MS raven förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StoffeZ
Teslaägare

Re: MS raven förbrukning

Inlägg av StoffeZ »

Om förbrukningen verkar lägre med vinterdäck på fälg från annat märke och högre med sommardäck på tesla slipstreamfälg skulle ni gissa att det har med däck eller fälgar att göra. Kan vikten på slipstreamfälgen göra den törstigare? Spontant känns det som om sommardäck borde vara snålare än dubbfria vinterdäck?!?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

StoffeZ skrev:
Om förbrukningen verkar lägre med vinterdäck på fälg från annat märke och högre med sommardäck på tesla slipstreamfälg skulle ni gissa att det har med däck eller fälgar att göra. Kan vikten på slipstreamfälgen göra den törstigare? Spontant känns det som om sommardäck borde vara snålare än dubbfria vinterdäck?!?
Viktigare är väl nästan dimensionen på dem? Särskilt bredden antar jag. Sommardäcken brukar ju ofta ha en maxad staggered setup på 21"-fälgar med stort motstånd. Rullmotståndet i materialet med mönster etc håller jag med om borde vara mindre dock.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare

Inlägg av greenstreet »

Sen jag bytte till sommardäck (21" staggered) har min förbrukning skjutit i höjden. Ligger på 230-250, även under långresor (90, 100, 110 km/h) och när allt är uppe i temperatur. Dessutom är det ju nästan varmt ute...

Jag låg alltså betydligt lägre när det var minusgrader och med vinterdäck. Hoppas att det delvis beror på att det varit väldigt blåsigt...
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

21” som inte är arachnid är tunga! Det speglar sig såklart i förbrukningen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

NEO skrev:
21” som inte är arachnid är tunga! Det speglar sig såklart i förbrukningen.
Vikten påverkar faktiskt förbrukningen väldigt marginellt... Däremot om man monterar en större "fläkt" så blåser det mera. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar