Vinterdäck till P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Vinterdäck till P85D

Inlägg av hybris »

Denna gång valde jag att gå på Teslas orginal 21" som vinterfälg. 245 runt om. Gråa. Pirelli Sottozero. Med dualdrive och prestandan med nya bilen så köndes det som ett bra val. Med bakhulsdrift skulle jag nog valt hakka 8 eller Nordiska dubbfria.

Förvånad över hur komfortabla och tysta dessa däck är. Visst lite mer gummi och mjukare men... När jag kör slut på mina PS2 på sommardäcken så kanske man skall klura på vad Pirelli har! Jättenöjd med vinterdäcken så här innan det är vinter på riktigt. Får se vad jag säger efter lite vinter... ;)
image.jpeg
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Vinterdäck till P85D

Inlägg av hybris »

HerrX: Dags att uppgradera?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

hybris skrev:
Denna gång valde jag att gå på Teslas orginal 21" som vinterfälg. 245 runt om. Gråa. Pirelli Sottozero. Med dualdrive och prestandan med nya bilen så köndes det som ett bra val. Med bakhulsdrift skulle jag nog valt hakka 8 eller Nordiska dubbfria.

Förvånad över hur komfortabla och tysta dessa däck är. Visst lite mer gummi och mjukare men... När jag kör slut på mina PS2 på sommardäcken så kanske man skall klura på vad Pirelli har! Jättenöjd med vinterdäcken så här innan det är vinter på riktigt. Får se vad jag säger efter lite vinter... ;)
Det intressanta blir bromsprestanda på svårare underlag. Där hjälper ju inte fyrhjulsdriften tyvärr. På fuktig saltad väg runt noll är de nog i sitt esse, typ Uppsalavinter...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

hybris skrev:

Vad har du för sommarfäljar?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag skall testa bromsförmågan när det blir kallare. Håller lite längre avstånd helt enkelt. Fullt medveten att under nollan blir de sämre än tex Nordiska dubbfria. Men de känns å andra sidan som ormar på 245 när det är över 0 och är nog farligare då tex. Bilen känns sjukt nog bättre än med sommardäcken. Jag inte samma sinnesjuka grepp iofs men...

Sommar är samma fälg men 265 bak och PS2
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Inte denna vintern. Har en uppsättning sprillans nya 19" Nokian R2 som jag köpte med bilen. Jag får helt enkelt blunda varje gång jag går ut till bilen så att jag slipper se dem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
hybris skrev:
Inte denna vintern. Har en uppsättning sprillans nya 19" Nokian R2 som jag köpte med bilen. Jag får helt enkelt blunda varje gång jag går ut till bilen så att jag slipper se dem.
Majoriteten av tiden man spenderar med bilen håller man ju ändå till på insidan. Då spelar det ju ingen roll hur det ser ut utifrån.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Så här ser mina ut.

Bild

Har kollat så dom ser runda ut.
Fälgar har jag ingen koll på. Misstänker att dom ser ut som sommardäcken.
Bild

Visst är dom fina?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

hybris skrev:

ContiSilent på sommarn då? Ska inte dom skala bort några dB?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jag körde hela förra vintern med 21" Tesla grå turbin med Pirelli Sottozero2. Funkade bra, mest barmark i mälardalen vintertid. Jag kör väldigt defensivt på vintern med barn i bilen.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

hybris skrev:

Det var överraskande, jag trodde att du (efter egna erfarenheter) såg Pirelli Sottozero och andra dubbfria söderifrån som kontinetaleuropeiskt skräp och som rent livsfarliga även med fyrhjulsdrift...

Re: Dags för vinterdäck
Inläggav Teslaägare hybris » 06 nov 2014 09:10
Svarta Rial lugano med Hakka 8 monterade på bilen. Snygga vinterfälgar så man slipper lida under vintern. ;-) vägljudet klart högre men misstänker att dubben minskar lite i ljud efter inkörning. Vågar inte köra en prestandabil utan dubb... Skulle göra samma sak oavsett D eller inte. Vikten gör att en panikinbromsning på is/svartis kan bli läskigt. Råkade ut för en sådan sak förra vintern i min dåvarande BMW X5. Hade krockat om det inte suttit dubb på kärran. Svartis och trots bra avstånd var det otroligt nära... Hade nordiska dubbfria på en Alpina som vi krockade med. Även där svartis och snabbt väderomslag. På E4an., kommer aldrig köra utan dubb trots att en mycket stor del av vintern så behövs det inte. Men när man behöver dem räddar de bil och kanske liv...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ja men hade inte dualdrive då. Men bromsa på is är de knappast bra på. Mer prestanda och bra grepp och 21" så känns Pirelli helt ok. Givetvis är Hakka 8 en annan värld vid is. Känner mig trygg gällande grepp med dualdrive vilket jag inte gjorde med bakhjulsdrift. Gillar inte Nordiska dubbfria då de är så mjuka. Hakka 8 eller Pirelli röstar jag på beroende på vart i Sverige. Jag bor nog lite på gränsen och kanske borde kört på dubb men vi provar så här denna gång, ;-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Till mitt försvar hade jag inte kört dualdrive så. ;-)
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Martinen skrev:
Så här ser mina ut.

Bild

Bild

Visst är dom fina?
Mycket tjusiga! De ser runda och fina ut. ;)
Är det engångpall i granträ?
Fick du dem levererade hem till dörren från Service Center? Vad betingade denna service?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

bladh skrev:
Martinen skrev:
Så här ser mina ut.

Bild

Bild

Visst är dom fina?
Mycket tjusiga! De ser runda och fina ut. ;)
Är det engångpall i granträ?
Fick du dem levererade hem till dörren från Service Center? Vad betingade denna service?

Japp engångspall! Dessutom dubbla band som håller fast hjulen. No expenses spared. Bilden är tyvärr tagen efter att jag klippt banden.
:D

Japp dom skickade till mitt företag.
Dom hade inga däck (som jag beställt) till mig vid leverans, så vi kom överens att dom skulle skicka dom så fort dom hade fått in dom.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns numera även dubbfria "testvinnaren" Contivikingcontact 6 i dimension 245/45-19 (fanns inte i Teslas originaldimension i fjol så nytt alternativ för i år)

Beställde mina idag hos min däckhandlare. Finns liiiite skrivet i en tråd på Norska forumet men inte mycket. Förhoppningen är att de är aningens stabilare än Nokian R2 för slaskvinter/mellansverige och även bättre än Michelins motsvarande som tydligen ansetts som bättre av vissa i Norge.

Premiärtur norrut 2x75 mil nästa vecka så efter det vet jag mer. Kan tillägga att jag kör RWD P85 och alltså inte 4-hjulsdrivet.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Bilen vart märkvärt tystare med Pirelli. Får nog klura på alternativ till PS2 som sagt... De låter lite väl mycket.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag köpte samma uppsättning som hybris men har inte monterat dem ännu. Ska bli intressant att jämföra ljudnivån mot mina sommar-Continental som sitter på nu.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Telsa skrev:
Jag köpte samma uppsättning som hybris men har inte monterat dem ännu. Ska bli intressant att jämföra ljudnivån mot mina sommar-Continental som sitter på nu.
Har du ContiSilent?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Nej, ContiSport Contact eller möjligtvis ContiContact Sport, står det på däcksidorna.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Telsa skrev:
Nej, ContiSport Contact eller möjligtvis ContiContact Sport, står det på däcksidorna.
ContiSilent ska ju vara betydligt tystare. Finns bara i 21" dimension.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Mina är väldigt tysta de också, jag har dock inte provkört nån bil med ContiSilent, eller PS2 för den delen.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Tänkte också ta sottozero. Är det gen 2 eller 3 som Tesla levererar? Står 2 i designstudion men 3 verkar vara ännu bättre anpassad för motorstarka bilar, dock med högre rullmotstånd....
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Bra fråga. Hur ser man det på däcket? Kan kolla vad jag fick imorgon
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Sottozero 3 står det på mina däck.
Model X, Pearl White
Skriv svar