Om du tittar på fransmännens köpbeteende gällande bilar så ser du ju rätt fort att större än golf klassen är inte många under 100 placeringen. Dvs BMW 3serie storlek är inte många..Stevvee skrev:Fascinerande att det Inte är någon tesla med topp 100 förra månaden och enbart 2 elbilar.Zalman3 skrev:Zoe säljer bra i Frankrike.
https://pushevs.com/2020/02/03/renault- ... n-january/Renault ZOE had record sales in January.
Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers, only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.
To the 5.331 units sold to private buyers, we can add 140 more that were sold to companies, making a total of 5.471 new Renault ZOE units sold in France last month.
Totala försäljning av elbilar
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Totala försäljning av elbilar
Re: Totala försäljning av elbilar
Absolut, men ex elbilar så finns ju fler än Zoe.metchristian skrev:Om du tittar på fransmännens köpbeteende gällande bilar så ser du ju rätt fort att större än golf klassen är inte många under 100 placeringen. Dvs BMW 3serie storlek är inte många..Stevvee skrev:Fascinerande att det Inte är någon tesla med topp 100 förra månaden och enbart 2 elbilar.Zalman3 skrev:Zoe säljer bra i Frankrike.
https://pushevs.com/2020/02/03/renault- ... n-january/Renault ZOE had record sales in January.
Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers, only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.
To the 5.331 units sold to private buyers, we can add 140 more that were sold to companies, making a total of 5.471 new Renault ZOE units sold in France last month.
Men det visar ju även hur intresset för elbilar är i andra länder.
Re: Totala försäljning av elbilar
Fransmän köper primärt franskt.Stevvee skrev:Absolut, men ex elbilar så finns ju fler än Zoe.metchristian skrev:Om du tittar på fransmännens köpbeteende gällande bilar så ser du ju rätt fort att större än golf klassen är inte många under 100 placeringen. Dvs BMW 3serie storlek är inte många..Stevvee skrev:Fascinerande att det Inte är någon tesla med topp 100 förra månaden och enbart 2 elbilar.Zalman3 skrev:Zoe säljer bra i Frankrike.
https://pushevs.com/2020/02/03/renault- ... n-january/Renault ZOE had record sales in January.
Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers, only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.
To the 5.331 units sold to private buyers, we can add 140 more that were sold to companies, making a total of 5.471 new Renault ZOE units sold in France last month.
Men det visar ju även hur intresset för elbilar är i andra länder.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Totala försäljning av elbilar
Och hur brukar det vara med Tesla och första månaden i ett kvartal?Stevvee skrev:Absolut, men ex elbilar så finns ju fler än Zoe.metchristian skrev:Om du tittar på fransmännens köpbeteende gällande bilar så ser du ju rätt fort att större än golf klassen är inte många under 100 placeringen. Dvs BMW 3serie storlek är inte många..Stevvee skrev:Fascinerande att det Inte är någon tesla med topp 100 förra månaden och enbart 2 elbilar.Zalman3 skrev:Zoe säljer bra i Frankrike.
https://pushevs.com/2020/02/03/renault- ... n-january/Renault ZOE had record sales in January.
Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers, only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.
To the 5.331 units sold to private buyers, we can add 140 more that were sold to companies, making a total of 5.471 new Renault ZOE units sold in France last month.
Men det visar ju även hur intresset för elbilar är i andra länder.
Re: Totala försäljning av elbilar
När de laddbara bilarna ökade långsamt så såg det annorlunda ut för vätgasbilarna, de ökade hela 90% jämfört med 2018.
Det ska dock tilläggas att de nu är uppe i ungefär 7500 stycken vilket är var laddbara bilar var på 2010...
Hyundai Nexo 4818
Toyota Mirai 2407
Honda Clarity 349
http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/fc ... 9.html?m=0
Det ska dock tilläggas att de nu är uppe i ungefär 7500 stycken vilket är var laddbara bilar var på 2010...
Hyundai Nexo 4818
Toyota Mirai 2407
Honda Clarity 349
http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/fc ... 9.html?m=0
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Totala försäljning av elbilar
Undrar hur många miljarder dessa bolag investerat i tekniken och hur många bilar det kommer att kunna fördelas ut på?vigge50 skrev:När de laddbara bilarna ökade långsamt så såg det annorlunda ut för vätgasbilarna, de ökade hela 90% jämfört med 2018.
Det ska dock tilläggas att de nu är uppe i ungefär 7500 stycken vilket är var laddbara bilar var på 2010...
Hyundai Nexo 4818
Toyota Mirai 2407
Honda Clarity 349
http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/fc ... 9.html?m=0
Det lär inte bli billiga bilar det där (för företagen alltså), såvida inte försäljningen exploderar fullständigt i något/några länder...
Dock så kan ju tekniken användas på annat håll också

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Totala försäljning av elbilar
Det skulle vara i Japan då:Bjelke skrev:Undrar hur många miljarder dessa bolag investerat i tekniken och hur många bilar det kommer att kunna fördelas ut på?vigge50 skrev:När de laddbara bilarna ökade långsamt så såg det annorlunda ut för vätgasbilarna, de ökade hela 90% jämfört med 2018.
Det ska dock tilläggas att de nu är uppe i ungefär 7500 stycken vilket är var laddbara bilar var på 2010...
Hyundai Nexo 4818
Toyota Mirai 2407
Honda Clarity 349
http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/fc ... 9.html?m=0
Det lär inte bli billiga bilar det där (för företagen alltså), såvida inte försäljningen exploderar fullständigt i något/några länder...
Dock så kan ju tekniken användas på annat håll också
https://teslaclubsweden.se/darfor-envis ... tgasbilar/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Totala försäljning av elbilar
Japp, den artikeln (och andra liknande) tänkte jag på främstJerker skrev:Det skulle vara i Japan då:Bjelke skrev:Undrar hur många miljarder dessa bolag investerat i tekniken och hur många bilar det kommer att kunna fördelas ut på?vigge50 skrev:När de laddbara bilarna ökade långsamt så såg det annorlunda ut för vätgasbilarna, de ökade hela 90% jämfört med 2018.
Det ska dock tilläggas att de nu är uppe i ungefär 7500 stycken vilket är var laddbara bilar var på 2010...
Hyundai Nexo 4818
Toyota Mirai 2407
Honda Clarity 349
http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/fc ... 9.html?m=0
Det lär inte bli billiga bilar det där (för företagen alltså), såvida inte försäljningen exploderar fullständigt i något/några länder...
Dock så kan ju tekniken användas på annat håll också
https://teslaclubsweden.se/darfor-envis ... tgasbilar/

Det har ju pratats om det på väldigt isolerade öar också, där tex solceller i stor skala producerar största delen av elkraften, och måste sedan fördelas över dygnet, men
det känns som att dom mest kända exemplen kör med batterilager där...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Totala försäljning av elbilar
Eller, om de har rätt topografi, vattenkraft parat med vindkraft. Alltså en damm som är högt belägen som släpper ner vattnet genom turbiner till en lägre belägen damm och när det blåser bra så används kraften till att pumpa upp vattnet igen. Det finns minst ett sånt system installerat på en avlägset belägen ö. Tidigare så var de beroende av att få olja ditskeppad för att driva sina kraftverk. Detta är både mycket billigare och miljövänligare. Nu återstår bara att byta ut alla bilar till elbilar. Ska se om jag hittar nån artikel om det.Bjelke skrev:Japp, den artikeln (och andra liknande) tänkte jag på främstJerker skrev:Det skulle vara i Japan då:
https://teslaclubsweden.se/darfor-envis ... tgasbilar/
Det har ju pratats om det på väldigt isolerade öar också, där tex solceller i stor skala producerar största delen av elkraften, och måste sedan fördelas över dygnet, men
det känns som att dom mest kända exemplen kör med batterilager där...
Edit:
https://www.svd.se/vulkanen-som-blev-ba ... usk-saknar
Re: Totala försäljning av elbilar
Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
Re: Totala försäljning av elbilar
Solceller kan ju också användas för att komplettera vindkraften på en ö som El Hierro. Så när det inte blåser men är soligt så driver man pumparna med solel.LarsL skrev:Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
Re: Totala försäljning av elbilar
Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.LarsL skrev:Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Totala försäljning av elbilar
Ett mycket bra och väldokumenterat påstående!Svenssons skrev:Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.LarsL skrev:Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.

Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Totala försäljning av elbilar
Första kvartalet i år har varit omtumlande, det började med väldigt låg försäljning i Kina samtidigt som försäljningen ökade kraftigt i Europa, till viss del nya modeller. Efter hand har det dock vänt så att den Kinesiska marknaden återhämtar sig samtidigt som den europeiska gått ner. Under första kvartalet så såldes det ungefär 460 000 laddbara bilar i världen, en nedgång med 6% jämfört med samma kvartal förra året. Under mars låg andelen laddbara bilar på 2,5% av världens försäljning och sätt över hela kvartalet så är det 2%.
Tack vare de europeiska tillverkarna gärna säljer gått om laddbara bilar och då plug-in hybrider så har elbilarna under första kvartalet 67% av marknaden, ner från 74% för hela förra året
Kollar vi på modellerna så är det helt klart att Model 3 spelar i en egen liga men det finns några intressanta saker längre ner.
Renault Zoe är än så länge i år den näst bäst säljande laddbara bilen, e-Golf som borde kippa för sina sista andetag nu har nu helt plötsligt klättrat upp på femte plats tätt följt av eTron. EGolf har inte varit med på top 10 på flera år vad jag minns.
Peugeot 208 EV är nu på plats nio.
Kan även nämna att SAIC MG eZS EV ännu på plats 11
Tesla Model 3 71 513
Renault Zoe 20 711
Nissan Leaf 16 794
Mitsubishi Outlander 12 006
Volkswagen eGolf 11 538
Audi eTron 10 659
BMW 530e/Le 10 355
Hyundai Kona EV 9 773
Peugeot 208 EV 8 765
BYD Qin PRO EV 8 390
Sätt till tillverkarna så har Tesla även där tagit ett rejält försprång direkt samtidigt som BMW på andra plats ökat försäljningen med 40%. Volkswagen koncernen har hela 4 tillverkare på top 20.
Tesla 88 400
BMW 31 889
Volkswagen 27 287
BYD 22 200
Renault 21 331
SAIC 19 244
Hyundai 18 850
Audi 18 456
Volvo 18 170
Nissan 17 602
För att se hela top 20 av båda listorna så finns dessa här.
http://ev-sales.blogspot.com/2020/04/gl ... 0.html?m=1
Tack vare de europeiska tillverkarna gärna säljer gått om laddbara bilar och då plug-in hybrider så har elbilarna under första kvartalet 67% av marknaden, ner från 74% för hela förra året
Kollar vi på modellerna så är det helt klart att Model 3 spelar i en egen liga men det finns några intressanta saker längre ner.
Renault Zoe är än så länge i år den näst bäst säljande laddbara bilen, e-Golf som borde kippa för sina sista andetag nu har nu helt plötsligt klättrat upp på femte plats tätt följt av eTron. EGolf har inte varit med på top 10 på flera år vad jag minns.
Peugeot 208 EV är nu på plats nio.
Kan även nämna att SAIC MG eZS EV ännu på plats 11
Tesla Model 3 71 513
Renault Zoe 20 711
Nissan Leaf 16 794
Mitsubishi Outlander 12 006
Volkswagen eGolf 11 538
Audi eTron 10 659
BMW 530e/Le 10 355
Hyundai Kona EV 9 773
Peugeot 208 EV 8 765
BYD Qin PRO EV 8 390
Sätt till tillverkarna så har Tesla även där tagit ett rejält försprång direkt samtidigt som BMW på andra plats ökat försäljningen med 40%. Volkswagen koncernen har hela 4 tillverkare på top 20.
Tesla 88 400
BMW 31 889
Volkswagen 27 287
BYD 22 200
Renault 21 331
SAIC 19 244
Hyundai 18 850
Audi 18 456
Volvo 18 170
Nissan 17 602
För att se hela top 20 av båda listorna så finns dessa här.
http://ev-sales.blogspot.com/2020/04/gl ... 0.html?m=1
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totala försäljning av elbilar
Det är inte kontroversiellt, pumpkraftverk har en dokumenterad verkningsgrad på 70-80%, vätgas ”tur och retur” kanske under optimala förhållanden kan nå 30-40%.FlyingBlue skrev:Ett mycket bra och väldokumenterat påstående!Svenssons skrev:Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.LarsL skrev:Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Totala försäljning av elbilar
Just det, vid stora fallhöjder används separata pumpar respektive turbiner (även om generatorer/motorer ibland kan vara desamma) vilket ger bra möjligheter att optimera... kan komma upp närmare 90 % turbin-/pumpverkningsgrad ”enkel väg”, vilket ju ger ca 80 % t.o.r. Med reversibel turbin går det inte att optimera på samma sätt så då sjunker verkningsgraden lite, men det blir billigare och går snabbare att lägga om från pumpning till generering. På lägre fallhöjder används nästan alltid reversibel turbin nuförtiden.fth skrev:Det är inte kontroversiellt, pumpkraftverk har en dokumenterad verkningsgrad på 70-80%, vätgas ”tur och retur” kanske under optimala förhållanden kan nå 30-40%.FlyingBlue skrev:Ett mycket bra och väldokumenterat påstående!Svenssons skrev:Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.LarsL skrev:Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
/fth
Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...
/Finn
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Totala försäljning av elbilar
fimpen skrev:Just det, vid stora fallhöjder används separata pumpar respektive turbiner (även om generatorer/motorer ibland kan vara desamma) vilket ger bra möjligheter att optimera... kan komma upp närmare 90 % turbin-/pumpverkningsgrad ”enkel väg”, vilket ju ger ca 80 % t.o.r. Med reversibel turbin går det inte att optimera på samma sätt så då sjunker verkningsgraden lite, men det blir billigare och går snabbare att lägga om från pumpning till generering. På lägre fallhöjder används nästan alltid reversibel turbin nuförtiden.fth skrev:Det är inte kontroversiellt, pumpkraftverk har en dokumenterad verkningsgrad på 70-80%, vätgas ”tur och retur” kanske under optimala förhållanden kan nå 30-40%.FlyingBlue skrev:Ett mycket bra och väldokumenterat påstående!Svenssons skrev:Pumpa vatten är mycket effektivare än vätgas vad jag fattar det som. Passar sig inte på alla platser dock.LarsL skrev:Allt beror ju på effektivitet och kostnad. Ett vattenbatteri har ganska låg effektivitet men förmodligen billigt per kWh särskilt om man redan har en damm. Att köpa vätgasbilar och bygga vätgasstationer blir dyrt även om effektiviteten är större än för vatten. Litiumbatterier är effektivast men dyra även om bilarna är billigare än vätgasbilarna. Om man ska ha vätgas så kanske det är smartast att ha bränslecellen och vätgaslagret på ett stället och balansera öns elsystem från det. Beror ju också på hur långa tider du måste balansera över. En ö i varmt klimat borde klara sig fint med bara solceller och vattenkraft (om de har det), annars får de använda litiumbatteri för dygnsbalansering.
/fth
Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...
/Finn



Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Totala försäljning av elbilar
Fast just ett el-pris nära noll är kanske inte så ovanligt om 5-10 år med stora mängder vindkraft, solkraft. Vätgas kräver heller inget berg, gammal gruva eller dylikt för lagring.fimpen skrev:Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...
/Finn
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Totala försäljning av elbilar
Vätgas kräver en hel del för lagring, både i tillverkning, drift och underhåll.Laban skrev:Fast just ett el-pris nära noll är kanske inte så ovanligt om 5-10 år med stora mängder vindkraft, solkraft. Vätgas kräver heller inget berg, gammal gruva eller dylikt för lagring.fimpen skrev:Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...
/Finn
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totala försäljning av elbilar
Precis, det är en vanlig missuppfattning att vätgas skulle vara enkelt att förvara och hantera, vilket är långt (långt!) från sanningen.Svenssons skrev:Vätgas kräver en hel del för lagring, både i tillverkning, drift och underhåll.Laban skrev:Fast just ett el-pris nära noll är kanske inte så ovanligt om 5-10 år med stora mängder vindkraft, solkraft. Vätgas kräver heller inget berg, gammal gruva eller dylikt för lagring.fimpen skrev:Vätgas kan kanske vara ett alternativ när el-priset närmar sig noll och verkningsgraden därmed inte spelar någon större roll... i andra lägen är pumpkraft ”da shit”...
/Finn
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Totala försäljning av elbilar
Visst, men det är möjligt oavsett terräng. Tänker man lagring på en global skala så tror jag att det måste finnas alternativ till pumplagring/kraft.fth skrev:Precis, det är en vanlig missuppfattning att vätgas skulle vara enkelt att förvara och hantera, vilket är långt (långt!) från sanningen.
/fth
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Totala försäljning av elbilar
På global skala är inte vätgas ett alternativ. Kraftöverföring är det som behövs då.Laban skrev:Visst, men det är möjligt oavsett terräng. Tänker man lagring på en global skala så tror jag att det måste finnas alternativ till pumplagring/kraft.fth skrev:Precis, det är en vanlig missuppfattning att vätgas skulle vara enkelt att förvara och hantera, vilket är långt (långt!) från sanningen.
/fth
Lokalt kan det finnas nytta med lagring av energi i vätgas men frågan är om inte batteribackup både är billigare i installation och garanterat i drift redan idag eller inom närmaste åren under förutsättningen att vätgasen produceras med hjälp av el och inte från fossila kolväten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Totala försäljning av elbilar
Pratar vi om överskott på ex vindkraft så kan det nog gälla även länderna runt landet ifråga. Förutsatt liknande utbyggnad av ex vindkraft mellan länderna. Jag tror att vi även behöver lagra el. Eller rättare sagt, det kommer att vara lönsamt att lagra el när vi får större delar förnyelsebar energi.Svenssons skrev:På global skala är inte vätgas ett alternativ. Kraftöverföring är det som behövs då.
Pratar vi lagring på dygnsbasis så antagligen ja. Men frågan är om det är ekonomiskt att lagra större mängder el under längre perioder med batterier. Det ska i så fall vara en helt annan typ av batterier än dagens Li-Ion batterier. Och sånt forskas det bevisligen en hel del om. Ex:Lokalt kan det finnas nytta med lagring av energi i vätgas men frågan är om inte batteribackup både är billigare i installation och garanterat i drift redan idag eller inom närmaste åren under förutsättningen att vätgasen produceras med hjälp av el och inte från fossila kolväten.
https://www.billerudkorsnas.se/media/pr ... ersbatteri
Energidensitet är inte allt. Enorma lager av vätgas medför ju också risker.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Totala försäljning av elbilar
Många bilmärken i Usa pratar om halverad försäljning i april.
https://www.cnbc.com/2020/05/01/coronav ... april.html
The coronavirus pandemic caused drastic declines in U.S. auto sales in April, according to industry data.
Automakers such as Toyota and Honda reported sales last month were cut in half compared with April 2019.
The industry was expected to sell about 633,000 vehicles in April — the lowest number in decades.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Totala försäljning av elbilar
Halverad försäljning måste väl ändå ses som helt ok under rådande förutsättning?Zalman3 skrev:Många bilmärken i Usa pratar om halverad försäljning i april.
https://www.cnbc.com/2020/05/01/coronav ... april.html
The coronavirus pandemic caused drastic declines in U.S. auto sales in April, according to industry data.
Automakers such as Toyota and Honda reported sales last month were cut in half compared with April 2019.
The industry was expected to sell about 633,000 vehicles in April — the lowest number in decades.