Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Moderator: Redaktion
Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Detta sägs vara anledningen att Teslaaktien föll närmare 10 % idag. Baserat på enkäter förutsäger de att Tesla kommer ha fler problem än medelbilen. Dock påpekar de att de fortfarande täcks av garanti.
http://www.consumerreports.org/cars/tes ... erformance
http://www.consumerreports.org/cars/tes ... erformance
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Vore intressant att veta vilka motorer som drabbats och om problemet blivit mindre med tiden. Uppenbarligen många motorer utbytta i grannlandet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Är väl - vid det här laget - det välkända drive unit problemet som drar ner betyget. Men som jag fattat när man läser diverse forum så är det RWD och dess motor som man haft problem med. Verkar inte finnas så mycket om AWD:s motor, så där verkar det varit en klar förbättring.
Hur många på forumet här har haft cirkelsågljuden från drivenheten of fått drive unit utbytt? Har det gjorts några polls här?
Hur många på forumet här har haft cirkelsågljuden från drivenheten of fått drive unit utbytt? Har det gjorts några polls här?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Jag fick en ny DU på min P85+. So far inga problem med den nya som är En D.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Hybris, Rich-hard, hur långt hade ni kört? Gissar det var oljud och inte haveri?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Ojud i el-motorn. Min hade då gått ca 2000 mil när jag hörde ljudet och har nu gått 2300 mil och ljudet har blivit en aningens värre.Oppfinnarn skrev:Hybris, Rich-hard, hur långt hade ni kört? Gissar det var oljud och inte haveri?
- Limokungen
- Teslaägare
- Oppfinnarn
- Teslaägare
RWD gissar jag? 3 gånger låter ju inte så bra .....Limokungen skrev:Rullat 7000mil sen nyår, bytt DU 3 gånger
....

ungefär samma miltal vid bytejosve skrev:Fick min utbytt efter 4000 mil.
Fick min första model S i Mars 2014. Klonk runt Maj/Juni och var först i Sverige med ny DU som byttes på infracity, klonket försvann och fungede problemfritt efter det. Skulle gissa 1500 mil ca... Var en P85+. Faktiskt trevligt att få ny motor efter x tusen mil.., inget man fick hos BMW. 

Min "klonkade" vid lägre farter. Lite som BMW M3 typ... Inget oljud från motorn utsn "klonk.., klonk" speciellt vid lögre farter. Försvann helt efter ny DU.
Ser många av dessa problemen som barnsjukdomar, kombinerat med växtvärk.
Deras produktionslinje är ju förhållandevis ny, och dom har rampat upp produktionen i omgångar för att klara av leveranserna.
Förutom lite småskröfs så har jag klarat mig än så länge.
Förmodar att de jobbar hårt på att minska dessa problemen. Annars blir det ju dyrt i längden.
Deras produktionslinje är ju förhållandevis ny, och dom har rampat upp produktionen i omgångar för att klara av leveranserna.
Förutom lite småskröfs så har jag klarat mig än så länge.
Förmodar att de jobbar hårt på att minska dessa problemen. Annars blir det ju dyrt i längden.
Ja och räknar jag besöken på service med de Audi, BMW, Porsxhe jag ägt.... Hua!!!
Minst fel har nog vart Toyota. Men fulare bil är svårt att hitta. Driftsäkra dock!
Minst fel har nog vart Toyota. Men fulare bil är svårt att hitta. Driftsäkra dock!

Har hört samma sakt om Toyota.hybris skrev:Ja och räknar jag besöken på service med de Audi, BMW, Porsxhe jag ägt.... Hua!!!
Min Chrysler hade jag ínne flera gånger för samma sak. Riktigt dåligt.
Jag hade en del problem med min BMW, men det fixades exakt så länge som garantin gälde. Fick motorstrul tre månade innan garantin löpte ut, det fixades sedan igen 2 månader igen då fivk jag pröjsa 18.000 kr, inte roligt. Dålig stil.hybris skrev:Ja och räknar jag besöken på service med de Audi, BMW, Porsxhe jag ägt.... Hua!!!
Toyota fixed de all antingen på garanti eller Goodwill under de 4 år som vi hade sista Prius, de första två hade jag aldrig strul med, inte en enda gång.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
På min Toyota RAV4 var det fel på ett par sensorer i lambdasonden några kilometer efter att jag köpte bilen ny. Motorlampan tändes, vände tillbaka till Toyota som nollställde varningen. Fungerade i ett par veckor och sedan samma sak igen. Lämnade in bilen för samma sak ett antal gånger och alltid på garanti&goodwill men tröttnade tillslut på att åka till verkstaden och sket i detta. Bilen hade aldrig några problem genom besiktningar. Nollställde själv varningen innan besiktningar och körde i princip konstant med tänd motorlampa då den tändes på nytt ett par kilometer efter varje besiktning.drzaphod skrev:
Toyota fixed de all antingen på garanti eller Goodwill under de 4 år som vi hade sista Prius, de första två hade jag aldrig strul med, inte en enda gång.
Har världens största biltillverkare, en tillverkare som funnits i snart 80 år, problem med kvalitén så vore det konstigt om en tillverkare som producerat knappt 100k bilar och som bara funnits i 12 år skulle vara fläckfri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Detta är helt otroligt när man tänker på priset du betalade för fordonen.Limokungen skrev:Rullat 7000mil sen nyår, bytt DU 3 gånger
Det gör mig lite rädd i för min model x beställning. Har inte tid med versktadsbesök och en massa telefon samtal för att fixa grejer.
Kvalité är ingen snabbfix och måste vara en pelare i företagets kultur. Annars är det kört.
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
drzaphod skrev:Jag hade en del problem med min BMW, men det fixades exakt så länge som garantin gälde. Fick motorstrul tre månade innan garantin löpte ut, det fixades sedan igen 2 månader igen då fivk jag pröjsa 18.000 kr, inte roligt. Dålig stil.hybris skrev:Ja och räknar jag besöken på service med de Audi, BMW, Porsxhe jag ägt.... Hua!!!
Känner igen BMW-problemen, köpte en ny 325i 2008 som jag var inne med 4-5 gånger första halvåret för smågrejer (gnisslande baklucka, infällbar dragkrok, minnesinställningar i stolar) aldrig tal om lånebil under tiden men detta var ok eftersom man kunde sitta och jobba hos dem. 2 dagar innan garantin tog slut rasade motorn helt och jag bärgades (tydligen problem med tändspolar) fick byta tändspolar, tändstift, sond mm. Två veckor senare tänds motorlampa åker in och får bytt katalysator mm. som tydligen förstörts av det obrända bränslet.
Ett halvår senare är jag på service och då byter BMW ut alla tändspolar och förklarade att det varit problem med dessa, jo tjena

Sex månader senare (dvs bilen 3 år) samma problem med hackande motor in och byter exakt samma delar som första gången. Frågar om det inte borde vara garanti på förra reparationen...Nej 3000kr självrisk
Får tillbaka bilen och frågar om de kollat katalysatorn, vilket de hade och den var ok. Gissa vad som händer två veckor senare, motorlampan tänds. In och byta katalysator mm. 2500kr
Sedan går det ett år till (dvs bilen 4år). Vad tror ni händer då...Jo motorn hackar in och byta samma delar, 4000kr. Men de upptäckte inga fel på katalysatorn. Gissa vad som händer två veckor senare..Jepp ni har rätt 3000kr självrrisk.
Summerade man alla besök har jag för mig att jag landade på 12st på 4år varav 8 under garanti, fick lånebil en gång och lyckades tjata mig till en längre provkörning under ett annat besök.
Så om Tesla kan hålla sig under 10 och ger mig lånebil ett par gånger så ser jag det som great success!

- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- Gustafsson
- Teslaägare
Som gammal SAAB ägare är man van vid skitkvalitet. Hade en 2,3 turbo med allt + en Griffin. Reparationerna kostade årligen mer än bensinen, varför jag tröttnade på turbokick och bytte till Toyota prius. Efter fyra leasingperioder med dessa utan ett enda fel (!) blir man ändå lite uppmärksam på återkommande motorhaverier + allt annat som kan gå sönder på en ICE. Så länge Tesla fixar dessa så smidigt som de gjort är jag helt bekväm med att acceptera att dessa bilar är "work in progress". Skulle det bli tal om att köpa i stället för att leasa, är det en annan femma.
/70D Hittills utan något annat problem än att det tar tid att hänga på det här forumet...
/70D Hittills utan något annat problem än att det tar tid att hänga på det här forumet...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är stora skillnader på kvalitet mellan bilmärkena.
Jag har en Lexus som nu blivit 16 år gammal och på dessa år har jag haft två ynkliga problem. CD-växlaren har strulat och så har en lamdasond bytts ut. I övrigt ingenting. Det går inte att byta ut en bil där varenda detalj fortfarande fungerar fast den är 16 år gammal. Vad jag än byter till kommer den att vara sämre.
Lite annorlunda var det med Audi A6an vi hade. 8 garantireparationer under de första 2 åren och sedan fortsatte det med det ena efter det andra. Den blev tillslut för dyr i reparationskostnaderna så den gjorde vi oss av med för ett tag sedan.
Jag har en Lexus som nu blivit 16 år gammal och på dessa år har jag haft två ynkliga problem. CD-växlaren har strulat och så har en lamdasond bytts ut. I övrigt ingenting. Det går inte att byta ut en bil där varenda detalj fortfarande fungerar fast den är 16 år gammal. Vad jag än byter till kommer den att vara sämre.
Lite annorlunda var det med Audi A6an vi hade. 8 garantireparationer under de första 2 åren och sedan fortsatte det med det ena efter det andra. Den blev tillslut för dyr i reparationskostnaderna så den gjorde vi oss av med för ett tag sedan.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
vi skall byta på en av våra bilar, de hade inte tid förrän i januari. ringde dem i början på september om det. alltså 4 månaders väntan. bilen har gått 1200 mil
vilken bil och vilka dem syftar du på?radiocity skrev:vi skall byta på en av våra bilar, de hade inte tid förrän i januari. ringde dem i början på september om det. alltså 4 månaders väntan. bilen har gått 1200 mil

70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
En viktig sak: Consumer Reports säger inte att Model S är "kass" (som vissa medier påstår) - de säger att Model S pålitlighet är under genomsnittet.
50% av alla bilar har lägre pålitlighet än genomsnitt - det hör liksom till begreppet genomsnitt.
Det Consumer Reports säger är att Tesla Motors nu sällar sig till skaran Volvo, BMW, Porsche, Mercedes mm - de är nämligen också under genomsnittet!

50% av alla bilar har lägre pålitlighet än genomsnitt - det hör liksom till begreppet genomsnitt.
Det Consumer Reports säger är att Tesla Motors nu sällar sig till skaran Volvo, BMW, Porsche, Mercedes mm - de är nämligen också under genomsnittet!