Model III har de lovat ska kosta $35000 och ha räckvidd så att den pass att den klarar sig mellan SC. De kommer alltså göra allt för att komma så långt de kan med så små batterier som möjligt. Model Y möjligen annorlunda.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Moderator: Redaktion
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Niklas Z skrev:Det är svårt för en lekman att bedöma hur mycket taklutningen efter B-stolpen betyder för luftmotståndet. Ibland kan en liten förändring av en vinkel få stor effekt och ibland får den mycket liten effekt.
I och med att Model 3 förväntas vara en mindre bil kommer den rimligen att få mindre frontyta och då kan ju luftmotståndet bli lågt även med ett något sämre Cv-värde än Model S.
Det kan säkert påverka men jag tycker man kan ta Model X som jämförelse. Den har mindre lutning efter B stolpen jämfört med Model S, den är högre (162 cm vs 143 cm) och väger 500 kg mer. Av dessa kan vi nog utan att vara experter anta att höjden är det som påverkar mest. Den är 13% högre, förbrukar 11-12% mer, enligt EPA i alla fall. Av det drar jag slutsatsen att det som är efter B stolpen och under den högsta punkten har mindre betydelse, alternativt att eventuella problem efter B-stolpen, ex turbulens, är lätt åtgärdat med en mindre vinge, som ex på Model X och många andra bilar:

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd