Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Moderator: Redaktion
Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Hej alla Teslaägare. Jag har en Model S 85 D från 2015. Dessvärre har jag haft osannolik "otur" då bilen ständigt drabbas av fel. Just nu är den på verkstaden (efter bärgning). Man konstaterade att skärmen slutat fungera. Kostnaden är 25.000,- för byte till ny. När det ena efter det andra felet inträffar så misstänker jag att det är något grundläggande fel på elektroniken. Vid samtal med verkstaden får jag naturligtvis svaret att det det inte är något annat fel.
Det skulle ta för lång tid att redovisa alla fel jag haft på bilen här och nu.
Bortsett från kostnaden är det väldigt tråkigt att ständigt oroa sig för att nästa fel kommer när som helst. Så tråkigt när bilen är helt fantastisk när den fungerar.
Är det någon annan som upplevt något liknande?
Det skulle ta för lång tid att redovisa alla fel jag haft på bilen här och nu.
Bortsett från kostnaden är det väldigt tråkigt att ständigt oroa sig för att nästa fel kommer när som helst. Så tråkigt när bilen är helt fantastisk när den fungerar.
Är det någon annan som upplevt något liknande?
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Du skriver inte vilka fel det handlar om förutom skärmen. Och just skärmen är ett känt fel som alla drabbas av förr eller senare. Datorns flashminne skrivs sönder pga att Tesla inte har stängt av loggningen i Linux-kärnan, dvs datorn skriver ofantliga mängder med logdata hela tiden och efter några år orkar flashminnet inte längre och går sönder. I nyare bilar är detta problemet löst. Men alla bilar som har den gamla MCU:n går samma öde till mötes som din bil.
F ö förstår jag din frustration.
F ö förstår jag din frustration.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Dom drog ner på loggningen kraftigt för ett par år sedan.mati skrev:Du skriver inte vilka fel det handlar om förutom skärmen. Och just skärmen är ett känt fel som alla drabbas av förr eller senare. Datorns flashminne skrivs sönder pga att Tesla inte har stängt av loggningen i Linux-kärnan, dvs datorn skriver ofantliga mängder med logdata hela tiden och efter några år orkar flashminnet inte längre och går sönder. I nyare bilar är detta problemet löst. Men alla bilar som har den gamla MCU:n går samma öde till mötes som din bil.
F ö förstår jag din frustration.
Felet kan avhjälpas i förebyggande syfte för ett par tusenlappar.
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Hur avhjälper man det? Nytt flashminne? Är det SC som fixar isåfall?dstr skrev:Dom drog ner på loggningen kraftigt för ett par år sedan.mati skrev:Du skriver inte vilka fel det handlar om förutom skärmen. Och just skärmen är ett känt fel som alla drabbas av förr eller senare. Datorns flashminne skrivs sönder pga att Tesla inte har stängt av loggningen i Linux-kärnan, dvs datorn skriver ofantliga mängder med logdata hela tiden och efter några år orkar flashminnet inte längre och går sönder. I nyare bilar är detta problemet löst. Men alla bilar som har den gamla MCU:n går samma öde till mötes som din bil.
F ö förstår jag din frustration.
Felet kan avhjälpas i förebyggande syfte för ett par tusenlappar.
MS P85 2014
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Nej, inte på SC.
Har det väl dött är det inte säkert att det går. Man kopierar gamla minneskretsen till en ny. Måste lödas dock.
Har det väl dött är det inte säkert att det går. Man kopierar gamla minneskretsen till en ny. Måste lödas dock.
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Hej, nej jag nämnde bara skärmen men om jag beskriver några av felen nedan så kanske det förklarar min "frustration".
Rutorna går ner utan anledning när som helst.
Backspeglanra vägrar att gå ut så man för köra med infällda speglar.
Trots att jag stängt av både fold och tilt så går speglarna in och går sedan inte ut.
Bromsarna låser sig så jag har fått bärga till verkstad.
Blinkers slutar fungera.
Signalhorn slutar fungera.
Plötsligt tappar man 10 mil på 1 sekund i samband med laddning på Supercharger. Besvärligt när man tror att man tankat så det skall räcka hem och det var sista laddstationen innan hemmet.
Elen lägger av helt och allt är dött.
Skärmen dör och övriga funktioner fungerar inte och får bärga till verkstad.
Dessa händelser är tagna ur minnet och jag kan ha glömt något.
Är jag ensam om detta?
p.s. du säger att skärmen blir överbelastad då Tesla inte rättar till problemet. Borde inte Tesla ordna detta utan ersättning?
Rutorna går ner utan anledning när som helst.
Backspeglanra vägrar att gå ut så man för köra med infällda speglar.
Trots att jag stängt av både fold och tilt så går speglarna in och går sedan inte ut.
Bromsarna låser sig så jag har fått bärga till verkstad.
Blinkers slutar fungera.
Signalhorn slutar fungera.
Plötsligt tappar man 10 mil på 1 sekund i samband med laddning på Supercharger. Besvärligt när man tror att man tankat så det skall räcka hem och det var sista laddstationen innan hemmet.
Elen lägger av helt och allt är dött.
Skärmen dör och övriga funktioner fungerar inte och får bärga till verkstad.
Dessa händelser är tagna ur minnet och jag kan ha glömt något.
Är jag ensam om detta?
p.s. du säger att skärmen blir överbelastad då Tesla inte rättar till problemet. Borde inte Tesla ordna detta utan ersättning?
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Vilka fel har uppstått under körning? Är det nått allvarligt (alltså trafikfarligt) fel? Sånt bör man ju slippa ha mer än ett av och vid max ett tillfälle per bil. Sen om tillverkaren eller försäkringsbolaget skall ta den smällen borde man som ägare inte behöva bry sig om.
Krånglande tuta är förargligt såklart, men vid körning i Sverige så kan det nog inte ses som ett allvarligt fel. Möjligen i vissa andra länder dock.
Mvh PP.
Krånglande tuta är förargligt såklart, men vid körning i Sverige så kan det nog inte ses som ett allvarligt fel. Möjligen i vissa andra länder dock.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Bromsar låser sig ( handbroms ) vanligt problem för årsmodellen
Stora skärmen död kommer hända alla med samma MCU (1) bara tidsfråga
Hela bilen död beror på 12V batt också händer alla förr eller senare
Fönster mysko fel
Tuta mysko
Blinkers mysko
Backspeglar styrs av 2 saker inställning i bilen som är knuten till profil så du bör ändra i alla profiler
2 gps styrd om du valt att fälla in från stora skärmen vid en viss plats
Låter dock som att det är ovanligt många fel på din bil.
Räkna med att handtagen går sönder med förr eller senare
Stora skärmen död kommer hända alla med samma MCU (1) bara tidsfråga
Hela bilen död beror på 12V batt också händer alla förr eller senare
Fönster mysko fel
Tuta mysko
Blinkers mysko
Backspeglar styrs av 2 saker inställning i bilen som är knuten till profil så du bör ändra i alla profiler
2 gps styrd om du valt att fälla in från stora skärmen vid en viss plats
Låter dock som att det är ovanligt många fel på din bil.
Räkna med att handtagen går sönder med förr eller senare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Tuta är väl inte så vanligt att de används i Sverige men man blir faktiskt underkänd på besiktningen om den inte funkar.PoloPrinsen skrev:Vilka fel har uppstått under körning? Är det nått allvarligt (alltså trafikfarligt) fel? Sånt bör man ju slippa ha mer än ett av och vid max ett tillfälle per bil. Sen om tillverkaren eller försäkringsbolaget skall ta den smällen borde man som ägare inte behöva bry sig om.
Krånglande tuta är förargligt såklart, men vid körning i Sverige så kan det nog inte ses som ett allvarligt fel. Möjligen i vissa andra länder dock.
Mvh PP.

Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Den funkar ju som inspelningsknapp nuförtiden för dashcamchaffis75 skrev:Tuta är väl inte så vanligt att de används i Sverige men man blir faktiskt underkänd på besiktningen om den inte funkar.PoloPrinsen skrev:Vilka fel har uppstått under körning? Är det nått allvarligt (alltså trafikfarligt) fel? Sånt bör man ju slippa ha mer än ett av och vid max ett tillfälle per bil. Sen om tillverkaren eller försäkringsbolaget skall ta den smällen borde man som ägare inte behöva bry sig om.
Krånglande tuta är förargligt såklart, men vid körning i Sverige så kan det nog inte ses som ett allvarligt fel. Möjligen i vissa andra länder dock.
Mvh PP.

2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Tyvärr verkar det ju som att kvaliteten är ganska varierande hos Tesla. Vissa har enorma mängder problem, andra ganska få. Det kan alltså vara ett måndagsexemplar, och i din sits skulle jag nog sälja bilen, tror jag.
Nissan Leaf 2014
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Inte på 2015 det är 2018 featureKilowatt skrev:Den funkar ju som inspelningsknapp nuförtiden för dashcamchaffis75 skrev:Tuta är väl inte så vanligt att de används i Sverige men man blir faktiskt underkänd på besiktningen om den inte funkar.PoloPrinsen skrev:Vilka fel har uppstått under körning? Är det nått allvarligt (alltså trafikfarligt) fel? Sånt bör man ju slippa ha mer än ett av och vid max ett tillfälle per bil. Sen om tillverkaren eller försäkringsbolaget skall ta den smällen borde man som ägare inte behöva bry sig om.
Krånglande tuta är förargligt såklart, men vid körning i Sverige så kan det nog inte ses som ett allvarligt fel. Möjligen i vissa andra länder dock.
Mvh PP.

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Nja, är väl ganska tydligt att tidiga bilar hade en del barnsjukdomar. Sen har det blivit betydligt bättre.granlundii skrev:Tyvärr verkar det ju som att kvaliteten är ganska varierande hos Tesla. Vissa har enorma mängder problem, andra ganska få. Det kan alltså vara ett måndagsexemplar, och i din sits skulle jag nog sälja bilen, tror jag.
Nyare S har inte samma gamla typfel. Motorerna går inte sönder på löpande band. Handtagen funkar. MCU2 lär hålla betydligt bättre än MCU1. Osv.
Model 3 är ju väldigt tillförlitlig, väldigt få som fått driftstopp.
Känns förövrigt som flera av felen här skulle kunna bero på dålig 12v batteri?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
I och med D så försvinner den stora motorn bak ( kvar bara i P modeller ) handtagen kanske den senaste gen den ser lite mer genomtänkt ut vad det gäller sensorer och lägen men dessa kom typ 2020taliz skrev:Nja, är väl ganska tydligt att tidiga bilar hade en del barnsjukdomar. Sen har det blivit betydligt bättre.granlundii skrev:Tyvärr verkar det ju som att kvaliteten är ganska varierande hos Tesla. Vissa har enorma mängder problem, andra ganska få. Det kan alltså vara ett måndagsexemplar, och i din sits skulle jag nog sälja bilen, tror jag.
Nyare S har inte samma gamla typfel. Motorerna går inte sönder på löpande band. Handtagen funkar. MCU2 lär hålla betydligt bättre än MCU1. Osv.
Model 3 är ju väldigt tillförlitlig, väldigt få som fått driftstopp.
Känns förövrigt som flera av felen här skulle kunna bero på dålig 12v batteri?
MCU andra halvan 2018 typ
Så en bil från innan mitten 2015 är en sak
Sen har det inte hänt mycket till mitten 2018
Därefter är det raven bilar slutet 2019
Så vad r tidiga bilar för dig ?
Allt pre raven eller allt som är sen innan 2018 ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Inte hänt mkt mellan 2015 och 2018?e5m1r skrev:I och med D så försvinner den stora motorn bak ( kvar bara i P modeller ) handtagen kanske den senaste gen den ser lite mer genomtänkt ut vad det gäller sensorer och lägen men dessa kom typ 2020taliz skrev:Nja, är väl ganska tydligt att tidiga bilar hade en del barnsjukdomar. Sen har det blivit betydligt bättre.granlundii skrev:Tyvärr verkar det ju som att kvaliteten är ganska varierande hos Tesla. Vissa har enorma mängder problem, andra ganska få. Det kan alltså vara ett måndagsexemplar, och i din sits skulle jag nog sälja bilen, tror jag.
Nyare S har inte samma gamla typfel. Motorerna går inte sönder på löpande band. Handtagen funkar. MCU2 lär hålla betydligt bättre än MCU1. Osv.
Model 3 är ju väldigt tillförlitlig, väldigt få som fått driftstopp.
Känns förövrigt som flera av felen här skulle kunna bero på dålig 12v batteri?
MCU andra halvan 2018 typ
Så en bil från innan mitten 2015 är en sak
Sen har det inte hänt mycket till mitten 2018
Därefter är det raven bilar slutet 2019
Så vad r tidiga bilar för dig ?
Allt pre raven eller allt som är sen innan 2018 ?
Vad sägs om facelift, nya batterier, AP2 etc?
Detta kom 2016-2017..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
E5m1r menar kvalitetsmässigt. Det du listar upp har inte medfört några förbättringar i de punkterna som den här tråden handlar om. Jag hade en tidig 2014 Model S, och den kan nog betraktas som en tidig modell. Den har gått igenom alla barnsjukdomar som alla tidiga Model S hade. Okej, det får man räkna med. Därefter hade jag en bil som byggdes nånstans strax innan årsskiftet 2016/2017. Alltså tre år senare, med AP2 och facelift. Kvalitetsmässigt var den bilen ett klart nedköp. Men barnsjukdomar skulle jag i det läget inte längre vilja kalla det. Inte på en bilmodell som har 4-5 år på nacken. Andra som fick sina bilar ungefär samtidigt hade tydligen väldigt få problem, men vissa hade ännu fler. Så ja, varierande kvalitet är ordet, men inte barnsjukdomar.taliz skrev:Inte hänt mkt mellan 2015 och 2018?
Vad sägs om facelift, nya batterier, AP2 etc?
Detta kom 2016-2017..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Facelift hade jag räknat med om stötfångaren på pre facelift ramlade avtaliz skrev:Inte hänt mkt mellan 2015 och 2018?e5m1r skrev:I och med D så försvinner den stora motorn bak ( kvar bara i P modeller ) handtagen kanske den senaste gen den ser lite mer genomtänkt ut vad det gäller sensorer och lägen men dessa kom typ 2020taliz skrev:Nja, är väl ganska tydligt att tidiga bilar hade en del barnsjukdomar. Sen har det blivit betydligt bättre.granlundii skrev:Tyvärr verkar det ju som att kvaliteten är ganska varierande hos Tesla. Vissa har enorma mängder problem, andra ganska få. Det kan alltså vara ett måndagsexemplar, och i din sits skulle jag nog sälja bilen, tror jag.
Nyare S har inte samma gamla typfel. Motorerna går inte sönder på löpande band. Handtagen funkar. MCU2 lär hålla betydligt bättre än MCU1. Osv.
Model 3 är ju väldigt tillförlitlig, väldigt få som fått driftstopp.
Känns förövrigt som flera av felen här skulle kunna bero på dålig 12v batteri?
MCU andra halvan 2018 typ
Så en bil från innan mitten 2015 är en sak
Sen har det inte hänt mycket till mitten 2018
Därefter är det raven bilar slutet 2019
Så vad r tidiga bilar för dig ?
Allt pre raven eller allt som är sen innan 2018 ?
Vad sägs om facelift, nya batterier, AP2 etc?
Detta kom 2016-2017..

AP2 nedköp

Nya batterier fine men då från 100 packet 90 är en miss men återigen varken 70 eller 85 pack har haft barnsjukdomar
I övrigt så har man i dem nyare bilar bytt ut leverantörer och delar mot billigare
En 2015 har ej haft en gul rand runt skärmen, har samma brembo bromspaket som nuvarande PLD modeller bara för att ge några exempel
Sen är det givetvis trevligt att premium interiör är standard men den är varken bättre eller sämre än den som fanns på 2015
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Min MS-19 har redan nytt ladduttag, dörrhandtag och ännu ej fixad pissgul rand runt både instrument och stora skärmen. Stokastisk LTE har jag oxå med ombootning av modem mest hela tiden. Bra kvalite, nja säger jag. Men för övrigt en den ju trevlig 

- AlexanderModelS
- Teslaägare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
- Ort: Göteborg
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Jag har också Trygg Hansa. Model S 2015 med drygt 11 000 mil.lejon1 skrev:Trygg Hansa tog kostnaden för ny MCU. Självrisk 5000.
Min MCU börjar också att ge sig tror jag. Bokstäver "faller bort" på den stora skärmen och den börjar bli allmänt seg. När jag ringde Tesla sa de att de kunde se att minnet börjar bli fullt i bilen och att jag skulle komma in så att de kunde kolla närmare på bilen rent fysiskt.
Angående Trygg Hansa, vet du under vilka omständigheter ett MCU-byte tas på försäkringen? Fick du LTE? Hur märkte du att MCU började ge sig och hur lång tid tog det innan allt blev helt svart?
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Går under elektronik ( brukar följa samma miltal som motor ) lite olika på olika bolag men 12000 mil är inte ovanligtAlexanderModelS skrev:Jag har också Trygg Hansa. Model S 2015 med drygt 11 000 mil.lejon1 skrev:Trygg Hansa tog kostnaden för ny MCU. Självrisk 5000.
Min MCU börjar också att ge sig tror jag. Bokstäver "faller bort" på den stora skärmen och den börjar bli allmänt seg. När jag ringde Tesla sa de att de kunde se att minnet börjar bli fullt i bilen och att jag skulle komma in så att de kunde kolla närmare på bilen rent fysiskt.
Angående Trygg Hansa, vet du under vilka omständigheter ett MCU-byte tas på försäkringen? Fick du LTE? Hur märkte du att MCU började ge sig och hur lång tid tog det innan allt blev helt svart?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- AlexanderModelS
- Teslaägare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
- Ort: Göteborg
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Tack, Jag har granskat villkoren nu. Avseende elektronik (bl.a.) gäller försäkringen upp till 15 000 mil för företag och 12 000 mil för privat.e5m1r skrev:Går under elektronik ( brukar följa samma miltal som motor ) lite olika på olika bolag men 12000 mil är inte ovanligtAlexanderModelS skrev:Jag har också Trygg Hansa. Model S 2015 med drygt 11 000 mil.lejon1 skrev:Trygg Hansa tog kostnaden för ny MCU. Självrisk 5000.
Min MCU börjar också att ge sig tror jag. Bokstäver "faller bort" på den stora skärmen och den börjar bli allmänt seg. När jag ringde Tesla sa de att de kunde se att minnet börjar bli fullt i bilen och att jag skulle komma in så att de kunde kolla närmare på bilen rent fysiskt.
Angående Trygg Hansa, vet du under vilka omständigheter ett MCU-byte tas på försäkringen? Fick du LTE? Hur märkte du att MCU började ge sig och hur lång tid tog det innan allt blev helt svart?
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Re: Ständiga fel på bilen - Måndagsex?
Jag har 15.000 kr i min, men då betalade jag 175 kr extra / år.AlexanderModelS skrev:Tack, Jag har granskat villkoren nu. Avseende elektronik (bl.a.) gäller försäkringen upp till 15 000 mil för företag och 12 000 mil för privat.e5m1r skrev:Går under elektronik ( brukar följa samma miltal som motor ) lite olika på olika bolag men 12000 mil är inte ovanligtAlexanderModelS skrev:Jag har också Trygg Hansa. Model S 2015 med drygt 11 000 mil.lejon1 skrev:Trygg Hansa tog kostnaden för ny MCU. Självrisk 5000.
Min MCU börjar också att ge sig tror jag. Bokstäver "faller bort" på den stora skärmen och den börjar bli allmänt seg. När jag ringde Tesla sa de att de kunde se att minnet börjar bli fullt i bilen och att jag skulle komma in så att de kunde kolla närmare på bilen rent fysiskt.
Angående Trygg Hansa, vet du under vilka omständigheter ett MCU-byte tas på försäkringen? Fick du LTE? Hur märkte du att MCU började ge sig och hur lång tid tog det innan allt blev helt svart?