https://www.nyteknik.se/premium/nytt-sy ... ng-6994360Nytt system för dubbelriktad trådlös laddning trumfar sladd-laddning.
Nu har forskare demonstrerat en lösning med 20 kW dubbelriktad trådlös laddning på en lastbil. Det nya systemet kan utgöra grunden till framtidens laddinfrastruktur.
Ett nytt laddsystem som testas kan göra elfordon till rullande energilager. Foto: Brittany Cramer/Oak Ridge National Laboratory, U.S. Dept. of Energy
20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Moderator: Redaktion
20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Det jag funderar på direkt är när en lastbil skulle ha ett överskott av energi?
Det verkar mer handla om det motsatta den närmaste tiden liksom...
Det verkar mer handla om det motsatta den närmaste tiden liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
En lastbil med 1000kWh kan fungera som en grymt bra Powerbank!Bjelke skrev:Det jag funderar på direkt är när en lastbil skulle ha ett överskott av energi?
Det verkar mer handla om det motsatta den närmaste tiden liksom...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Jo men när skulle en lastbil ha något överskott att dela med sig av liksom?Zalman3 skrev:En lastbil med 1000kWh kan fungera som en grymt bra Powerbank!Bjelke skrev:Det jag funderar på direkt är när en lastbil skulle ha ett överskott av energi?
Det verkar mer handla om det motsatta den närmaste tiden liksom...
Den närmaste generationen lär snarare handla om hur många mil per dygn
dom kan utnyttja det batteri dom kan knöla in och har råd med...
Å andra sidan så är det kanske just ekonomin i det hela som gör det här intressant

Det skulle ju kunna bli ett sätt att ha råd med stora batterier också

Precis som man ibland resonerar på vanliga elbilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Ja, vem köper en lastbil för att knyta fast den vid en plats så att den kan agera Powerbank? Man vill ju inte betala för snabbare laddning än nödvändigt och man vill ha lastbilen färdigladdad när den ska användas till det den är byggd.Bjelke skrev:Jo men när skulle en lastbil ha något överskott att dela med sig av liksom?Zalman3 skrev:En lastbil med 1000kWh kan fungera som en grymt bra Powerbank!Bjelke skrev:Det jag funderar på direkt är när en lastbil skulle ha ett överskott av energi?
Det verkar mer handla om det motsatta den närmaste tiden liksom...
Den närmaste generationen lär snarare handla om hur många mil per dygn
dom kan utnyttja det batteri dom kan knöla in och har råd med...
Å andra sidan så är det kanske just ekonomin i det hela som gör det här intressant
Det skulle ju kunna bli ett sätt att ha råd med stora batterier också
Precis som man ibland resonerar på vanliga elbilar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Kanske inte en lastbil men väl en bondes traktor eller stora trucken på en industri som bara används sparsamt
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
ORNL News som Nyteknik artikeln baseras på
https://www.ornl.gov/news/successful-de ... -ups-truck
Laddning och v2g över ett 11" gap med 20kw, spännande
https://www.ornl.gov/news/successful-de ... -ups-truck
Laddning och v2g över ett 11" gap med 20kw, spännande
ms 76132 "Eleamore"
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Ja, dessa skulle fungera bättre. De används visserligen intensivt när de används men däremellan är fria. Man vet också hyfsat väl när de ska användas. Tar man även om tröskan så skulle den kunna fungera som långtidslagring under vintern, den används ju inte alls då. Kräver dock att batterier blir bra mycket billigare men det är väl ingen omöjlighet.Gasglad skrev:Kanske inte en lastbil men väl en bondes traktor eller stora trucken på en industri som bara används sparsamt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Jag är lite tveksam till att låta en tröska ha ett eget, fast monterat, batteri då den bara används under en kort period på hösten. Däremot att kuna (som redan nu på eltrucķar) kunna byta batteri för att snabbt få kraft att köra när det väl behövs kan nog vara en bra lösniñg.Svenssons skrev:Ja, dessa skulle fungera bättre. De används visserligen intensivt när de används men däremellan är fria. Man vet också hyfsat väl när de ska användas. Tar man även om tröskan så skulle den kunna fungera som långtidslagring under vintern, den används ju inte alls då. Kräver dock att batterier blir bra mycket billigare men det är väl ingen omöjlighet.Gasglad skrev:Kanske inte en lastbil men väl en bondes traktor eller stora trucken på en industri som bara används sparsamt
Håller dock helt med om den goda iden med traktorer och batterier.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Att ha ett löst batteri i frontlyften i tex en traktor är både smart och praktiskt.
Dels som motvikt, dels kan man snabbt byta batteri till ett fulladdat och bara fortsätta att köra.
Dels som motvikt, dels kan man snabbt byta batteri till ett fulladdat och bara fortsätta att köra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Det måste ju inte vara fast monterat i tröskan. Har man en eldriven tröska så måste man ju hitta nya/fler användningar till batteriet eftersom det är en av de större kostnader för tröskan. Det är nog inte så praktiskt att dela batteriet med traktorer heller eftersom dessa används intensivt under samma period som tröskan.PoloPrinsen skrev:Jag är lite tveksam till att låta en tröska ha ett eget, fast monterat, batteri då den bara används under en kort period på hösten. Däremot att kuna (som redan nu på eltrucķar) kunna byta batteri för att snabbt få kraft att köra när det väl behövs kan nog vara en bra lösniñg.Svenssons skrev:Ja, dessa skulle fungera bättre. De används visserligen intensivt när de används men däremellan är fria. Man vet också hyfsat väl när de ska användas. Tar man även om tröskan så skulle den kunna fungera som långtidslagring under vintern, den används ju inte alls då. Kräver dock att batterier blir bra mycket billigare men det är väl ingen omöjlighet.Gasglad skrev:Kanske inte en lastbil men väl en bondes traktor eller stora trucken på en industri som bara används sparsamt
Håller dock helt med om den goda iden med traktorer och batterier.
Mvh PP.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: 20 kW dubbelriktad trådlös laddning prövas
Ja precis, man kan ju inte låta ett batteri vara i princip oanvänt i ca 11 av årets månader.
Samtidigt som man tröskar brukar det ju vara praktiskt att någon annan hjälper till att hämta de fyllda kärrorna och sen ställa tillbaka dom på lämpligt ställe intill där man tröskar efter att de tömts av på gården.
Att tvingas byta batteri mitt i arbetspasset på en tröska ser jag som dumt om man inte råkar skörda nära hemmavid. Tröskan är ju ofta stor och inte alltid enkel att frakta mellan gård och åker. Större modeller tvingas men ju tex ta av skördbordet (och dra med sig det efter själva tröskan) pga det är för brett för att få rum på vägen när det sitter på som det gör när man skördar. Känns som om man bör komma med ev extrabatteri ut till tröskan i så fall. Men att byta batterier i fält känns sådär.
På truck inomhus och framförallt med jämnt o stabilt betonggolv vet jag att det funkar bra o relativt fort.
Påriktigt stora gårdar med flera anställda så kan man såklart göra flera moment samtidigt, men är man ensam så kommer ju inte behovet av att kunna köra alla traktorer/tröska/lastare samtidigt finnas.
Mvh PP.
Samtidigt som man tröskar brukar det ju vara praktiskt att någon annan hjälper till att hämta de fyllda kärrorna och sen ställa tillbaka dom på lämpligt ställe intill där man tröskar efter att de tömts av på gården.
Att tvingas byta batteri mitt i arbetspasset på en tröska ser jag som dumt om man inte råkar skörda nära hemmavid. Tröskan är ju ofta stor och inte alltid enkel att frakta mellan gård och åker. Större modeller tvingas men ju tex ta av skördbordet (och dra med sig det efter själva tröskan) pga det är för brett för att få rum på vägen när det sitter på som det gör när man skördar. Känns som om man bör komma med ev extrabatteri ut till tröskan i så fall. Men att byta batterier i fält känns sådär.
På truck inomhus och framförallt med jämnt o stabilt betonggolv vet jag att det funkar bra o relativt fort.
Påriktigt stora gårdar med flera anställda så kan man såklart göra flera moment samtidigt, men är man ensam så kommer ju inte behovet av att kunna köra alla traktorer/tröska/lastare samtidigt finnas.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).