E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: E tron 50

Inlägg av dfa »

Har letat efter information som bekräftar att fabriken är igång efter corona stoppet. Hittade precis den här som tyder på att den inte är det:
https://www.bruzz.be/economie/audi-brus ... 2020-04-27

Däremot, enligt den officiella planen skall fabrikerna vara igång "mot slutet av månaden" så man får väl hoppas på det håller.
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: E tron 50

Inlägg av Johan B »

Kan verkligen hålla med om att det är en fantastik bil och kommer aldrig gå tillbaks till fossil bil.

Dock är det några saker som inte är på topp.

Appen fungerar nästan aldrig, dock är min inbokad på mjukvaruppdatering nästa vecka som skall lösa detta. Hoppas verkligen det fungerar, ganska irriterande att bilen måste vara upplåst för att fungera...

Små buggar i mjukvaran, GPS kartan får blå ton ibland... layouten i Virtual cockpit åtgår till standard och inte vald e-tron vy.
Apple Carplay kopplar upp ibland, har dock en teori. Telefonen måste vara i jackan eller lös i bilen, har man den i byxfickan fungerar det inte. Kräver kanske stark signal...


Förbrukning, har ju helt klart gått ner nu när det börjar bli varmare, men den drar en hel del...framförallt på,motorväg.

Skall bli intressant om jag klarar 195km till Varberg på vinter med i princip enbart motorväg...

Får väl se om det går att genomföra den årliga trippen till Trysil nästa år och testa detta. Sommaren lär väl bara bli kortare turer i Skåne land.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Johan B skrev:
Små buggar i mjukvaran, GPS kartan får blå ton ibland... .
Jag tror inte att det är en bugg i det fallet utan det är en funktion som är standardmässigt aktiverad. Nånstans går det att ställa in (och att stänga av) att kartan visar räckvidden som en blå cirkel runt nuvarande position. Visar man kartan uppifrån så är det någorlunda användbart när man zoomar ut. Men i vanligt 3D-körläge visas det blåa området också och då brukar det ta upp hela kartan och allt är bara blått. Helt meningslöst. Stäng av det och du kommer inte sakna det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: E tron 50

Inlägg av Nilp »

Johan B skrev:
Kan verkligen hålla med om att det är en fantastik bil och kommer aldrig gå tillbaks till fossil bil.

Dock är det några saker som inte är på topp.

Appen fungerar nästan aldrig, dock är min inbokad på mjukvaruppdatering nästa vecka som skall lösa detta. Hoppas verkligen det fungerar, ganska irriterande att bilen måste vara upplåst för att fungera...

Små buggar i mjukvaran, GPS kartan får blå ton ibland... layouten i Virtual cockpit åtgår till standard och inte vald e-tron vy.
Apple Carplay kopplar upp ibland, har dock en teori. Telefonen måste vara i jackan eller lös i bilen, har man den i byxfickan fungerar det inte. Kräver kanske stark signal...


Förbrukning, har ju helt klart gått ner nu när det börjar bli varmare, men den drar en hel del...framförallt på,motorväg.

Skall bli intressant om jag klarar 195km till Varberg på vinter med i princip enbart motorväg...

Får väl se om det går att genomföra den årliga trippen till Trysil nästa år och testa detta. Sommaren lär väl bara bli kortare turer i Skåne land.
Det lite halvdryga svartet är nog tyvärr, beroende på hur fort du kör. vintertid, motorväg i laglig hastighet på 110km/h och med någon form av komfortvärme i kupen skulle jag säga att förbrukningen ligger runt 290 wh/km. på 195 km skulle du då förbruka ca 57 kwh utan förluster så låt oss säga 60kwh. Etron 50 har väl ett 71 kwh batteri sen vet jag inte hur mycket av det som är tillgängligt men kanske strax över 60kwh. Kan funka men som sagt helt beroende på hur fort du kör. Är det regn och motvind så skulle jag avstå.

Visst är det störigt med att MMI defaultar tillbaka till standarläget när man valt Etron läget. Fick mjukvara uppdaterard förra veckan till 2711 versionen och upplever att det blivit bättre men händer fortfarande...

Blåa området svarade mati redan på. Man lär sig efter ett tag hur bilen uppför sig och får bättre känsla för hur förbrukningskurvan planar ut när batteri kommit upp i temperatur och när det inte blir för stora fart variationer. Men jag tyckte det var bra att ha i början.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: E tron 50

Inlägg av Legato »

Aningen frustrerad säljare:
https://www.blocket.se/annons/dalarna/a ... e/89643564

För den som är sugen på en 50a så finns det nog en hel del prutmån ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E tron 50

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
Aningen frustrerad säljare:
https://www.blocket.se/annons/dalarna/a ... e/89643564

För den som är sugen på en 50a så finns det nog en hel del prutmån ;)

Beskrivning
Önskar överlåta leasingen på en defekt E-tron.
Köpt på Bilmetro 15/1-2020. Om du vill leasa den så måste du ha ett företag och köra brutalt med mil. 9000 på två år närmare bestämt.
Du bör inte ha en iPhone, för det kan den inte koppla upp sig till. Inte ens med sladd. Så musik kan du inte spela i bilen.
Du skall inte vilja veta när den laddar, ställa när den ska ladda, ställa in parkeringsklimatisering osv. Vem kan förvänta sig att Audis egen app fungerar... ? Parkeringsklimatiseringen fungerar om man ställer in i bilen innan man kliver ur, men du kan inte ändra tiden via appen.
Du bör också vänta dig att den tvärnitar på motorvägen. Utan anledning! Om det finns någon bakom så får du i bästa fall en lindrig whiplash.
Vill du använda farthållaren så gissar jag att du skall ha en ängels tålamod. För den började hoppa ur av sig själv.
Är det runt nollan och lite snöslask bör du ta det väldigt lugnt. Batteriet räcker då knappt 16 mil om du håller landsvägsfart.
Får du möte med helljuset på, så får du vackert blända av själv. För helljusautomatiken finns visst inte. Det är ju standard på vilken modern bil som helst. Men inte en Audi för nära miljonen...
Och, visstja, gräv fram nyckeln när du skall in. Keyless entry finns inte, trots att det är keyless start. Rätt udda faktiskt.
Fälla in backspeglarna på denna breda SUV. Näää, varför då. Det hoppade Audi också över.

Det som faktiskt fungerar är att köra bilen och att ringa i den (oftast). Radion går också bra. Ingen DAB. OK luftfjädring som går att hissa till bra höjd. Hyfsad fyrhjulsdrift. Inte som subarun, men rätt OK.
Den har drag också.

Köpt på Bilmetro i Borlänge, där den också står och väntar på dig sedan 4/4 då jag vägrade köra den längre.
Bilmetro anser att ovanstående inte är skäl för att häva köpet. Och laga den har de än så länge inte lyckats med. Inte ens någon form av kompensation kan komma på tal! Och skulle det det så skall det också tas med leasingbolaget...

Det är tingsrätten som gäller. Dessutom anser de att jag skall processa mot Audi finans (leasingbolaget) som jag absolut inte har något köpeavtal med. Och Audi finans hänvisar till att leverantören skall uppfylla sina garantiåtaganden. Ifall inte Audi eller Bilmetro häver köpet och håller leasingbolaget skadelöst så går det inte att komma ur avtalet.

Priset är ca 14380 ink moms och försäkring i månaden. Halva momsen kan dras av. Du måste givetvis godkännas av leasingbolaget.
Sommardäcken har rullat Bilmetro hem och tillbaks. Dvs ca 9 mil. Vinterdäcken (dubb) typ 780 mycket försiktiga mil. Skickar med vinterdäcken (dryga 30000!!). Miljöbonusen på 60000 borde komma ngn gång i juni/juli. Kan slås ut på leasingavgiften ( sa de iaf, kan vara hitte-på det också). Även miltalet skall gå att sänka. Men det vägrar de svara på trots påstötningar. Så det verkar vara fantasier det också.
Så, är du sugen på en tysk skitbil från en skithandlare som hotar med rätten när de inte kan lösa problemen? Hör av dig!


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: E tron 50

Inlägg av Nilp »

Hahaha, jag läser en viss underton att han inte är nöjd med bilen? :D

Kanske lite väl mycket kritik mot bilmodellen som sådan, men tråkigt att han har så många olika fel på just hans bil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11881
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E tron 50

Inlägg av HelectriC »

Nilp skrev:
Hahaha, jag läser en viss underton att han inte är nöjd med bilen? :D

Kanske lite väl mycket kritik mot bilmodellen som sådan, men tråkigt att han har så många olika fel på just hans bil.
jag trodde först det gällde en Tesla i annonsen, men tydligen finns precis samma fel även hos Audi.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: E tron 50

Inlägg av macky »

HelectriC skrev:
Nilp skrev:
Hahaha, jag läser en viss underton att han inte är nöjd med bilen? :D

Kanske lite väl mycket kritik mot bilmodellen som sådan, men tråkigt att han har så många olika fel på just hans bil.
jag trodde först det gällde en Tesla i annonsen, men tydligen finns precis samma fel även hos Audi.
Har gått snett där helt klart, men en del verkar vara okunskap i vad man köpt också. Ingen keyless och ingen dab-radio. Näe, det är tillval. Man får läsa vad som ingår innan man signar.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

macky skrev:
HelectriC skrev:
Nilp skrev:
Hahaha, jag läser en viss underton att han inte är nöjd med bilen? :D

Kanske lite väl mycket kritik mot bilmodellen som sådan, men tråkigt att han har så många olika fel på just hans bil.
jag trodde först det gällde en Tesla i annonsen, men tydligen finns precis samma fel även hos Audi.
Har gått snett där helt klart, men en del verkar vara okunskap i vad man köpt också. Ingen keyless och ingen dab-radio. Näe, det är tillval. Man får läsa vad som ingår innan man signar.
Behöver ha en bachelors degree i automotive business för att köpa en tysk bil idag och konfigurera online. Gör man fel val får man en rosa plastbänk till baksäte om man råkar välja nappaläder istället för skai.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E tron 50

Inlägg av Zalman3 »

NEO skrev:
macky skrev:
:lol: HelectriC skrev:
Nilp skrev:
Hahaha, jag läser en viss underton att han inte är nöjd med bilen? :D

Kanske lite väl mycket kritik mot bilmodellen som sådan, men tråkigt att han har så många olika fel på just hans bil.
jag trodde först det gällde en Tesla i annonsen, men tydligen finns precis samma fel även hos Audi.
Har gått snett där helt klart, men en del verkar vara okunskap i vad man köpt också. Ingen keyless och ingen dab-radio. Näe, det är tillval. Man får läsa vad som ingår innan man signar.

Behöver ha en bachelors degree i automotive business för att köpa en tysk bil idag och konfigurera online. Gör man fel val får man en rosa plastbänk till baksäte om man råkar välja nappaläder istället för skai.
:lol: :lol: :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

macky skrev:
Har gått snett där helt klart, men en del verkar vara okunskap i vad man köpt också. Ingen keyless och ingen dab-radio. Näe, det är tillval. Man får läsa vad som ingår innan man signar.
Samma med auto-helljus. Har man köpt det så funkar det klockrent, inget att klaga över. Tråkigt dock när man har missat det. Audis tillbehörslista kräver noggranna studier och man får offra en hel del av sin fritid innan man lägger en beställning. Hörde från en som hade lyckats beställa en e-tron utan backkamera. Bilen blir nästan oanvändbar utan en sådan.
Detta är ett tydligt bevis på att Audi måste se över sina tillvalspaket. Och inte ens säljarna fattar ju vad som ingår. En del av tillbehören ska vara standard. Punkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: E tron 50

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
Har gått snett där helt klart, men en del verkar vara okunskap i vad man köpt också. Ingen keyless och ingen dab-radio. Näe, det är tillval. Man får läsa vad som ingår innan man signar.
Samma med auto-helljus. Har man köpt det så funkar det klockrent, inget att klaga över. Tråkigt dock när man har missat det. Audis tillbehörslista kräver noggranna studier och man får offra en hel del av sin fritid innan man lägger en beställning. Hörde från en som hade lyckats beställa en e-tron utan backkamera. Bilen blir nästan oanvändbar utan en sådan.
Detta är ett tydligt bevis på att Audi måste se över sina tillvalspaket. Och inte ens säljarna fattar ju vad som ingår. En del av tillbehören ska vara standard. Punkt.
Delvis beredd att hålla med. Själv är jag mycket bekant med märket och har lärt mig att inte ens ratt är självklart att det ingår. Men det är å andra sidan väldigt kul att kunna anpassa bilen som man vill. Hade varit schysst med en variant där allt ingår. Den amerikanska marknaden verkar ju ha två varianter endast. En med allt och en med mycket tillval.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Har ju blivit extremt. Tror många, särskilt yngre, inte orkar med krånglet.
Sen att överhuvudtaget ha med bilhandlare att göra.... tycker man ser många yngre köra med bilar som det står "netbil" eller "kvd" på nummerskylten...
Man ropar helt enkelt in bilen på nätet nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: E tron 50

Inlägg av macky »

taliz skrev:
Har ju blivit extremt. Tror många, särskilt yngre, inte orkar med krånglet.
Sen att överhuvudtaget ha med bilhandlare att göra.... tycker man ser många yngre köra med bilar som det står "netbil" eller "kvd" på nummerskylten...
Man ropar helt enkelt in bilen på nätet nu.
Blir väl som med det mesta, vissa standardiserar och sen går vissa åt det andra hållet för att göra det mer ”exklusivt”. Har själv tidigare testat att speca en bmw eller mercedes som jag varit lite intresserad av men jag fick ge upp. För mycket att lära och färger och fälgar som inte går att kombinera mm. Antar att många upplever audi på samma vis bara att jag vet hur det märket funkar. Kanske ett sätt att låsa in kunder. ;)
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: E tron 50

Inlägg av Telsa »

Jag tycker det kan vara kul med miljoner tillval. Det som suger är ju alla omöjliga paket hit och dit, så man slutar alltid med den där rosa plastbänken i baksätet hur försiktig man än är.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Missförstå mig rätt. Jag menar inte att det är dåligt med tillval. Det är kul med tillval och att man kan bygga ihop en bil som man vill ha den. Däremot så tycker jag att en dyr bil som e-tron ska ha viss utrustning som standard. Till exempel backkamera eller auto-helljus. Det blir bara konstigt att man kan köpa en bil för över en miljon och så saknar den en enkel funktion som en billig småbil har i sitt grundutförande, bara för att man missade välja rätt utrustningspaket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: E tron 50

Inlägg av macky »

Där håller jag med helt. VW-koncernen mjölkar ju det där hårt. Samma grejer när det gäller elektronik till stor del från Skoda till Porsche. Standard på de billiga märkena och tillval på de dyra. Sen kostar tillvalet mer ju dyrare märke trots samma del. Typ en backkamera eller apple car play. Till och med så att man anpassar inom märket. Carplay är standard på A1 eftersom så klart alla (billigare) konkurrenter har det men kostar extra på en e-tron. Visst det senaste i teknikväg kommer oftast på audi men det dröjer inte många år förrän det du betalade extra för är standard på passat.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: E tron 50

Inlägg av kallekula »

Ja det där håller jag med om. Körde Audi före Tesla. Sjukt irriterande att grannens Skoda hade massor med finesser som min mycket dyrare Audi saknade. Vissa påstod det var äldre varianter än jag kunde beställt (dyrt) till min men vetefasen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Ja, jag var t.ex. för snål för CarPlay/Android Auto. I e-Golfen var det standard (såklart, den är ju billigare) och jag har testat och använt det en gång. Inget jag behöver, och eftersom det kostade en rejäl slant i e-tron segrade snålheten. Det är ju garanterat ändå bara mjukvara som går att aktivera när Audi någon gång kommer igång med functions-on-demand.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: E tron 50

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Ja, jag var t.ex. för snål för CarPlay/Android Auto. I e-Golfen var det standard (såklart, den är ju billigare) och jag har testat och använt det en gång. Inget jag behöver, och eftersom det kostade en rejäl slant i e-tron segrade snålheten. Det är ju garanterat ändå bara mjukvara som går att aktivera när Audi någon gång kommer igång med functions-on-demand.
Jo det mesta finns i bilarna och kan aktiveras med rätt utrustning och kunskaper. Min Skoda läser inte trafikskyltarna men man kan aktivera det med Obdeleven, man kan ändra så att bilen blinkar som Audi gör och massa annat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Du menar de där flytande blinkersen? Finns den funktionen ens att beställa hos Skoda eller följer den bara med i hård- och mjukvaran som något slags arv från dyrare koncernsyskon och du kan aktivera den genom att hacka dig in i bilen med obdeleven?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: E tron 50

Inlägg av Fredrik j »

NEO skrev:
Behöver ha en bachelors degree i automotive business för att köpa en tysk bil idag och konfigurera online. Gör man fel val får man en rosa plastbänk till baksäte om man råkar välja nappaläder istället för skai.
Bilarna är ju ganska dyra. Man måste ju tjänat pengar på något så komplett idiot kan väl inte alla som ska köoa vara även om det säkert finns undantag...
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: E tron 50

Inlägg av Fredrik j »

Angående carplay så är det kanske lite överflödigt om man redan har navigation, blåtandstelefon, spotify osv. i bilen från början. Jag använder carplay till att köra bookbeat på.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: E tron 50

Inlägg av EnTraktor »

Jag har vid några tillfällen varit så frustrerad med Teslas service att jag börjat kofigurera en i3 eller E-tron bara som jämförelse vad det skulle kosta och vad man får.
Varje gång har jag gett upp för att det är HELT omöjligt förstå vad man köper.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar