Men kom igen. Det är stora globala företag vi pratar om. Allt är inte svart eller vitt. Det finns tveksamma lösningar och affärsmetodik överallt om man tittar noga.
Det är naivt att tro att Tesla skulle vara helt fläckfria. Rent krasst är de precis som alla andra, de vill tjäna maximalt med pengar. De jobbar inte av godhet.
Dvs lönar det sig betydligt bättre att ignorera ett problemområde än att ta tag i det, så gör man det och vice versa.
När det gäller t ex VW är du inte sen att bespotta (med rätta) deras bedrägliga agerande, men när det gäller Tesla är du beredd att gå i döden för att försvara samma agerande.
Det blir liksom inte trovärdigt.
Jag har som sagt väldigt svårt att se hur man kan likställa VWs agerande, som bokstavligen förstört liv och hälsa, med detta.
Inget vettigt bolag sätter pengar före liv och lem, men det gjorde VW. Det har Tesla inte gjort vad jag vet.
Om du sen tycker att jag försvarar dem, fine. Jag väntar forfarande på ett vettigt och rimligt alternativ de kunde valt. De jag sett hittills skulle troligen kosta alldeles för mkt.
Är det så svårt att fatta att det är det bedrägliga agerandet mot sina kunder det handlar om? Inte konsekvenserna därav.
Men du måste väl hålla med om att det finns olika grader eller?
Grader av vadå? Agerandet är precis det samma. Man lurar sina kunder för egen vinnings skull.
Konsekvenserna därav är det milsvid skillnad på men det är en annan diskussion, även om du hela tiden försöker blanda ihop korten för att försvara Teslas agerande.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?
Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
När det gäller t ex VW är du inte sen att bespotta (med rätta) deras bedrägliga agerande, men när det gäller Tesla är du beredd att gå i döden för att försvara samma agerande.
Det blir liksom inte trovärdigt.
Jag har som sagt väldigt svårt att se hur man kan likställa VWs agerande, som bokstavligen förstört liv och hälsa, med detta.
Inget vettigt bolag sätter pengar före liv och lem, men det gjorde VW. Det har Tesla inte gjort vad jag vet.
Om du sen tycker att jag försvarar dem, fine. Jag väntar forfarande på ett vettigt och rimligt alternativ de kunde valt. De jag sett hittills skulle troligen kosta alldeles för mkt.
Är det så svårt att fatta att det är det bedrägliga agerandet mot sina kunder det handlar om? Inte konsekvenserna därav.
Men du måste väl hålla med om att det finns olika grader eller?
Grader av vadå? Agerandet är precis det samma. Man lurar sina kunder för egen vinnings skull.
Konsekvenserna därav är det milsvid skillnad på men det är en annan diskussion, även om du hela tiden försöker blanda ihop korten för att försvara Teslas agerande.
Nej, det finns sådant som vida accepteras(eller rättare sagt, man väljer att se mellan fingrarna med), vilket jag försökt påvisa genom liknelser med hållbarheten för batterier i laptops, Volvos EGR-problem etc etc. Det finns också sådant som vida förkastas, som VWs agerande.
Ibland måste man ta beslut som påverkar slutkund negativt, rätt eller fel får tiden avgöra.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Är ju verkligen ingen bra reklam för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Är tekniken verkligen mogen?
Det handlar om Teslas första generations batterier. Tillverkades fram till 2016 tror jag. (Rätta mig om jag har fel.) Tesla måste ha enormt mycket mer kunskap om batterier idag.
Jag tänker byta min Model S från 2013 till en Model 3 (i väntan på en Y). Känner ingen oro för dagens batterier. (Jag tror att tekniken är mogen)
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Är ju verkligen ingen bra reklam för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Är tekniken verkligen mogen?
Det handlar om Teslas första generations batterier. Tillverkades fram till 2016 tror jag. (Rätta mig om jag har fel.) Tesla måste ha enormt mycket mer kunskap om batterier idag.
Jag tänker byta min Model S från 2013 till en Model 3 (i väntan på en Y). Känner ingen oro för dagens batterier. (Jag tror att tekniken är mogen)
Det gäller vad jag förstår alla Model S och model X. Relativt nya bilar har drabbats även med 100-pack. Om model 3 drabbas lär vi snart veta.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
VW hade en såpass samhällsbärande ställning att det inte fanns något annat alternativ än att de skulle komma lindrigt undan. "Too big to fail". De hade garanterat kalkylerat med det.
Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?
Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
Troligen är det så. Desto knepigare är det att man uppenbarligen valde alternativet att köra över kunderna, att låtsas som ingenting, och att skylla ifrån sig ända in i kaklet. Det skapar inget förtroende.
Det som fick mig att tappa förtroendet för Tesla var när de lanserade AP2 med löftet att den inom några veckor skulle bli bättre än AP1 och "snart" bli helt självkörande från kust till kust. Som bevis fick vi se en video med en självkörande Model X och en förare bakom ratten som inte lyfte ett finger. Detta hade ingenting med verkligheten att göra som vi vet idag. Många stackare gick ändå på detta lurendrejeri och beställde FSD för en jävla massa pengar. Från Teslas sida var det plötsligt helt tyst, förutom några obligatoriska "coming soon"-kommentarer fick vi aldrig mer se några självkörande prototyper, trots att folk faktiskt hade betalat för detta. Det var så tyst att många spekulerade i att de hade slutat utveckla FSD.
Så sett är detta så kallade chargegate egentligen bara en fortsättning av Teslas dåliga kundbemötande och bristande kommunikation. Kunden står helt enkelt inte i fokus. Det är förvisso inget unikt för Tesla, men det är knappast ett försvar eller en ursäkt för deras agerande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är ju verkligen ingen bra reklam för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Är tekniken verkligen mogen?
Det handlar om Teslas första generations batterier. Tillverkades fram till 2016 tror jag. (Rätta mig om jag har fel.) Tesla måste ha enormt mycket mer kunskap om batterier idag.
Jag tänker byta min Model S från 2013 till en Model 3 (i väntan på en Y). Känner ingen oro för dagens batterier. (Jag tror att tekniken är mogen)
Det gäller vad jag förstår alla Model S och model X. Relativt nya bilar har drabbats även med 100-pack. Om model 3 drabbas lär vi snart veta.
Det finns redan exempel på Model 3 ägare, som snabbladdat mycket, som hävdar att laddhastigheten gått ner på deras bilar. Men de är så få att det nog inte med säkerhet går att dra några slutsatser. Låt oss hoppas att det är andra orsaker till deras upplevelser.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
VW hade en såpass samhällsbärande ställning att det inte fanns något annat alternativ än att de skulle komma lindrigt undan. "Too big to fail". De hade garanterat kalkylerat med det.
Lindrigt? Har dom inte betalat nästan 200 miljarder kronor bara i usa?
Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?
Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
Troligen är det så. Desto knepigare är det att man uppenbarligen valde alternativet att köra över kunderna, att låtsas som ingenting, och att skylla ifrån sig ända in i kaklet. Det skapar inget förtroende.
Det som fick mig att tappa förtroendet för Tesla var när de lanserade AP2 med löftet att den inom några veckor skulle bli bättre än AP1 och "snart" bli helt självkörande från kust till kust. Som bevis fick vi se en video med en självkörande Model X och en förare bakom ratten som inte lyfte ett finger. Detta hade ingenting med verkligheten att göra som vi vet idag. Många stackare gick ändå på detta lurendrejeri och beställde FSD för en jävla massa pengar. Från Teslas sida var det plötsligt helt tyst, förutom några obligatoriska "coming soon"-kommentarer fick vi aldrig mer se några självkörande prototyper, trots att folk faktiskt hade betalat för detta. Det var så tyst att många spekulerade i att de hade slutat utveckla FSD.
Så sett är detta så kallade chargegate egentligen bara en fortsättning av Teslas dåliga kundbemötande och bristande kommunikation. Kunden står helt enkelt inte i fokus. Det är förvisso inget unikt för Tesla, men det är knappast ett försvar eller en ursäkt för deras agerande.
Vid det här laget är ju Teslas arbetssätt vida känt.
Man sätter i det närmaste ouppnåeliga mål och man kommunicerar dem publikt så det inte skall vara så lätt att backtracka. Man når så gott som aldrig dit i tid, men man når snabbare mer rimliga mål än om man först siktat mot det rimliga.
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
Är det så svårt att fatta att det är det bedrägliga agerandet mot sina kunder det handlar om? Inte konsekvenserna därav.
Men du måste väl hålla med om att det finns olika grader eller?
Men det är ju oväsentligt. Frågan är om man kan få Tesla att göra rätt för sig, inte om om det är bättre eller sämre att fuska med partikelutsläpp.
Visst, men nu diskuterade vi just om det var jämförbart eller inte.
Vissa verkar så upprörda över detta att de drar till med alla möjliga vilda liknelser, det är det jag reagerar mot.
Hursomhelst, hur skulle Tesla kunna "göra rätt för sig" enligt dig? Vad vore ett rimligt alternativ?
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?[/quote]
Dyrt eller hur? Var det inte dyrt för kunderna när de köpte bilarna? Blir det inte ännu dyrare för kunderna när värdet på bilarna sjunker som en sten?
Dyrt eller inte ,det är inte kundernas problem. Man kan inte låta andra betala för sina misstag.
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
VW hade en såpass samhällsbärande ställning att det inte fanns något annat alternativ än att de skulle komma lindrigt undan. "Too big to fail". De hade garanterat kalkylerat med det.
Lindrigt? Har dom inte betalat nästan 200 miljarder kronor bara i usa?
Mer än så, men det är bara en spottstyver för VW. De har tjänat hundratals miljarder trots skandalen.
Inget enklare än det. Återställ bilarnas laddning som den var när man sålde bilarna och byt batterier som går sönder under garanti tiden. Vad är det du inte fattar?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Det var väl också dyrt för VW att göra åtgärderna (om de funkar eller ej är en annan diskussion).
VW hade en såpass samhällsbärande ställning att det inte fanns något annat alternativ än att de skulle komma lindrigt undan. "Too big to fail". De hade garanterat kalkylerat med det.
Lindrigt? Har dom inte betalat nästan 200 miljarder kronor bara i usa?
Mer än så, men det är bara en spottstyver för VW. De har tjänat hundratals miljarder trots skandalen.[/quote]
Skröt ni inte för någon månad sedan att Tesla var mer värd än VW? Om det är sant så kan Tesla ännu lättare fixa nya batterier.
Jodå, det är precis vad man kan, och inte sällan låter, göra. Man vill pusha så mycket kostnader som möjligt på kund.
Interna kostnader vill man ogärna ha, såvida de inte har potential att generera ännu större intäkter.
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
Vi får se hur det går, det kanske funkar för just Tesla eftersom de har en skara kunder som sväljer precis allt. Mig har de förlorat som kund, bl.a. på grund av detta. Jag vet fler som av samma anledning aldrig skulle köpa en Tesla. Har de råd med det, fine, framtiden får visa hur smart det är att köra denna taktik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jodå, det är precis vad man kan, och inte sällan låter, göra. Man vill pusha så mycket kostnader som möjligt på kund.
Interna kostnader vill man ogärna ha, såvida de inte har potential att generera ännu större intäkter.
Och du tycker att det är ok och försvarar Tesla utan att skämmas?
Vad är det du inte fattar med att det vore för dyrt?
Dyrt eller hur? Var det inte dyrt för kunderna när de köpte bilarna? Blir det inte ännu dyrare för kunderna när värdet på bilarna sjunker som en sten?
Dyrt eller inte ,det är inte kundernas problem. Man kan inte låta andra betala för sina misstag.
Dyrt, som i att jag lär inte köpa en Tesla igen innan dom erbjuder en snygg lösning och jag är övertygad om att problemet är löst på nya bilar.
Dyrt, som i att jag inte längre kan rekommendera en Tesla, iaf inte utan att berätta hela bilden.
Dyrt, som i att antagligen gör fler Teslaägare detsamma.
Dyrt, som i att presumtiva Tesla-kunder väljer något annat.
Sen är ju läget så att även med en en nerfad Tesla så är det snabbare och bättre än alla andra alternativ, men det är ju en annan diskussion...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Jodå, det är precis vad man kan, och inte sällan låter, göra. Man vill pusha så mycket kostnader som möjligt på kund.
Interna kostnader vill man ogärna ha, såvida de inte har potential att generera ännu större intäkter.
Och du tycker att det är ok och försvarar Tesla utan att skämmas?
Jag citerar mig själv: "Ibland måste man ta beslut som påverkar slutkund negativt, rätt eller fel får tiden avgöra."
Men alltså seriöst, finns det någon annanstans man kan följa den här utvecklingen än denna tråd/detta forum? Överväger seriöst att helt sluta läsa här, jag blir bara förbannad. Tips om alternativa ställen med information specifik för vår region mottages tacksamt.
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
Vi får se hur det går, det kanske funkar för just Tesla eftersom de har en skara kunder som sväljer precis allt. Mig har de förlorat som kund, bl.a. på grund av detta. Jag vet fler som av samma anledning aldrig skulle köpa en Tesla. Har de råd med det, fine, framtiden får visa hur smart det är att köra denna taktik.
Det finns inget företag som lyckas göra alla kunder nöjda.
Det är alltid en balansgång.
Men så länge tillväxten är explosionsartad och kundnöjdheten hög finns det inte mkt anledning att ändra ngt på den fronten.
Men alltså seriöst, finns det någon annanstans man kan följa den här utvecklingen än denna tråd/detta forum? Överväger seriöst att helt sluta läsa här, jag blir bara förbannad. Tips om alternativa ställen med information specifik för vår region mottages tacksamt.
Vad är det för "utveckling" du saknar? Om något borde du väl vara nöjd med att tråden är aktiv, så att fler får upp ögonen för detta. Eller vore det bättre att den samlade damm?
Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?
Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
Troligen är det så. Desto knepigare är det att man uppenbarligen valde alternativet att köra över kunderna, att låtsas som ingenting, och att skylla ifrån sig ända in i kaklet. Det skapar inget förtroende.
Det som fick mig att tappa förtroendet för Tesla var när de lanserade AP2 med löftet att den inom några veckor skulle bli bättre än AP1 och "snart" bli helt självkörande från kust till kust. Som bevis fick vi se en video med en självkörande Model X och en förare bakom ratten som inte lyfte ett finger. Detta hade ingenting med verkligheten att göra som vi vet idag. Många stackare gick ändå på detta lurendrejeri och beställde FSD för en jävla massa pengar. Från Teslas sida var det plötsligt helt tyst, förutom några obligatoriska "coming soon"-kommentarer fick vi aldrig mer se några självkörande prototyper, trots att folk faktiskt hade betalat för detta. Det var så tyst att många spekulerade i att de hade slutat utveckla FSD.
Så sett är detta så kallade chargegate egentligen bara en fortsättning av Teslas dåliga kundbemötande och bristande kommunikation. Kunden står helt enkelt inte i fokus. Det är förvisso inget unikt för Tesla, men det är knappast ett försvar eller en ursäkt för deras agerande.
Vid det här laget är ju Teslas arbetssätt vida känt.
Man sätter i det närmaste ouppnåeliga mål och man kommunicerar dem publikt så det inte skall vara så lätt att backtracka. Man når så gott som aldrig dit i tid, men man når snabbare mer rimliga mål än om man först siktat mot det rimliga.
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
Jo det är fortfarande bilköpare som går på bluffen med FSD och betalar enorma pengar för ingenting, så visst är de framgångsrika i att lura kunderna.
Att Tesla valt att ta bort tidigare funktioner från vanliga APn och lagt dem i FSD-paketet för att uppnå en liten fördel för de som betalt för FSD, säger ju ganska mycket om statusen just nu.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Hade ju varit intressant att få veta vad tesla skulle behöva göra för att Taliz skulle bli irriterad?
Det är ju inte orimligt att tesla kört krismöte om situationen när man upptäckte att det finns en uppenbar risk för att batterierna inte håller batteritiden ut om man laddar på ett för batteriet ofördelaktigt sätt. Troligtvis valde man mellan informera kunderna och lämna någon typ av kompensation och att begränsa laddningen. Man valde det ekonomiskt mest fördelaktiga för företaget.
Det är väl ni alla överens om?
Troligen är det så. Desto knepigare är det att man uppenbarligen valde alternativet att köra över kunderna, att låtsas som ingenting, och att skylla ifrån sig ända in i kaklet. Det skapar inget förtroende.
Det som fick mig att tappa förtroendet för Tesla var när de lanserade AP2 med löftet att den inom några veckor skulle bli bättre än AP1 och "snart" bli helt självkörande från kust till kust. Som bevis fick vi se en video med en självkörande Model X och en förare bakom ratten som inte lyfte ett finger. Detta hade ingenting med verkligheten att göra som vi vet idag. Många stackare gick ändå på detta lurendrejeri och beställde FSD för en jävla massa pengar. Från Teslas sida var det plötsligt helt tyst, förutom några obligatoriska "coming soon"-kommentarer fick vi aldrig mer se några självkörande prototyper, trots att folk faktiskt hade betalat för detta. Det var så tyst att många spekulerade i att de hade slutat utveckla FSD.
Så sett är detta så kallade chargegate egentligen bara en fortsättning av Teslas dåliga kundbemötande och bristande kommunikation. Kunden står helt enkelt inte i fokus. Det är förvisso inget unikt för Tesla, men det är knappast ett försvar eller en ursäkt för deras agerande.
Vid det här laget är ju Teslas arbetssätt vida känt.
Man sätter i det närmaste ouppnåeliga mål och man kommunicerar dem publikt så det inte skall vara så lätt att backtracka. Man når så gott som aldrig dit i tid, men man når snabbare mer rimliga mål än om man först siktat mot det rimliga.
Sen är det förstås en säljtaktik också, hittills har man ju minst sagt varit framgångsrika.
Jo det är fortfarande bilköpare som går på bluffen med FSD och betalar enorma pengar för ingenting, så visst är de framgångsrika i att lura kunderna.
Att Tesla valt att ta bort tidigare funktioner från vanliga APn och lagt dem i FSD-paketet för att uppnå en liten fördel för de som betalt för FSD, säger ju ganska mycket om statusen just nu.
Just att man paketerat om gör att det inte längre är ngn "bluff" enligt mig. Man får faktiskt ngt för pengarna(om än betydligt mindre utanför Nordamerika).
Sen är nog den absoluta majoriteten fullt medvetna om dess begränsningar och utsikter i närtid, många skriver ju att de köper det för att stödja utvecklingen.