Åksjuka i Model 3
Moderator: Redaktion
Åksjuka i Model 3
Blev lite förvånad över att åksjuka inte lyfts fram som ett problem i Teslan. Läste mycket om bilens förtjänster och egenheter innan vi bestämde oss, men åksjuka har jag helt missat. Trots Low Regen o Chill mode så går familjemedlemmarna ofta med en illamåendeklump i magen efter bilfärd. Ungdomarna kivas om att få sitta i mitten bak för att ha en chans att se vägen. Även fram så blir vi lite åksjuka. Vad är det som triggar våra balanssystem i Model 3 som inte fossilbilarna gör tror ni?
Re: Åksjuka i Model 3
Aldrig erfarit åksjuka i Teslan. Inte heller familjen eller andra som åkt med. Helt nytt för mig.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Åksjuka i Model 3
Den kraftiga och direkta accelerationen? Samt regen. Testa att sätt ner regenereringen på low för att minska känsligheten på gaspedalen. Försök att vara mjukare med högerfoten än du är van vid. Det tar en stund att kalibrera om foten när man kommer från fossilbil.IanEss skrev:Blev lite förvånad över att åksjuka inte lyfts fram som ett problem i Teslan. Läste mycket om bilens förtjänster och egenheter innan vi bestämde oss, men åksjuka har jag helt missat. Trots Low Regen o Chill mode så går familjemedlemmarna ofta med en illamåendeklump i magen efter bilfärd. Ungdomarna kivas om att få sitta i mitten bak för att ha en chans att se vägen. Även fram så blir vi lite åksjuka. Vad är det som triggar våra balanssystem i Model 3 som inte fossilbilarna gör tror ni?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Åksjuka i Model 3
Enda gången jag upplevt det i en Tesla var i en Model S taxi där chauffören pumpade på gasen, vet inte om han trodde att han sparade tid på att växla mellan att gasa och regenerera men det var mindre angenämt.
Model Y LR AWD 2022
Re: Åksjuka i Model 3
jonasl skrev:Enda gången jag upplevt det i en Tesla var i en Model S taxi där chauffören pumpade på gasen, vet inte om han trodde att han sparade tid på att växla mellan att gasa och regenerera men det var mindre angenämt.
Det är ju så det blir när man är ovan. Jag har faktiskt övergått till att köra på låg regenerering själv då jag tycker det blir mjukare och mer avslappnat på nåt vis. Vill man så kan man även köra på chill-läget för att minska gas-känsligheten också.
Re: Åksjuka i Model 3
Är det din första elbil?
Vi fick (hela familjen) åksjuka i vår första elbil en nissan leaf trots ringa hästkrafter (109hk) pga kraftigt bottenvrid, vi körde ett tag med eco-mode och efter ett tag gick det över.
När vi väl köpte vår Model3 så har det helt gått över.
Vi fick (hela familjen) åksjuka i vår första elbil en nissan leaf trots ringa hästkrafter (109hk) pga kraftigt bottenvrid, vi körde ett tag med eco-mode och efter ett tag gick det över.
När vi väl köpte vår Model3 så har det helt gått över.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Åksjuka i Model 3
Märkligt! Jag blev alltid, inte åksjuk men lätt omtöcknad av halvlånga (bara en timme var nog) bilfärder i avgasbilar enda fram tills vi började med elbil. Sedan dess kan jag både åka och köra nästan hur länge som helst utan att känna något alls...IanEss skrev:Blev lite förvånad över att åksjuka inte lyfts fram som ett problem i Teslan. Läste mycket om bilens förtjänster och egenheter innan vi bestämde oss, men åksjuka har jag helt missat. Trots Low Regen o Chill mode så går familjemedlemmarna ofta med en illamåendeklump i magen efter bilfärd. Ungdomarna kivas om att få sitta i mitten bak för att ha en chans att se vägen. Även fram så blir vi lite åksjuka. Vad är det som triggar våra balanssystem i Model 3 som inte fossilbilarna gör tror ni?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Åksjuka i Model 3
Har hört motsatsen om Model 3, i 3an så har de jag känner som blir åksjuka mindre problem än i Model S. Kan vara för att det låter mer så de får mer hörselinput på att de rör på sig.
Re: Åksjuka i Model 3
Jag kan känna igen mig i det där.
Kan bero på att mina erfarenheter av elbil hittills alltid innehållt en ägare som i olika utsträckning vill demonstrera den fantastiska accelerationen eldrift för med sig. Jag blir även åksjuk av bergochdalbanor.
Har inte provat chillmode men antar att det ganska enkelt med mjukvara skulle vara möjligt att få en elbil att bete sig exakt som vilken fossilbil som helst. Att kunna programmera chillmode individuellt. Ungefär som att ladda på ett skin.
Kan bero på att mina erfarenheter av elbil hittills alltid innehållt en ägare som i olika utsträckning vill demonstrera den fantastiska accelerationen eldrift för med sig. Jag blir även åksjuk av bergochdalbanor.
Har inte provat chillmode men antar att det ganska enkelt med mjukvara skulle vara möjligt att få en elbil att bete sig exakt som vilken fossilbil som helst. Att kunna programmera chillmode individuellt. Ungefär som att ladda på ett skin.
Re: Åksjuka i Model 3
En fossil fule mode med turbo kick ock alltFredrik j skrev:Jag kan känna igen mig i det där.
Kan bero på att mina erfarenheter av elbil hittills alltid innehållt en ägare som i olika utsträckning vill demonstrera den fantastiska accelerationen eldrift för med sig. Jag blir även åksjuk av bergochdalbanor.
Har inte provat chillmode men antar att det ganska enkelt med mjukvara skulle vara möjligt att få en elbil att bete sig exakt som vilken fossilbil som helst. Att kunna programmera chillmode individuellt. Ungefär som att ladda på ett skin.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Åksjuka i Model 3
Ja om man vill borde det ju vara lika enkelt som att installera som en pruttkudde.chaffis75 skrev:En fossil fule mode med turbo kick ock alltFredrik j skrev:Jag kan känna igen mig i det där.
Kan bero på att mina erfarenheter av elbil hittills alltid innehållt en ägare som i olika utsträckning vill demonstrera den fantastiska accelerationen eldrift för med sig. Jag blir även åksjuk av bergochdalbanor.
Har inte provat chillmode men antar att det ganska enkelt med mjukvara skulle vara möjligt att få en elbil att bete sig exakt som vilken fossilbil som helst. Att kunna programmera chillmode individuellt. Ungefär som att ladda på ett skin.
Re: Åksjuka i Model 3
Känns som att det är en standardgrej som taxichaffisar kör med. Flertalet gånger har jag upplevt det eviga pumpandet, nästan så jag bett chaffören att sätta sig i baksätet så jag kan köra hem själv, hitta kan de inte för fem öre ändå.jonasl skrev:Enda gången jag upplevt det i en Tesla var i en Model S taxi där chauffören pumpade på gasen, vet inte om han trodde att han sparade tid på att växla mellan att gasa och regenerera men det var mindre angenämt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Åksjuka i Model 3
Japp jag har upplevt detta även i fossil bilar men de lär ju blir sju resor värre med en elbil och speciellt då en med så mycket kraft.chpaulin skrev:Känns som att det är en standardgrej som taxichaffisar kör med. Flertalet gånger har jag upplevt det eviga pumpandet, nästan så jag bett chaffören att sätta sig i baksätet så jag kan köra hem själv, hitta kan de inte för fem öre ändå.jonasl skrev:Enda gången jag upplevt det i en Tesla var i en Model S taxi där chauffören pumpade på gasen, vet inte om han trodde att han sparade tid på att växla mellan att gasa och regenerera men det var mindre angenämt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Åksjuka i Model 3
Det är ju helt obegripligt...som passagerare i en taxi vill jag ju att färden ska vara så smooth det går. Sitta och gunga fram och tillbaka för man får en chaufför med digital gasfot är ju helt förkastligt..chaffis75 skrev:Japp jag har upplevt detta även i fossil bilar men de lär ju blir sju resor värre med en elbil och speciellt då en med så mycket kraft.chpaulin skrev:Känns som att det är en standardgrej som taxichaffisar kör med. Flertalet gånger har jag upplevt det eviga pumpandet, nästan så jag bett chaffören att sätta sig i baksätet så jag kan köra hem själv, hitta kan de inte för fem öre ändå.jonasl skrev:Enda gången jag upplevt det i en Tesla var i en Model S taxi där chauffören pumpade på gasen, vet inte om han trodde att han sparade tid på att växla mellan att gasa och regenerera men det var mindre angenämt.
M3 LR -20, okrokad
Re: Åksjuka i Model 3
Mitt "rekord" var när en taxichafför lyckades aktivera bilens nödbromssystem tre gånger under en resa på ca 10 minuter. Fick uppfattningen att han använde det av ren lathet.cpt_rb skrev:Det är ju helt obegripligt...som passagerare i en taxi vill jag ju att färden ska vara så smooth det går. Sitta och gunga fram och tillbaka för man får en chaufför med digital gasfot är ju helt förkastligt..
Läste att taxichafförer är bland dom lägst betalda yrkegrupperna i hela samhället. Det är därför märkligt att det investeras miljarder i att försöka spara bort dom...
Åksjuka i Model 3
Aldrig hänt, men jag blir inte åksjuk i andra bilar heller. Troligtvis för att det inte är något problem förutom för din familj. Kanske är det ett släktdrag och att det är där problemet ligger, ni kanske blir åksjuka enklare än andra.
Alternativt kör du väldigt ryckigt så kan det ju vara det.
Alternativt kör du väldigt ryckigt så kan det ju vara det.
Åksjuka i Model 3
Antagligen behöver ni träna på att vara smidigare med gaspedalen.
På en "vanlig" avgasbil kan man såväl stampa som helt släppa på gasen utan att det händer särskilt mkt.
Sen ligger den ju dessutom riktigt bra på vägen och inspirerar till att ta svängar "lite" snabbare än man kanske gjort med en annan bil...
Kommenterar jag fått från passagerare är att det känns väldigt bekvämt och "som att flyga fram".
Även de som provkört har tyckt det varit väldigt enkelt och smidigt att köra.
På en "vanlig" avgasbil kan man såväl stampa som helt släppa på gasen utan att det händer särskilt mkt.
Sen ligger den ju dessutom riktigt bra på vägen och inspirerar till att ta svängar "lite" snabbare än man kanske gjort med en annan bil...
Kommenterar jag fått från passagerare är att det känns väldigt bekvämt och "som att flyga fram".
Även de som provkört har tyckt det varit väldigt enkelt och smidigt att köra.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Åksjuka i Model 3
Det kan dra mindre avgassoppa med pumpandet på gasen. Avgasmotorer är ju effektivare vid last så tanken är alltså att köra med last och sedan frirulla och sedan med last igen istället för konstant mindre last och lite lägre effektivitet.cpt_rb skrev:Det är ju helt obegripligt...som passagerare i en taxi vill jag ju att färden ska vara så smooth det går. Sitta och gunga fram och tillbaka för man får en chaufför med digital gasfot är ju helt förkastligt..chaffis75 skrev:Japp jag har upplevt detta även i fossil bilar men de lär ju blir sju resor värre med en elbil och speciellt då en med så mycket kraft.chpaulin skrev:Känns som att det är en standardgrej som taxichaffisar kör med. Flertalet gånger har jag upplevt det eviga pumpandet, nästan så jag bett chaffören att sätta sig i baksätet så jag kan köra hem själv, hitta kan de inte för fem öre ändå.jonasl skrev:Enda gången jag upplevt det i en Tesla var i en Model S taxi där chauffören pumpade på gasen, vet inte om han trodde att han sparade tid på att växla mellan att gasa och regenerera men det var mindre angenämt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Åksjuka i Model 3
Ja, så kan det ju absolut vara. Men för mig som passagerare och kund är det ju inte direkt vad jag förväntar mig av resan. Så det är ju ganska kontraproduktivt för lönsamheten om jag hellre väljer ett annat bolag som kör smidigt istället för ryckigt.Svenssons skrev:Det kan dra mindre avgassoppa med pumpandet på gasen. Avgasmotorer är ju effektivare vid last så tanken är alltså att köra med last och sedan frirulla och sedan med last igen istället för konstant mindre last och lite lägre effektivitet.cpt_rb skrev:Det är ju helt obegripligt...som passagerare i en taxi vill jag ju att färden ska vara så smooth det går. Sitta och gunga fram och tillbaka för man får en chaufför med digital gasfot är ju helt förkastligt..chaffis75 skrev:Japp jag har upplevt detta även i fossil bilar men de lär ju blir sju resor värre med en elbil och speciellt då en med så mycket kraft.chpaulin skrev:Känns som att det är en standardgrej som taxichaffisar kör med. Flertalet gånger har jag upplevt det eviga pumpandet, nästan så jag bett chaffören att sätta sig i baksätet så jag kan köra hem själv, hitta kan de inte för fem öre ändå.jonasl skrev:Enda gången jag upplevt det i en Tesla var i en Model S taxi där chauffören pumpade på gasen, vet inte om han trodde att han sparade tid på att växla mellan att gasa och regenerera men det var mindre angenämt.
M3 LR -20, okrokad
Re: Åksjuka i Model 3
Kan nog vara hälsoskäl som gör det. Kan tänka mig att man får rätt ont i benen av att statiskt sitta med foten på gasen hela dagarna.
Nu finns det väl visserligen adaptiv farthållare i de flesta taxis, men nog många gamla chaffisar som kör som de alltid gjort.
Nu finns det väl visserligen adaptiv farthållare i de flesta taxis, men nog många gamla chaffisar som kör som de alltid gjort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Åksjuka i Model 3
Verkar på era samlade reaktioner som om jag får skylla på dåliga gener eller körstil. Jag kan i o för sig till och med bli åksjuk i slalombacken , så viss överkänslighet finns helt klart...point1 skrev:Aldrig hänt, men jag blir inte åksjuk i andra bilar heller. Troligtvis för att det inte är något problem förutom för din familj. Kanske är det ett släktdrag och att det är där problemet ligger, ni kanske blir åksjuka enklare än andra.
Alternativt kör du väldigt ryckigt så kan det ju vara det.
Re: Åksjuka i Model 3
Har aldrig hört talas om detta. Kanske problem med stötdämpningen? Jag hade kontaktat SC om det inte försvinner och bett dem kolla upp så det inte är fel på fjädring/stötdämpning.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Åksjuka i Model 3
Skulle ju kunna vara ngt däck som är obalanserat som orsakar vibrationer också kanske.pefreli skrev:Har aldrig hört talas om detta. Kanske problem med stötdämpningen? Jag hade kontaktat SC om det inte försvinner och bett dem kolla upp så det inte är fel på fjädring/stötdämpning.
Man borde väl märka om bilen inte går jämnt å andra sidan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Åksjuka i Model 3
Familjen här upplever det precis tvärt om. Barnen och Sambon blev ofta åksjuka i vår Audi A4 tdi från 2018. Ingen blir åksjuk i Tesla 3an.
Re: Åksjuka i Model 3
Jag tror som sagt det har mer att göra med hur man kör än vilken bil det är. Man kör olika bilar på olika sätt lite beroende på förutsättningarna.Gasglad skrev:Familjen här upplever det precis tvärt om. Barnen och Sambon blev ofta åksjuka i vår Audi A4 tdi från 2018. Ingen blir åksjuk i Tesla 3an.