Räckvidd i praktiken...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Räckvidd i praktiken...

Inlägg av josve »

Jag ställde tidigare en fråga (i det gamla forumet) om räckvidden i verkligheten.
Pendlar Sthlm och Falun varje vecka. Fick då lugnande svar att det inte var några problem.

Nu kan jag bara bekräfta att det stämmer!

Hämtade bilen i Täby, tog nått extra varv i Sthlm, kommer fram till Falun efter 27 körda mil
och hade 17 mil kvar. Det var plus 5 grader ute och jag höll i princip hastighetsgränserna med några tester av "omkörningspotentialen"...
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Räckvidd i praktiken...

Inlägg av Wester »

Körde stockholm Jönköping igår. Laglig fart ca 34mil och kom fram med 6 mil kvar.
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 mar 2014 23:52

Re: Räckvidd i praktiken...

Inlägg av Gorr »

Väldigt bra tråd. Söker info om hur ni har tagit er till dessa städer nedanför. Har inte fått leverans än

Stockholm (Norrort)- Kalmar (Verkar som man kanske kan komma hela vägen annars är det väl laddning i Norrköping som gäller
Stockholm - Umeå Antar att det räcker med att ladda i Sundsvall?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Räckvidd i praktiken...

Inlägg av matbl »

Gorr skrev:
Väldigt bra tråd. Söker info om hur ni har tagit er till dessa städer nedanför. Har inte fått leverans än

Stockholm (Norrort)- Kalmar (Verkar som man kanske kan komma hela vägen annars är det väl laddning i Norrköping som gäller
Stockholm - Umeå Antar att det räcker med att ladda i Sundsvall?

Tack på förhand
Laddning i norrköping finns bara vanliga 230V-uttag (sånt du har i väggen hemma) enligt uppladdning.nu. Det tar lite väl lång tid att ladda från ett sånt.
Finns chademo på preem i nyköping, men chademoadaptern finns ju inte än...

Sundsvall borde räcka om du håller hastighetsgränserna på E4 (högre hastighet => kortare sträcka). Där verkar det finns gott om laddning av Mode3 Typ2 men förvänta dig att stanna i 5 timmar eller så om du inte kan nyttja chademo och om du har dubbla laddare, annars 8-9 timmar. Med chademo, 1,5-2 timmar kanske...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Skriv svar