillverkare sätter upp laddstationer är det en betydligt högre prissättning än rena elnätsbolag som E.on och Vattenfall.

Planen kanske är att utnyttja de generösa statsbidragen för publika laddare just nu, men genom högt laddpris sälja fosilbilarna under några år till.
Jag påstår det hela tiden. Målet är fördröja omställningen.
Vi läser hela tiden om nya bilar som kommer nästa år, detta har pågått i många år nu utan att vi ser alla de Tesla dödarna.
Det är bara inse att vi får dras med skiten i många år framåt :(
4dy

Inlägg av 4dy »

nek0 skrev:
4dy skrev:
pejvic skrev:

Nu är du ute och cyklar.
Elen kostar 1,5kr kW

1,50:-? För hushållsel ja. En snabbladdare har nog något högre anslutningsavgift.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

4dy skrev:
nek0 skrev:
4dy skrev:
pejvic skrev:

Nu är du ute och cyklar.
Elen kostar 1,5kr kW

1,50:-? För hushållsel ja. En snabbladdare har nog något högre anslutningsavgift.
Det får du upplysa Tesla om, inte mig :)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Det skulle vara intressant att se något bolag som erbjuder ett laddnätverk att redovisade sitt resultat för ett år. Går det att göra pengar på elbilsladdning idag eller handlar det endast att förbereda sig till genombrottet av elbilar och ha en bra lösning då? Bee är väll det bästa exemplet där elbilsladdning står för nästan om inte hela deras verksamhet och de är ju idag inte nära vinst. Senaste siffrorna jag kan hitta är för 2018 och då var rörelsemarginalen -51%. Det är en klar förbättring jämfört med 2017 då det var -96% men är de snart nära vinst? Är resultatet endast pga att de satsar mycket på att bygga ut sitt nätverk eller är kostnaderna för de laddarna de har idag större än intäkterna?
Om det nu finns så många här som är egenföretagare, ni klagar på att priset på dagens elbilsladdning är för högt och det skulle finnas ekonomi i det så borde det finnas möjlighet att starta ett nytt bolag och gå under konkurrenterna i pris. Om ni anser att detta inte går att gå ihop ekonomiskt så har ni en förklaring till det höga priset. Jag tycker också priset per kWh känns väldigt högt men har aldrig kollat på kostnaderna att sätta upp och driva många snabbladdare så har svårt att säga vad som är rimligt både för kund och företaget.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Oavsett hur man argumenterar med att en stor del av laddningen är hemma till lägre pris, så kommer snabbladdningspriserna alltid tas upp som ett argument mot elbil.
Varför verkar det vara omöjligt att sälja elbil med samma TCO som en dieselbil? Varför måste elbilen vara billigare för att sälja?
För att väldigt många ser på inköpspris och ”bränslekostnad” och båda dessa är betydligt högre på elbil. TCO är för de som tänker till, men det är många som inte gör det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Oavsett hur man argumenterar med att en stor del av laddningen är hemma till lägre pris, så kommer snabbladdningspriserna alltid tas upp som ett argument mot elbil.
Varför verkar det vara omöjligt att sälja elbil med samma TCO som en dieselbil? Varför måste elbilen vara billigare för att sälja?
För att väldigt många ser på inköpspris och ”bränslekostnad” och båda dessa är betydligt högre på elbil. TCO är för de som tänker till, men det är många som inte gör det.
Men även den som tänker till förväntar sig att elbilen ska vara billigare.

Så man kan sammanfatta med att biltillverkarna lanserar elbilar men genom dyra laddlösningar dämpar man försäljningen?

Någon teori varför man inte reglerar saken genom att höja priset på bilarna?
Finns det någon teori varför ingen utmanare slår sig in (typ comviq på 80-talet) om det finns fantastiska marginaler?

Min teori är att biltillverkarna ser en framtid där få äger sin bil utan hyr den inklusive bränsle.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

4dy skrev:
pejvic skrev:

I Sverige är skillnaden mellan priset för hushållsel och publik laddning ibland mer än 1000%. Mer än 10 gånger så dyrt! När Ionity höjde priserna i vintras gnällde tyska elbilister att det är orimligt att snabbladdning ska kosta dubbelt så mycket som hushållsel. Och det är precis så det ser ut i andra länder, inte faktor 10. Snabbladdning får vara dyrare, självklart. Men inte som i Sverige. Det har ingenting med subventioner att göra, utan det tas helt enkelt fantasipriser. Jag vet inte om det är avsiktligt för att fördröja omställningen eller im det är girighet. Spelar ingen roll heller. Det är kontraproduktivt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

4dy

Inlägg av 4dy »

nek0 skrev:
4dy skrev:
nek0 skrev:
4dy skrev:
pejvic skrev:

Nu är du ute och cyklar.
Elen kostar 1,5kr kW

Det får du upplysa Tesla om, inte mig :)
Ok, hur mycket vinst från sina snabbladdare redovisar Tesla då?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fråga Tesla. Jag äger inte Tesla och jobbar inte heller på Tesla.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

TiborBlomhall skrev:
Det priset gäller för 50 kW-laddare.

Håller på med 6 stycken 150 kW laddare på en godsterminal nu, verkar hamna på cirka 2 miljoner per laddstation inklusive ny elnätsanslutning och markarbeten.

Då är det inne på egen tomtmark. Ska de stå publikt tillkommer markarrende eller kanske köp av tomtmark också.

Priset för inköp av elenergin hamnar på cirka 2:- per kWh räknat på att 750 kWh per dags laddas. Skulle väl motsvara 15-20 elbilskunder per dag.
Elpriser.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av taliz »

Vad kostar bensinpumpar, nedgrävda tankar och övrig infrastruktur?
Gissar på att det inte är mkt billigare än en snabbladdare. Vill minnas det klagades mkt på hur dyrt det var när det kom krav på att alla mackar skulle ha minst en pump för E85.
Dessutom bör priserna på snabbladdare sjunka snabbt nu iom massproduktion.

Hursomhelst är det inte 35kr/l för bensin på ena stället, 57kr/l på nästa eller 14kr/l på tredje. Alla ligger inom ca 10% skillnad.
Så bör det bli för snabbladdning också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

TiborBlomhall skrev:
Intressant Tibor. Med förbehåll för att de uppgifter du redovisar är från 2017 så är det lite svårt att få ekonomi i det hela om man betalar 4500 kr i månaden i effektavgift, samtidigt som endast 24 kWh per dag förbrukas. Då krävs 6,25 kr/kWh bara för att täcka effektavgiften.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

TiborBlomhall skrev:
Det verkar räknat på en vanlig 50 kW komboladdare? En 150-200 kW laddare lär ju kosta en hel del mer i effektavgift och installation. Men om vi räknar snällt och säger att en genomsnittlig laddare idag laddar 100 kWh men kostar bara 5k/mån i drift fortfarande (upp från 24 kWh för ca 3 år sen) så måste man ha ett påslag på 1,65 kr/kWh bara för att täcka driften. Skall man sen kunna betala av laddaren som kostar 500k på säg 8 år så krävs det ytterligare 1,7 kr/kWh för det. Sen måste ju bolag ta betalt för overhead som kundtjänst, apputveckling och allt annat, och till sist lite vinst på det.

Givet de siffrorna så verkar priserna e-on presenterar rätt rimliga faktiskt, gissningsvis har 50 kW laddarna blivit lite billigare nu men 150 kW laddarna kostar mer än i exemplet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Off Grid Byggaren skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det priset gäller för 50 kW-laddare.

Håller på med 6 stycken 150 kW laddare på en godsterminal nu, verkar hamna på cirka 2 miljoner per laddstation inklusive ny elnätsanslutning och markarbeten.

Då är det inne på egen tomtmark. Ska de stå publikt tillkommer markarrende eller kanske köp av tomtmark också.

Priset för inköp av elenergin hamnar på cirka 2:- per kWh räknat på att 750 kWh per dags laddas. Skulle väl motsvara 15-20 elbilskunder per dag.
Elpriser.JPG
Mycket intressant!

Kopplar ni in dem på högspänningsnätet via egen transformatorstation?

Berätta mer!
4dy

Inlägg av 4dy »

taliz skrev:
Gissar på att det inte är mkt billigare än en snabbladdare. Vill minnas det klagades mkt på hur dyrt det var när det kom krav på att alla mackar skulle ha minst en pump för E85.

Hursomhelst är det inte 35kr/l för bensin på ena stället, 57kr/l på nästa eller 14kr/l på tredje. Alla ligger inom ca 10% skillnad.
Så bör det bli för snabbladdning också.
Lite andra volymer där.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

OfarligTesla skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det verkar räknat på en vanlig 50 kW komboladdare? En 150-200 kW laddare lär ju kosta en hel del mer i effektavgift och installation.
Artikeln är från 2017. Då fanns inga snabbare laddare än (annat än Teslas).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Skulle nästan vara intressant med en uppdaterad artikel, framförallt med siffror på
hur mycket som laddas numera på dom, det är helt klart mycket mer på BEEs laddare iaf :)
Kostnaden för att bygga laddarna vet jag däremot inte om det blivit så mycket billigare för dom
har ju samtidigt blivit bättre och allt runtomkring lär ju blivit dyrare också, markarbeten är inte billigt om
det är på ”finare” iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
4dy

Inlägg av 4dy »

mati skrev:
4dy skrev:
pejvic skrev:

I Sverige är skillnaden mellan priset för hushållsel och publik laddning ibland mer än 1000%. Mer än 10 gånger så dyrt! När Ionity höjde priserna i vintras gnällde tyska elbilister att det är orimligt att snabbladdning ska kosta dubbelt så mycket som hushållsel. Och det är precis så det ser ut i andra länder, inte faktor 10. Snabbladdning får vara dyrare, självklart. Men inte som i Sverige. Det har ingenting med subventioner att göra, utan det tas helt enkelt fantasipriser. Jag vet inte om det är avsiktligt för att fördröja omställningen eller im det är girighet. Spelar ingen roll heller. Det är kontraproduktivt.

Vilka svenska intressen är det som "fördröjer" utvecklingen? Om stora länder som Tyskland inte gör det menar jag. Är det Volvo?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Är det rimligt att tro att det går att sätta up en snabbladdare (>150 kW) där man kan ladda för ca 3 kr/kWh? Eller är det dömt att misslyckas? Vad krävs för att så skulle ske? (Vi får anta att verksamheten skall gå med vinst och inte vara beroende av något annat för att täcka kostnaden)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Är det rimligt att tro att det går att sätta up en snabbladdare (>150 kW) där man kan ladda för ca 3 kr/kWh? Eller är det dömt att misslyckas? Vad krävs för att så skulle ske? (Vi får anta att verksamheten skall gå med vinst och inte vara beroende av något annat för att täcka kostnaden)
Beror på vad för avskrivningstid man har på laddaren, är det en rimlig sådan så är det nog inte möjligt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
I Sverige förbrukas ungefär 9 miljoner kubikmeter bensin och diesel per år och det finns cirka 2600 stationer. Det ger ungefär 9000 liter per dag och station. Med aktuellt pris så innebär det intäkter på en bra bit över 100000 per dygn och station. Om det laddas 100 kWh per dygn på en laddstation så blir det bara 1000 kr per dygn med en taxa på 10 kr/kWh, vilket ju är väldigt högt.
I den konsumtionen av diesel ovan ingår dock även tunga fordon och de har många gånger andra sätt att fylla upp, men siffrorna ger ändå en grov uppfattning om skillnaden i omsättning mellan en laddstation idag och en bensinmack. Den låga omsättningen för en laddstation gör att fasta kostnader blir väldigt höga i förhållande till mängden levererad elenergi.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
I Sverige förbrukas ungefär 9 miljoner kubikmeter bensin och diesel per år och det finns cirka 2600 stationer. Det ger ungefär 9000 liter per dag och station. Med aktuellt pris så innebär det intäkter på en bra bit över 100000 per dygn och station. Om det laddas 100 kWh per dygn på en laddstation så blir det bara 1000 kr per dygn med en taxa på 10 kr/kWh, vilket ju är väldigt högt.
I den konsumtionen av diesel ovan ingår dock även tunga fordon och de har många gånger andra sätt att fylla upp, men siffrorna ger ändå en grov uppfattning om skillnaden i omsättning.
Uhm, hur räknar du nu? Tror du bensin/diesel är gratis för mackägaren?
Om man kunde kamma hem så mkt pengar per dygn hade alla velat etablera automatmack.
Snarare kostar den nästan vad de säljer den för, marginalen är pytteliten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
I den konsumtionen av diesel ovan ingår dock även tunga fordon och de har många gånger andra sätt att fylla upp, men siffrorna ger ändå en grov uppfattning om skillnaden i omsättning mellan en laddstation idag och en bensinmack. Den låga omsättningen för en laddstation gör att fasta kostnader blir väldigt höga i förhållande till mängden levererad elenergi.
Är inte 85-90% av dieselpriset skatt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar