3,7 kW hemma

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

SW6

3,7 kW hemma

Inlägg av SW6 »

Hej forumet!

Ny användare här. Det har blivit dags för ny bil i hushållet och jag har länge sneglat på elbil generellt och Tesla mer specifikt. Kör egentligen inte särskilt många mil på ett år och mestadels kortare sträckor men Tesla har ju många andra fördelar än andra elbilar. Körmönstret innebär mestadels kortare sträckor, mindre än 5-7 mil åt gången med enstaka långresor för nöjes skull. Bor i lägenhet och det finns parkeringsplatser med laddbox, dock får man bara ut 3,7 kW ur dessa. Jag tycker själv inte att det borde vara ett problem med tanke på att bilen sällan kommer att köras väldigt långt och skulle det krisa finns en Supercharger ca 15 minuter bort men kanske ser jag lite för lätt på "problemet" för att jag gärna vill ha en anledning att köpa en Tesla :)

Vad är era andra erfarenheter kring att bara ha 3,7kW laddning hemma, är det något som stör och är ett problem eller fungerar det väl för de flesta?
kallekula

Re: 3,7 kW hemma

Inlägg av kallekula »

Nu har jag visserligen mer kräm hemma, men nej, det hade inte varit något problem för mig. Det är extremt sällan som bilen inte hade fått så många mil som behövs över natten ändå.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

3,7 kW hemma

Inlägg av themax »

SW6 skrev:
Hej forumet!

Ny användare här. Det har blivit dags för ny bil i hushållet och jag har länge sneglat på elbil generellt och Tesla mer specifikt. Kör egentligen inte särskilt många mil på ett år och mestadels kortare sträckor men Tesla har ju många andra fördelar än andra elbilar. Körmönstret innebär mestadels kortare sträckor, mindre än 5-7 mil åt gången med enstaka långresor för nöjes skull. Bor i lägenhet och det finns parkeringsplatser med laddbox, dock får man bara ut 3,7 kW ur dessa. Jag tycker själv inte att det borde vara ett problem med tanke på att bilen sällan kommer att köras väldigt långt och skulle det krisa finns en Supercharger ca 15 minuter bort men kanske ser jag lite för lätt på "problemet" för att jag gärna vill ha en anledning att köpa en Tesla :)

Vad är era andra erfarenheter kring att bara ha 3,7kW laddning hemma, är det något som stör och är ett problem eller fungerar det väl för de flesta?
5300 mil sen i mars ifjol. Laddar med 3,7 kW hemma och det är absolut inga problem. Jag har till och med aktiverat att bara ladda på lågpris via en tjänst av en forummedlem, och har inte en enda gång varit i situationen att börja min resa med för lågt batteri.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Inlägg av roder99 »

Laddar i 90% av fallen med 1-fas 10A (2,3 kW) hemma. Fungerar utmärkt. Resten 1-fas 13A (3 kW). Bor i hus och skulle kunna dra fram 3-fas men ser inte behovet. Använder teslas UMC.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Jce
elbilist

Inlägg av Jce »

Har visserligen ingen tesla men laddar vår e-Niro med 3,7 kW. Som sagts ovan väldigt sällan ett problem. Är en knapp handfull gånger när vi kört 25-30 mil två dagar i rad som de varit för lite kräm.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Laddar också min Model 3 med 3,7kw, räcker gott.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Fördelen med större batterier som bilarna har numera är ju att man kan gå plus på
varje natts laddning med dina mil, så även om det blir extra många mil någon gång
ibland så har man så man klarar sig ändå :)
Och på helgerna kanske man hinner ladda lite extra och ligger ännu mer på plus när Måndagen kommer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Jag laddar med 17km/h när jag kör 13A (3,7kW). Är absolut inget problem. Bilen står i isolerat garage. Hur det är att ladda med 13A i minus 20C kan säkert någon annan svara på.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

FinaFisken skrev:
Jag laddar med 17km/h när jag kör 13A (3,7kW). Är absolut inget problem. Bilen står i isolerat garage. Hur det är att ladda med 13A i minus 20C kan säkert någon annan svara på.
Så länge man startar laddning direkt man kommer hem med varmt batteri är det inga problem. Det är dock inte så bra idé att ladda med 13A om bilen är djupfryst, då tar det några timmar innan det blir någon effekt in i batteriet öht.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Laddar med 1,4kW (6A) kör ca 2500mil/år inga problem. Elbilens stora batteri blir en buffert som täcker de få gånger jag kör 25-30mil någon enstaka dag. Då tar det 2-3dagar att ladda upp till normalnivå men har aldrig varit något problem.

Har du dessutom en SuC 15min bort så är de ju hur lugnt som helst.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
SW6

Inlägg av SW6 »

Tackar å det ödmjukaste för alla svar!

Laddning verkar således vara ett icke-problem, nu gäller det bara att motivera sig själv att en Tesla är värd att köpa trots en modest körsträcka per år.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

För det brukar det räcka med en provkörning ;) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

SW6 skrev:

Laddning verkar således vara ett icke-problem, nu gäller det bara att motivera sig själv att en Tesla är värd att köpa trots en modest körsträcka per år.
Alibi-kalkyler går det alltid att göra, du får väl helt enkelt se till att köra väldigt mycket mer så att du tjänar in bilen :D

/fth
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

3,7 kW hemma

Inlägg av taliz »

SW6 skrev:

Den där modesta körsträckan kommer inte bli så modest när du väl har bilen.
Jag körde ca 800 mil/år tidigare, med Teslan har det mer än tredubblats. Bild
(Om inte Corona förhindrat resor ner i Europa hade det nog blivit ännu mkt mer)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av pinussen »

taliz skrev:
SW6 skrev:

Klarade nästan 1500 mil per år med LEAFen, i trean var jag uppe i 2300 mil sen Juni när Coronan kom och satte stopp.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

pinussen skrev:
taliz skrev:
SW6 skrev:

Klarade nästan 1500 mil per år med LEAFen, i trean var jag uppe i 2300 mil sen Juni när Coronan kom och satte stopp.
Jag körde typ 5000mil i min Leaf 24:a utan värmepump! 8-)
Men då laddade jag den även på jobbet såklart...
Blev inte många minuter per dag man kunde köra den utöver pendling på exakt
10 mil till jobbet och hem :lol:
10 Ampere hemma och 14,3 på jobbet...
Jösses, det var tider det...............
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Bjelke skrev:

Precis, Provkör inte om du inte är redo..... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Bjelke skrev:
Eller för nära mellan väggarna i plånboken... Men, ja. En provkörning inbjuder till kreativa ekonomiska kalkyler.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

Hej alla!
Är ny på forumet och har tänkt att bli med Tesla M3 LR i november. Hur som, börjar redan planera allt nu och har nu börjat fundera över laddningen.
Jag bor i hyresrätt och bilen kommer stå enbart utomhus utan tak. På parkeringen har jag tillgång till laddstolpe som är säkrad för elbil upp till 16A men det är med den blåa CEE kontakten, alltså ingen härlig typ2 utan mer sådana som återfinns på campingar.
Vad jag förstått så skickar tesla med adapter för laddning via denna kontakt med sin egna UMC vilket verkar bra. Men då min UMC då kommer vara utomhus så kommer den ju tyvärr exponeras för regn, snö, vind etc. På vissa forum sägs det att den klarar regn, på andra forum nekas detta. Ibland nämns det att den klarar regn men inte att ligga på backen utan att den måste vara upphängd eller liknande.
Hur har ni löst det? För jag kommer ej kunna installera en WC eller liknande. Har sett att det finns lite olika sladdar som ska vara helt vattentäta på tredjepartsmarknaden typ denna: https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... yp-2-6-16a
Tyvärr verkar denna inte ha någon fin tesla knapp på sig för att automatiskt öppna laddluckan. Hjälp en kommande tesla-broder i nöd och kom med tips!
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare

Inlägg av zed »

eizzmar skrev:
Hej alla!
Är ny på forumet och har tänkt att bli med Tesla M3 LR i november. Hur som, börjar redan planera allt nu och har nu börjat fundera över laddningen.
Jag bor i hyresrätt och bilen kommer stå enbart utomhus utan tak. På parkeringen har jag tillgång till laddstolpe som är säkrad för elbil upp till 16A men det är med den blåa CEE kontakten, alltså ingen härlig typ2 utan mer sådana som återfinns på campingar.
Vad jag förstått så skickar tesla med adapter för laddning via denna kontakt med sin egna UMC vilket verkar bra. Men då min UMC då kommer vara utomhus så kommer den ju tyvärr exponeras för regn, snö, vind etc. På vissa forum sägs det att den klarar regn, på andra forum nekas detta. Ibland nämns det att den klarar regn men inte att ligga på backen utan att den måste vara upphängd eller liknande.
Hur har ni löst det? För jag kommer ej kunna installera en WC eller liknande. Har sett att det finns lite olika sladdar som ska vara helt vattentäta på tredjepartsmarknaden typ denna: https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... yp-2-6-16a
Tyvärr verkar denna inte ha någon fin tesla knapp på sig för att automatiskt öppna laddluckan. Hjälp en kommande tesla-broder i nöd och kom med tips!
Gratulerar och välkommen! :D

Jag skulle säga att det bör gå fint så länge laddaren inte ligger på backen så kör på medföljande UMC. Dock så kan det vara så att blå CEE inte medföljer längre men går att köpa till https://shop.tesla.com/en_se/product/bl ... --16a_32a-
Om det går att göra en enklare hållare för "klumpen" med ett litet tak så ökar nog livslängden ytterligare.

Tesla anger i manualen IP55 dvs spolsäker men skriver även "Om det regnar under laddning, hindra regnvatten från att rinna längs med
laddkabeln och blöta ned eluttaget eller laddningsuttaget."
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_EU.pdf
Den äldre UMC hade IP44 och är nog därför det finns lite olika åsikter om tåligheten.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

zed skrev:
eizzmar skrev:
Hej alla!
Gratulerar och välkommen! :D

Jag skulle säga att det bör gå fint så länge laddaren inte ligger på backen så kör på medföljande UMC. Dock så kan det vara så att blå CEE inte medföljer längre men går att köpa till https://shop.tesla.com/en_se/product/bl ... --16a_32a-
Om det går att göra en enklare hållare för "klumpen" med ett litet tak så ökar nog livslängden ytterligare.

Tesla anger i manualen IP55 dvs spolsäker men skriver även "Om det regnar under laddning, hindra regnvatten från att rinna längs med
laddkabeln och blöta ned eluttaget eller laddningsuttaget."
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_EU.pdf
Den äldre UMC hade IP44 och är nog därför det finns lite olika åsikter om tåligheten.
Låter lysande! Jag ska nog få till ett godkännande från hyresvärden att få spänna fast något form av hölje/låda där man kan förvara själva boxen under laddningen. Tack för svar!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Innan jag skaffade fast WC använde jag UMC extensivt i alla väder. Skulle uppskatta åtminstone > 6000 mil laddning med den. Den gick faktiskt sönder så småningom, men Tesla bytte den då till en ny utan diskussion.
Undvik upprepade tvära knickar på sladden. Använde ibland en hink över stolpen som regnskydd när regnet var av den värre sorten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

När vi är ute och reser och använder UMCn så brukar jag lägga den under bilen eller på ett hjul för att skydda mot vädret. Blir väl lite omständingt om man ska använda varje dag så en fast upphängning är nog att föredra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Den "riktigt gamla" UMC med glipa runt knappen hade hyfsat stora problem med väta, den "halvgamla" klarar regn etc mycket bättre, jag tror nog den nya skall fixa det bra också.

Sätter du dit en någon form av enkel vägghållare för att undvika dragbelastning och ett tak som skyddar UMC för direkt regn/snö så tror jag inte du behöver oroa dig.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Teslas egna vägghållare till UMC är ju både snygg och riimligt prissatt:
https://shop.tesla.com/en_se/product/cable-organizer

Komplettera som sagt med ett litet tak över det så blir det bra!

/fth
Skriv svar