Corona

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Nästan tusen döda i Italien senaste dygnet. Ändå är det bara början. Italien har drygt 60 miljoner invånare. Dör 1% så är det 600 tusen människor. Är det 2% så är 1,2 miljoner... I EU bor det 512 miljoner människor. Antalet döda kan mycket väl bli 5-10 miljoner.

"Som en vanlig influensa"... :roll:

Vi håller oss hemma. Sörjer vår frihet som vi tog för given.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ett problem med testning är väl att det tydligen handlar om ett blodprov som måste analyseras. Man vet bara om man var smittad när blodprovet togs. Inte när man får resultatet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Niklas Z skrev:
Gustafsson skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Just osäkerheten är ett jättestarkt argument för att göra allt vad vi kan. Nu har de försökt skärpa budskapet idag. Får se hur det tas emot.
Fast det är just det olämpliga i drastiska åtgärder som experter i t ex Tyskland, Storbritannien, Norge och Danmark framhållit. Sedan finns det säkert experter i dessa länder som förordar mer drastiska åtgärder. Men vilka som är i majoritet har jag ingen aning om. Min poäng är bara att det är svårt att veta för oss som inte är kunniga på området.

Här är för övrigt fyra svenska experter som inte är knutna till Folkhälsomyndigheten:

https://www.dn.se/debatt/byt-coronastra ... skgrupper/

De förordar inte en mer strikt strategi, tvärtom.
Ett problem med deras förslag är väl dels att det inte ännu går att masstesta p.g.a. kapacitetsbrist i flera led. Ett stort problem vid masstestning är testernas dåliga känslighet (sensitivitet). Det betyder i klartext att man missar många smittade med testerna. Inte heller finns det antikroppstest de förordar allmänt tillgängligt. Det verkar ändå hända mycket på på den fronten. Jag tror att FHI inte är främmande för dessa tankar. Tegnell är ju inne på att restriktioner måste vara hållbara för samhället över lite längre tid än vad som blir fallet i grannländerna. Norge har ju sin oljefond, men värdet på den har ju snart halverats...
Just när det gäller testningen tänkte jag samma sak som du, men jag vet inte hur det går med ansträngningar att öka kapaciteten att testa. Det kanske ligger nära i tiden att kunna testa i större skala.
Och mitt syfte med länken var egentligen bara att visa på att det finns experter utanför FHM som driver en annan linje än att betydligt mer drastiska åtgärder krävs.
Förstod det :-). Måste vara ohyggligt svårt att hantera smittan på ett välbalanserat sätt. Italien och sydeuropa nu, USA och UK i morgon, tredje världen sen. Fy tusan för de närmaste veckorna/månaderna.
Tvätta händerna folkens! Borde hjälpa till att tvätta bilen för hand lite mer ....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Corona innebär fyra nya år med Trump. Biden är i TOTAL medieskugga och Trumps förtroendesiffror ökar dagligen. Tro inte på svensk media när ni ska bedöma Trump. Redan innan Corona så hade han en jättechans att bli omvald.
Biden är ju i självpåtagen mediaskugga. Han har isolerat sig hemma, verkar vara omgiven av teknikodugliga kollegor och snurrar till det själv när han inte har en teleprompter framför sig. Han vill ställa in kommande debatter med Sanders även ifall dessa skulle kunna vara bra plattformar för att få ut hans budskap vilken ingen verkar veta vad det är.

4 nya år för Trimp kan inte skyllas på Corona. Ska det skyllas på något är det Demokraternas oförmåga att få fram en duglug kandidat. Själv skulle jag valt Tulsi men hon om någon sattes i mediaskugga.
Klockrent!! Även jag hade valt Tulsi. Tycker hon är grym!
Hon är liksom jag ingen större beundrare av Hillary Clinton. :D
Jag är visserligen emot åldersdiskriminering, men Joe Biden är 77 år och börjar tyvärr
bli rätt vimsig. Han har även en del tråkiga lik i garderoben.
Fattar inte hur demokraterna tror dom kan klå Trump med Biden som kandidat.
Det kommer sannolikt bli 4 år till med Trump. Han har en del fördelar, ganska många
nackdelar. Han har ev lättare narcissistiska drag. :D
Att vara president i USA är som att vara kapten över ett väldigt stort skepp
med ett extremt litet roder. Jag tror världen kommer klara 4 år till.
Jag vägrar inställa mig i klagokören fylld till bredden av svensk media, forummedlemmar
och övriga som likt ett mobbinggäng vräker ur sig tillmälen stup i kvarten.
Jag försöker lyfta blicken lite, tänka lite mer utanför boxen.
Mmm, jag har sannolikt fel som vanligt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Förstod det :-). Måste vara ohyggligt svårt att hantera smittan på ett välbalanserat sätt. Italien och sydeuropa nu, USA och UK i morgon, tredje världen sen. Fy tusan för de närmaste veckorna/månaderna.
Tvätta händerna folkens! Borde hjälpa till att tvätta bilen för hand lite mer ....
Känns som att man är med i en film. Det här kommer definiera våra liv. Före och efter Corona.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Känns som att man är med i en film.
Jag såg om Contagion häromkvällen, det enda som egentligen skiljde från dagens situation var dödligheten, annars stämde allt skrämmande väl överens.

Hade dödligheten för covid-19 varit lika hög så tror jag faktiskt tyvärr att samhället hade kollapsat på samma sätt som i filmen :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

P.S. rekommenderas, kanske inte bästa feelgood-filmen, men en påminnelse om att det faktiskt kunde ha varit väsentligt värre.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Nästan tusen döda i Italien senaste dygnet. Ändå är det bara början. Italien har drygt 60 miljoner invånare. Dör 1% så är det 600 tusen människor. Är det 2% så är 1,2 miljoner... I EU bor det 512 miljoner människor. Antalet döda kan mycket väl bli 5-10 miljoner.

"Som en vanlig influensa"... :roll:

Vi håller oss hemma. Sörjer vår frihet som vi tog för given.
Växer ruskigt snabbt i Spanien nu också. Lilla (relativt sett) Holland är på "god" väg också med över 100 döda senaste dygnet.

Tror dock USA riskerar att bli allra värst :o
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:

Jag tror ingen i denna tråd föreslagit att hela befolkningen ska isolera sig.
Oj vad mycket det skrivs om detta. Men ditt citat, det väll just det Verdi vill att vi skall göra?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Oj vad mycket det skrivs om detta. Men ditt citat, det väll just det Verdi vill att vi skall göra?
Nä. Nu lutar jag åt att ni får smitta varandra för att skydda oss... ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Att bla sjukhusen ska stänga och precis alla isolera sig? Nej det tror jag verkligen inte han tycker. Men det är ju bättre om han själv svarar.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:

Att bla sjukhusen ska stänga och precis alla isolera sig? Nej det tror jag verkligen inte han tycker. Men det är ju bättre om han själv svarar.
Nej så dum är väll ingen. Jag menar bara att vi har olika falanger här inne vad vi tycker som gjorts och bör göras. Tror ingen här inne kommer att ändra sin "tro" genom att någona annan ständigt upprepa sitt mantra (åt vilket håll det nu är). Det blir ju bara en fullständigt meningslös diskussion för vi INGEN vet vad som är rätt idag, det vet vi inte förrän efter krisen har lagt sig.

EDIT: Denna tråd har ju blivit ett enda snack om att övertyga om att "jag" har rätt och "du" har fel.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Föreställ er att det varit jämförbart med ebola...

https://www.expressen.se/kronikorer/mag ... -over-oss/
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Så vad sägs om att lägga ner de meningslösa diskussionerna och låta detta forum återigen handla om det ämne det är avsett för?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Nej så dum är väll ingen. Jag menar bara att vi har olika falanger här inne vad vi tycker som gjorts och bör göras. Tror ingen här inne kommer att ändra sin "tro" genom att någona annan ständigt upprepa sitt mantra (åt vilket håll det nu är). Det blir ju bara en fullständigt meningslös diskussion för vi INGEN vet vad som är rätt idag, det vet vi inte förrän efter krisen har lagt sig.

EDIT: Denna tråd har ju blivit ett enda snack om att övertyga om att "jag" har rätt och "du" har fel.
Så vad sägs om att lägga ner de meningslösa diskussionerna och låta detta forum återigen handla om det ämne det är avsett för?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

ovelundkvist skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Ja det är ju det jag menar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nedåt gående trend på inskrivna till intensivvård. Kan det vara toppen från skidresorna till Alperna vi nu sett passera? Kommer säkert en andra våg efter detta med inhemsk smittande.

https://www.svt.se/datajournalistik/cor ... sivvarden/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Nej precis, så dum är väl ingen. Så varför då påstå det? Det är alla dessa överdrifter som hela tiden förstör diskussionerna.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Nej precis, så dum är väl ingen. Så varför då påstå det? Det är alla dessa överdrifter som hela tiden förstör diskussionerna.
Vad sägs om att lägga ner de meningslösa diskussionerna och låta detta forum återigen handla om det ämne det är avsett för?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

ovelundkvist skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Den här tråden handlar ju om Corona. Vad vill du den ska handla om?
Swede1

Inlägg av Swede1 »

I Spanien på solkusten hörde jag att folk på restaurang mitt i middagen blev uppmanade av polisen att betala och gå hem direkt. Folk med bevis på att de äger hunden får gå ut med den, annars 35 000 kr i böter. Du får bara gå direkt till från affär och jobb, annars böter. Drakoniska åtgärder.

Hyfsat varmt är det också, ändå verkar viruset sprida sig. :o
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Fredrik j skrev:
ovelundkvist skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Den här tråden handlar ju om Corona. Vad vill du den ska handla om?
I tråden Tesla > Generellt? :lol:
joyhan

Inlägg av joyhan »

https://faith-and-politics.com/2020/03/ ... irologist/
A world-renowned expert in medical microbiology, Professor Sucharit Bhakdi, has said that blaming the new coronavirus alone for deaths is ‘wrong’ and ‘dangerously misleading’. There are other more important factors at play, he says, notably pre-existing health conditions and poor air quality in Chinese and northern Italian cities.

In the interview, Professor Bhakdi condemns the extreme and costly measures being taken around the world as ‘grotesque’, ‘useless’, ‘self-destructive’ and a ‘collective suicide’ that will shorten the lifespan of the elderly and should not be accepted by society.

His comments come as it emerges that the overall number of deaths in Europe during the outbreak so far, including in Italy, is no higher than usual for this time of year. In fact, it is lower.

One reason for this is likely to be the extra care we are all taking not to spread bugs. Another is because it has been a very mild flu season this winter in which fewer than normal have died.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

joyhan skrev:
https://faith-and-politics.com/2020/03/ ... irologist/
A world-renowned expert in medical microbiology, Professor Sucharit Bhakdi, has said that blaming the new coronavirus alone for deaths is ‘wrong’ and ‘dangerously misleading’. There are other more important factors at play, he says, notably pre-existing health conditions and poor air quality in Chinese and northern Italian cities.

In the interview, Professor Bhakdi condemns the extreme and costly measures being taken around the world as ‘grotesque’, ‘useless’, ‘self-destructive’ and a ‘collective suicide’ that will shorten the lifespan of the elderly and should not be accepted by society.

His comments come as it emerges that the overall number of deaths in Europe during the outbreak so far, including in Italy, is no higher than usual for this time of year. In fact, it is lower.

One reason for this is likely to be the extra care we are all taking not to spread bugs. Another is because it has been a very mild flu season this winter in which fewer than normal have died.
Absurt uttalande. Säg till vårdpersonalen på sjukhusen i Madrid och norra Italien att allt är som vanligt så behöver de inte oroa sig för liken som ligger i soppåsar i korridorerna.

Till skillnad från den här auktoriteten som förmodligen sitter bakom ett skrivbord någonstans, beskriver de som jobbar inom vården det hela som ett krigsliknande tillstånd.

.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Igår blev det 3 273 nya dödsfall, första gången över 3 000 på en dag.
Låst