Export av elbilar efter bonus
Moderator: Redaktion
Export av elbilar efter bonus
Är detta verkligen något dåligt?
Företagen som leasar ut en elbil 1 år för att sedan sälja den till utlandet dyrt, har dom gjort något dåligt eller bra?
1. Dom borde rimligtvis kunna ge ett bättre leasingpris till första kunden om de kan få ett bra andrahandspris på försäljningen.
2. Detta kanske ökar på nybilsförsäljningen och minskar åldern på vår bilflotta?
3. Skapar mer skatteintäkter i form av flera nya bilar säljs.
Vad är negativt annat än att det blir svårt att hitta en lätt begagnad elbil till bra pris. Vilket är bra för den som säljer men dåligt för den som ska köpa.
Företagen som leasar ut en elbil 1 år för att sedan sälja den till utlandet dyrt, har dom gjort något dåligt eller bra?
1. Dom borde rimligtvis kunna ge ett bättre leasingpris till första kunden om de kan få ett bra andrahandspris på försäljningen.
2. Detta kanske ökar på nybilsförsäljningen och minskar åldern på vår bilflotta?
3. Skapar mer skatteintäkter i form av flera nya bilar säljs.
Vad är negativt annat än att det blir svårt att hitta en lätt begagnad elbil till bra pris. Vilket är bra för den som säljer men dåligt för den som ska köpa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: Export av elbilar efter bonus
Om jag skulle kunna köra en ny model 3 för 30-35 tkr för första året och sedan sälja den och byta till en ny då skulle jag nog kunna tänka mig att göra detta privat varje år. Detta skulle då skapa skatteintäkter på 60-70 tkr netto varje år. Plus att det skulle rulla betydligt fler nya bilar i landet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det är mer en politisk fråga om prioritering av satsad krona kontra bättre luft.
Det blir sämre valuta frisk luft för pengarna om inte elbilen stannar kvar i Sverige. Väldigt kort beskrivet.
Men globalt sätt så...
Det blir sämre valuta frisk luft för pengarna om inte elbilen stannar kvar i Sverige. Väldigt kort beskrivet.
Men globalt sätt så...
Ja, det har du rätt i tänker man på de 7000 personer som dör av avgaser och de 100-tusentals barn som skadas under sin uppväxt av avgaserna så förloras denna effekt vid export. Vi måste ju börja ersätta de allra värsta avgasutsläpparna i samhället och detta går förlorat om Norge kör våra begagnade elbilar.kontakten2 skrev:Det är mer en politisk fråga om prioritering av satsad krona kontra bättre luft.
Men globalt sätt så...
Globalt för CO2 spelar det ju ingen roll om det är Norge eller Sverige som kör elbil.
Och tycker man att ett norskt liv är värt lika mycket som ett svenskt kanske det inte känns lika jobbigt med export.LarsL skrev:Ja, det har du rätt i tänker man på de 7000 personer som dör av avgaser och de 100-tusentals barn som skadas under sin uppväxt av avgaserna så förloras denna effekt vid export. Vi måste ju börja ersätta de allra värsta avgasutsläpparna i samhället och detta går förlorat om Norge kör våra begagnade elbilar.kontakten2 skrev:Det är mer en politisk fråga om prioritering av satsad krona kontra bättre luft.
Men globalt sätt så...
Globalt för CO2 spelar det ju ingen roll om det är Norge eller Sverige som kör elbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Men är det verkligen så. Kanske ersätts den som sålts till utlandet med en ny elbil och ytterligare skattepengar i stället för att första ägaren inte har råd att sälja sin bil och behåller den?kontakten2 skrev:Det är mer en politisk fråga om prioritering av satsad krona kontra bättre luft.
Men globalt sätt så...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Eller om man tar ett extremfall att man skulle få tillbaka 90% av momsen dag 1. Då skulle jag rent teoretiskt kunna köpa 100.000 St elbilar och sälja till Danmark med vinst samtidigt som staten skulle få in lika mycket moms som för 10.000 st bilar och detta är bilar som aldrig skulle sålts annars i Sverige. Är det fel då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- lator
- Teslaägare
Jag antar att du förstår att du har gett dig in i ett resonemang utan utväg va...?Pontus skrev:Eller om man tar ett extremfall att man skulle få tillbaka 90% av momsen dag 1. Då skulle jag rent teoretiskt kunna köpa 100.000 St elbilar och sälja till Danmark med vinst samtidigt som staten skulle få in lika mycket moms som för 10.000 st bilar och detta är bilar som aldrig skulle sålts annars i Sverige. Är det fel då?
Det finns så många variabler att ta hänsyn till så att man måste begränsa sig kraftigt för att kunna ge ett någorlunda svar.
(Har du hittat en köpare i Norge...?)

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Han sålde väl till Danmarklator skrev:Jag antar att du förstår att du har gett dig in i ett resonemang utan utväg va...?Pontus skrev:Eller om man tar ett extremfall att man skulle få tillbaka 90% av momsen dag 1. Då skulle jag rent teoretiskt kunna köpa 100.000 St elbilar och sälja till Danmark med vinst samtidigt som staten skulle få in lika mycket moms som för 10.000 st bilar och detta är bilar som aldrig skulle sålts annars i Sverige. Är det fel då?
Det finns så många variabler att ta hänsyn till så att man måste begränsa sig kraftigt för att kunna ge ett någorlunda svar.
- lator
- Teslaägare
Tusan! Jag har missat ett inlägg...nek0 skrev:Han sålde väl till Danmarklator skrev:Jag antar att du förstår att du har gett dig in i ett resonemang utan utväg va...?Pontus skrev:Eller om man tar ett extremfall att man skulle få tillbaka 90% av momsen dag 1. Då skulle jag rent teoretiskt kunna köpa 100.000 St elbilar och sälja till Danmark med vinst samtidigt som staten skulle få in lika mycket moms som för 10.000 st bilar och detta är bilar som aldrig skulle sålts annars i Sverige. Är det fel då?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jag sålde till Danmark. Så om alla säger ja experten påverkar inte Sverige negativt på något sätt så mår jag bättrelator skrev:Tusan! Jag har missat ett inlägg...nek0 skrev:Han sålde väl till Danmarklator skrev:Jag antar att du förstår att du har gett dig in i ett resonemang utan utväg va...?Pontus skrev:Eller om man tar ett extremfall att man skulle få tillbaka 90% av momsen dag 1. Då skulle jag rent teoretiskt kunna köpa 100.000 St elbilar och sälja till Danmark med vinst samtidigt som staten skulle få in lika mycket moms som för 10.000 st bilar och detta är bilar som aldrig skulle sålts annars i Sverige. Är det fel då?
(Har du hittat en köpare i Norge...?)![]()

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Varför ska du må dåligt av vad andra tycker till vem du säljer dina bilar?Pontus skrev:Jag sålde till Danmark. Så om alla säger ja experten påverkar inte Sverige negativt på något sätt så mår jag bättrelator skrev:Tusan! Jag har missat ett inlägg...nek0 skrev:Han sålde väl till Danmarklator skrev:Jag antar att du förstår att du har gett dig in i ett resonemang utan utväg va...?Pontus skrev:Eller om man tar ett extremfall att man skulle få tillbaka 90% av momsen dag 1. Då skulle jag rent teoretiskt kunna köpa 100.000 St elbilar och sälja till Danmark med vinst samtidigt som staten skulle få in lika mycket moms som för 10.000 st bilar och detta är bilar som aldrig skulle sålts annars i Sverige. Är det fel då?
Det är precis vad som har hänt.1. Dom borde rimligtvis kunna ge ett bättre leasingpris till första kunden om de kan få ett bra andrahandspris på försäljningen.
Exempel.
En Nissan Leaf 62kWh leaseades ut för 3.995kr per månad i 12 månader.
Sen såldes den till Norge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hädelse!!lator skrev:Tusan! Jag har missat ett inlägg...nek0 skrev:Han sålde väl till Danmarklator skrev:Jag antar att du förstår att du har gett dig in i ett resonemang utan utväg va...?Pontus skrev:Eller om man tar ett extremfall att man skulle få tillbaka 90% av momsen dag 1. Då skulle jag rent teoretiskt kunna köpa 100.000 St elbilar och sälja till Danmark med vinst samtidigt som staten skulle få in lika mycket moms som för 10.000 st bilar och detta är bilar som aldrig skulle sålts annars i Sverige. Är det fel då?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Utan utväg, nja det är väl bara att lära av Trump så finns alltid en utväg, bara blåneka hur starka bevis som än finns och sedan börja skylla och prata sköt om andralator skrev:Jag antar att du förstår att du har gett dig in i ett resonemang utan utväg va...?Pontus skrev:Eller om man tar ett extremfall att man skulle få tillbaka 90% av momsen dag 1. Då skulle jag rent teoretiskt kunna köpa 100.000 St elbilar och sälja till Danmark med vinst samtidigt som staten skulle få in lika mycket moms som för 10.000 st bilar och detta är bilar som aldrig skulle sålts annars i Sverige. Är det fel då?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Problemet är att vi människor ofta styr våra åsikter (och ”fakta”) efter vad som gynnar oss istället för att vara öppna med orsakerna till våra val. Exempel: Många känner att de måste fortsätta köra fossilbil för att klara vardagen och ekonomin. Men istället för att säga att det vore rätt att gå över till elbilar nu för det är bättre för miljön så hittas det på ursäkter och ”fakta” om att inte göra bytet. Istället för att säga ”Jag har inte råd just nu” eller ”Jag måste kunna lasta tunga stenar och behöver en pickup” så hittas det på ursäkter som ”Diesel är renare”, ”Batterier är smutsiga” eller ”Klimatförändringar beror inte på människor” osv. Med ett sådant beteende kommer vi aldrig lösa de riktiga problemen utan bara påhittade problem.
Att exportera bilar är dåligt för andelen elbilar i trafik i Sverige. Men marknadsekonomin ser ut så att jag som enskild person måste välja att sälja till Norge eller Danmark för att inte förlora pengar, vilket jag inte har råd att göra.
Elon Musk som nog alla kan hålla med om tror på klimatförändringar skapade av människors förbränning av olja väljer fortfarande att bränna olja i raketer och flygplan. Han flyger ett privatjet kors och tvärs över världen, vilket så klart är riktigt dåligt för klimatetsutveckling. Har drar iväg raketer som bränner stora mängder fossiltbränsle mest för att han tycker det är coolt med rymden, i grunden. Elons utsläpp är enormt mycket större än vad mina utsläpp är, enormt. Men! Men han hittar ändå inte på ursäkter som att raketer är bra för miljön eller mitt flygplan släpper bara ut ”Clean CO2”, livets gas
Och ja totalt sett kommer hans beteende vara positivt.
Att exportera bilar är dåligt för andelen elbilar i trafik i Sverige. Men marknadsekonomin ser ut så att jag som enskild person måste välja att sälja till Norge eller Danmark för att inte förlora pengar, vilket jag inte har råd att göra.
Elon Musk som nog alla kan hålla med om tror på klimatförändringar skapade av människors förbränning av olja väljer fortfarande att bränna olja i raketer och flygplan. Han flyger ett privatjet kors och tvärs över världen, vilket så klart är riktigt dåligt för klimatetsutveckling. Har drar iväg raketer som bränner stora mängder fossiltbränsle mest för att han tycker det är coolt med rymden, i grunden. Elons utsläpp är enormt mycket större än vad mina utsläpp är, enormt. Men! Men han hittar ändå inte på ursäkter som att raketer är bra för miljön eller mitt flygplan släpper bara ut ”Clean CO2”, livets gas

Det verkar mycket bero på egoism om man tycker bonus för bilar som exporteras är bra eller ej.
Skall skattemedel gå till vissa så att de inte gör förlust om de exporterar till Norge/Danmark/Tyskland?
Som säljare vill man givetvis att bilar försvinner från svenska marknaden så a) får ett högre andrahandsvärde och b) får mer betalt utomlands.
Som köpare vill man tvärtom att bilar finns kvar så utbudet ökar och priserna sänks. (de som köpte först fick ett lägre pris och det skall påverka prisbilden i andra ledet).
Vad tjänar Sverige som land att bilar exporteras efter stöd utbetalas? (Första köparen kan köpa en ny kanske betala lite ny skatt, men andrahandsköparen får ingen ny bil så den fortsätter köpa fossilt). Å andra sidan är det bra eller dåligt att någon kan leasa en bil ett år som sedan exporteras?
Vad skulle hända om man har en exportavgift på bilar som exporteras? Då får staten tillbaka lite pengar (systemet skulle vara självfinansierat, men svenskarna köpte inte tillräckligt många högskattade fossilbilar så därför har man sänkt premien på halvfossilar). Skulle det hindra eller hjälpa omställningen. Alla bidragssystem missbrukas och detta är inget undantag. Hjälper man eller stjälper man när man ritar om spelreglerna?
Skall skattemedel gå till vissa så att de inte gör förlust om de exporterar till Norge/Danmark/Tyskland?
Som säljare vill man givetvis att bilar försvinner från svenska marknaden så a) får ett högre andrahandsvärde och b) får mer betalt utomlands.
Som köpare vill man tvärtom att bilar finns kvar så utbudet ökar och priserna sänks. (de som köpte först fick ett lägre pris och det skall påverka prisbilden i andra ledet).
Vad tjänar Sverige som land att bilar exporteras efter stöd utbetalas? (Första köparen kan köpa en ny kanske betala lite ny skatt, men andrahandsköparen får ingen ny bil så den fortsätter köpa fossilt). Å andra sidan är det bra eller dåligt att någon kan leasa en bil ett år som sedan exporteras?
Vad skulle hända om man har en exportavgift på bilar som exporteras? Då får staten tillbaka lite pengar (systemet skulle vara självfinansierat, men svenskarna köpte inte tillräckligt många högskattade fossilbilar så därför har man sänkt premien på halvfossilar). Skulle det hindra eller hjälpa omställningen. Alla bidragssystem missbrukas och detta är inget undantag. Hjälper man eller stjälper man när man ritar om spelreglerna?
Skulle man sätta en exportavgift på bonusbilar skulle andrahandsvärdet sjunka = kostnaden för första kunden blir högre och då skulle färre kunna köpa en ny elbil.Mickep skrev:Det verkar mycket bero på egoism om man tycker bonus för bilar som exporteras är bra eller ej.
Sedan är det ju inte en förlust affär för staten när någon köper en elbil det är bara så att man får in mindre skatt än om någon köpte en lika dyr fossilbil, där är det väl också en fråga om man verkligen står och väljer mellan en elbil eller en lika dyr fossilbil, jag gör inte det, skulle alternativet vara en fossilbil skulle det bli en betydligt billigare bil = mindre skatt.
Men det är många variabler som är nästan omöjliga att förutse.
Staten får i varje fall inte in mindre skatte pengar bara för att bilar exporteras, det är väl säkert.
Miljödelen för Sveriges del är väl svårare att avgöra dock.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Tror inte skatten har någon betydelse i sammanhanget.
Tror inte at det skulle köpas färre bilar det enda som skulle hända att de som missbrukar och gör vinst på systemet inte skulle kunna göra lika mycket vinst. Bilar är en förlustaffär. Så är det bara.det är bilhandlare som "ärliga" kjell som gör vinst.
Den svenske andrahandsköparen bryr sig inte om förstahandsköparen inte gör en lika stor vinst lika lite som tredjahandsköparen bryr sig m hur mycket andrahandssäljaren förlorar. Annars har vi bara ett system för förstahandsköpare.
Bryr sig klimatet om var bilen hamnar? (det gör varken till eller ifrån) Så det är mest om vad skattebetalarna tycker. Skall de sponsra förstahandsköparna så de kan göda andra länders marknader? Eller andrahandsköparen?
Det finns många sätt att skruva på det som tex att bonusen delas upp. 50 000 efter 6 månader och 50 000 efter 2 år. Då skulle värdet på bilarna hållas uppe även i andrahand och man får en rotation på bilen inom Sverige.(men det kräver att man har någon form av avgift att föra ut bilen inom 4 år)
Tror inte at det skulle köpas färre bilar det enda som skulle hända att de som missbrukar och gör vinst på systemet inte skulle kunna göra lika mycket vinst. Bilar är en förlustaffär. Så är det bara.det är bilhandlare som "ärliga" kjell som gör vinst.
Den svenske andrahandsköparen bryr sig inte om förstahandsköparen inte gör en lika stor vinst lika lite som tredjahandsköparen bryr sig m hur mycket andrahandssäljaren förlorar. Annars har vi bara ett system för förstahandsköpare.
Bryr sig klimatet om var bilen hamnar? (det gör varken till eller ifrån) Så det är mest om vad skattebetalarna tycker. Skall de sponsra förstahandsköparna så de kan göda andra länders marknader? Eller andrahandsköparen?
Det finns många sätt att skruva på det som tex att bonusen delas upp. 50 000 efter 6 månader och 50 000 efter 2 år. Då skulle värdet på bilarna hållas uppe även i andrahand och man får en rotation på bilen inom Sverige.(men det kräver att man har någon form av avgift att föra ut bilen inom 4 år)
Nej, det skulle bli jättedåligt! Det är tillräckligt svårt att förstå bonusen nu efter 6 månader hur ska någon kunna greppa en bonus om 2år? Jag tycker att bonusen ska betalas ut direkt och redovisas på prislappen. Bra om den ingår i kontantinsatsen men annars ut så fort som möjligt. Sen ska det vara återbetalnings krav om bilen exporteras under de första 5 åren med årsvisa nerräkningar av beloppet.Mickep skrev:Det finns många sätt att skruva på det som tex att bonusen delas upp. 50 000 efter 6 månader och 50 000 efter 2 år. Då skulle värdet på bilarna hållas uppe även i andrahand och man får en rotation på bilen inom Sverige.(men det kräver att man har någon form av avgift att föra ut bilen inom 4 år)
Ett problem verkar ju vara att flera anser att skattebetalarna sponsrar första bilsköparen när det ändå kommer in nästan lika mycket pengar netto när jag köper en elbil som om jag hade valt en fossilbil, i varje fall för mig så har staten trots bonus fått in mer pengar än om jag valt fossilbil. Så i mitt fall är det inga andra skattebetalare som fått betala mer skatt för att jag fått bonus. Så det där med sponsring är för mig lite osäkert om det verkligen är så.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Hur är det som i Norge om deras bilar exporteras,läggs momsen på då? Man skulle också kunna tänka sig att minska momsen. Det om något är något som skulle driva privatkonsumenten. Just nu tror jag att företagare är de primära förstahandsköparna (de leasar och sedan säljs de vidare) då skulle "momssmittade" bilar inte ha någon betydelse.
Tänk 12 % för både nya och beg elbilar. Finns det någon statistik över vilka grupper som köper först? det har en betydelse om exportavgift kommer drabba många eller bara ett fåtal, om de har någon effekt på exporten.(eller nybilsregistreringar).
Men åter tillfrågan om export är bra eller inte. Beror på vilka man avser att stödet är till för. Är det för enskilda (så de ev kan göra vinst) eller är det för samhället (att få fler bilar). För svaret blir ju så olika beroende vad man menar. om man vänder på det. skulle man vilja att folk IMPORTERAR istället och stödja det med avdrag och förmåner.(dvs dränera norge, danmark och tysklands marknader istället
.
Enligt mig är stödet för litet för att avgöra om någon köper en bil för 1 miljon eller ej. Men det är tillräckligt högt för att någon köper en bil fraktar den över gränsen säljer den för ung lika mycket som man köpte den för och sedan inkasserar bidraget. Eftersom alla bidrag missbrukas. (oftast av kriminella) och att det uppmärksammas i tv så innebär det att det inte är någon liten företeelse. Och därför är det enligt mig nog med orsaker att försöka stävja det.(ett problem enligt mig).
Tänk 12 % för både nya och beg elbilar. Finns det någon statistik över vilka grupper som köper först? det har en betydelse om exportavgift kommer drabba många eller bara ett fåtal, om de har någon effekt på exporten.(eller nybilsregistreringar).
Men åter tillfrågan om export är bra eller inte. Beror på vilka man avser att stödet är till för. Är det för enskilda (så de ev kan göra vinst) eller är det för samhället (att få fler bilar). För svaret blir ju så olika beroende vad man menar. om man vänder på det. skulle man vilja att folk IMPORTERAR istället och stödja det med avdrag och förmåner.(dvs dränera norge, danmark och tysklands marknader istället

Enligt mig är stödet för litet för att avgöra om någon köper en bil för 1 miljon eller ej. Men det är tillräckligt högt för att någon köper en bil fraktar den över gränsen säljer den för ung lika mycket som man köpte den för och sedan inkasserar bidraget. Eftersom alla bidrag missbrukas. (oftast av kriminella) och att det uppmärksammas i tv så innebär det att det inte är någon liten företeelse. Och därför är det enligt mig nog med orsaker att försöka stävja det.(ett problem enligt mig).
Säg att man fick bidraget direkt efter jag köpt bilen och sedan exporterar den direkt till utlandet. Vad är problemet för Sverige?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Att vi inte får minskade avgasutsläpp i Sverige för våra skattepengar.Pontus skrev:Säg att man fick bidraget direkt efter jag köpt bilen och sedan exporterar den direkt till utlandet. Vad är problemet för Sverige?
På vilket sätt förlorar vi skattepengar på en sådan affär???LarsL skrev:Att vi inte får minskade avgasutsläpp i Sverige för våra skattepengar.Pontus skrev:Säg att man fick bidraget direkt efter jag köpt bilen och sedan exporterar den direkt till utlandet. Vad är problemet för Sverige?
Vi tjänar ju pengar på att ett utländskt bilköp görs via Sverige.
Det betalas 120.000 kr i moms och vi ger en bonus på 60.000 kr hur kan det bli en förlust jämfört med om dom skulle köpa bilen i sitt eget land???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit