Corona

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Corona

Inlägg av vigge50 »

Nu kommer de också rapporter om att Norge misslyckats med att hålla det borta från vårdhem, flera dödsfall på vårdhem de senaste dagarna tyvärr.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Att Norge ännu har relativt få dödsfall har ju FHI hävdat bero på just det.
Vet inte om denna länk funnits tidigare, men pekar på betydelsen av omfattande testning. Man tonar ner de stora nedstängningarnas betydelse.

https://edition.cnn.com/2020/04/16/worl ... index.html
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Gustafsson skrev:
Att Norge ännu har relativt få dödsfall har ju FHI hävdat bero på just det.
Vet inte om denna länk funnits tidigare, men pekar på betydelsen av omfattande testning. Man tonar ner de stora nedstängningarnas betydelse.

https://edition.cnn.com/2020/04/16/worl ... index.html
Mycket intressant analys i den artikeln. Pekar tydligt på vikten av testning och att följa individer, men tonar ner betydelsen av breda, generella åtgärder. Intressant också med Tysklands sjukvårdskapacitet. Inte dumt att ha en sådan rejäl överkapacitet i denna situation.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Nu har även Lena Einhorn tvingats pudla!
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-da ... a-sjukhus/
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Inlägg av Verdi »

Sverige följer fortfarande Italiens utveckling.
coronacurves.png
joyhan

Inlägg av joyhan »

Inläggav vigge50 » 16 apr 2020 07:03

Som nämnts tidigare, mörkertalen i en del länder, däribland Italien, Spanien, Nederländerna och Storbritannien kan vara stora.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7453068

Går man in på sidan nedan och kollar på England nästan längst ner så ser man ju att dödstalen just nu är betydligt högre än någon gång tidigare de senaste åren.

https://www.euromomo.eu/
Ja och om man jämför med Sverige så ligger dödstalen i Sverige långt under England, Scottland och Wales. Även Norge ligger högre.
Av någon andedning så har Sverige just nu väldigt normala dödstal.
Och till skillnad mot de länder söderut som trots husarrest och hårda åtgärder fortfarande drabbas hårt av nya fall så tycker jag att sveriges mer försiktiga linje är överlägsen.
Vem vill leva i en diktatur där regimen kan bestämma att alla friska individer i ett land ska vara i husarrest?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
Har du en källa på de diagrammen?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Mer svidande kritik mot de 22 undertecknarna av debattartikeln där kritik mot FHM luftas:

https://www.dn.se/debatt/ett-ovederhaft ... t-angrepp/
Verdi

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Verdi skrev:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3 ... -siffrorna

Svenska siffror är från Folkhälsomyndigheten. Internationella siffror är från Johns Hopkins University, CSSE.

Trodde du jag skulle ljuga eller hitta på? Men jag förstår vad du menar. Lyssnar man på FHM så får man inte alls den bilden som grafen ger.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
frippe skrev:
Verdi skrev:

Svenska siffror är från Folkhälsomyndigheten. Internationella siffror är från Johns Hopkins University, CSSE.

Trodde du jag skulle ljuga eller hitta på? Men jag förstår vad du menar. Lyssnar man på FHM så får man inte alls den bilden som grafen ger.
Trodde absolut inte att du skulle ljuga eller dra en rövare. Var bara nyfiken på var diagrammen kom ifrån.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
frippe skrev:
Verdi skrev:

Källor är väl alltid bra...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Niklas Z skrev:
Mer svidande kritik mot de 22 undertecknarna av debattartikeln där kritik mot FHM luftas:

Betalvægg...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
frippe skrev:
Verdi skrev:

Det är Aftonbladet-kvalite på dem...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
frippe skrev:
Verdi skrev:

Skjut inte brevbäraren. Siffrorna kommer ju inte från Aftonbladet... :roll:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Gustafsson skrev:
Niklas Z skrev:

Betalvægg...
Aha, jag trodde DN hade låst upp under epidemin.

Här kommer texten, av Anders Björkman, infektionsläkare, professor i infektionsmedicin, Karolinska institutet:

22 forskare med olika bakgrund går i sin debattartikel till hårt angrepp på Folkhälsomyndigheten (FHM) och dess bedömning av covid-19 epidemin. Artikeln är skandalöst ovederhäftig och därmed direkt oanständig. Författarna hävdar att FHM har misslyckats (på grund av talanglösa tjänstemän). Det är emellertid inte de duktiga tjänstemännen utan författarna som är talanglösa.

Artikeln bygger på globalt tillgänglig statistik avseende antal rapporterade döda i covid-19 under 3 dagar (7–9 april). Sverige liksom Italien har då rapporterat cirka 10 dödsfall per dag och miljon invånare medan Finland, Norge och Danmark rapporterat 1–3 dödsfall. Trots att 3 dagar bara ger en ögonblicksbild av en epidemi som kommer att pågå i månader och att Sverige och Italien är i helt olika faser av epidemin, blir den diffusa och osakliga slutsatsen att ”I Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder”.

Varför nämner man inte i stället de tre västeuropeiska länder som haft ungefär samtidiga epidemier som Sverige (Belgien, Holland och Storbritannien) samt Frankrike och Spanien, alla med högre dödstal än Sverige – mellan 10 (Holland) och 26 (Storbritannien). Dessa 5 länder har vidtagit de rigorösa åtgärder författarna efterlyser (stängda skolor, restauranger med mera).

Dessutom är dödstal som parameter för epidemin osäker. Hur heltäckande är diagnostiken och rapporteringen? I Norge rapporteras dödsfallen av läkare per telefon – detta kan vara en orsak till lägre frekvens. I vad mån har covid-19 penetrerat äldreboenden? I Sverige representerar dessa upp emot hälften av dödsfallen, i Norge mer sällsynt.

Artikeln stödjer sig vidare på diverse lösryckta citerade uttalanden. Bland annat kritiseras Johan Carlson, generaldirektör FHM, för att inte ha förutsett epidemins utveckling 6/2. Då fanns i Europa 28 fall rapporterade i 9 länder, 15 med säkert ursprung Kina och övriga med osäkert ursprung samt ifrågasatt information från Kina. Att förutse över 10.000 fall med 1.000 dödsfall bara i Sverige 2 månader senare var inte helt lätt. Synd att författarna inte ställer liknande krav på sin egen artikel.

Jag uppfattar att FHM visat på en mycket sund (”lagom är bäst”) ansats mot corona epidemin. En mer omfattande och radikal ”lockdown” som förordas i debattartikeln tillför sannolikt inte någonting alls påtagligt avseende epidemin och kan skada samhällets funktioner ytterligare. Sverige verkar dessutom ha anammat FHM:s råd väl. Sjukvården har mobiliserat alla sina krafter på ett fantastiskt sätt. Däremot hade jag önskat ett mer resolut agerande avseende äldreomsorgen av region- och kommunpolitiker, till exempel i Stockholm.

Jag hoppas att flera av författarna i debattartikeln gör avbön och att vi sedan kan lyfta debatten i denna för Sverige viktiga fråga från nuvarande osakliga pajkastning. FHM, våra duktiga smittskyddsvårdare uti landet och svenska folket förtjänar det.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Jag menar att dylika diagram är synnerligen vanskliga. Den första osäkerheten är när man ska sätta startpunkten. Det finns många omständigheter som gör det svårt. Den andra är att data, som vi vet, skiljer sig mellan länder, bland annat i hur dödsfallen kategoriseras.
Jag vet faktiskt inte vad man kan dra för slutsats av diagrammen.
Matte

Inlägg av Matte »

Skjut inte brevbäraren. Siffrorna kommer ju inte från Aftonbladet...
Stämmer. Men det är ju de som visar dem i grafer. Tex; Varför har de valt att utgå från dagen då två (2) personer dog? Det skapar ju sjukt mycket osäkerhet när det är en exponentiell utveckling. Ett bättre sätt hade kanske varit att utgå från den dag då antalet döda per 100k är 1 eller 2. En annan sak en sån där graf struntar i är att utveckligen varit olika i olika delar av länderna (även i sverige, Stockholm skulle tex ha väldigt höga tal).
Verdi

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Jag menar att dylika diagram är synnerligen vanskliga. Den första osäkerheten är när man ska sätta startpunkten. Det finns många omständigheter som gör det svårt. Den andra är att data, som vi vet, skiljer sig mellan länder, bland annat i hur dödsfallen kategoriseras.

Det finns såklart mycket osäkerhet i de där siffrorna men det är det som finns. Jag antar att du är ute efter att vi i Sverige är mycket bättre på att rapportera dödsfall och att det är det som ligger bakom vår till synes illavarslande utveckling?

Ja, så kan man se det om man vill. Är en rätt typisk svensk reflex. Vi är ju så mycket bättre än resten av världen på det mesta så det vore mycket märkligt om det stämmer.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:

Det finns såklart mycket osäkerhet i de där siffrorna men det är det som finns. Jag antar att du är ute efter att vi i Sverige är mycket bättre på att rapportera dödsfall och att det är det som ligger bakom vår till synes illavarslande utveckling?

Ja, så kan man se det om man vill. Är en rätt typisk svensk reflex. Vi är ju så mycket bättre än resten av världen på det mesta så det vore mycket märkligt om det stämmer.
Det där är ju bara larvigt, Verdi. Det har ju framkommit att man i flera länder bara bokför döda som coronaoffer om de dör på sjukhus, inte på äldrevårdshem.
Min viktigaste invändning är precis den som matte skrev ovan. Det är ju så mycket slump över startpunkten och det är huvudsakligen den som påverkar jämförelserna.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Hur många har haft Corona i Stockholm? När kommer de talangfulla tjänstemännen fram till något på Folkhälsomyndigheten? De har haft en vecka på sig nu, men de kanske är sjukskrivna pga lite känning i halsen?

2,5 % var sjuka 27 mars - 3 april.

Jag tror att det kan vara uppåt 30 % som är eller har varit smittade idag i Stockholm, hoppas Tegnell kommer med en uppskattning. Vad tror du?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... stockholm/

https://cornucopia.cornubot.se/2020/04/ ... 0-000.html
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Det gjorde jag inte. Jag klagade inte på siffrorna, det är graferna som håller Aftonbladet-kvaliten. Siffrorna har jag granskat under längre tid men från de korrekta källorna och inte Aftonbladet.

PS. Ta bara Italien som ett exempel. I grafen ser det ut som att vi ligger nästan jämsides med Italien men så är ju inte fallet, den röda linjen för Italien skall ju gå till 34,9 men går bara till 12 som det ser ut...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Det gjorde jag inte. Jag klagade inte på siffrorna, det är graferna som håller Aftonbladet-kvaliten. Siffrorna har jag granskat under längre tid men från de korrekta källorna och inte Aftonbladet.

PS. Ta bara Italien som ett exempel. I grafen ser det ut som att vi ligger nästan jämsides med Italien men så är ju inte fallet, den röda linjen för Italien skall ju gå till 34,9 men går bara till 12 som det ser ut...

Det är för att tidsaxeln är förskjuten så att grafen ska börja på samma punkt.
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare

Inlägg av Jo-el »

Omsättning kortköp v15 jämfört med förra året. Tolkar jag det korrekt? Bild
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Det är för att tidsaxeln är förskjuten så att grafen ska börja på samma punkt.
Nej, det är för att Y-axeln är avkortad så att inga värden över 12 visas... De skulle kunna visa några dagar till men väljer att inte göra det för länder som har högre tal än Sverige. För mig är det manipulerade grafer som inte visar datan som de har.

Ta Spanien som ett exempel, där slutar de plotta Spaniens siffror efter ca 25 dagar men fortsätter plotta Sveriges efter 30 dagar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:

Nej, det är för att Y-axeln är avkortad så att inga värden över 12 visas... De skulle kunna visa några dagar till men väljer att inte göra det för länder som har högre tal än Sverige. För mig är det manipulerade grafer som inte visar datan som de har.

Ta Spanien som ett exempel, där slutar de plotta Spaniens siffror efter ca 25 dagar men fortsätter plotta Sveriges efter 30 dagar.

Spanien är väl det enda exemplet där kurvan gått upp snabbare än Sveriges iofs... Är det SM i bortförklaringar som pågår?
Låst