A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av macksie »

Megaman skrev:
macksie skrev:
Hej. Tack för en grym tjänst. Imponerande hur långt du har kommit sen starten. Också imponerande hur många nya funktioner du släpper och den takt du rullar ut de i. Hoppas lite feedback på prissättningen är ok. Det är inte menat som kritik, utan bara information. Självklart sätter du själv de priser du vill och väljer den affärmodell du tror på. Med det sagt. För mig, som sällananvändare, använder tjänsten mest vid långresor, typ 5 resor per år, är 50EUR för mycket för det mer-värde det ger per använt tillfälle. Och sen är jag ingen jätte-vän av prenumerationsmodeller för app'ar. Även om de är molnbaserade. Självklart måste du ha betalt , jag förstår verkligen det, och jag brukar också ge bidrag vid bra initiativ som detta.
Du behöver inte betala för att använda ABRP. De funktioner som du använt dig av tidigare är ju kvar i gratisvarianten. Det är extrafunktionerna som du betalar för.
Tack. Har koll på det. Vill gärna ha tillgång till extratjänsterna. Har inga problem med att betala för mig. Gillar bara inte prenumerationer.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 706
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Lophornis »

För oss som inte har app för koll på soc och laddning har denna app varit guldvärd om man loggar från obd 2 uttaget. Nu med införandet av nya appen så kan vi inte längre se denna info. Finns den möjlighet i betal versionen tro?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Gasglad »

Jag tycker inte heller om prenumerationer. Däremot kan jag tänka mig att köpa credits.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Remuz »

Bo, jag älskar. Blir premium gör mig så snart Corona är slut så jag kan ut och åka igen!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

Lophornis skrev:
För oss som inte har app för koll på soc och laddning har denna app varit guldvärd om man loggar från obd 2 uttaget. Nu med införandet av nya appen så kan vi inte längre se denna info. Finns den möjlighet i betal versionen tro?
Vi stöder fortfarande livedata på flera sätt för icke-Teslor och det kräver inte Premium. Vi är på väg att sälja en fristående plug-and-play OBD-dongel också med stld för en hel hög bilmodeller för den som hellre vill det.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av dbar »

Tillhör väl dom som inte använder abpr så ofta, planerar bilsemester och längre helgtrippar med den, 2-3 gånger per år.
Betalar dock en löpande avgift till TeslaFI av Det enkla skälet att det är min automatiska körjournal.

Det är inte så att premiumfunktionen My Drives kan eller skulle kunna kompletteras att göra samma sak? Då har du mig som prenumerant direkt. Även om jag bara använder kartfuntionen sporadiskt.

Viktiga funktioner som jag nog inte hade kunnat vara utan och använder idag.
Autotaggning - alla resor som börjar vid X är alltid privata, alla resor som alltid slutar vid Y är arbete, alla resor som går från X till Y är dock privata
Export till excel
Ändra taggar smidigt - Det finns definitivt förbättringspotential i hur TeslaFi hanterar detta. Men det fungerar bra. Ca 80% av mina resor är autotaggade, enstaka av dessa är fel på grund av oväntade körmönster, och en hel del är otaggade. Tar mig ca 20min att gå igenom en månad och tagga allt. Vilket är all tid jag lägger på min körjournal varje månad.
måste funka via API - faller om det kräver att man har ABRP igång på telefonen för att det ska fungera.

Är väl rädd att det faller på sista punkten kanske?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 706
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Lophornis »

blincoln skrev:
Lophornis skrev:
För oss som inte har app för koll på soc och laddning har denna app varit guldvärd om man loggar från obd 2 uttaget. Nu med införandet av nya appen så kan vi inte längre se denna info. Finns den möjlighet i betal versionen tro?
Vi stöder fortfarande livedata på flera sätt för icke-Teslor och det kräver inte Premium. Vi är på väg att sälja en fristående plug-and-play OBD-dongel också med stld för en hel hög bilmodeller för den som hellre vill det.
Det låter fint. Jag får då leta vidare i appen för att hitta live datan från min tourqe pro logg.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

dbar skrev:
Tillhör väl dom som inte använder abpr så ofta, planerar bilsemester och längre helgtrippar med den, 2-3 gånger per år.
Betalar dock en löpande avgift till TeslaFI av Det enkla skälet att det är min automatiska körjournal.

Det är inte så att premiumfunktionen My Drives kan eller skulle kunna kompletteras att göra samma sak? Då har du mig som prenumerant direkt. Även om jag bara använder kartfuntionen sporadiskt.

Viktiga funktioner som jag nog inte hade kunnat vara utan och använder idag.
Autotaggning - alla resor som börjar vid X är alltid privata, alla resor som alltid slutar vid Y är arbete, alla resor som går från X till Y är dock privata
Export till excel
Ändra taggar smidigt - Det finns definitivt förbättringspotential i hur TeslaFi hanterar detta. Men det fungerar bra. Ca 80% av mina resor är autotaggade, enstaka av dessa är fel på grund av oväntade körmönster, och en hel del är otaggade. Tar mig ca 20min att gå igenom en månad och tagga allt. Vilket är all tid jag lägger på min körjournal varje månad.
måste funka via API - faller om det kräver att man har ABRP igång på telefonen för att det ska fungera.

Är väl rädd att det faller på sista punkten kanske?
Tanken är att det ska funka som körjournal, så det är suveränt att du kommer med idéer för att göra den mer användbar! Vi hämtar data via Teslas API, och det händer numera i bakgrunden från våra servrar. Du behöver alltså inte ha appen igång.

Taggar har vi inte lagt till än, men det är på gång. Bra input med autotaggning, det ska vi fixa. Export till Excel finns redan!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

aeroslok skrev:
Mickep skrev:
Vet ni om det skett någon förändring? Får bara en vit sida.(den verkar bara stå och tugga)

Samma för mig , Microsoft Edge :roll:
Tack, vi ska kolla på Edge om det finns någon enkel fix.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

TAndersson skrev:
Sista ver av appen till iPhone funkar inte, blir bara en vit skärm. Kan kanske bero på min gamla iPhone 6, men funkade för två veckor sedan!
Vi har hört att det verkar vara problem med äldre iPhones, ska se vad det går att göra. Problemet verkar ha dykt upp med tillägget av Apple Watch. Är det så att Apple har slutat uppdatera iPhone 6 till nya iOS-versioner?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av heldiggrisen »

blincoln skrev:
TAndersson skrev:
Sista ver av appen till iPhone funkar inte, blir bara en vit skärm. Kan kanske bero på min gamla iPhone 6, men funkade för två veckor sedan!
Vi har hört att det verkar vara problem med äldre iPhones, ska se vad det går att göra. Problemet verkar ha dykt upp med tillägget av Apple Watch. Är det så att Apple har slutat uppdatera iPhone 6 till nya iOS-versioner?
iPhone 6 stödjer inte iOS 13.0 (sedan september 19).
Så om ABRP kräver ios13, så funkar inte appen till IPhone 6 eller äldre.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Mickep »

Får fortfarande vit skärm, dock inte om jag går på Beta. Så det kan ha att göra med någon cache eller cookie som hindrar.
kan vara att de som får vit skärm har fått med sig beta inställningarna. (vanliga blir en vit skärm på chrome och edge)
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Monark1954 »

Fungerar inte att söka positioner/destinationer i min Android telefon.
Tangentbordet kommer fram 1/10 dels sekund. Någon gång när jag hinner trycka får jag fram en bokstav.
Kan dock ändra inställningar som förbrukning.
Huawie P20 Pro Android version 9

I går kraschade nästa alla försök till omplanering.
I dag fungerar idet inte att göra en ny plan på min Android Sony läsplatta.

Via PC så kan jag göra planeringar.

Det jag han se under premiärturen med Premium var plan samt ärvärdegrafen för laddning och förbrukning som kan vara värdefull.
Premium tog uppenbarligen hänsyn till motvinden automatiskt som Teslas prognos missade med 20% skillnad på laddnivå vid ankomst.
Teslas prognos tar ju inte heller hänsyn till dubbel förbrukning när jag hänger på en husvagn förrän när jag kommit mitt emellan laddare och får ärvärdesprognosen från Teslan.

Planerar att prova premium ett år.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
Fungerar inte att söka positioner/destinationer i min Android telefon.
Tangentbordet kommer fram 1/10 dels sekund. Någon gång när jag hinner trycka får jag fram en bokstav.
Kan dock ändra inställningar som förbrukning.
Huawie P20 Pro Android version 9

I går kraschade nästa alla försök till omplanering.
I dag fungerar idet inte att göra en ny plan på min Android Sony läsplatta.

....

Planerar att prova premium ett år.
Med uppdaterad APP så kan jag nu söka nya adresser. Tack
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Jjonas »

Senaste versionen av appen (android) så går det inte att planera alls, händer inget när man trycker på blåa knappen.

Mobilhemsidan är omöjlig att skriva in en adress på, den hoppar bara ur, måste använda desktop.

Edit:
Hoppade igång igen efter rensning av app data.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Teslaspolen »

Får även jag problem med vit sida när jag lägger in en rutt för beräkning, använder senaste versionen av Firefox.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av LarsL »

ABetterRoutePlanner funkar inte i Safari på IPad längre. Om jag ska slå in en adress och sedan välja i listan så kraschar sidan.

Edit: ja det funkar om man ställer IPad på högkant... men så brukar jag inte ha den.
63D05379-AC90-4DFA-92AE-9792073A0C4B.jpeg
E2415D61-478F-4727-9C9D-5401B3DDED7B.jpeg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av fth »

ABRP verkar funkar tyvärr inte funka så bra efter 4.0, premium etc., jag tycker det är blanka sidor och krashar mest hela tiden, både i browser och i app :(

Jag måste tyvärr också medge att jag föredrar det gamla gränssnittet framför det nya, går det att fortsätta använda ABRP i "classic mode" på något sätt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av fth »

Ha, jag testade "https://abetterrouteplanner.com/classic/" på vinst och förlust och det funkade ju! :D

Mycket snabbbare och enklare gränssnitt (i mina ögon iaf).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av fth »

När jag ändå är i tråden, ett förslag: många av oss med äldre bilar har ju fått "nerfad" laddkurva, skulle det gå att lägga in en option att kryssa i så att ABRP räknar med det i sin planering?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Henrik »

fth skrev:
Ha, jag testade "https://abetterrouteplanner.com/classic/" på vinst och förlust och det funkade ju! :D

Mycket snabbbare och enklare gränssnitt (i mina ögon iaf).

/fth
Håller med! Skulle visa upp denna tjänst för potentiella stora kunder, men allt kraschade :cry: Skönt att classic finns kvar!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
När jag ändå är i tråden, ett förslag: många av oss med äldre bilar har ju fått "nerfad" laddkurva, skulle det gå att lägga in en option att kryssa i så att ABRP räknar med det i sin planering?
Det står på vår att-göra-lista att lägga fordonsspecifik estimering av laddkurva. Mao, det kommer!

Vad är det för nerfning i ditt fall, är det 90-batteriet som fått begränsad maxeffekt?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

Henrik skrev:
fth skrev:
Ha, jag testade "https://abetterrouteplanner.com/classic/" på vinst och förlust och det funkade ju! :D

Mycket snabbbare och enklare gränssnitt (i mina ögon iaf).
Håller med! Skulle visa upp denna tjänst för potentiella stora kunder, men allt kraschade :cry: Skönt att classic finns kvar!
*Suck* Vi kämpar på för att stabilisera appen.

(För den UI-tekniskt intressserade så kör vi React Native med samma kod för iOS, Android och web, vilket är ganska bleeding edge, men helt oslagbart för oss som bara är två heltidare på hela firman. Nackdelarna med cross-platform-utveckling är det ständiga kompromissandet, men det kan vi leva med. Tyvärr är React Native otroligt känsligt i jämförelse med ren Javascript och kraschar hårt vid minsta fel eller oväntad data (och dessutom helt datadrivet så odefinierad data kan dyka upp när och var som helst). Vi försöker lära oss att skriva idiotsäker kod och tvätta data, och ska få bort krasherna.)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
fth skrev:
När jag ändå är i tråden, ett förslag: många av oss med äldre bilar har ju fått "nerfad" laddkurva, skulle det gå att lägga in en option att kryssa i så att ABRP räknar med det i sin planering?
Det står på vår att-göra-lista att lägga fordonsspecifik estimering av laddkurva. Mao, det kommer!

Vad är det för nerfning i ditt fall, är det 90-batteriet som fått begränsad maxeffekt?
Japp, maxar på 90kW nu istf 116 som förut, och snabbare avtrappning, jag gissar att kurvan i princip har skjutits till vänster en bra bit.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
alnarp
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jul 2016 08:43
Ort: Fränninge, Vollsjö

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av alnarp »

Gällande max suc, jag rullar MS 75D, och max ladd kapacitet är numera 80kW
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Skriv svar