Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Moderator: Redaktion
Vad jag förstått samlar de data dels om vägarna (till en superdetaljerad GPS karta som innehåller var tex vägmärken är kassa också) och vad som gick fel när föraren fick ingripa (lära av sina misstag).Martinen skrev:Även om inte autopiloten var släppt, så hade ju alla sensorerna ändå kunnat vara igång och samla data.
antagligen men det är inget vi har något minne av , kanske har vi även skrivit på att sälja barnen eller svärmor till Tesla men allt är som i ett töcken den dagen när man hämta bilen. typiska saker är att tex åka iväg i nya bilen och sedan få ett argt samtal från sambon som visst stod kvar på parkeringen mm så om vi har skrivit på något sådant avtal har vi ingen aning ombjelkeman skrev:När man börjar använda en Tesla, finns det något avtal man går med på som berättar hur de använder data från bilen, vilken data de samlar på etc?
jjmaskin skrev:
antagligen men det är inget vi har något minne av , kanske har vi även skrivit på att sälja barnen eller svärmor till Tesla men allt är som i ett töcken den dagen när man hämta bilen. typiska saker är att tex åka iväg i nya bilen och sedan få ett argt samtal från sambon som visst stod kvar på parkeringen mm så om vi har skrivit på något sådant avtal har vi ingen aning ombjelkeman skrev:När man börjar använda en Tesla, finns det något avtal man går med på som berättar hur de använder data från bilen, vilken data de samlar på etc?
Videon i mitt inlägg ovan är från den 14:e. Säkert inspelad tidigare.. Funktionen med Pilot Assist som dom kallar det finns i produktion och har funnits ett tag. Det går att få som tillval till XC90.HelectriC skrev:joel80 skrev:Volvo har ju sin autopilot i XC90 (som faktiskt var före Tesla) som fungerar i hastigheter upp till 30mph eller 50km/h. Den styr och kör själv i en och samma fil i stadstrafik. Har samma krav på synliga linjer och sånt som Tesla.
Dom börjar lite "fegare" men tänker kanske mer säkerhet än Tesla just här... (Det är ju ändå Volvo)
Jo, men hållt på har ju Tesla en stund också, inte direkt nåt man trollar fram på 14 dagar. Om inte Volvo visade en video på en någorlunda fungerande funktion, så räknas det inte som att vara först IMO
Upp till 50km/h kan man säga att Volvo har en autopilot-funktion lik den som Tesla har. Dom är som jag sa försiktigare och låter den endast fungera i upp till 50km/h. Upp till den hastigheten är den dock väldigt likvärdig Teslas av vad jag kan se i videon. Att man med Teslan även kan använda den i riktig motorvägsfart gör den mer användbar på t.ex långresor. Frågan är bara om man än så länge skulle våga vara speciellt avslappnad.Queue Assist-funktion
Att köra i långsam stadstrafik med många stopp och starter kan vara jobbigt. Med vår funktion köassistans slipper du anpassa hastigheten hela tiden. Med hjälp av radar- och kamerateknik hålls automatiskt den inställda hastigheten och avståndet till fordonet framför, direkt från stillastående. Och tack vare att systemet hela tiden kontrollerar hur bilen ligger i förhållande till filmarkeringarna, kan styrningen justeras så att du håller dig kvar i rätt fil i stadstrafiken. Från stillastående behöver du bara trycka på en knapp eller på gaspedalen så kommer din Volvo smidigt att följa framförvarande fordon. Köassistansen är aktiv från stillastående upp till 50 km/h.
Adaptiv konstantfarthållare (ACC) Adaptive Cruise Control
Den adaptiva konstantfarthållaren (ACC) hjälper dig att hålla ditt förinställda avstånd till framförvarande fordon vid upp till 200 km/h och ger en mer avspänd körning på alla resor. Du ställer enkelt in önskad hastighet och minsta tidsintervall till bilen framför dig. Om radardetektorn upptäcker ett långsammare fordon framför anpassas hastigheten automatiskt till detta. Och när vägen är fri återgår bilen till den valda hastigheten. När du kör i minst 70 km/h får du även hjälp med omkörningar tack vare den adaptiva farthållaren: aktivera blinkers, så accelererar ACC din bil en kort stund för en effektivare och snabbare omkörning. Om du vill kan du också använda den vanliga farthållaren.
Filhållningshjälp (LKA) Active Lane Keeping Aid
I hastigheter mellan 65 km/h och 200 km/h kan filhållningshjälpen bidra till att undvika både avåkning och krock på grund av tillfällig ouppmärksamhet. Denna funktion registrerar vägens kant- och mittlinje med hjälp av en digitalkamera som övervakar bilens position på vägen. Om du närmar dig en kant- eller mittlinje och filhållningshjälpen märker att du inte har full kontroll, styr systemet försiktigt bilen tillbaka för att hålla bilen kvar i filen. Skulle du ändå oavsiktligt korsa körfältsmarkeringen varnas du genom vibrationer i ratten eller ett varningsljud. Om du avsiktligt korsar en körfältsmarkering med blinkers på aktiveras inte filhållningshjälpen.
jjmaskin skrev:
Hahahelmotor_mattias skrev:jjmaskin skrev:
Minns inget avtal som innefattar försäljning av skatan(läs svärmor) men om det finns ett sådant(som jag skrivit under) måste jag be om att få det svart på vitt.
Finns det inte kanske de kan göra ngn form av tilläggsavtal
Som sagt, det verkar mer vara en Autopilot för stadskörning och kökörning... dock en autopilot, där man som förare inte behöver vare sig gasa eller styra.HelectriC skrev:Det måste ju bli ganska ansträngande att köra med Volvon på motorväg och autopilot inkopplad i upp till 50? Blir nog en del irritationsmoment från andra bilister som blåser förbi i 110. Om det är upp till 50 så funkar den ju bara i stadstrafik och hur ska det gå till? Bara vid kökörning?
Jag tänkte också på att det skulle kunna vara andra ljusförhållanden idag och det är inte orimligt att det är anledningen. Dock har den alltid gjort fel tidigare på den platsen och idag var det regnigt och långt ifrån optimala förutsättningar för autopiloten. Jag har lite lust att sticka ut igen och testajoel80 skrev:Det är imponerande! Jag vill också veta hur dom löst det! Det kan inte bara varit så att t.ex ljusförhållandena var optimala när det fungerade? Har det fungerat fler gånger på rad nu sen den gången?
Har du behövt ta över ratten manuellt så behöver det inte vara svårare än ren inlärning. Där man mappar delar av kartan till korrekt vägval. Kanske.Herr X skrev:Jag tänkte också på att det skulle kunna vara andra ljusförhållanden idag och det är inte orimligt att det är anledningen. Dock har den alltid gjort fel tidigare på den platsen och idag var det regnigt och långt ifrån optimala förutsättningar för autopiloten. Jag har lite lust att sticka ut igen och testajoel80 skrev:Det är imponerande! Jag vill också veta hur dom löst det! Det kan inte bara varit så att t.ex ljusförhållandena var optimala när det fungerade? Har det fungerat fler gånger på rad nu sen den gången?
Ja, det är inte orimligt. Men det kan de ju aldrig våga göra med GPS? Utan måste på något sätt koppla positionen där jag gripit in till en plats som den känner igen från kameran?TiborBlomhall skrev:Jag tror också den helt enkelt kommer ihåg var du har rättat till den. Flera andra rapporterar om att efter 3-4 gånger samma väg så lär den sig var du hade gripit in och slutar tex försöka ta avfarten där den missuppfattade linjerna.
Körde samma sträcka igen nu och den fixade samma plats för andra gången i rad utan att jag behövde gripa in. Den har alltid gjort fel där tidigare (säkert minst 10 gånger sedan jag fick autopiloten) och nu två gånger när den gjorde rätt. I övrigt upplever jag att autopiloten fungerar bättre överlag - framförallt märker jag det på småvägar. När jag testade autopiloten på kvällen när jag fick uppdateringen förra torsdagen så vinglade den ganska rejält på mindre vägar, men nu har den faktiskt börjat bli riktigt stabil. Det kan förstås vara inbillning, men jag tror inte det...joel80 skrev:Det är imponerande! Jag vill också veta hur dom löst det! Det kan inte bara varit så att t.ex ljusförhållandena var optimala när det fungerade? Har det fungerat fler gånger på rad nu sen den gången?
Det är precis detta jag upplevt - en ganska skarp kurva på en liten väg... detta är väldigt tufft!Electrek skrev:The Autopilot is learning fast: Model S owners are already reporting that Tesla’s Autopilot is self-improving
Tesla doesn’t recommend using the Autopilot on roads with aggressive curves, but of course it doesn’t stop owners from trying and apparently the system is learning to handle the sharp curves pretty fast
Kamera, radar, karta och ultraljudssensorer har dom också. Känns som att dom gör något väldigt rätt när dom får bilen att anpassa sig till feed-back.Herr X skrev:Ja, det är inte orimligt. Men det kan de ju aldrig våga göra med GPS? Utan måste på något sätt koppla positionen där jag gripit in till en plats som den känner igen från kameran?
Det jobbiga svaret. Tesla är lika frågande som vi. Skynet har vaknat...Herr X skrev:The Autopilot is learning fast: Model S owners are already reporting that Tesla’s Autopilot is self-improving
Neuronnät heter det enligt en professor jag haft som handledare på Chalmers, alla andra termer var tydligen helt fel...Herr X skrev:Jag måste säga att jag älskar Teslas autopilot. Nu har jag den på hela tiden där det är möjligt, småvägar som motorvägar och jag är AMAZED!!! Kan inte sluta att imponeras!
Jag har en kurvig 2km lång 50-väg i närheten av mitt hus som jag åker på i stort sett varje dag. På tre ställen har autopiloten problem och snurrar sig ut i mötande fil så att jag fått korrigera.
I morse körde jag min dotter till simskolan, visade autopiloten och sa: "kolla nu här borta i svängen, där kommer autopiloten åka över i den andra körbanan så att jag måste styra tillbaka igen". Men när jag kom till svängen så gjorde den inte det! Den hade ändrat sig, och följde nu vägen som den skulle! Det är så %#*! häftigt!
Som mjukvaruutvecklare är det väldigt väldigt sällan som jag inte kan räkna ut hur andra programmerare har löst ett problem, men exakt hur detta funkar är inte helt klart för mig. Jag gissar att det är någon form av neuralt nätverk, men jag har inte pysslat med sånt, så om någon har en uppfattning om hur Teslas autopilot fungerar så får ni väldigt gärna berätta!?!
QlikView.Nemesis skrev:Tilläggas kan att jag bara sysslat med machine learning med digitala states (detektion eller inte) samt på en enhet. Hur Tesla hanterar alla möjliga saker/situationer samt koordinerar lärandet med så många enheter och stora datamängder skulle vara sjukt intressant att få insyn i![]()
Sent from my LG-D855 using Tapatalk