Model S - världens mest fantastiska bil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Herr X »

Det har varit lite gnäll i forumet sista tiden, och som vanligt är det ju lättare att gnälla än att säga positiva saker. För de som inte äger en Tesla kan det vara svårt att tolka gnället.
Så bara för att ingen ska riskera att missförstå: Model S är en en helt otrolig bil och ingenting annat kommer i närheten. Själv har jag P85D och det finns ingen annan bil i hela världen jag hellre vill ha. Jag har nu världens bästa bil och är hur nöjd som helst.

Nu när Model X lanserades, visade det ju sig också att denna har exakt samma skärm och sensorer, vilket innebär att skärmen och mjukvaran kommer fortsätta att uppdateras med stora ändringar, och väldigt regelbundet i minimum ytterligare tre-fem år (minimum under Model X livstid). Det innebär att Model S, nu efter 3,5 år i produktion, nu i stort sett är utan barnsjukdomar men kommer fortsätta bli väsentligt bättre och därför är ett mycket bra köp för den som går i sådana tankar!

Grattis till er andra Tesla-ägare - ni har köpt världens bästa bil - och den kommer fortsätta att bli bättre!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
radiocity
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2015 12:59
Ort: helsingborg
Kontakt:

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av radiocity »

håller med dig men vad jag inte tycker om är deras sätt att inte kunna informera sina kunder, att de alltid lägger locket på. man kan ha världens bästa produkt men den blir inte bättre än den svagaste länken, i teslas fall deras informations avdelning.

man bemöter inte kritik med tystnad.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av danni »

Helt otrolig bil. Jag är så fruktansvärt nöjd. Min 85D var ett otroligt bra köp sett ur precis alla aspekter. Livet som elbilist är en fröjd jämfört med livet före.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 27 mar 2015 22:05
Ort: Jönköping

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av tornblad »

Håller helt med. Hade inte velat ratta något annat till vardags än min 85D :)

Möjligtvis en P85D då... ;)
Senast redigerad av tornblad, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Bengt »

+1 :)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av BigDaddyT »

Måste ju komma ihåg att det i bilbranschens ögon är ett fruktansvärt litet och ungt företag. Det tar flera år att bygga upp fungerande processer för allt i alla länder. Är övertygad om att kundbemötande och rutiner bara kommer att bli tydligare och tydligare och förhoppningsvis även bättre och bättre.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Gretsch »

Hej alla Tesla fans, Jag är ny här på forumet och har läst lite vad ni har skrivit om Tesla och blev lite orolig när jag läser era olika klagomål på bilen ( med all rätt om det är något som man upplever inte är bra ) men det var skönt att läsa Herr X som säger att det är trots allt världens bästa bil. För idag hämtar jag ut min 85D och det ska bli så #¤&%!& roligt . Ha en bra dag på er allesammans .
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av ovelundkvist »

Jag kan bara hålla med Herr X!

Förutom bilens fantastiska prestanda och miljöegenskaper så är inte så ofta nämnd fördel att varje morgon ha en "fulltankad" bil, det är otroligt praktiskt i vardagspusslet!

Jämför det med det eviga tjafset om vem det är som borde ha tankat beroende på vem det var som såg när bensinlampan tände sig och när det var...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Gustafsson »

Såg en prillans ny, ej levererad P90D när jag monterade konsol i min 70D på SC förra veckan. Fick lite ha-begär, trots att jag är otroligt nöjd med min 70D.
Plötsligt står det faktiskt klart att eldrift måste vara framtidens sätt att åka bil. Skulle aldrig köpa nåt mellanting igen med 1000+ delar till som kan gå sönder, rosta eller allmänt degenerera..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av HelectriC »

Min bil ær den bæsta jag nånsin har haft!

den hær typen av forum blir ju ofta lite missvisande mot folk som søker information, men inte sjælv har produkten. Vi som skriver hær har kanske problem med något, som vi inte sjælva kan løsa och då startas en tråd før att få eventuella tips och tricks. Ofta orkar man ju inte inte skapa en tråd bara før att skriva hur bra det gick att køra till jobbet idag. Jag skulle gissa på att det går att hitta ganska mycket negativt om de flesta andra mærken på sina respektive forum. Det hør lite till mænniskan, att høja røsten nær det gæller nåt negativt, men inte positivt. Bara att se på Aktuellt eller Rapport, hur mycket handlar om det som ær dåligt i værlden och det som ær bra? Folk ær nog generellt lite mindre intresserade av att høra om det som går som det ska, då blir det mer intressant att høra om det som inte går bra och man kan engagera sig. Hur mycket diskussioner uppstår av ett inslag på Rapport om att "Grønlands fiskeindustri fortsætter som den alltid har gjort" vs. "Grønlands fiskeindustri håller på att kollapsa pga att polerna smælter"?
Man måste anvænda sunt førnuft och sortera informationen. Æven om många trådar ær negativa, så ær jag tveksam till att folk hade orkat skriva allt detta om vi inte i grunden gillar bilen. Hade jag haft en skitbil, som bara bråkar, så hade jag inte velat bli påmind om skræpet hela tiden. Att vi som skriver hær gør det ganska frekvent visar till att vi ær intresserade och æven om det ibland blir negativt, så ær det lite som med ens barn. På jobbet kan man klaga på att man inte får sova på natten, klæderna alltid ær smutsiga av allt møjligt snor och mat, man måste stæda upp leksaker hela tiden etc etc, men det betyder bara att vi ælskar dom!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Oppfinnarn »

Gretsch skrev:
Hej alla Tesla fans, Jag är ny här på forumet och har läst lite vad ni har skrivit om Tesla och blev lite orolig när jag läser era olika klagomål på bilen ( med all rätt om det är något som man upplever inte är bra ) men det var skönt att läsa Herr X som säger att det är trots allt världens bästa bil. För idag hämtar jag ut min 85D och det ska bli så #¤&%!& roligt . Ha en bra dag på er allesammans .
Härligt! Ytterligare en som kommer köra framtidens bil redan idag. Det enda du kommer ångra är varför du inte hämtade den redan igår :-D
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av mikl »

Kan bara hålla med, har aldig varit mer nöjd med mitt bilköp (S 85D)
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av bylund »

Som sagt tidigare i tråden: Bilen är helt fantastiskt, men såklart diskuterar vi gärna möjliga förbättringar och dålig kommunikation från företaget. Bara för att bilen är fantastisk ska de ju inte komma undan med de ändå i sammanhangen små problemen med bilen och stora problemen med kommunikationen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Mikke996
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 22 aug 2014 00:08
Ort: Brämhult

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Mikke996 »

Håller med fullständigt!
Porscharna och Ferrarin har inte sett dagsljus sen jag fick min P85D..
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av thebishop »

Kan bara hålla med. De få sake man stör sig på (långsam gui, AC som kräver manuell styrning av flykthastigheten när det är varmt ute) verkar ju faktiskt fixas delvis eller helt med 7.0. Totalt sett otroligt nöjd och skulle utan tvekan köpa en ny om jag smällde den nuvarande imorgon. Bästa bilen jag haft med stor marginal och kan inte tänka mig att gå tillbaka till oljebrännare igen. Elbilen är här för att stanna.

Det klart man känner sig snuvad på autopilot utrullningen, men det är marginellt problem om man ser till helheten. Däremot är det viktigt att Tesla får återkoppling på att det inte är ok med den typen av förseningar - bättre att kommunicera lite defensivt och överträffa om man kan.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
men såklart diskuterar vi gärna möjliga förbättringar och dålig kommunikation från företaget. Bara för att bilen är fantastisk ska de ju inte komma undan med de ändå i sammanhangen små problemen med bilen och stora problemen med kommunikationen.
Jag menade inte att vi inte ska få diskutera det som kan bli bättre runt Tesla-organisationen, kände bara behov för att nyansera forumet lite.
Trots att jag också är med och gnäller en del (hade bland annat vattenläckage från taket som lagades dåligt av Tesla och fortfarande inte är bra), så skulle jag inte tveka att rekommendera Tesla till vem som helst. Det finns helt enkelt ingenting annat som är bättre.

Som någon annan skrev - skulle jag krocka min Model S idag och vara tvungen att byta bil, skulle jag omedelbart beställa en ny Model S. Det säger en hel del om hur nöjd jag är med bilen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av bylund »

Jag tolkade det inte så heller. Jag stämmer in i lovsången till bilen, och det var mest för att förstärka att trots att vi diskuterar de brister som finns så tycker nog de flesta av oss att detta är den bästa bilen som hittills har byggts.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
radiocity
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2015 12:59
Ort: helsingborg
Kontakt:

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av radiocity »

om jag köper en bil för över en miljon så förväntar jag mig att de håller vad de lovat. inte skulle jag acceptera att det fortfarande läcker i ett tak eller att de gjort en dålig lagning, det är uselt av dem att inte ta detta på allvar. vi kan hålla på att hylla bilen hur mycket som helst, men tror ni ärligt talat att bilmärket tesla kommer att vara kvar om man från teslas sida inte tar detta på allvar. då spelar det ingen roll hur mycket vi hyllar bilen, man förväntar sig att de skall ta kritik på allvar. det är många som är irriterade ute i europa på tesla som märke och deras sätt att tysta ner allt, läs på teslarati idag. vad kommer hända när journalisterna tar tag i detta och gör en artikel, hur många bilar kommer tesla att sälja då. igår stod det i expressen följande: http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... pparna-pa/

jag önskar att jag hade kunder som är så tålmodiga som teslas kunder är, jag tycker inte att det är normalt att man skall behöva vänta 3-4 månader innan man kan få service på sin bil, det är inte normalt framför allt inte för en bil som skall vara i det segmentet som tesla vill vara i. köper man en bil för över en miljon så förväntar man sig snabb service. man kan säga att tesla är ett nytt märke men tänk på en sak att för många kunder så får man bara en chans, man måste ta den chansen, lyssna, vara lyhörd det är då man lyckas.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Nemesis »

radiocity skrev:
om jag köper en bil för över en miljon så förväntar jag mig att de håller vad de lovat. inte skulle jag acceptera att det fortfarande läcker i ett tak eller att de gjort en dålig lagning, det är uselt av dem att inte ta detta på allvar. vi kan hålla på att hylla bilen hur mycket som helst, men tror ni ärligt talat att bilmärket tesla kommer att vara kvar om man från teslas sida inte tar detta på allvar. då spelar det ingen roll hur mycket vi hyllar bilen, man förväntar sig att de skall ta kritik på allvar. det är många som är irriterade ute i europa på tesla som märke och deras sätt att tysta ner allt, läs på teslarati idag. vad kommer hända när journalisterna tar tag i detta och gör en artikel, hur många bilar kommer tesla att sälja då. igår stod det i expressen följande: http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... pparna-pa/

jag önskar att jag hade kunder som är så tålmodiga som teslas kunder är, jag tycker inte att det är normalt att man skall behöva vänta 3-4 månader innan man kan få service på sin bil, det är inte normalt framför allt inte för en bil som skall vara i det segmentet som tesla vill vara i. köper man en bil för över en miljon så förväntar man sig snabb service. man kan säga att tesla är ett nytt märke men tänk på en sak att för många kunder så får man bara en chans, man måste ta den chansen, lyssna, vara lyhörd det är då man lyckas.
Någon som har någon up-time statistik på Superchargers att dänga honom med? Att säga att snabbladdarna ofta är sönder eller blockerade är ju totalt nonsens när det gäller Superchargers.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Herr X »

radiocity skrev:
det är uselt av dem att inte ta detta på allvar.
Jag håller med om detta, men just denna tråden var tänkt för att nyansera alla andra klagotrådarna.

Läste Jan-Erik Berggrens krönika och han har en del poänger - anar också i hans krönika att han varit här och skummat trådarna eftersom han refererar till flera saker som vi diskuterat/skrivit.
Håller dock inte med om att vi skulle ha skygglapparna på. Vi ser samma vision som han själv avslutar med i slutet av punkt nummer 6. Men den visionen ser inga andra biltillverkare ut att dela i dagsläget.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Någon som har någon up-time statistik på Superchargers att dänga honom med? Att säga att snabbladdarna ofta är sönder eller blockerade är ju totalt nonsens när det gäller Superchargers.
Jag är osäker på om han alls känner till Superladdarnätverket med tanke på vad han skriver. De har en närmast hundraprocentig uppetid och är aldrig blockerade - det är rena dumheter.
Några av oss har på skoj postat bilder i ICE'ed-tråden där vi några gånger upplevt hur Superladdarna varit blockerade av någon med förbränningmotor, men hittils har jag aldrig upplevt att det inte funnits plats att ladda ändå.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Peter MRC
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 aug 2015 15:21

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Peter MRC »

vad många försöker säga är att hur mycket vi än älskar våra bilar, hur mycket kärlek vi öser över dem så kommer tesla inte att överleva p.g.a oss utan de behöver fler kunder. det är därför som tesla måste ta all kritik på allvar och förbättra sig på 2 viktiga punkter.

1. man måste lära sig att kommunicera ut all information på rätt vis och bemöta kritiken snabbt.
2. service tiderna måste förbättras, det är inte rimligt med 3 till 4 månaders väntan.

varför man ger denna kritik är för att man vill att tesla ska förbättra sig och få nya kunder som också ska älska bilen
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Herr X »

Peter MRC skrev:
vad många försöker säga är att hur mycket vi än älskar våra bilar, hur mycket kärlek vi öser över dem så kommer tesla inte att överleva p.g.a oss utan de behöver fler kunder. det är därför som tesla måste ta all kritik på allvar och förbättra sig på 2 viktiga punkter.

1. man måste lära sig att kommunicera ut all information på rätt vis och bemöta kritiken snabbt.
2. service tiderna måste förbättras, det är inte rimligt med 3 till 4 månaders väntan.
3. Kvaliteten på reparationer måste förbättras. Det är inte okej att behöva köra in bilen tre gånger på reparation för att fixa samma fel.
4. Man kan inte sälja en produkt som man inte har, och heller inte planerar att leverera inom kort tid efter försäljningen
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av tib »

Bra tråd!

Jag är helt fantastiskt nöjd med min 85d också.

Besvikelse över autopilot är egentligen en bagatell i förhållande till hur nöjd jag är med bilen i övrigt!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model S - världens mest fantastiska bil

Inlägg av Franz »

Många verkar tycka att Tesla nu bara kommer upp i samma nivå som andra tillverkare har på sina autopilot-varianter...

Det är då väldigt kul att läsa den här tråden: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... -improving
Amerikanska användare börjar uppleva att bilen har börjat lära sig och risken för felaktiga beslut har minskat. Jag är ganska övertygad om att det kommer visa sig att Tesla har en väldigt stor fördel mot andra tillverkare med detta. Givetvis tillsammans med att ny mjukvara kommer kunna göra autopiloten succesivt bättre.
Driver sajten Car.info
Skriv svar