Hej!
Vad har ni fått för restvärde efter 36 månader vid leasingavtal? Jag har fått förslag på 45% restvärde på en lr awd efter 36 månader och 9 000 mil. Jag tycker det är väl lågt. Borde inte 50% vara ganska rimligt? Det är ett leasingavtal via min arbetsgivare där jag står för den ekonomiska risken efter leasingavtalets slut. Min tanke, just nu, är att om bilen inte är ett måndagsbygge så kommer jag förlänga leasingtiden i två år efter att de första tre åren har passerat.
Restvärde vid leasing
Moderator: Redaktion
-
Re: Restvärde vid leasing
Har samma grej och då är leasing räknad till 40% restvärde. Hellre lågt restvärde eftersom du slipper halva momsen vid leasing. Du betalar mer nu som du får igen sen
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Jag slipper tyvärr inte halva momsen, har försökt få till det men vår HR-chef var vääääldigt tydlig med att vi inte har tjänstebilar så att använda bilen i tjänsten ska inte premieras, vi ska helst åka tåg och buss överallt...sandberg80 skrev:Har samma grej och då är leasing räknad till 40% restvärde. Hellre lågt restvärde eftersom du slipper halva momsen vid leasing. Du betalar mer nu som du får igen sen
Retep skrev:Jag slipper tyvärr inte halva momsen, har försökt få till det men vår HR-chef var vääääldigt tydlig med att vi inte har tjänstebilar så att använda bilen i tjänsten ska inte premieras, vi ska helst åka tåg och buss överallt...sandberg80 skrev:Har samma grej och då är leasing räknad till 40% restvärde. Hellre lågt restvärde eftersom du slipper halva momsen vid leasing. Du betalar mer nu som du får igen sen
Ähh... det var det snålaste, tänker dom sno halva momsen för dig när du tar risken??? Enda fallet när du inte kan dra halva momsen är om din arbetsgivare inte är skyldig att betala moms, så att inget finns att kvitta mot. Det är staten och inte din HR-chef som bestämmer.
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Nej, de tar inte momsen för mig. Det är kommunen som är min arbetsgivare och de ser bilköp via bruttolöneavdrag som en anställningsförmån, inte något som man ska ha för att ha en tjänstebil. Det står till och med i upphandlingen och avtalet mot de som handhar våra leasingavtal att de inte får lägga upp det så att man får dra halva momsen om man kör 100 mil med bilen i tjänsten varje år.fimpen skrev:Retep skrev:Jag slipper tyvärr inte halva momsen, har försökt få till det men vår HR-chef var vääääldigt tydlig med att vi inte har tjänstebilar så att använda bilen i tjänsten ska inte premieras, vi ska helst åka tåg och buss överallt...sandberg80 skrev:Har samma grej och då är leasing räknad till 40% restvärde. Hellre lågt restvärde eftersom du slipper halva momsen vid leasing. Du betalar mer nu som du får igen sen
Ähh... det var det snålaste, tänker dom sno halva momsen för dig när du tar risken??? Enda fallet när du inte kan dra halva momsen är om din arbetsgivare inte är skyldig att betala moms, så att inget finns att kvitta mot. Det är staten och inte din HR-chef som bestämmer.
/F
De pratar om att man ska vara en "attraktiv arbetsgivare" som kommun på så många sätt som möjligt då man på vissa tjänster inte kan konkurrera med de privata arbetsgivarna vad gäller lön. Jag försökte ta den vinkeln att här har man ett jättebra sätt att öka den delen utan att det kostar kommunen en enda krona, men det bet inte alls. Försökte även lägga upp det som att man kan ha vissa tjänster som får använda bilen i tjänsten då det är omöjligt att ta bussen överallt när man ska på möten och liknande. Jag kommer utan tvekan att använda bilen i tjänsten mer än 100 mil per år i min tjänst då det är svårt att åka kollektivt och de få bokningsbara bilarna som finns är svåra att få tillgång till. Men jag gick bet. Det var som att köra huvudet i en vägg.
Alltså, du får leasa via företaget men inte skriva upp 100 tjänstemil så att halva momsen kan dras? Låter väldigt märkligt. Varför får ni leasa bilar öht då?Retep skrev:Jag slipper tyvärr inte halva momsen, har försökt få till det men vår HR-chef var vääääldigt tydlig med att vi inte har tjänstebilar så att använda bilen i tjänsten ska inte premieras, vi ska helst åka tåg och buss överallt...sandberg80 skrev:Har samma grej och då är leasing räknad till 40% restvärde. Hellre lågt restvärde eftersom du slipper halva momsen vid leasing. Du betalar mer nu som du får igen sen
Edit: Läste ditt senaste inlägg. Men då måste du väl få milersättning motsvarande en privat bil åtminstone? Det kanske blir en del också?
Ja, det får vi. Vi får ersättning per körd mil varav en del är skattepliktig och den andra inte är det.Verdi skrev:Alltså, du får leasa via företaget men inte skriva upp 100 tjänstemil så att halva momsen kan dras? Låter väldigt märkligt. Varför får ni leasa bilar öht då?Retep skrev:Jag slipper tyvärr inte halva momsen, har försökt få till det men vår HR-chef var vääääldigt tydlig med att vi inte har tjänstebilar så att använda bilen i tjänsten ska inte premieras, vi ska helst åka tåg och buss överallt...sandberg80 skrev:Har samma grej och då är leasing räknad till 40% restvärde. Hellre lågt restvärde eftersom du slipper halva momsen vid leasing. Du betalar mer nu som du får igen sen
Edit: Läste ditt senaste inlägg. Men då måste du väl få milersättning motsvarande en privat bil åtminstone? Det kanske blir en del också?