Hyra FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Hyra FSD

Inlägg av Pontus »

Elon har ju sagt att det troligtvis till slutet av året ska bli möjligt att hyra FSD i stället för att köpa det.
Vad innebär det för en tjänstebilsägare?
Att köpa det och ha FSD över 3 år med 50% restvärde och 50% inkomstskatt kostar som följer:
Förmånsvärde 20% av 66.000 kr blir 1.100 kr/per och det ger 550 kr/mån i extra inkomstskatt.
Sociala avgifter blir 345,6 kr/mån vilket skulle kunna ge 131,5 kr/mån efter skatt i extra lön.
Extra leasingkostnad 66.000 kr x 0,9 mindre i moms x 50% /36 mån = 825 kr/mån eller 314 kr/mån i extra inkomst efter skatt.
550 kr + 131,5 kr + 314 kr = 995 kr/mån i skattade pengar.

Hyr man det borde det ju vara någon förmån på det men om det inte är det och det skulle kosta 2.000 kr/mån.
2.000 kr x 0,8 ingen moms / 1,3142 sociala avgifter x 50% inkomstskatt = 609 kr/mån

Vad tror ni kommer hända med pris och kommer det bli en hit eller inte?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Hyra FSD

Inlägg av Pontus »

Det kommer ju garanterat bli förvirring på begagnat marknaden. Alla bilar kommer ju annonseras som att dom har FSD och det har dom ju bara det att vissa måste du betala per månad och för vissa inte. Du kan provköra en bil som har det och sedan inse för att försätta ha det så måste man betala. Riktigt så är det ju inte idag även om alla kan få det nu på begagnad bil också.
Lite som premium connectivity. Bilen jag sålde hade ju det men det kommer sluta finnas om 3 månader, vart drar man gränsen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag hoppas på ett pris 300-500kr /mån. Det tror jag är ett attraktivt pris. Över det känns tveksamt, om det blir 1000 kr+ är man bara 60 månader från att betala full pris. Man får komma ihåg att icke utnyttjat är bara kapitalförstöring för tesla. Det är bättre folk använder det än att de inte gör det. Är också lite psykologi. Som att betala för kabel tv.priset får inte vara för högt (är kanske som att svära i kyrkan här)
Själv har jag inget behov av fsd. Jag kan vilja ha, men inget behov eller vilja betala för det. en hyra (eller kanske en överenskommelse pay to rent, så man gör en avbetalning där man betala av det , men som man kan avbryta eller sluta betala när man har betalat in saken med ränta) kan vara en väg framåt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

På nordligare breddgrader kan det vara riktigt smart eftersom det är snudd på
oanvändbart på vintern :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Hyra en månad eller två över sommarn på bilsemestern vore inte helt fel.

Vad ksotar FSD idag? Var det 77000kr senast jag kollade. Kostar det 700kr i månaden blir det ju 110 månader. Typ 10år...
Varför skulle man pynta 77000kr då.

Edit: 66k var det visst. Blir en herrans massa månader iaf. Kan tänka mig betala 1000kr i månaden för någon enstaka månad här och där. Ska man låsa upp folk med 12mån abonemang ala Ionity så kan dom drömma vidare om att få mina pengar.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Elon har sagt att det ska löna sig att köpa det direkt i stället för att hyra. Så jag tror ju inte det kommer kosta mindre än 1500 kr/mån och troligtvis 2000-2500 kr/mån.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Elon har sagt att det ska löna sig att köpa det direkt i stället för att hyra. Så jag tror ju inte det kommer kosta mindre än 1500 kr/mån och troligtvis 2000-2500 kr/mån.
Fast samtidigt har han ju pratat om en livslängd på typ 50-100 tusen mil, det borde motsvara en jäkla
massa år att fördela kostnaden på :mrgreen:
Så några hundringar per månad då kanske? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ja, kring 1500:- per månad misstänker jag också. Fördelen med hyra är att man inte binder upp kapital och kan välja att bara betala för en kortare period. Nackdelen är att det blir dyrare i längden än om man köpt det innan och vill använda regelbundet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Den stora frågan är ju vad en begagnatköpare värderar FSD till och hur ofta man byter bil, om man byter bil efter 2.5 år och köparen värderar FSD till 50% av inköpspriset så är allt under 1100 kr/mån billigare. Men frågan är om begagnatköparen betalar 33k mer för en 2.5 år gammal bil som har FSD. Om man inte behöver låsa sig i 12 månader kan man ju dessutom slippa betala för vintern när det inte funkar så bra till att börja med.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

500:-/mån=18000 för den normala 3-åriga leasingperioden. Det skulle ju vara föga lockade att köpa livstid för 66000 då. Jag är på.

Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

OfarligTesla skrev:
Den stora frågan är ju vad en begagnatköpare värderar FSD till och hur ofta man byter bil, om man byter bil efter 2.5 år och köparen värderar FSD till 50% av inköpspriset så är allt under 1100 kr/mån billigare. Men frågan är om begagnatköparen betalar 33k mer för en 2.5 år gammal bil som har FSD. Om man inte behöver låsa sig i 12 månader kan man ju dessutom slippa betala för vintern när det inte funkar så bra till att börja med.
Värdet efter en viss tid beror ju också aktuellt nypris. Om det fördubblats så borde även "begagnat" värdet/priset öka.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

jpetters skrev:
Värdet efter en viss tid beror ju också aktuellt nypris. Om det fördubblats så borde även "begagnat" värdet/priset öka.
Ja så är det ju, givet att folk tycker det är värt det såklart. Frågan är ju dock hur FSD kommer värderas på begagnatmarknaden innan det faktiskt blir FSD, just nu tror jag t.ex. inte många betalar mycket extra för en bil som har FSD jämfört med en som bara har Autopilot.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag har för mig att jag läst nånstans att det ska kosta USD100 minst troligtvis mer
Lägg den svaga kronan och moms så är man uppe över 1000kr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Jag tror det är minst 1495:-, det skulle ju vara betydligt dyrare än att köpa det. Snart höjs ju priset till 77000:- och sen kommer väl även 88000:-.
Sen om man inte har HW3 så lär man få betala 2-30000 för att installera det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar