Autopilot-test
Moderator: Redaktion
Re: Autopilot-test
Redan nu kan man ju peta i farthållaren och kliva över till passagerarsätet i vilken bil som helst. Om någon gör det så kallar vi den person en för idiot och snackar om Darwin-award, samma sak gäller för autopiloten. Det går att göra massa dumma saker med auto steer inkopplat men det är fortfarande du bakom ratten som har det fulla ansvaret.
Någon som provat byta plats nör bilen rullar? I lägre hastigheter bromsar den tror jag och i högre tokvarnar den? Inte provat. Någon som har koll?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Drag times sa att dom skulle testa men har inte sett nån video än.hybris skrev:Någon som provat byta plats nör bilen rullar? I lägre hastigheter bromsar den tror jag och i högre tokvarnar den? Inte provat. Någon som har koll?
Kan säkert vara så på Teslan men skulle förvåna mig om en gamal Hyundai tex har den funktionen till fart hållaren. Annars går det ju bra att använda en sten, har jag setthybris skrev:Någon som provat byta plats nör bilen rullar? I lägre hastigheter bromsar den tror jag och i högre tokvarnar den? Inte provat. Någon som har koll?

Undrar lite hur autopilot kommer funka (eller inte funka) när vi får snö på vägarna. Lite synd med en funktion som inte funkar under flera månader i norra delen av landet i allafall.. Det är nog ett problem hos de flesta som utvecklar autonoma bilar.. en spårig väg kräver ju oftast lite aktivare körning, och mer "analys" av var man placerar bilen.
Nån som hört nått om det är testat i vinterförhållanden?
Nån som hört nått om det är testat i vinterförhållanden?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ser den inte målade linjerna lär den be dig ta över... Lär knappast fungera bra vid äkta vinterväglag...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Undrar hur man löser det i framtiden.. Alltså när man väl har bilar som ska klara att köra helt själva. Det går ju inte riktigt att lösa med högupplöst GPS eller vägmarkeringar.. Bilen måste analysera vägen/väglaget precis som en förare och anpassa körningen därefter. Blir intressant och se vem som lyckas med det först... det ligger nog lite längre fram i tiden.
Hur tror ni man funderar kring att lösa det?
Nu kommer snart snön i Osloregionen. Minus 3 grader idag.. Det blir fan tidernas antiklimax om autopiloten inte släpps nu så att jag inte får provat den förrän snön lättar i april..TiborBlomhall skrev:Det står uttryckligen att den inte klarar snöiga vägar.

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Det här såg lite läskigt ut..
Motorväg, påfart till avfart, är den väl avsedd till. Tror vi kommer se mycket sånt här när folk testar överallt. Gissar att den snart försvinner igen då.... Uppdatering så den bara går att aktivera på motorvägar kanske?
Ja, fast han bryter ju mot instruktionerna att återta kontrollen vilket bilen sagt till honom tidigare (enligt hans ingress till klippet) pga att vägen var för svår att följa.joel80 skrev:Det här såg lite läskigt ut..
Sen kan man ju tycka att dödsstraff är väl hårt...
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Alltså jag la ingen skuld på systemet.. Bara tyckte det var lite läskigt. Inte så bra att använda systemet på sånna vägar. Jag skulle nog om jag hade det inte vilja använda det på vägar där man har möten (utan barriär). Vilket det precis som ni säger inte är tänkt att använda det på heller...
- Datordoktorn
- Teslaägare
Det här klippet tycker jag borde ge en del rätt tydliga frågeställningar. Om man läser kommentarerna runt testet så är sammanfattningen att föraren är en idiot som får skylla sig själv. Finns även ett gäng andra konspirationsteorier som att han själv drar i ratten eller att han är utsänd av någon ond biltillverkande konkurrent osv. Men om vi får en stund antar att klippet är absolut sant och exakt det händer som är det vi verkar se.....vad blir frågorna då?
Någon menar att bilen får fnatt för att vägen är kurvig och helt plötsligt får bilen för sig att den mötande bilen är den som ska följas. Det skulle i så fall innebära två gigantiska buggar i det här korta klippet. För det första att bilen börjar vingla iväg över en mycket tydlig mittlinje. Det ska ju inte vara möjligt även om man går och lägger sig i baksätet, kan jag tycka.
Den andra frågan är att det måste vara helt solklart att bilen aldrig kan få för sig att följa efter ett mötande objekt, i så fall är det ju en målsökande missil istället och det känns väl sådär...
Men jag behöver inte oroa mig, jag som har så gammal bil. Och nej, jag har inte ändrat uppfattning. Jag är fortfarande avundsjuk och bitter även om de känslorna ligger lite på is just nu...
Någon menar att bilen får fnatt för att vägen är kurvig och helt plötsligt får bilen för sig att den mötande bilen är den som ska följas. Det skulle i så fall innebära två gigantiska buggar i det här korta klippet. För det första att bilen börjar vingla iväg över en mycket tydlig mittlinje. Det ska ju inte vara möjligt även om man går och lägger sig i baksätet, kan jag tycka.
Den andra frågan är att det måste vara helt solklart att bilen aldrig kan få för sig att följa efter ett mötande objekt, i så fall är det ju en målsökande missil istället och det känns väl sådär...
Men jag behöver inte oroa mig, jag som har så gammal bil. Och nej, jag har inte ändrat uppfattning. Jag är fortfarande avundsjuk och bitter även om de känslorna ligger lite på is just nu...

Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
- TiborBlomhall
Vägen är extra besvärlig för autopiloten: massa skuggor tvärs över som är svåra att tyda och precis innan ögonblicket sol som lyser stötvis över kamera sensorn.
Alla vi som har hållit på med sensorer vet att svårast att få vettig data ur dem är när bakgrunden flashar mellan ljust och mörkt.
Fast vi hör även att systemet inser att den inte klarar av situationen och tutar att föraren ska ta över.
Problemet är att snart -jag skulle tro inom nån dag- får vi första krocken där föraren inte hann ta över från autopiloten i tid. SPECIELLT nu när alla är ute och testar nya "leksaken" på vägar den är inte avsedd för.
Alla vi som har hållit på med sensorer vet att svårast att få vettig data ur dem är när bakgrunden flashar mellan ljust och mörkt.
Fast vi hör även att systemet inser att den inte klarar av situationen och tutar att föraren ska ta över.
Problemet är att snart -jag skulle tro inom nån dag- får vi första krocken där föraren inte hann ta över från autopiloten i tid. SPECIELLT nu när alla är ute och testar nya "leksaken" på vägar den är inte avsedd för.
- TiborBlomhall
Att autopiloten ska användas på motorväg medför att systemet borde aldrig råka ut för mötande trafik...
- Datordoktorn
- Teslaägare
Jo, fast just den där funktionen med vilken bil som ska följas finns ju redan i TACC och med exakt samma sensorer. Jag hade en sån som lånebil nån vecka och även där vägen var rejält kurvig med möten fick den aldrig för sig att bilen jag mötte var den som skulle hållas avstånd till. Då hade ju bilen tvärnitat.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Kalla mig fördomsfull men jag antar att det kommer ansträngas från journalist-, rubriksättar- och blankningshåll att få den kommande nyheten om en krock på en väg ej avsedd för autopilot som ett tecken på att Tesla levererar en produkt man inte kan lita på.
Däremot tycker jag att det är intressant att autopiloten ändå känns som nästan kapabel till att faktiskt hantera landsvägstrafik. Förhoppningsvis går det faktiskt att, med bara hjälp av ny mjukvara och kanske körstatistik, hantera sådana vägar.
Däremot tycker jag att det är intressant att autopiloten ändå känns som nästan kapabel till att faktiskt hantera landsvägstrafik. Förhoppningsvis går det faktiskt att, med bara hjälp av ny mjukvara och kanske körstatistik, hantera sådana vägar.
Driver sajten Car.info
Tesla säger att den är för "highway", landsväg, alltså inte "freeway", motorväg. Normalt i USA avses de större numrerade vägarna, som ofta är motorväg, men långt ifrån alltid. Om de verkligen menade just motorväg hade de nog varit tydligare med att säga freeway.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Just Mercedes är välkända för att, särskilt med S-klass, ligga i absoluta framkanten med tekniken.Herr X skrev:Med samma resonemang kan man då säga att eftersom Mercedes och de andra inte har byggt ordentliga elbilar och snabbladdarnätverk så är det tecken på att de förstår begränsningarna och riskerna med dagens elbilsteknik?taliz skrev:Att motsvarande funktionalitet hos andra biltillverkare(tex Mercedes S-klass) kräver att man tar tag i ratten efter X sekunder är ett tecken på att de förstår begränsningarna och riskerna med dagens teknik.
När blev de gamla fossilernas beteende föredömligt?
Eldrift vs fossildrift handlar inte om teknik utan främst om "legacy". Fossilbilstillsverkarna har sedan decennier valt en väg framåt - att byta väg är extremt kostnadsintensivt - vilket alla företag gärna undviker om möjligt.
Nu begår du en tankevurpa. TACC och autopilot går överhuvudtaget inte att jämföra. TACC kräver att du styr, vilket innebär att du MÅSTE fokusera på vägen - annars krockar du eller kör av vägen relativt omgående.Herr X skrev:Jag tror inte det. Jag har använt TACC på Teslan sedan jag fick bilen och har lärt mig hur den fungerar och när man kan lita på den. Använder den funktionen precis hela tiden och känner att jag vet väl när funktionen är pålitlig och inte. Kan inte se annat än att det blir precis likadant med auto steering..? Varför skulle folk plötsligt ta massor av galna risker med den när man inte gör det med TACC?taliz skrev:Det är helt enkelt ett väldigt riskabelt drag av Tesla. De "bettar" att de skall hinna förbättra funktionaliteten innan allvarliga olyckor inträffar.
Med autopilot så kan du släppa fokus, och inte bara sekunder utan en längre tid. Det gör att man helt kan tappa fokus på väg och omgivning vilket i sin tur kan göra att man inte hinner reagera när autopiloten inte längre klarar sig själv.
Det är precis det här jag pratar om. Tesla tar en gigantisk risk.joel80 skrev:Det här såg lite läskigt ut..
Som sagt, ett säkrare sätt hade varit att Tesla tillåter autopilot på "verifierade" vägar. Förslagsvis större motorvägar i början.
Sedan allt eftersom systemet blir smartare enable'as fler vägar.
En slags geofencing helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Volvo har ju sin autopilot i XC90 (som faktiskt var före Tesla) som fungerar i hastigheter upp till 30mph eller 50km/h. Den styr och kör själv i en och samma fil i stadstrafik. Har samma krav på synliga linjer och sånt som Tesla.
Dom börjar lite "fegare" men tänker kanske mer säkerhet än Tesla just här... (Det är ju ändå Volvo)
Dom börjar lite "fegare" men tänker kanske mer säkerhet än Tesla just här... (Det är ju ändå Volvo)

Det finns GPS-system med centimeternoggrannhet men det är inte till mycket nytta om kartorna är fel på meter eller vägar inte existerar. Nu har Tesla sparat information om var och hur Model S kört och fått rätt bra data på dessa platser. Vet dock inte hur exakt Teslas GPS-mottagare är och sedan hjälper inte detta när saker förändras på vägen t.ex. vid vägbyggen och avspärrningar.joel80 skrev:Undrar hur man löser det i framtiden.. Alltså när man väl har bilar som ska klara att köra helt själva. Det går ju inte riktigt att lösa med högupplöst GPS eller vägmarkeringar.. Bilen måste analysera vägen/väglaget precis som en förare och anpassa körningen därefter. Blir intressant och se vem som lyckas med det först... det ligger nog lite längre fram i tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
När släppte Volvo första videon på självkörande bil? Tesla hade väl eventet där D-bilarna lanserades med provåkning och autopilot förra hösten?joel80 skrev:Volvo har ju sin autopilot i XC90 (som faktiskt var före Tesla) som fungerar i hastigheter upp till 30mph eller 50km/h. Den styr och kör själv i en och samma fil i stadstrafik. Har samma krav på synliga linjer och sånt som Tesla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vet inte när första videon kom, men dom har hållit på att testa bilarna minst sedan jag fick min volvo för 2 år sedan.HelectriC skrev:När släppte Volvo första videon på självkörande bil? Tesla hade väl eventet där D-bilarna lanserades med provåkning och autopilot förra hösten?joel80 skrev:Volvo har ju sin autopilot i XC90 (som faktiskt var före Tesla) som fungerar i hastigheter upp till 30mph eller 50km/h. Den styr och kör själv i en och samma fil i stadstrafik. Har samma krav på synliga linjer och sånt som Tesla.
Läste nått om det i nått infoblad som dom skickade ur då och då tillsammans med annan info.
Hur bra det funkade vet jag inte, men dom höll på i alla fall.
Jo, men hållt på har ju Tesla en stund också, inte direkt nåt man trollar fram på 14 dagar. Om inte Volvo visade en video på en någorlunda fungerande funktion, så räknas det inte som att vara först IMOMartinen skrev:Vet inte när första videon kom, men dom har hållit på att testa bilarna minst sedan jag fick min volvo för 2 år sedan.HelectriC skrev:När släppte Volvo första videon på självkörande bil? Tesla hade väl eventet där D-bilarna lanserades med provåkning och autopilot förra hösten?joel80 skrev:Volvo har ju sin autopilot i XC90 (som faktiskt var före Tesla) som fungerar i hastigheter upp till 30mph eller 50km/h. Den styr och kör själv i en och samma fil i stadstrafik. Har samma krav på synliga linjer och sånt som Tesla.
Läste nått om det i nått infoblad som dom skickade ur då och då tillsammans med annan info.
Hur bra det funkade vet jag inte, men dom höll på i alla fall.
Model 3-24/Polestar 3-24