Backspeglar, vara eller inte vara.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Bonden Roger

Inlägg av Bonden Roger »

Körde förbi en lastbil i januari som jag tyckte såg mysko ut på E6:an i norra bohuslän. När jag hade passerat den saknade den bakspeglar, men hade små "flygplansvingar" som stack ut på bägge sidor ovanför/framför dörrarna. Märket var mercedes som drog en omärkt trailer. Trodde först att det var en prototyp. Frågade grannen som kör Volvo trailer, men han hade inte hört talas om detta. Har idag sett 3 st mercedes med samma utrustning när jag körde 2 mil på E6:an.

Har lastbilar andra regler än bilar ???????
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Backspeglar, vara eller inte vara.

Inlägg av taliz »

https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=45192067

Finns ju även på bilar numera. Audi étron tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Bonden Roger

Inlägg av Bonden Roger »

taliz skrev:

Varför har inte fler bilar detta ? Har för mig att dessa generarar 5 % luftmotstånd.
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Riktigt najs. Hade jag gärna haft på den tiden jag körde lastbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Bonden Roger skrev:
taliz skrev:

Varför har inte fler bilar detta ? Har för mig att dessa generarar 5 % luftmotstånd.
Dels är det väldigt nytt och dels så är det väldigt mycket dyrare (än så länge), men sedan så har väl
ingen lyckats få till en bra lösning heller (monitorernas placering osv)...
Tesla visade iaf upp något för flera år sedan men det har inte introducerats än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Som sagt det är dyrt och komplext än.
Slår man sönder en vanlig spegel är det enstaka tusenlappar, om ens det. Slår man sönder en sån där kamera är det femsiffriga belopp.
Men om några år är det nog nere på mer rimliga kostnader.

Tesla har ju kameror på flyglarna. De borde kunna nyttjas för att visa döda vinkeln på displayen.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Bonden Roger

Inlägg av Bonden Roger »

Bjelke skrev:
Bonden Roger skrev:
taliz skrev:

Dels är det väldigt nytt och dels så är det väldigt mycket dyrare (än så länge), men sedan så har väl
ingen lyckats få till en bra lösning heller (monitorernas placering osv)...
Tesla visade iaf upp något för flera år sedan men det har inte introducerats än...
Så det är inte lagarna som sätter stopp för detta ?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Problemet med kameror och dospaly är att få plats med skärmen. I en vanlig spegel kan man röra på huvudet för att se ett större område i sidospegeln. I en kamra blir soktområdet konstant tills det blivit mer avancerat och kan ta hänsyn till hur man betraktar skärmen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Problemet med kameror och dospaly är att få plats med skärmen. I en vanlig spegel kan man röra på huvudet för att se ett större område i sidospegeln. I en kamra blir soktområdet konstant tills det blivit mer avancerat och kan ta hänsyn till hur man betraktar skärmen.
Det är mycket enklare att ge betydligt bättre översikt med kamera+monitor än med speglar.
Tom i vanliga mobiltelefoner sitter det idag vidvinkel eller ultravidvinkel-kameror.
Några sådana som man sen väver ihop i mjukvara kan ge oslagbar sikt, utan att man behöver kolla över axeln eller vrida på huvudet.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är mycket enklare att ge betydligt bättre översikt med kamera+monitor än med speglar.
Tom i vanliga mobiltelefoner sitter det idag vidvinkel eller ultravidvinkel-kameror.
Några sådana som man sen väver ihop i mjukvara kan ge oslagbar sikt, utan att man behöver kolla över axeln eller vrida på huvudet.
Precis. Det är vad jag menar med när dom blir mer avancerade.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tyckte du skrev att de skulle "ta hänsyn till hur man betraktar skärmen". Bild

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Problemet med kameror och dospaly är att få plats med skärmen.
Ja se på E-tron. Där ser man inte höger skärm om man har en omvänd bilbarnstol i passagerarsätet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tyckte du skrev att de skulle "ta hänsyn till hur man betraktar skärmen". Bild
Prova och se hur stort område du kan se dina speglar genom att flytta huvudet. Det skulle behövas en enorm skärm för att samma information ska kunna visas hela tiden.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Skulle ännu hellre se att mittenbackspegeln med dess numera i pricnip obligatoriska tillbehör regnsensorn tas bort/flyttas. Sitter perfekt ivägen om man är tillräckligt lång som jag.
Tog bort (fanns bara spegel som tur var) min helt på Polon, men på Volvon är det värre som antytts i texten ovan.

Försökte tillomed att få köpa en ren ruta av volvo när jag köpte bilen men det skulle bli sååå mycket strul med det och tokprispåslag så jag avstod.

Många 1000 tals gånger är det som man fått bocka sig och titta under spegeln/regnsensorområdet för att veta om något är gömt bakom denna för långa förare främre döda vinkeln.

Vore fint om alla tre speglarnas, plus döda vinklarna bakåt såklart, kunde visas på skärm/skärmar inne i bilen istället.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

PoloPrinsen skrev:
Skulle ännu hellre se att mittenbackspegeln med dess numera i pricnip obligatoriska tillbehör regnsensorn tas bort/flyttas. Sitter perfekt ivägen om man är tillräckligt lång som jag.
Det har jag retat mig på många gånger och jag är inte ens lång. Helt idiotiskt, folk köper en hög SUV för att man vill sitta högre upp för att få bättre sikt framåt, men så måste man ha sätet på lägsta och huka sig för att kunna se ut under backspegeln.

Problemet blir större för varje ny modell som kommer eftersom backspegeln måste sättas lägre p g a att taklinjen bak blir lägre och lägre vid varje modellbyte. Snart är vi tillbaka att backspegeln sitter ovanpå instrumentbrädan som förr i tiden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Som sagt det är dyrt och komplext än.
Slår man sönder en vanlig spegel är det enstaka tusenlappar, om ens det. Slår man sönder en sån där kamera är det femsiffriga belopp.
Men om några år är det nog nere på mer rimliga kostnader.

Tesla har ju kameror på flyglarna. De borde kunna nyttjas för att visa döda vinkeln på displayen.
Nja, ett modernt spegelhus med motor, kamera, radar eventuellt, uppvärmning etc är svindyr. Råkar du köra av en sådan pratar vi säkert 10.000 inkl arbete för att byta. Det togs upp som exempel i en artikel jag läste om varför försäkringspremier gått upp så mkt på nya bilar. Även en strålkastare kostar upp mot 10.000med LED, Matrix och alla möjliga funktioner.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Honda Urban EV 2019 verkar inte så tokig.
Honda.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Nicke Nyfiken skrev:
PoloPrinsen skrev:
Det har jag retat mig på många gånger och jag är inte ens lång. Helt idiotiskt, folk köper en hög SUV för att man vill sitta högre upp för att få bättre sikt framåt, men så måste man ha sätet på lägsta och huka sig för att kunna se ut under backspegeln.

Problemet blir större för varje ny modell som kommer eftersom backspegeln måste sättas lägre p g a att taklinjen bak blir lägre och lägre vid varje modellbyte. Snart är vi tillbaka att backspegeln sitter ovanpå instrumentbrädan som förr i tiden.
Haha ja det har du kanske rätt i! Men om det går så långt så blir ju iaf jag glad då jag kommer se över den backspegeln. Men förmodligen slå huvet i taket såpass att jag inte får rum i bilen ändå... haha. Hmm inte så kul. Djefla designers o ekonomer skyller vi på!!
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Fredrik j skrev:

Prova och se hur stort område du kan se dina speglar genom att flytta huvudet. Det skulle behövas en enorm skärm för att samma information ska kunna visas hela tiden.
Man har inte alls samma behov av att flytta på huvudet i en lastbil. Särskilt inte när man tittar i högerspegeln som sitter så långt bort.
Ganska stora skärmar i lastbilen på hemsidan som länkades också.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

p1457 skrev:
Fredrik j skrev:

Man har inte alls samma behov av att flytta på huvudet i en lastbil. Särskilt inte när man tittar i högerspegeln som sitter så långt bort.
Nej i en lastbil fungerar det bättre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
p1457 skrev:
Fredrik j skrev:

Nej i en lastbil fungerar det bättre.
Teslas lastbil blir nog deras första med detta tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Teslas lastbil blir nog deras första med detta tex...
Anledningen att Model X inte har det, trots att den visades upp utan backspeglar i början, är att det inte är (eller kanske var, om det har ändrats sedan dess) tillåtet i USA. Jag skulle inte tro att det är mer ok på lastbilar i USA, och är/blir det inte tillåtet i USA så lär den knappast få det för exportmarknaderna heller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar