JaWalker skrev:”Game changer, for the COMPANY”Bjelke skrev:Game changer... nåja det återstår väl att se, men det är nog att ta i lite...
Bra med fler alternativ iaf
(dvs Skoda)

Moderator: Redaktion
JaWalker skrev:”Game changer, for the COMPANY”Bjelke skrev:Game changer... nåja det återstår väl att se, men det är nog att ta i lite...
Bra med fler alternativ iaf
(dvs Skoda)
Unlike the ID.3 and the announced MEB models Seat el-Born and Audi Q4 e-tron, the Enyaq iV is not built in Zwickau. Production of the purely battery-electric SUV based on the modular e-drive system (MEB) is scheduled to start at the Škoda main plant in Mladá Boleslav on a line with MQB models at the end of 2020. The production model is to be presented before the end of this year, and advance sales are also to start with the premiere. Škoda has not yet revealed prices. There will be a specially equipped and optically differentiated “Founders Edition” at the start, which is limited to 1,895 units – in reference to the year of foundation.
...och av dem kommer exakt 0 st hamna i Sweden.Zalman3 skrev:Det kommer en Founders Edition” i
1,895 exemplar.
Unlike the ID.3 and the announced MEB models Seat el-Born and Audi Q4 e-tron, the Enyaq iV is not built in Zwickau. Production of the purely battery-electric SUV based on the modular e-drive system (MEB) is scheduled to start at the Škoda main plant in Mladá Boleslav on a line with MQB models at the end of 2020. The production model is to be presented before the end of this year, and advance sales are also to start with the premiere. Škoda has not yet revealed prices. There will be a specially equipped and optically differentiated “Founders Edition” at the start, which is limited to 1,895 units – in reference to the year of foundation.
Ojdå hoppsan! Skoda har alltså redan gått ut med tydlig information om att Sverige kommer att få noll tilldelning av dessa Founders Edition?? Låter lite skumt tycker i alla fall jag. Eller du kanske killgissar.Walker skrev:...och av dem kommer exakt 0 st hamna i Sweden.Zalman3 skrev:Det kommer en Founders Edition” i
1,895 exemplar.
Unlike the ID.3 and the announced MEB models Seat el-Born and Audi Q4 e-tron, the Enyaq iV is not built in Zwickau. Production of the purely battery-electric SUV based on the modular e-drive system (MEB) is scheduled to start at the Škoda main plant in Mladá Boleslav on a line with MQB models at the end of 2020. The production model is to be presented before the end of this year, and advance sales are also to start with the premiere. Škoda has not yet revealed prices. There will be a specially equipped and optically differentiated “Founders Edition” at the start, which is limited to 1,895 units – in reference to the year of foundation.
Sverige har ungefär samma betydelse för Skoda som Swaziland. Edition under 2000 bilar går säkert till Tjeckien, Tyskland, Storbritannien (som är flera gånger större än lilla Sverige).thnis skrev:Ojdå hoppsan! Skoda har alltså redan gått ut med tydlig information om att Sverige kommer att få noll tilldelning av dessa Founders Edition?? Låter lite skumt tycker i alla fall jag. Eller du kanske killgissar.Walker skrev:...och av dem kommer exakt 0 st hamna i Sweden.Zalman3 skrev:Det kommer en Founders Edition” i
1,895 exemplar.
Unlike the ID.3 and the announced MEB models Seat el-Born and Audi Q4 e-tron, the Enyaq iV is not built in Zwickau. Production of the purely battery-electric SUV based on the modular e-drive system (MEB) is scheduled to start at the Škoda main plant in Mladá Boleslav on a line with MQB models at the end of 2020. The production model is to be presented before the end of this year, and advance sales are also to start with the premiere. Škoda has not yet revealed prices. There will be a specially equipped and optically differentiated “Founders Edition” at the start, which is limited to 1,895 units – in reference to the year of foundation.
I princip håller jag med. Men Sverige är (eller har åtminstone varit) en rätt så stor marknad för elbilar. Vi har tidigare faktiskt rätt ofta varit bland de första länderna när en ny elbilsmodell har lanserats. Nu har det kanske ändrats. Tyskland är nog 100 gånger större snart.Walker skrev:Sverige har ungefär samma betydelse för Skoda som Swaziland. Edition under 2000 bilar går säkert till Tjeckien, Tyskland, Storbritannien (som är flera gånger större än lilla Sverige).
Vi svenskar har för höga tankar om oss själva. Faktum är att Skoda knappt skulle märka om vår marknad försvann.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/skoda-e ... C1lqK_1brQEnyaq 80X lär bli storsäljaren med fyrhjulsdrift, 265 hästkrafter, 46 mils räckvidd och möjlighet att dra upp till 1 .200 kg tunga släp.
Något pris är ännu inte satt, men eftersom bilen är större än Volkswagen ID.3 – och dessutom inte får konkurrera ut den – så kommer den att vara dyrare. Vi gissar på 450.000 kronor före avdragen miljöbonus.
....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.Zalman3 skrev:AMS tror att Skoda EnyaQ kostar ca 400.000kr.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/
Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.Walker skrev:....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.Zalman3 skrev:AMS tror att Skoda EnyaQ kostar ca 400.000kr.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/
Håller med på alla punktermati skrev:Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.Walker skrev:....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.Zalman3 skrev:AMS tror att Skoda EnyaQ kostar ca 400.000kr.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/![]()
Men jag skulle nästan slå vad om att den hamnar runt 550-600k istället. Minst.
Jag tror att Enyaq kan kan kosta från 400.000kr i en snikversion.mati skrev:Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.Walker skrev:....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.Zalman3 skrev:AMS tror att Skoda EnyaQ kostar ca 400.000kr.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/![]()
Men jag skulle nästan slå vad om att den hamnar runt 550-600k istället. Minst.
29 999 Euro Kostar ID 3 i Tyskland blir 350 000 Sek i Sverigemati skrev:Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.Walker skrev:....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.Zalman3 skrev:AMS tror att Skoda EnyaQ kostar ca 400.000kr.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/![]()
Men jag skulle nästan slå vad om att den hamnar runt 550-600k istället. Minst.
En våg av billiga kinesiska elbilar kommer nu till Europa.SwedenEvGuru skrev:29 999 Euro Kostar ID 3 i Tyskland blir 350 000 Sek i Sverigemati skrev:Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.Walker skrev:....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.Zalman3 skrev:AMS tror att Skoda EnyaQ kostar ca 400.000kr.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/![]()
Men jag skulle nästan slå vad om att den hamnar runt 550-600k istället. Minst.
39 999 Euro rykas ID 4 & Enyaq starta på samma kurs blir 466 670 Sek.
Men då ska man tänka på att detta är minsta batteriet utan någon som helst utrustning och när folk sedan väljer sina tillval så blir prislappen en helt annan.
Just Volkswagen koncernen är känd att nästan allt är tillval för att få ner grundpriset och få det att låta bra.
https://www.electrive.com/2019/12/09/mg ... -in-india/Motors announced plans to develop an improved battery for their upcoming electric SUV ZS EV in India, which will feature a 73 kWh capacity and a theoretical range of 500 km. The manufacturer added that it will weigh the same as the current 44.6 kWh version.
Billigaste modellen i Tyskland motsvarar sällan billigaste modellen i Sverige. Vi brukar nästan alltid få mycket bättre utrustning på basmodellen (rumpvärme t.ex), den så kallade svenska standarden, men vi får det ju såklart inte gratis. En tysk e-Golf kan man få för en ganska billig peng. Men då får man bara ett batteri och fyra hjul, typ.SwedenEvGuru skrev:29 999 Euro Kostar ID 3 i Tyskland blir 350 000 Sek i Sverige
39 999 Euro rykas ID 4 & Enyaq starta på samma kurs blir 466 670 Sek.
Jag har sett olika bud från 1200kg till 1600kg.mati skrev:Men alltså nu fattar jag ingenting. Dragvikten skulle ju vara 1000kg för RWD och 1200kg för AWD. Var kommer nu 1450kg ifrån?
Ungefär lika troligt som att Apple skulle ge andra tillverkare access till att köra iOS och appstore på sin egen hårdvara.StefL skrev:Nu önskar man sig bara möjligheten att själv köpa in sig för laddning i Teslas nätverk så känns valet av nästa bil givet
Visst begriper jag det, men drömma kostar ju inget. Även om både VW/VAG's och andra tillverkares elbilar är en bit bort fortfarande framstår flera av dem som alternativ för mig jämfört med Tesla - det enda "bekymret" är att Teslas laddnätverk är helt överlägset. Så man drömmer ju lite om vad den perfekta kombon - som förstås aldrig kommer att finnas - skulle vara...taliz skrev:Ungefär lika troligt som att Apple skulle ge andra tillverkare access till att köra iOS och appstore på sin egen hårdvara.StefL skrev:Nu önskar man sig bara möjligheten att själv köpa in sig för laddning i Teslas nätverk så känns valet av nästa bil givet