Jo det gör det, kommer på bred front nu. Tex MB GLE kommer utan större problem 10mil. Eller PS1 (visserligen dyr i inköp, men tekniken kan enkelt byggas in i billigare skal). Har för mig även BMWs senaste hybrider som är på väg ska klara 10mil på elSvenssons skrev:Det finns inga hybrider som kommer i närheten av 10 mil på el. Kan tänka mig man får vara glad för 3-4 riktiga mil som bäst. Problemet om det skulle finnas hybrider som går längre är ju att förbränningsmotorn startas väldigt sällan, när den startas blir det en kallstart där belastningen är stor direkt. Det kommer leda till bekymmer med underhåll av förbränningsmotorn.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vad jag har hört så stämmer det där med hur många mil man kommer på ett hybridbatteri sämre än NEDC... Hälften av uppgiven räckvidd innan förbränningsmotorn kickar in är närmare sanningenHelectriC skrev:Jo det gör det, kommer på bred front nu. Tex MB GLE kommer utan större problem 10mil. Eller PS1 (visserligen dyr i inköp, men tekniken kan enkelt byggas in i billigare skal). Har för mig även BMWs senaste hybrider som är på väg ska klara 10mil på elSvenssons skrev:Det finns inga hybrider som kommer i närheten av 10 mil på el. Kan tänka mig man får vara glad för 3-4 riktiga mil som bäst. Problemet om det skulle finnas hybrider som går längre är ju att förbränningsmotorn startas väldigt sällan, när den startas blir det en kallstart där belastningen är stor direkt. Det kommer leda till bekymmer med underhåll av förbränningsmotorn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Pluginbilar räckvidd på el.
Mercedes GLE, 99km
Mercedes A 250 e, 72km
Polestar 1, 124km
London Taxi TX5, 112km
BMW i3 REX kom också långt på el.
Mercedes GLE, 99km
Mercedes A 250 e, 72km
Polestar 1, 124km
London Taxi TX5, 112km
BMW i3 REX kom också långt på el.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ja, fast de har tydligen blivit bättre på att ange. GLE ska tydligen klara 100km utan allt för mycket uppoffringar enligt en bekant som kört en i Tyskland.Svenssons skrev:Vad jag har hört så stämmer det där med hur många mil man kommer på ett hybridbatteri sämre än NEDC... Hälften av uppgiven räckvidd innan förbränningsmotorn kickar in är närmare sanningenHelectriC skrev:Jo det gör det, kommer på bred front nu. Tex MB GLE kommer utan större problem 10mil. Eller PS1 (visserligen dyr i inköp, men tekniken kan enkelt byggas in i billigare skal). Har för mig även BMWs senaste hybrider som är på väg ska klara 10mil på elSvenssons skrev:Det finns inga hybrider som kommer i närheten av 10 mil på el. Kan tänka mig man får vara glad för 3-4 riktiga mil som bäst. Problemet om det skulle finnas hybrider som går längre är ju att förbränningsmotorn startas väldigt sällan, när den startas blir det en kallstart där belastningen är stor direkt. Det kommer leda till bekymmer med underhåll av förbränningsmotorn.
Model 3-24/Polestar 3-24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Stämmer tyvärr antagligen till 110%HelectriC skrev:Och det är ju precis det ionitys ägare vill uppnå! Köp våra servicedyra hybrider och kör på el till vardags. Desto mindre du använder fossilmotor i hybriden, desto mer tar vi för servicen eftersom motorn cloggar igen eller nåt. Speciellt fina motorskador på de med stort batteri eftersom fossilmotor i stort sett enbart kommer användes vid stark gaspådrag med kall motor och då gillar verkstäderna följderna. Allt i linje med långtgående strategi att svartmåla elbilar som inte genererar serviceintäkter och få sålt många hybrider. Att laddning är dyrt är bara en liten bricka i hela spelet.mati skrev:Vet inte, men jag har funderat på det. Jag är ju absolut ingen fan av hybrider, men jag börjar inse att de kan ha sina fördelar. Detta förutsätter dock att batteriet är så stort att det täcker behovet för all min vardagskörning. En elektrisk räckvidd på säg 10 mil måste jag ha. En sådan bil skulle jag faktiskt ändå kunna tänka mig. Till vardags laddar man alltid hemma, och på långfärd tankar man snabbt och hyfsat billigt.Svenssons skrev:Finns det några hybrider som kan ladda med CCS? Även ifall man inte kan ladda hemma så brukar man väl inte behöva ladda till vardags vid en 350 kW snabbladdare utan kan klara sig på destinationsladdare vid jobbet eller 50kW laddare vid mataffären, gymmet eller liknande? Det är ju egentligen endast vid längre resor som snabbladdare behövs och det finns alternativ till Ionity.
Det är ju som du säger bara på långfärd som jättesnabb laddning blir aktuellt. Men just i Sverige finns inte så många alternativ till Ionity, såvida man inte vill ladda med 50kW. Och som Off Grid Byggaren säger så kan högeffektsladdning även hos andra operatör komma kosta lika mycket som hos Ionity, åtminstone i Sverige. I andra länder gör det ju bevisligen inte det. Men jag pratar bara om Sverige nu.
Jag har inget större problem med att ladda långsamt och hyfsat billigt med 50kW. Detta eftersom jag är envis, principfast och korkad. Men för gemene man kommer detta inte i fråga. Och om det då är dyrare än att tanka bensin så kommer folk skaffa hybrider och köra på bensin.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det finns en bil som kan passa dig, BMW i3 Rex, den kör automatiskt underhåll av scooter motorn om den aldrig körs. Tekniken fungerar, bmws allra mest driftsäkra 650 kubik scooter motor till generator, vikt 120 kg. Laddar ca 20 kw, dvs du kan köra i 90-110 km/h. Alla borde tvingas bygga personbilar så idag, ett batteriutrymme med säg 30-40 kwh batteri och så en bensingenerator i skuffen. Framöver i takt med marknadsutvecklingen kan batteriet uppgraderas och bensingeneratorn demonteras. Alltid bra att ha substitut för drift.Bjelke skrev:Stämmer tyvärr antagligen till 110%HelectriC skrev:Och det är ju precis det ionitys ägare vill uppnå! Köp våra servicedyra hybrider och kör på el till vardags. Desto mindre du använder fossilmotor i hybriden, desto mer tar vi för servicen eftersom motorn cloggar igen eller nåt. Speciellt fina motorskador på de med stort batteri eftersom fossilmotor i stort sett enbart kommer användes vid stark gaspådrag med kall motor och då gillar verkstäderna följderna. Allt i linje med långtgående strategi att svartmåla elbilar som inte genererar serviceintäkter och få sålt många hybrider. Att laddning är dyrt är bara en liten bricka i hela spelet.mati skrev:Vet inte, men jag har funderat på det. Jag är ju absolut ingen fan av hybrider, men jag börjar inse att de kan ha sina fördelar. Detta förutsätter dock att batteriet är så stort att det täcker behovet för all min vardagskörning. En elektrisk räckvidd på säg 10 mil måste jag ha. En sådan bil skulle jag faktiskt ändå kunna tänka mig. Till vardags laddar man alltid hemma, och på långfärd tankar man snabbt och hyfsat billigt.Svenssons skrev:Finns det några hybrider som kan ladda med CCS? Även ifall man inte kan ladda hemma så brukar man väl inte behöva ladda till vardags vid en 350 kW snabbladdare utan kan klara sig på destinationsladdare vid jobbet eller 50kW laddare vid mataffären, gymmet eller liknande? Det är ju egentligen endast vid längre resor som snabbladdare behövs och det finns alternativ till Ionity.
Det är ju som du säger bara på långfärd som jättesnabb laddning blir aktuellt. Men just i Sverige finns inte så många alternativ till Ionity, såvida man inte vill ladda med 50kW. Och som Off Grid Byggaren säger så kan högeffektsladdning även hos andra operatör komma kosta lika mycket som hos Ionity, åtminstone i Sverige. I andra länder gör det ju bevisligen inte det. Men jag pratar bara om Sverige nu.
Jag har inget större problem med att ladda långsamt och hyfsat billigt med 50kW. Detta eftersom jag är envis, principfast och korkad. Men för gemene man kommer detta inte i fråga. Och om det då är dyrare än att tanka bensin så kommer folk skaffa hybrider och köra på bensin.
Ionitys laddnätverk
Nya GLE har väl 30kwh batteri och klarar CCS med 60kw om jag inte minns fel.
Det är rätt skapligt för att vara en hybrid.
Tyvärr har den ju också en dieselmotor. Som HelectriC påpekar kommer den antagligen vara dyr att serva och EGR, SCR, partikelfilter etc kommer garanterat krångla tids nog.
Jag är lite förvånad att inte Volvo ännu tryckt i drivlinan från londontaxin i deras vanliga personbilar. Den är ju välbeprövad nu. Också 30kwh, men en 1,5l bensinare som generator.
Tyvärr har den ju också en dieselmotor. Som HelectriC påpekar kommer den antagligen vara dyr att serva och EGR, SCR, partikelfilter etc kommer garanterat krångla tids nog.
Jag är lite förvånad att inte Volvo ännu tryckt i drivlinan från londontaxin i deras vanliga personbilar. Den är ju välbeprövad nu. Också 30kwh, men en 1,5l bensinare som generator.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Den finns ju som skåpbil också.taliz skrev:Nya GLE har väl 30kwh batteri och klarar CCS med 60kw om jag inte minns fel.
Skulle kunna vara nya Volvo Duett?
LEVC LCV
https://www.levc.com/corporate/news/meet-lcv-by-levc/
Utvecklingen har redan gått framåt. Med senaste i3 beslöt dom ju att batteriet nu var tillräckligt stort, så Rex är död.Swede1 skrev:Det finns en bil som kan passa dig, BMW i3 Rex, den kör automatiskt underhåll av scooter motorn om den aldrig körs. Tekniken fungerar, bmws allra mest driftsäkra 650 kubik scooter motor till generator, vikt 120 kg. Laddar ca 20 kw, dvs du kan köra i 90-110 km/h. Alla borde tvingas bygga personbilar så idag, ett batteriutrymme med säg 30-40 kwh batteri och så en bensingenerator i skuffen. Framöver i takt med marknadsutvecklingen kan batteriet uppgraderas och bensingeneratorn demonteras. Alltid bra att ha substitut för drift.Bjelke skrev:Stämmer tyvärr antagligen till 110%HelectriC skrev:Och det är ju precis det ionitys ägare vill uppnå! Köp våra servicedyra hybrider och kör på el till vardags. Desto mindre du använder fossilmotor i hybriden, desto mer tar vi för servicen eftersom motorn cloggar igen eller nåt. Speciellt fina motorskador på de med stort batteri eftersom fossilmotor i stort sett enbart kommer användes vid stark gaspådrag med kall motor och då gillar verkstäderna följderna. Allt i linje med långtgående strategi att svartmåla elbilar som inte genererar serviceintäkter och få sålt många hybrider. Att laddning är dyrt är bara en liten bricka i hela spelet.mati skrev:Vet inte, men jag har funderat på det. Jag är ju absolut ingen fan av hybrider, men jag börjar inse att de kan ha sina fördelar. Detta förutsätter dock att batteriet är så stort att det täcker behovet för all min vardagskörning. En elektrisk räckvidd på säg 10 mil måste jag ha. En sådan bil skulle jag faktiskt ändå kunna tänka mig. Till vardags laddar man alltid hemma, och på långfärd tankar man snabbt och hyfsat billigt.Svenssons skrev:Finns det några hybrider som kan ladda med CCS? Även ifall man inte kan ladda hemma så brukar man väl inte behöva ladda till vardags vid en 350 kW snabbladdare utan kan klara sig på destinationsladdare vid jobbet eller 50kW laddare vid mataffären, gymmet eller liknande? Det är ju egentligen endast vid längre resor som snabbladdare behövs och det finns alternativ till Ionity.
- Off Grid Byggaren
BMW i3 REX är inte helt död ännu:
https://www.cnet.com/roadshow/news/bmw- ... roduction/
The i3 REx has already been discontinued in Europe, but BMW in the past has alluded the range-extending model still serves a purpose in some markets like the US. It's not discontinued here just yet, but the German automaker made it clear there won't be continued investment into the technology or specific model.
The regular BMW i3 is a far more capable machine than it was when it debuted. Today, it comes packed with a 42.2 kWh lithium-ion battery that will serve drivers for an estimated 153 miles of range. When the electric car bowed back in 2014, the battery was half as powerful and provided just 81 miles of range. This made the REx model attractive with a combined rating of 150 miles, thanks to a tiny two-cylinder engine providing extra juice when the driver depleted the battery.
The i3 REx has already been discontinued in Europe, but BMW in the past has alluded the range-extending model still serves a purpose in some markets like the US. It's not discontinued here just yet, but the German automaker made it clear there won't be continued investment into the technology or specific model.
The regular BMW i3 is a far more capable machine than it was when it debuted. Today, it comes packed with a 42.2 kWh lithium-ion battery that will serve drivers for an estimated 153 miles of range. When the electric car bowed back in 2014, the battery was half as powerful and provided just 81 miles of range. This made the REx model attractive with a combined rating of 150 miles, thanks to a tiny two-cylinder engine providing extra juice when the driver depleted the battery.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
"the German automaker made it clear there won't be continued investment into the technology or specific model"Off Grid Byggaren skrev:BMW i3 REX är inte helt död ännu:
Rex är inte död. I bland annat USA säljs den fortfarande. https://www.bmwusa.com/vehicles/bmwi/i3 ... r-own.htmltaliz skrev:Utvecklingen har redan gått framåt. Med senaste i3 beslöt dom ju att batteriet nu var tillräckligt stort, så Rex är död.
Jag skulle inte byta vår 94Ah REx mot en 120Ah ens om jag fick göra det gratis. De ca 5 mil extra man får har man bara nytta av vid marginalfall. Hur ofta kör jag PRECIS mellan 20 och 25 mil? Aldrig. Antingen kör jag kortare (i vardagen) eller längre (på resa).
REx är en genialisk lösning egentligen. Fullkomligt överlägsen andra hybrider då man slipper växellåda och komplex drivlina med flera motorer som ska samverka. Man får även FULL effekt på el. På andra hybrider så får du löjligt låg effekt på el och måste starta fossilmotorn om du vill göra en omkörning eller liknande.
REx har även en liten edge mot rena elbilar som jag ser det. I vardagen åker de flesta av oss runt med alldeles för stora batterier. Jag har en med 98 kWh batteri men 99 dagar av 100 skulle jag klara mig med typ 40 kWh. Vad är mest miljövidrigt? Köra något hundratal mil på bensin per år (om det vore en förstabil, vi kör max 5-10 mil per år bensin med våran) eller köra runt med 60 kWh för stort batteri nästan jämnt? Med allt vad det innebär av ökad vikt, större slitage på däck och väg, ökad förbrukning av el, miljökostnaderna från batteritillverkningen osv...
Dessutom, nu när batterier är en bristvara så skulle battericellerna som finns kunna användas betydligt mer effektivt om bilarna hade mindre batterier och en REx vid behov. Det skulle även minska trycker på laddstationerna, göra husvagnskörning möjlig, minska tröskeln att gå över till el osv osv. Jag hade gärna haft en Model S 50D REx istället för min 100D.
Ionitys laddnätverk
Rex väger inte 0kg. Bara motorn väger 120kg. Det får man rätt mkt batteri för.
Den bensin(och motorolja) du nyttjar gör att oljebranschen fortsätter gödas. Du släpper också ut hälsovådliga partiklar.
Din Model S, trots att den har 100kwh, kan jag lova är betydligt mer miljövänlig i det långa loppet, även om du "bara" gör av med bensin för några hundralappar om året.
Den bensin(och motorolja) du nyttjar gör att oljebranschen fortsätter gödas. Du släpper också ut hälsovådliga partiklar.
Din Model S, trots att den har 100kwh, kan jag lova är betydligt mer miljövänlig i det långa loppet, även om du "bara" gör av med bensin för några hundralappar om året.
taliz skrev:Rex väger inte 0kg. Bara motorn väger 120kg. Det får man rätt mkt batteri för.
Den bensin(och motorolja) du nyttjar gör att oljebranschen fortsätter gödas.
Du resonerar som en extremist. Det är totala antalet körda mil på el som gör skillnad. Inte vad jag personligen gör. Om batterierna skulle räcka till dubbelt så många REx-hybrider som till dagens rena elbilar så skulle miljönyttan rejält. Det skulle även minska antalet sålda liter bensin med nästan hälften. Eller ta husvagnsfantasten som gärna vill ha en elbil men inte kan för husvagnens skull. Hen skulle kunna ha en sån här REx-hybrid och köra resten av året på el.
50 kWh batteri väger betydligt mer än vad en REx gör. Kolla bara på den där ombyggda Model 3 i Österrike. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... billigare/
På en Model S med ännu större batteri skulle det nog skilja ännu mer.Hybridversionen väger enligt uppgift också 250 kilo mindre än standardbilen.
Ionitys laddnätverk
Med den logiken spelar det ingen roll om du källsorterar heller, eftersom det är den totala mängden källsortering som gör skillnad.Verdi skrev:taliz skrev:Rex väger inte 0kg. Bara motorn väger 120kg. Det får man rätt mkt batteri för.
Den bensin(och motorolja) du nyttjar gör att oljebranschen fortsätter gödas.
Du resonerar som en extremist. Det är totala antalet körda mil på el som gör skillnad. Inte vad jag personligen gör. Om batterierna skulle räcka till dubbelt så många REx-hybrider som till dagens rena elbilar så skulle miljönyttan rejält. Det skulle även minska antalet sålda liter bensin med nästan hälften. Eller ta husvagnsfantasten som gärna vill ha en elbil men inte kan för husvagnens skull. Hen skulle kunna ha en sån här REx-hybrid och köra resten av året på el.
50 kWh batteri väger betydligt mer än vad en REx gör. Kolla bara på den där ombyggda Model 3 i Österrike. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... billigare/
På en Model S med ännu större batteri skulle det nog skilja ännu mer.Hybridversionen väger enligt uppgift också 250 kilo mindre än standardbilen.

Husvagnsfantasten behöver betydligt mer kraft än vad en scootermotor kan leverera, och större tank än 10l. Dvs det systemet skulle väga väldigt mkt mer. Dessutom är faktiskt en vanlig parallellhybrid betydligt mer effektiv när den drivs av avgasmotorn, än en seriehybrid som i3. Det är helt enkelt mer effektivt att avgasmotorn driver hjulen direkt, än att först omvandla kraften till el och sedan driva hjulen.
taliz skrev:
Med den logiken spelar det ingen roll om du källsorterar heller, eftersom det är den totala mängden källsortering som gör skillnad.
Husvagnsfantasten behöver betydligt mer kraft än vad en scootermotor kan leverera, och större tank än 10l. Dvs det systemet skulle väga väldigt mkt mer. Dessutom är faktiskt en vanlig parallellhybrid betydligt mer effektiv när den drivs av avgasmotorn, än en seriehybrid som i3. Det är helt enkelt mer effektivt att avgasmotorn driver hjulen direkt, än att först omvandla kraften till el och sedan driva hjulen.
Nej. Hur då? Om jag källsorterar så hindrar jag inte någon annan att göra det. Med alldeles för stort batteri så hindrar jag indirekt andra från att köra på el. Stor skillnad.
Du får väl ha en kraftiga REx då och en större tank. Det kommer ändå vara lättare och ha de andra fördelarna. Till vardags kan du ju ha lite i tanken om du vill spara vikt.
Jag tror inte särskilt många med husvagn kör mer än 2-300 mil per år med den så att den skulle drar mer de få milen än en parallellhybrid ser jag som en icke-fråga.
Ionitys laddnätverk
Verdi skrev:taliz skrev:
Med den logiken spelar det ingen roll om du källsorterar heller, eftersom det är den totala mängden källsortering som gör skillnad.
Nej. Hur då? Om jag källsorterar så hindrar jag inte någon annan att göra det. Med alldeles för stort batteri så hindrar jag indirekt andra från att köra på el. Stor skillnad.
Du får väl ha en kraftiga REx då och en större tank. Det kommer ändå vara lättare och ha de andra fördelarna. Till vardags kan du ju ha lite i tanken om du vill spara vikt.
Jag tror inte särskilt många med husvagn kör mer än 2-300 mil per år med den så att den skulle drar mer de få milen än en parallellhybrid ser jag som en icke-fråga.
Ju större batteri du köper desto mer ökar produktionen, vilket pressar priser, leder till större marknadsandelar och ännu snabbare utveckling och genomslag för BEV.
Seriehybrider är en snabbt utdöende teknik. Det passade när batterier hade låg kapacitet och hög kostnad. Så är det inte längre, vilket återigen är anledningen till att BMW lagt ner Rex.
Hybrider är bara fel och dumma. Jag ser ingen som helst mening med dem när det gäller omställning till eldrift. Det enda de gör är att de fortsätter att hålla liv i oljeindustrin och fossilmotor tillverkningen. Det är betydligt bättre att folk lär sig hur man laddar elbilar och att det byggs destinationsladdare.
Lösningen på Ionitys överprissättning är inte hybrider utan att folk undviker att köpa bilar kopplade till det systemet. Vi har ju ett företag som har förstått den här delen och erbjuder bra lösning på långresorna. Utan några @#&@ hybridlösningar.
Lösningen på Ionitys överprissättning är inte hybrider utan att folk undviker att köpa bilar kopplade till det systemet. Vi har ju ett företag som har förstått den här delen och erbjuder bra lösning på långresorna. Utan några @#&@ hybridlösningar.
taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:
Ju större batteri du köper desto mer ökar produktionen, vilket pressar priser, leder till större marknadsandelar och ännu snabbare utveckling och genomslag för BEV.
Seriehybrider är en snabbt utdöende teknik. Det passade när batterier hade låg kapacitet och hög kostnad. Så är det inte längre, vilket återigen är anledningen till att BMW lagt ner Rex.
Jaha, blir till att behålla vår REx så länge de går då. Jag tycker den ger ett stort mervärde iaf. Orka hålla på och ladda var 15:e mil.
Hej Verdi, länge leve Rex. Jag funderade också på att byta till 120 Ah, men njäe, ibland strular snabbladdningen, trasig eller upptagen laddare, eller för bråttom för att stanna. Eller om man vill vara snäll mot någon som måste ladda. Väldigt skönt att bara kunna åka vidare utan räckviddsångest då. Frihet! Man slipper tjafs med nån annan som ska ladda på den ensamma Ccs laddaren, folk drar ju ur kontakten om man är på lunch tex också är den bara halvladdad. Sett Leaf ägare som varit desperata efter snabbladdning en lördag kväll!
Jag har versionen som går 10-14 mil. Den uppfyllde mina krav 2016 och det gör den fortfarande. 10 mil på el och sen ev snabbladdning eller bensin. Tankat bensin för under 1000 kr per år (tror jag, kanske ännu mindre)).
Att det även kan vara miljömässigt bättre med REX än med ett större batteri har jag inte reflekterat över förut, bra argument.
Dessutom så blir maxpriset på snabbladdning ca 5 kr/kwh annars är det billigare med bensin. Substitut.
Bmw’s REX inkl generator väger ca 120 kg. Det är en enkel konstruktion, om biltillverkaren lade mer resurser på att utveckla den så borde 100 kg vikt och högre effekt vara möjligt. Dessutom borde värmen kunna tillvarats bättre, längre vinterräckvidd.
Detta som en lösning idag tills batteritillverkning och laddinfrastruktur har byggts ut. Sen (5-10 år?) kan man ta bort Rexen och byta till ett större batteri.
Jag har versionen som går 10-14 mil. Den uppfyllde mina krav 2016 och det gör den fortfarande. 10 mil på el och sen ev snabbladdning eller bensin. Tankat bensin för under 1000 kr per år (tror jag, kanske ännu mindre)).
Att det även kan vara miljömässigt bättre med REX än med ett större batteri har jag inte reflekterat över förut, bra argument.
Dessutom så blir maxpriset på snabbladdning ca 5 kr/kwh annars är det billigare med bensin. Substitut.
Bmw’s REX inkl generator väger ca 120 kg. Det är en enkel konstruktion, om biltillverkaren lade mer resurser på att utveckla den så borde 100 kg vikt och högre effekt vara möjligt. Dessutom borde värmen kunna tillvarats bättre, längre vinterräckvidd.
Detta som en lösning idag tills batteritillverkning och laddinfrastruktur har byggts ut. Sen (5-10 år?) kan man ta bort Rexen och byta till ett större batteri.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Öppna ögonen. Det finns nu gott om elbilar som klarar sig betydligt längre än 15 mil OCH laddar rejält mkt snabbare.Verdi skrev:taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:
Jaha, blir till att behålla vår REx så länge de går då. Jag tycker den ger ett stort mervärde iaf. Orka hålla på och ladda var 15:e mil.
Öppna ögonen. Det finns nu gott om elbilar som klarar sig betydligt längre än 15 mil OCH laddar rejält mkt snabbare.[/quote]taliz skrev:Jaha, blir till att behålla vår REx så länge de går då. Jag tycker den ger ett stort mervärde iaf. Orka hålla på och ladda var 15:e mil.
Jaha, vad kostar de då? Vår i3:a är värd lite drygt 200 tkr nu och gör sitt jobb i vardagen alldeles utmärkt, samtidigt som vi KAN åka långt i den på ett smidigt sätt om vi skulle vilja/behöva.
Snabbare laddning än 50 kW kostar skjortan om man inte köper en Tesla så då kan jag lika gärna tanka vår i3:a de få ggr det behövs.
Kör just nu min femte diesel sedan 2008 och jag vet inte vad "EGR, SCR, partikelfilter" är för något. Aldrig gjort mer än vanlig service på mina bilar första 4 st körde jag ca 38000 mil och den siste är nu uppe i 3500mil.taliz skrev:Nya GLE har väl 30kwh batteri och klarar CCS med 60kw om jag inte minns fel.
Adblue fungerar inte i den kyla vi har i Norrland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... trang-kyla
Senaste miljöbilskraven i Europa har medfört att nya dieselbilar måste ha ny reningsteknik för att klara miljökraven. Men AdBlue fryser vid -11 grader och många bilister i Kiruna vittnar om verkstadsbesök vid sträng kyla.
Det går bra vid vanlig vinter då temperaturen håller sig kring -20 grader. Men när det blir kallare krånglar det. Förra vintern var min bil i verkstaden tre gånger, säger Per-Mikael Svonni.
Aldrig mer AdBlue”
– Den blå lampan har börjat lysa. Jag har fyllt på med mera vätska men det har inte hjälpt. Motorfelslampan har också tänts, säger Lars-Arne Söderfalk i Karesuando som hade bilen i verkstan två gånger förra vintern.
–Aldrig mer AdBlue, säger Maidi Persson Steinfjell.
Ionitys laddnätverk
Då har du dels bytt dom innan de gått särskilt långt, dels kör du kanske inte start/stopp och korta sträckor med låg hastighet så mkt? Kanske du inte kollar så noga vad de bytt på servicen heller?nek0 skrev:Kör just nu min femte diesel sedan 2008 och jag vet inte vad "EGR, SCR, partikelfilter" är för något. Aldrig gjort mer än vanlig service på mina bilar första 4 st körde jag ca 38000 mil och den siste är nu uppe i 3500mil.taliz skrev:Nya GLE har väl 30kwh batteri och klarar CCS med 60kw om jag inte minns fel.
Min Volvo diesel gillade inte min körstil då, mkt kallstarter och sträckor på 2-3km åt gången i 40-50kmh. Partikelfilter och EGR korkade igen på 800 mil.
Den hade inget SCR som tur var, det hade antagligen frusit sönder i -30c i Uppsala som jag bodde då...