Lucka till dragkrok
Moderator: Redaktion
-
Lucka till dragkrok
Jag tänkte försöka mig på att modifiera dragkroksluckan så att den kan sitta på plats tillsammans med monterad dragkrok. Tänkte ta upp ett cirkulärt hål och sätta fast en gummibälg som sluter tätt mot själva dragkroken. Detta för att kunna köra med dragkroken monterad och slippa få in smuts därunder.
Har någon annan försökt sig på detta?
I fall jag misslyckas, var köper jag en ny lucka?
Stefan Ivarsson
Stefan Ivarsson
Re: Lucka till dragkrok
Jag har gjort en mall av en serveringsbricka...
Lite tunn för att användas i drift.
Har mailat Vimmerby men dom har inga luckor.
Plastskruvarna kommer snart att vara utslitna.

Lite tunn för att användas i drift.
Har mailat Vimmerby men dom har inga luckor.
Plastskruvarna kommer snart att vara utslitna.

Senast redigerad av bonath, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Ny lucka köps hos ett SC. Dessa finns ibland som lager. Fanns till en x jag beställde förut.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Pris, ungefär?Tars skrev:Ny lucka köps hos ett SC. Dessa finns ibland som lager. Fanns till en x jag beställde förut.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
Japp, till skillnad från SuC som är Tesla Super Charger.StefanIvarsson skrev:SC=Tesla Service Center?
viewtopic.php?f=29&t=11630&p=232619
viewtopic.php?f=57&t=6258
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Har för mig den gick på nån 300-hundring.bonath skrev:Pris, ungefär?Tars skrev:Ny lucka köps hos ett SC. Dessa finns ibland som lager. Fanns till en x jag beställde förut.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Jag (min lokala verkstad) har gjort precis så. Fungerar klockrent ännu så länge. Dock utan gummibälg och med öppning för kontakten. Får väl hålla koll på smutsen men jag tror att det är lugnt.StefanIvarsson skrev:Jag tänkte försöka mig på att modifiera dragkroksluckan så att den kan sitta på plats tillsammans med monterad dragkrok. Tänkte ta upp ett cirkulärt hål och sätta fast en gummibälg som sluter tätt mot själva dragkroken. Detta för att kunna köra med dragkroken monterad och slippa få in smuts därunder.
Stefan Ivarsson
Bild(er)?ermase skrev:Jag (min lokala verkstad) har gjort precis så. Fungerar klockrent ännu så länge. Dock utan gummibälg och med öppning för kontakten. Får väl hålla koll på smutsen men jag tror att det är lugnt.StefanIvarsson skrev:Jag tänkte försöka mig på att modifiera dragkroksluckan så att den kan sitta på plats tillsammans med monterad dragkrok. Tänkte ta upp ett cirkulärt hål och sätta fast en gummibälg som sluter tätt mot själva dragkroken. Detta för att kunna köra med dragkroken monterad och slippa få in smuts därunder.
Stefan Ivarsson
Luckans ytterkanter är intakta
Hålet för kontakten behöver vara ganska stort då man måste kunna få in handen.
Tänkte något liknande med vrid/lösa luckor över hålen.
Vill gärna ha en extra lucka innan jag börjar skära upp hål...
Vill gärna ha en extra lucka innan jag börjar skära upp hål...

- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Kanske någon på forumet kan printa ut en sådan här lucka, klar med hål och allt ?
Möjligen även med en separat liten lucka för hålet som tas upp, så man enkelt kan sätta tillbaka denna och därmed slippa använda originalluckan.
Då kan man behålla originalluckan och montera tillbaka den då bilen ska avyttras.
Jag skulle vara intresserad av att köpa en sådan variant och gissningsvis fler (alla ?) på forumet som har krok till sin 3:a.
Någon som nappar på idén ?
/Kenth
Möjligen även med en separat liten lucka för hålet som tas upp, så man enkelt kan sätta tillbaka denna och därmed slippa använda originalluckan.
Då kan man behålla originalluckan och montera tillbaka den då bilen ska avyttras.
Jag skulle vara intresserad av att köpa en sådan variant och gissningsvis fler (alla ?) på forumet som har krok till sin 3:a.
/Kenth
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Absolut! Men då skulle jag vilja ha en design där det inte är en platt lucka utan formad så att kring kontakten är den försänkt, som en "brunn", så att man slipper ha ett stort hål där. Då kan hålet runt kontakten smita åt bättre och man kommer ändå åt att sätta fast sladdkontakten. Om ni fattar?Kenth skrev:Kanske någon på forumet kan printa ut en sådan här lucka, klar med hål och allt ?
/Kenth
Edit: En konstnärlig och samtidigt helt korrekt ritning:
Är sjukt sugen på en 3d skrivare och detta vore ju grymt förstajobb, har diskuterat detta mycket med en kompis som också har en M3.
Tyvärr är nog luckan för stor för de skrivare jag tittar på om man inte skriver ut den i två delar men jag får se över godiskontot och se om det är dags att gå banans.
Tyvärr är nog luckan för stor för de skrivare jag tittar på om man inte skriver ut den i två delar men jag får se över godiskontot och se om det är dags att gå banans.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
någon har gjort en variant men utan hål för eluttag:
https://www.thingiverse.com/thing:4082762
om man inte har stor 3d-printer så måste man göra den i två delar som hen har gjort.
https://www.thingiverse.com/thing:4082762
om man inte har stor 3d-printer så måste man göra den i två delar som hen har gjort.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
-
En lucka kostar 79 SEK + moms dvs 99 SEK på Tesla Service Center.
Artikelnumret är 1135412-00-A enligt Verkstaden i Sollentuna.
Jag har beställt 2 och tog de sista 2 de hade hemma!
//Stefan
//Stefan
Hur gör du för att beställa reservdelar?StefanIvarsson skrev:En lucka kostar 79 SEK + moms dvs 99 SEK på Tesla Service Center.
//Stefan
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
-
Då har jag moddat klar variant 1 som jag tänker använda då jag dagligdags har kroken framme och hänger på en enkel cykelhållare som inte behöver ström.
Notera att jag sågat ut precis 4 "rutor" på baksidan samt en liten "böj" mot bakkant på luckan. Jag skulle vilja ha en gummibälg för ännu bättre tätning men jag får kanske nöja mig med detta?
Jag köpte 2 luckor hos Tesla CS så på lucka 2 tänkte jag ta upp samma hål för kroken samt ett liknande hår för att koppla matningen.
//Stefan
Notera att jag sågat ut precis 4 "rutor" på baksidan samt en liten "böj" mot bakkant på luckan. Jag skulle vilja ha en gummibälg för ännu bättre tätning men jag får kanske nöja mig med detta?
Jag köpte 2 luckor hos Tesla CS så på lucka 2 tänkte jag ta upp samma hål för kroken samt ett liknande hår för att koppla matningen.
//Stefan
Går det att beställa på distans? Ringa? Appen?
Det går ofta bra att limma ihop två delar, särskilt om man gjort skarven smart som en pusselbit.LasseTM skrev:Är sjukt sugen på en 3d skrivare och detta vore ju grymt förstajobb, har diskuterat detta mycket med en kompis som också har en M3.
-
Jag fyllde i ett kontaktformulär och blev sedermera kontaktad per telefon av SC i Sollentuna.