Sälja el?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Sälja el?

Inlägg av Zalman3 »

Om jag har en elbil, laddar den med egen solcells el, sätter ut en annons på blocket att jag säljer el för 1kr per kWh.
Hyr alltså ut elbilen till någon som tex vill ha el till sin sommarstuga.

Bryter jag mot någon lag då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Sälja el?

Inlägg av Jerker »

En komponent i Sono Sions koncept är ju delning av batteriet. Man ska via en app kunna sälja el från batteriet till andra elbilar. Nu behöver man ju inte vara momsregistrerad för att sälja el eftersom det är lagt på distributörerna. Men i ett sånt fall så blir ju staten helt utan både energiskatt och moms... Ja, det är en klurig fråga!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
En komponent i Sono Sions koncept är ju delning av batteriet. Man ska via en app kunna sälja el från batteriet till andra elbilar. Nu behöver man ju inte vara momsregistrerad för att sälja el eftersom det är lagt på distributörerna. Men i ett sånt fall så blir ju staten helt utan både energiskatt och moms... Ja, det är en klurig fråga!
Blir ju jättekonstigt!
Ingen kan väl hindra mig att hyra ut en fulladdad elbil som jag laddat med egna solceller.
Om jag då får igen elbilen med tomt batteri, då bryr jag mig inte om kunder kört många mil och förbrukat all el, eller om han förbrukat elen i sin sommarstuga.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Blir ju jättekonstigt!
Ingen kan väl hindra mig att hyra ut en fulladdad elbil som jag laddat med egna solceller.
Om jag då får igen elbilen med tomt batteri, då bryr jag mig inte om kunder kört många mil och förbrukat all el, eller om han förbrukat elen i sin sommarstuga.
Ja, vi får väl se hur det går när skatteverket får upp ögonen för det här.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Om jag har en elbil, laddar den med egen solcells el, sätter ut en annons på blocket att jag säljer el för 1kr per kWh.

Du lär inte kunna sälja el per kWh gissar jag.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1997-857

Hyra ut bilen är en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Du får sälja elen (dvs hyra ut bilen) per minut. Det är ju så man beräknar strömförbrukning nuförtiden. Sätt ut en annons "Säljer el för 2 kr/minut". Ingen kommer säga nånting ändå med tanke på att man även kan förbruka el i storheten kW/h. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Zalman3 skrev:

Hur ska du transportera din el till deras sommarstuga? Att köra bilen dit känns ganska oeffektivt och har du ens någon el kvar om du kör t&r.
Med en värdeminskning på bilen blir det dessutom jäkligt dyra kWh.
Jag har hyrt ut min bil vid två tillfällen och få ca 5000 för en helg vid båda tillfällena känns som en bättre affär.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar