Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Är det ens möjligt?
- Gustafsson
- Teslaägare
Tesla skulle kunna erbjuda byte till ett större, modernare batteri till en rimlig peng när ny teknik kommer inom kort. Ser fram emot ett sånt erbjudande till Roadstern....Fredrik j skrev:Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vi är flera som har bett dig flera gånger nu att sluta trolla sönder tråden, och jag har sett hur komplett resistent du är mot logik, så jag hyser inga illusioner om att jag ska lyckas förklara någonting för dig. Jag försöker istället hitta någon annanstans att ta vägen där jag kan slippa dig, helt enkelt. Som sagt, om någon har tips tar jag gärna emot dem. PM kanske helst, så vi inte riskerar att samma spamfest sprider sig dit.taliz skrev:Vad är det för "utveckling" du saknar? Om något borde du väl vara nöjd med att tråden är aktiv, så att fler får upp ögonen för detta. Eller vore det bättre att den samlade damm?rockard skrev:Men alltså seriöst, finns det någon annanstans man kan följa den här utvecklingen än denna tråd/detta forum? Överväger seriöst att helt sluta läsa här, jag blir bara förbannad. Tips om alternativa ställen med information specifik för vår region mottages tacksamt.
Svart X75D -17
Det hade väl varit en utmärkt lösning.Gustafsson skrev:Tesla skulle kunna erbjuda byte till ett större, modernare batteri till en rimlig peng när ny teknik kommer inom kort. Ser fram emot ett sånt erbjudande till Roadstern....Fredrik j skrev:Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Noterat att vissa inte förstår skillnaden mellan olika åsikter och uppfattningar, och att "trolla".rockard skrev:Vi är flera som har bett dig flera gånger nu att sluta trolla sönder tråden, och jag har sett hur komplett resistent du är mot logik, så jag hyser inga illusioner om att jag ska lyckas förklara någonting för dig. Jag försöker istället hitta någon annanstans att ta vägen där jag kan slippa dig, helt enkelt. Som sagt, om någon har tips tar jag gärna emot dem. PM kanske helst, så vi inte riskerar att samma spamfest sprider sig dit.taliz skrev:Vad är det för "utveckling" du saknar? Om något borde du väl vara nöjd med att tråden är aktiv, så att fler får upp ögonen för detta. Eller vore det bättre att den samlade damm?rockard skrev:Men alltså seriöst, finns det någon annanstans man kan följa den här utvecklingen än denna tråd/detta forum? Överväger seriöst att helt sluta läsa här, jag blir bara förbannad. Tips om alternativa ställen med information specifik för vår region mottages tacksamt.
Även noterat att det där med logik inte alltid är så lätt, särskilt inte när argumenten tryter.
Ps. Det finns en ignore-funktion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det blir intressant att se om det blir 40650 eller 4070 celler. I första fallet så skulle de i teorin kunna få plats även i "gamla" S och X.Fredrik j skrev:Det hade väl varit en utmärkt lösning.Gustafsson skrev:Tesla skulle kunna erbjuda byte till ett större, modernare batteri till en rimlig peng när ny teknik kommer inom kort. Ser fram emot ett sånt erbjudande till Roadstern....Fredrik j skrev:Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Roadstern tror jag nog är obsolete nu.
- Gustafsson
- Teslaägare
Visst är roadstern obsolete, men man tog faktiskt fram ett större ersättningsbatteri för den för ett par år sedan. Tyvärr kostade det 300’ att byta. Dessutom visade det sig att det nya degraderades snabbare än väntat och möjligheten att byta försvann. Det finns ett behov av ersättningsbatterier och hur Tesla hanterar Roadstern säger nog mycket om kundvården i stort.taliz skrev:Det blir intressant att se om det blir 40650 eller 4070 celler. I första fallet så skulle de i teorin kunna få plats även i "gamla" S och X.Fredrik j skrev:Det hade väl varit en utmärkt lösning.Gustafsson skrev:Tesla skulle kunna erbjuda byte till ett större, modernare batteri till en rimlig peng när ny teknik kommer inom kort. Ser fram emot ett sånt erbjudande till Roadstern....Fredrik j skrev:Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Roadstern tror jag nog är obsolete nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lämnar man åtta års garanti på en produkt, så är det att säga att "Vår produkt anser vi är så bra, att vi tar den ekonomiska risken om den inte skulle hålla i åtta år". Om man då upptäcker att den riskerar att inte hålla åtta år med normalt användande, så får man faktiskt stå för den risk man tog på sig när man sålde den med åtta års garanti.taliz skrev:Hursomhelst, hur skulle Tesla kunna "göra rätt för sig" enligt dig? Vad vore ett rimligt alternativ?
Sedan kan man även erbjuda kunder i riskzon att ladda långsamt på superladdare för att skona batterier, om kunden vill öka chansen att batteriet håller längre. Det skulle jag säkert använda själv rätt ofta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Man bytte ju en hel del batterier ett bra tag. Visst skulle man kunna argumentera för att man borde fortsatt med det. Men var går då gränsen? Vad gör man när garantin tar slut? Skall man då erbjuda kunder att begränsa hastigheten? Hur skulle det se ut image-mässigt?bylund skrev:Lämnar man åtta års garanti på en produkt, så är det att säga att "Vår produkt anser vi är så bra, att vi tar den ekonomiska risken om den inte skulle hålla i åtta år". Om man då upptäcker att den riskerar att inte hålla åtta år med normalt användande, så får man faktiskt stå för den risk man tog på sig när man sålde den med åtta års garanti.taliz skrev:Hursomhelst, hur skulle Tesla kunna "göra rätt för sig" enligt dig? Vad vore ett rimligt alternativ?
Sedan kan man även erbjuda kunder i riskzon att ladda långsamt på superladdare för att skona batterier, om kunden vill öka chansen att batteriet håller längre. Det skulle jag säkert använda själv rätt ofta.
Hade också tyckt det vore bra rent tekniskt om man kunde få välja att ladda långsammare. Men då blir det dels problem med genomströmningen, dels troligen ett ännu större image-problem.
Min pessimistiska syn är att detta kommer ses som ett problem isolerat till "gammal" teknik. Lösningen är nya, mer hållbara batterier(i nya bilar). Presenteras på battery day... Som early adopter förväntas man helt enkelt byta bil & teknik ofta.
Min "optimistiska" syn är att detta blåser upp till mediastorm och Tesla subventionerar nya batterier till befintliga ägare.
"Världen är till för att bedras"
Har aldrig gällt i den lilla världen, där har sådant beteende omedelbart straffat sig.
Nu, med informationsteknologin gäller det även i den stora världen.
Ny batteriteknik; hur skall konsumenterna nu tro på att den är något annat än ny och oprövad? Lämna betryggande 8 års garanti? Nja, det borde inte fungera två gånger...
Har aldrig gällt i den lilla världen, där har sådant beteende omedelbart straffat sig.
Ny batteriteknik; hur skall konsumenterna nu tro på att den är något annat än ny och oprövad? Lämna betryggande 8 års garanti? Nja, det borde inte fungera två gånger...
Just precis. Det är lätt att få kunderna att tappa förtroendet, men det är stört omöjligt att få förtroendet tillbaka, åtminstone när man kör på som vanligt och låtsas som ingenting.Jwe skrev:"Världen är till för att bedras"
Tesla borde som minsta tänkbara åtgärd göra såhär: Säg som det är. Erkänn att batterierna inte riktigt håller så bra som ni trodde från början. Berätta vilka batterier det handlar om. Är det samtliga bilar som drabbas, även nya? Har ni i så fall en långsiktig lösning på problemet eller är denna strypning lösningen.
Då hade man åtminstone haft nånting att förhålla sig till. Nu är det troligen så att många inte längre vågar skaffa en Tesla eftersom ingen vet hur länge den får förbli "ostrypt".
Porsche har mig veterligen redovisat exakt hur det fungerar i Taycan. Vi vet att den kan komma att strypas och under villka omständigheter detta sker. Bra, då vet man. Det går att leva med det eftersom man vet vad man ska göra för att undvika en strypning.
Varför kan inte Tesla göra sama sak?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Var kan jag läsa detta?
Porsche har mig veterligen redovisat exakt hur det fungerar i Taycan. Vi vet att den kan komma att strypas och under villka omständigheter detta sker.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vad skulle de göra? Kanske vara transparent att vissa äldre batterier inte klarar av hög laddning och de därför begränsar.
De har aldrig utfäst någon garanti att man skall kunna ladda en viss hastighet, bara att kapaciteten skall vara en viss mängd efter 8 år. (Degradering).tråkigt för konsumenten som köpt produkten under falska föreställningar. Men kan inte se det som att tillverkaren gjort något fel.
Borde tesla eller någon annan ge sådana garantier? Då tror jag tillverkarna måste införa buffertar som inte kan användas.
De har aldrig utfäst någon garanti att man skall kunna ladda en viss hastighet, bara att kapaciteten skall vara en viss mängd efter 8 år. (Degradering).tråkigt för konsumenten som köpt produkten under falska föreställningar. Men kan inte se det som att tillverkaren gjort något fel.
Borde tesla eller någon annan ge sådana garantier? Då tror jag tillverkarna måste införa buffertar som inte kan användas.
Det finns inte en garanterad kapacitet på dessa batterier vad jag sett. Så det är mest så att de ska alls ska fungera i åtta år. Och det är ju lättare att hålla om användningen begränsas.Mickep skrev:Vad skulle de göra? Kanske vara transparent att vissa äldre batterier inte klarar av hög laddning och de därför begränsar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j skrev:Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Svårt att betala med värdering bara...

Jag hittar inte heller längre var nånstans jag såg det. Eller om det var i nån tysk YouTube-klipp jag såg det. Jag brydde mig inte så mycket eftersom jag inte avser att köpa någon Taycan. Det lät för mig som att det var allmänt känd information som kom från Porsche eftersom det var så detaljerat. Det jag kommer ihåg var att man påverkas mindre när man DC-laddar med låg effekt och att man påverkas mycket när man kör mycket med fullt blås på Ionity. Jag får leta lite mer och se om jag hittar det igen.Zalman3 skrev:Var kan jag läsa detta?
Porsche har mig veterligen redovisat exakt hur det fungerar i Taycan. Vi vet att den kan komma att strypas och under villka omständigheter detta sker.
Nej, tvärtom. Man använder ju sin värdering för att just säkra lån som kan användas till just negativt kassaflöde.4dy skrev:Fredrik j skrev:Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
En snabb googling gav följande resultat, från Porsches tyska infosida för elektriska modeller:
Tesla ger inte den rekommendationen och de stryper ju tydligen batteriet oavsett om man har SuC-laddat mycket med hög effekt eller som man har DC-slöladdat med Chademo.
https://www.porsche.com/germany/accesso ... ation/bev/
Med andra ord så säger de att laddningen kommer att försämras när man laddar övervägande med CCS och det rekommenderas därför att DC-ladda med max 50 kW i så fall. Det jag såg tidigare någon annanstans var tydligare än så. Men det är ju trots allt uppenbart att de säger att 50 kW-laddning påverkar batteriet mindre än HPC-laddning.Die überwiegende Nutzung von CCS-Schnellladesäulen führt langfristig zu einer Verlängerung der Ladezeiten. Für das regelmäßige DC-Schnellladen wird eine Ladeleistung von höchstens 50 kW empfohlen.
Tesla ger inte den rekommendationen och de stryper ju tydligen batteriet oavsett om man har SuC-laddat mycket med hög effekt eller som man har DC-slöladdat med Chademo.
https://www.porsche.com/germany/accesso ... ation/bev/
Det är väl mycket lätt om nu aktien ska kosta 4000 dollar strax.4dy skrev:Fredrik j skrev:Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Ska de ersätta alla dessa batterier pratar vi nog snarare om 40 dollar per aktie.Fredrik j skrev:Det är väl mycket lätt om nu aktien ska kosta 4000 dollar strax.4dy skrev:Fredrik j skrev:Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?

Bara den summan VW kompenserat amerikanska kunder med i dieselgate skulle bli ca 270 000 sek per tillverkad ModelS/X4dy skrev:Ska de ersätta alla dessa batterier pratar vi nog snarare om 40 dollar per aktie.Fredrik j skrev:Det är väl mycket lätt om nu aktien ska kosta 4000 dollar strax.4dy skrev:Fredrik j skrev:Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Jag tror dom flesta skulle bli nöjda med ett erkännande och ett erbjudande att köpa ett batteripack som inte har detta problem.
Det behöver inte kosta Tesla fulla kostnaden för packet. Många är nog förstående och kan ta en del av smällen om Tesla visar ödmjukhet och öppenhet istället hemlighetsmakeri och arrogans.
Min spaning är att eftersom sådant erbjudande saknas så har dom inget bättre att erbjuda. Alla batterier kommer att drabbas av samma problem. Dystert.
Det behöver inte kosta Tesla fulla kostnaden för packet. Många är nog förstående och kan ta en del av smällen om Tesla visar ödmjukhet och öppenhet istället hemlighetsmakeri och arrogans.
Min spaning är att eftersom sådant erbjudande saknas så har dom inget bättre att erbjuda. Alla batterier kommer att drabbas av samma problem. Dystert.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ett nytt 100-batteri som inte kroknar i laddhastighet och en MCU2, och bilen är som ny. 

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
och 4 års extra garanti på bilen bara för ...Nicke Nyfiken skrev:Ett nytt 100-batteri som inte kroknar i laddhastighet och en MCU2, och bilen är som ny.

Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous