Byd batterier klarar 10.000 laddcykler
Moderator: Redaktion
Byd batterier klarar 10.000 laddcykler
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Byd batterier klarar 10.000 laddcykler
Gjorde en "snabbkoll" på presentationen.
Deras batterier är grundade på Järn (Fe) och den energitäthet som finns idag för Fe baserade batterier är betydligt än de batterier som t.ex Tesla använder.
En fördel är dock många laddningscykler.
BYD anger att de ligger 3-5 är före konkurrenterna men det är nog enbart för Fe versionen av batterier (vilket många inte vill använda p.g.a. den låga energitätheten)
Se bild 2 som visar skillnaden i energitäthet.
Ingen annan rapporterar att BYD på något sätt "ligger före konkurrenterna" för batterier som är de mest attraktiva för elbilar vilket bär säga dig allt du behöver veta.
Deras batterier är grundade på Järn (Fe) och den energitäthet som finns idag för Fe baserade batterier är betydligt än de batterier som t.ex Tesla använder.
En fördel är dock många laddningscykler.
BYD anger att de ligger 3-5 är före konkurrenterna men det är nog enbart för Fe versionen av batterier (vilket många inte vill använda p.g.a. den låga energitätheten)
Se bild 2 som visar skillnaden i energitäthet.
Ingen annan rapporterar att BYD på något sätt "ligger före konkurrenterna" för batterier som är de mest attraktiva för elbilar vilket bär säga dig allt du behöver veta.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Re: Byd batterier klarar 10.000 laddcykler
Om BYD LiFePO4 batterier är billiga och har lång livslängd kan de ha framgång i elbilar med mindre batterier.Waymoot skrev:Gjorde en "snabbkoll" på presentationen.
Deras batterier är grundade på Järn (Fe) och den energitäthet som finns idag för Fe baserade batterier är betydligt än de batterier som t.ex Tesla använder.
En fördel är dock många laddningscykler.
BYD anger att de ligger 3-5 är före konkurrenterna men det är nog enbart för Fe versionen av batterier (vilket många inte vill använda p.g.a. den låga energitätheten)
Se bild 2 som visar skillnaden i energitäthet.
Ingen annan rapporterar att BYD på något sätt "ligger före konkurrenterna" för batterier som är de mest attraktiva för elbilar vilket bär säga dig allt du behöver veta.
Dock har de ännu låg densitet och passar därför inte i alla tillämpningar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Byd batterier klarar 10.000 laddcykler
Ja men med 10000 laddcykler så innebär att man kan ha en i och urladdning varje dag i 27 år, så beroende på pris/kwh på dessa batterier, så kan det kanske vara idealiska som hemmabatterier (liten lagringskostnad/kwh). Teslas befintliga powerwall beräknas väl ungefär 5000 i och urladdningar.
Lek med tanken att dom skulle kosta $100/kwh ≈ 1000kr/kwh, ger ju en lagringskostnad på 10öre/kwh. det bör ju anses som billigt.
Lek med tanken att dom skulle kosta $100/kwh ≈ 1000kr/kwh, ger ju en lagringskostnad på 10öre/kwh. det bör ju anses som billigt.
Re: Byd batterier klarar 10.000 laddcykler
Är det inte stor risk att värdet på nuvarande model 3 kommer dyka ganska bra i och med detta? Eller gäller det främst lagring av elektricitet t.ex. powerwall?

Model 3 Performance Highland
Re: Byd batterier klarar 10.000 laddcykler
1. Tesla köper inte batterier från BYD, utan Panasonic, LG Chem och CATL.4Head skrev:Är det inte stor risk att värdet på nuvarande model 3 kommer dyka ganska bra i och med detta? Eller gäller det främst lagring av elektricitet t.ex. powerwall?
2. Nu var det ju prat om att köpa billiga batterier från CATL, för den kinesiska marknaden. Inte säkert att de säljs i Europa.
3. Maxwell batterierna däremot, gissar jag hamnar i S och X modellerna. Kanske först i Plaid modellerna.
Tror att 3 och Y kommer fortsätta med Panasonic batterier ett bra tag till. Tror därför inte på ett snabbt prisfall på 3.
Men visst, Samsung kanske får ut Solid state grafen batterier.
Till ett bra pris, vi får väl se.
Men även om det är på gång med bättre batterier, så ska fabriken byggas, vilket tar tid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension