Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Det var så Tesla gjorde från början och kanske fortfarande.
Den som köper behöver ju inte veta detta.
Om en bil kostar 400.000 eller 420.000 har ingen betydelse vid köpetillfället
MYP -22 | MIB | svart/svart
Vi vet ju iofs inte om det inte redan är så. Det är ju fullt möjligt att en del av priset för en e-tron, iD3, etc är avsedd för Ionity. Dessa bilar får ju (med abonnemang) ett lägre pris jämfört med alla andra.Toja skrev:Det var så Tesla gjorde från början och kanske fortfarande.
Jag har svårt att tro att VW & Co sponsrar laddningen hos Ionity utan att ta in pengarna någon annanstans, dvs via priset på bilen. Att det sedan fortfarande är svindyrt, även med abonnemang, och att man måste binda sig typ på livstid är en annan fråga. Det har sin orsak i tyskarnas girighet.
Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ja, och Ionity kan tvärtom betraktas som anti-marknadsföring. Man vill ju uttryckligen inte att folk använder laddarna. Uttalandet "ni kan ju ladda någon annanstans" har ju nästan blivit deras slogan.Niklas Z skrev:För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
Om jag har solceller som producerar el för 50 öre per kWh.mati skrev:Ja, och Ionity kan tvärtom betraktas som anti-marknadsföring. Man vill ju uttryckligen inte att folk använder laddarna. Uttalandet "ni kan ju ladda någon annanstans" har ju nästan blivit deras slogan.Niklas Z skrev:För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
Om jag dessutom har Tesla som elleverantör, och kan via dom ladda min elbil med egentillverkade solel.
Hur ska Ionity konkurrera med att kunna ladda för 50 öre per kWh?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
mati skrev:Ja, och Ionity kan tvärtom betraktas som anti-marknadsföring. Man vill ju uttryckligen inte att folk använder laddarna. Uttalandet "ni kan ju ladda någon annanstans" har ju nästan blivit deras slogan.Niklas Z skrev:För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.

Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Och Tesla ska ta noll kronor betalt för laddarna, batterierna, servicen mm?Zalman3 skrev:Om jag har solceller som producerar el för 50 öre per kWh.mati skrev:Ja, och Ionity kan tvärtom betraktas som anti-marknadsföring. Man vill ju uttryckligen inte att folk använder laddarna. Uttalandet "ni kan ju ladda någon annanstans" har ju nästan blivit deras slogan.Niklas Z skrev:För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
Om jag dessutom har Tesla som elleverantör, och kan via dom ladda min elbil med egentillverkade solel.
Hur ska Ionity konkurrera med att kunna ladda för 50 öre per kWh?
Nä, Tesla bör verkligen köra på det, det finns säkert fler investerare som är redo att satsa pengar när de fortsätter göra förlust. Tesla är ju här för att rädda världen, om de gör vinst eller förlust är strunt samma.
Ja nu har ionity lyckats med precis de som de önskar, jag gick och köpte mig en ny (begagnad) fossil bil.
Jag kan idag inte köpa tesla och att då köpa en annan första bil som går på el blir svårt rent ekonomiskt.
Troligen blir blir andra bilen snart en elbil, dvs de kommer vara en lokal 1a bil. Som man kör så mycket de går lokalt dvs ingen snabb laddning. Alla sträcker som är längre blir med fossilen och fossilen får även användas när elbilen redan är ute och kör..
Tråkigt men kunde inte vänta längre.. Den gammal fossilen var nu 9 är och vi har väntat typ 4 av dessa på att de snart kommer en elbil som passar oss.
Jag kan idag inte köpa tesla och att då köpa en annan första bil som går på el blir svårt rent ekonomiskt.
Troligen blir blir andra bilen snart en elbil, dvs de kommer vara en lokal 1a bil. Som man kör så mycket de går lokalt dvs ingen snabb laddning. Alla sträcker som är längre blir med fossilen och fossilen får även användas när elbilen redan är ute och kör..
Tråkigt men kunde inte vänta längre.. Den gammal fossilen var nu 9 är och vi har väntat typ 4 av dessa på att de snart kommer en elbil som passar oss.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Tråkigt, men jag förstår precis vad du menar. Jag köpte min första Tesla för 4 år sedan och hoppades att denna bilen skulle vara ett undantag. Min instegsport till elbilsvärlden, men ack så fruktansvärt långt utanför min ekonomiska smärtgräns och egentligen helt fel typ av bil för mig. Idag kör jag tredje bilen i samma prisklass, och det finns fortfarande inga vettiga (läs billigare) alternativ om jag vill ha en elbil som förstabil. Nu fungerar e-tron visserligen jättrebra för mina behov, så sett har utveckligen gått åt rätt håll. Men priset....
Och laddningsmöjligheterna har inte alls utvecklats som jag hade hoppats och som jag trodde när jag beställde bilen för 1.5 år sedan. Tvärtom.

- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Tycker att en mindre elbil som förstabil är en bra lösning. Vi körde så för några år sen och den lilla fick ta nära på alla mil. Man bävade för att använda dieselhärket. Bättre än en hybrid på många sätt skulle jag säga.chaffis75 skrev:Ja nu har ionity lyckats med precis de som de önskar, jag gick och köpte mig en ny (begagnad) fossil bil.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Jo de är precis detta som är planen. Vi hade en leaf under 2 år tillsammans med en fossil bil, funkade riktigt bra men vi skulle vilja ha lite mer range.. Men en bil I taget, jag hoppas vi kan ha en elbil innan året är slut även om de nu kommer vara en "andra förstabil" om man kan uttrycka sig så..RagWal skrev:Tycker att en mindre elbil som förstabil är en bra lösning. Vi körde så för några år sen och den lilla fick ta nära på alla mil. Man bävade för att använda dieselhärket. Bättre än en hybrid på många sätt skulle jag säga.chaffis75 skrev:Ja nu har ionity lyckats med precis de som de önskar, jag gick och köpte mig en ny (begagnad) fossil bil.
Envisa dårar....macky skrev:Bygget påbörjat i Karlskrona. Kul att de iaf fortsätter bygga.
tycker det är bra att de bygger. priset tror jag kommer lösa sig när det finns fler bilar från olika tillverkare på marknaden.(än tesla)
Håller med dig även om jag idag inte skulle ladda på en ionity. Jag lever på hoppet att de ska fatta snart.Mickep skrev:tycker det är bra att de bygger. priset tror jag kommer lösa sig när det finns fler bilar från olika tillverkare på marknaden.(än tesla)
Är det någon som testat att ladda med Chargepoint på Ionity? Med dem ska fortfarande fast pris på knappt 73 SEK gälla.
Från appen

Från appen

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Jag laddade ner appen och skapade ett konto. Men när jag letar så hittar den bara Ionity i Mantorp och inte ens den går att välja. Den säger, trots att man ser den på kartan, att "There are no matching stations in this area."jpetters skrev:Är det någon som testat att ladda med Chargepoint på Ionity? Med dem ska fortfarande fast pris på knappt 73 SEK gälla.

Kollar man på Danmark och Tyskland, så hittar jag många ionity (alla?) och de verkar ha ett fast pris på ca 80kr/laddning. Är ju helt fantastiskt! Frågan är hur lång tid det tar innan detta stängs av?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Efter att ha aktiverat CCS under filters fick jag upp Ionity Varberg. 

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jag begärde tillbaka pengarna från bokningen av Vw ID3 bl a med argumentet att det är dyrt att snabbladda. När man nu kan välja mellan att tanka 8 liter Bensin för 120 kr på 5 minuter överallt (I3 Rex) eller ladda för 8,7 kr/kwh på vissa utvalda platser i 20 minuter så är valet lätt, motsvarande ca 160-170 kr. Dessutom kunde man inte provköra vw id 3.
Instabil app. Fick starta om den efter att ha valt CCS för att den skulle hitta några. Jo, nu kom de upp. Men vågar man testa? Priset kanske blir ett annat i praktiken?
Ionitys laddnätverk
Jag ska iaf testa på onsdag. Jag läste om en Tysk som skrev att han fortfarande betalade det fasta priset som står i appen. Borde ju fungera även i Sverige.Jerker skrev:Instabil app. Fick starta om den efter att ha valt CCS för att den skulle hitta några. Jo, nu kom de upp. Men vågar man testa? Priset kanske blir ett annat i praktiken?
Model S: Plaid, Deep Blue
Det låter för bra för att vara sant. Och är det oftast inte sant. Även om de kanske har missat anpassa priset till ionitys ockerpriser så lär det inte dröja länge tills de upptäcker sitt misstag. Jultomten har jag slutat tro på för ganska länge sedan.
Vad är det för skillnad på WeCharge och eCharge från VW?Parallellt med Abt e-Transporter 6.1 presenterade Volkswagen Commercial Vehicles också en egen laddningstjänst som kallas e-Charge (inte att förväxla med Innogys eCharge), som är avsedd att ge kunderna enkel åtkomst till 110 000 laddpunkter i 24 europeiska länder. Koncernens kommersiella fordonsdivision frigör alltså sig från WeCharge-laddningstjänsten som tidigare drivits av Volkswagen. Den nya tjänsten, utvecklad av Digital Charging Solutions, kommer initialt att finnas tillgänglig i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
WeCharge too much. eCharge is expensive.Zalman3 skrev:Vad är det för skillnad på WeCharge och eCharge från VW?Parallellt med Abt e-Transporter 6.1 presenterade Volkswagen Commercial Vehicles också en egen laddningstjänst som kallas e-Charge (inte att förväxla med Innogys eCharge), som är avsedd att ge kunderna enkel åtkomst till 110 000 laddpunkter i 24 europeiska länder. Koncernens kommersiella fordonsdivision frigör alltså sig från WeCharge-laddningstjänsten som tidigare drivits av Volkswagen. Den nya tjänsten, utvecklad av Digital Charging Solutions, kommer initialt att finnas tillgänglig i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Sverige.

Glad för att jag sålt min Tesla