”Vanligt folk” springer till akuten för minsta lilla och klagar sedan på att de måste sitta och vänta i timmar. ”Ni har tur som får vänta” brukar jag säga, för då finns det någon som mår betydligt sämre där inne. Är ni inte döende just nu så håll er borta från sjukhusen, finns online läkare som kan skriva ut medicin om ni har någon inflammation eller sånt.ChristerSjo skrev:Det som genomsyrar Region Stockholms presskofferens (förutom att de börjar få ont om platser och resurser) är att det är många som besöker vårdcentraler etc fast de inte skulle behöva det. Det tynger vården enormt att de måste ta hand om sådan som inte behöver vård. Men tyvärr är det så det alltid ser ut problemet nu i denna hysteri så ökar dessa personer lavinartat är min tro/spekulation.
Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
SARS-CoV-2 har vi haft i ett par månader och så lång tid är ju inte inkubationstiden men visst kommer vi få mer information med tiden. Jag räknar med att dödsfallen i Sverige kommer att räknas i många hundratal och sannolikt tusental i Sverige för i år. Ju fler som redan har insjuknat, desto färre antal döda eftersom det då skulle tyda på mycket smittsamt, inte lika dödligt. Är det inte särskilt många som smittats ännu är dödligheten högre och fler kommer att dö om det inte är så att det är stor andel som är immuna mot SARS-CoV-2 vilket vi dock inte sett några tecken på. Risk finns även för mutationer vilket förekommer och förekom tidigt.Legato skrev:Det är lite väl förenklat då du glömmer bort inkubationstiden.Svenssons skrev:Har vi en skenande smittspridning så är det ju positivt eftersom konsekvenserna av SARS-CoV-2 i så fall är minimala. Det är antalet svårt insjukna som måste hanteras, dödsfall följas upp och så får vi testa så mycket som det går vilket vi antagligen gör. Vi ligger ju rätt bra till med antal test per capita i de siffror jag sett även ifall det också finns många länder som gör ett bättre jobb.Verdi skrev:Vad är det som säger att vi inte har skenande smittspridning i just detta nu? Man behöver inte kindpussas för att bli smittad... Jag tror inte det kommer skilja så mycket mellan länderna. Smittotakten ser likartad ut i de flesta länder. Inklusive Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Just detta med vårdsökande i onödan är anledningen till att jag skulle vilja se masstester som man helst kan göra hemma. Hoppas verkligen det kommer, för som det är nu söker ju folk akuten med lite hosta och andfåddhet (vilket inte sällan betyder att man är otränad och har varit förkyld).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Om det krävs labbtester eller andra resurser från sjukvården är det bäst om man är nogräknade med tester. Testa de som är allvarligt sjuka först, därefter statistiskt utvalda personer för att få statistiskt underlag och därefter mer allmän testning.Remuz skrev:Just detta med vårdsökande i onödan är anledningen till att jag skulle vilja se masstester som man helst kan göra hemma. Hoppas verkligen det kommer, för som det är nu söker ju folk akuten med lite hosta och andfåddhet (vilket inte sällan betyder att man är otränad och har varit förkyld).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En person som är sjuk men inte behöver sjukhusvård utan klarar sig hemma. Är ganska ointressant i detta läge att testa.Svenssons skrev:Om det krävs labbtester eller andra resurser från sjukvården är det bäst om man är nogräknade med tester. Testa de som är allvarligt sjuka först, därefter statistiskt utvalda personer för att få statistiskt underlag och därefter mer allmän testning.Remuz skrev:Just detta med vårdsökande i onödan är anledningen till att jag skulle vilja se masstester som man helst kan göra hemma. Hoppas verkligen det kommer, för som det är nu söker ju folk akuten med lite hosta och andfåddhet (vilket inte sällan betyder att man är otränad och har varit förkyld).
Enligt smittskyddsläkaren i Kalmars län är det brist på reagens vilket behövs för att analysera testet. Så är det tydligen i hela Europa. Så tester bör göras på de som behöver sjukhusvård.
Och för de tester som görs för för statistiska behov för att ta reda på utbredningen av sjukdomen.
Hoppas också det kommer tillförlitliga tester som kan visa på om man utvecklat antikroppar mot Corona. Men där är vi inte just nu.
Model Y LR.
Model S70D
Som sagt, du förenklar alldeles för mycket. Dödligheten har hög korrelation med överbelastning i intensivvården och där är vi som tur inte ännu, bör inledas om en vecka ungefär.Svenssons skrev:SARS-CoV-2 har vi haft i ett par månader och så lång tid är ju inte inkubationstiden men visst kommer vi få mer information med tiden. Jag räknar med att dödsfallen i Sverige kommer att räknas i många hundratal och sannolikt tusental i Sverige för i år. Ju fler som redan har insjuknat, desto färre antal döda eftersom det då skulle tyda på mycket smittsamt, inte lika dödligt. Är det inte särskilt många som smittats ännu är dödligheten högre och fler kommer att dö om det inte är så att det är stor andel som är immuna mot SARS-CoV-2 vilket vi dock inte sett några tecken på. Risk finns även för mutationer vilket förekommer och förekom tidigt.Legato skrev:Det är lite väl förenklat då du glömmer bort inkubationstiden.Svenssons skrev:Har vi en skenande smittspridning så är det ju positivt eftersom konsekvenserna av SARS-CoV-2 i så fall är minimala. Det är antalet svårt insjukna som måste hanteras, dödsfall följas upp och så får vi testa så mycket som det går vilket vi antagligen gör. Vi ligger ju rätt bra till med antal test per capita i de siffror jag sett även ifall det också finns många länder som gör ett bättre jobb.Verdi skrev:Vad är det som säger att vi inte har skenande smittspridning i just detta nu? Man behöver inte kindpussas för att bli smittad... Jag tror inte det kommer skilja så mycket mellan länderna. Smittotakten ser likartad ut i de flesta länder. Inklusive Sverige.
Har vi haft en stor spridning senaste veckan, vilket är troligt med tanke på hur långt efter vi ligger tex Italien, så kommer detta synas kommande dagar/veckor.
Det verkar också som att spridningen nu börjar bli stor i Stockholm, medan resten av landet kommer toppa senare.
Jag räknar med 5000-20000 döda i Sverige vilket trots allt att är en nedrevidering från de 20-50000 jag förväntade mig för en vecka sedan.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Att det är brist på reagens är känt sedan länge.frippe skrev:En person som är sjuk men inte behöver sjukhusvård utan klarar sig hemma. Är ganska ointressant i detta läge att testa.Svenssons skrev:Om det krävs labbtester eller andra resurser från sjukvården är det bäst om man är nogräknade med tester. Testa de som är allvarligt sjuka först, därefter statistiskt utvalda personer för att få statistiskt underlag och därefter mer allmän testning.Remuz skrev:Just detta med vårdsökande i onödan är anledningen till att jag skulle vilja se masstester som man helst kan göra hemma. Hoppas verkligen det kommer, för som det är nu söker ju folk akuten med lite hosta och andfåddhet (vilket inte sällan betyder att man är otränad och har varit förkyld).
Enligt smittskyddsläkaren i Kalmars län är det brist på reagens vilket behövs för att analysera testet. Så är det tydligen i hela Europa. Så tester bör göras på de som behöver sjukhusvård.
Och för de tester som görs för för statistiska behov för att ta reda på utbredningen av sjukdomen.
Hoppas också det kommer tillförlitliga tester som kan visa på om man utvecklat antikroppar mot Corona. Men där är vi inte just nu.
Behöver inte alls vara ointressant med någon som ligger hemma, det beror helt på vilken yrkesroll personen har.
Jag tror man borde prioritera ner stickproven och prioritera upp prov av de som arbetar inom sjuk- och äldrevård.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
Ett problem är också att testningen ska utföras av personal med skyddsutrustning. Testet ska också utföras på rätt sätt. Nu kommer ju självtester där folk själva kan testa sig. För att vara till någon samhällsnytta måste ju resultaten registreras och inlemmas i nationell statistik. Lite vits i att bara den som testar sig vet resultatet. Tillgängligheten till tester kommer att öka snabbt nu. Kommande 1-3 vecka blir en nagelbitare
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- ChristerSjo
- Teslaägare
Låt testerna som man kan göra hemma vara sådan att man får en kod eller dyligt (slumpvis/krypterad så man inte kan stämma av med andra som gjort testen) och den måste man registrera på en websida. Volá då får du resultaten registrerade.Gustafsson skrev:Ett problem är också att testningen ska utföras av personal med skyddsutrustning. Testet ska också utföras på rätt sätt. Nu kommer ju självtester där folk själva kan testa sig. För att vara till någon samhällsnytta måste ju resultaten registreras och inlemmas i nationell statistik. Lite vits i att bara den som testar sig vet resultatet. Tillgängligheten till tester kommer att öka snabbt nu. Kommande 1-3 vecka blir en nagelbitare
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag kollade lite på statistik från Tyskland.
https://corona.rki.de/
För det första så verkar det som att ökningen av antalet nya sjukdomsfall har börjat minska. Och sen har de faktiskt relativ få dödsfall. Hamburg har 0 dödsfall hittills, Berlin med sina 3,6 miljoner invånare har 2 dödsfall.
Totalt dör knappt en halv procent av de som är sjuka.
Nånting har de ju tydligen gjort rätt, och så har de bättre sjukvård med betydligt mer resurser än vi i Sverige. Ibland ångrar jag faktiskt att jag har flyttat hit. Sjukvården i Sverige är tyvärr en sån sak som får mig att fundera om jag verkligen vill bli gammal här.
För det första så verkar det som att ökningen av antalet nya sjukdomsfall har börjat minska. Och sen har de faktiskt relativ få dödsfall. Hamburg har 0 dödsfall hittills, Berlin med sina 3,6 miljoner invånare har 2 dödsfall.
Nånting har de ju tydligen gjort rätt, och så har de bättre sjukvård med betydligt mer resurser än vi i Sverige. Ibland ångrar jag faktiskt att jag har flyttat hit. Sjukvården i Sverige är tyvärr en sån sak som får mig att fundera om jag verkligen vill bli gammal här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Otroligt. Men dels tar de det här på allvar och dels har de överlägsna resurser.mati skrev:Jag kollade lite på statistik från Tyskland.
Nu står det nån sjukhuschef och vädjar till alla som kan att hjälpa till. Men det har ju precis börjat. Hur ska det då se ut om en vecka? Om två veckor? Om fyra veckor?
Tegnell tycker det ser stabilt ut.
Är det här nån slags fars?
Har den här sidan med live statistik över intagna på intensivvård.
https://www.svt.se/datajournalistik/cor ... sivvarden/
77% män är ju uppseendeväckande. Särskilt som rökning är jämnt fördelat mellan könen i Sverige.LarsL skrev:Har den här sidan med live statistik över intagna på intensivvård.
Kanske är en del av andra riskfaktorer ojämnt fördelade?Verdi skrev:77% män är ju uppseendeväckande. Särskilt som rökning är jämnt fördelat mellan könen i Sverige.LarsL skrev:Har den här sidan med live statistik över intagna på intensivvård.
Så som att hänga i gubbgäng i moskéer kanske?mati skrev:Kanske är en del av andra riskfaktorer ojämnt fördelade?Verdi skrev:77% män är ju uppseendeväckande. Särskilt som rökning är jämnt fördelat mellan könen i Sverige.LarsL skrev:Har den här sidan med live statistik över intagna på intensivvård.
Om man tittar på den tyska statistiken jag länkade till ovan så är även där en större andel män. Men inte 77% utan snarare 5 av 9 eller så. Betydligt jämnare alltså. Det måste ju vara nåt speciellt som utmärker Sverige.Elof skrev:Så som att hänga i gubbgäng i moskéer kanske?mati skrev:Kanske är en del av andra riskfaktorer ojämnt fördelade?Verdi skrev:77% män är ju uppseendeväckande. Särskilt som rökning är jämnt fördelat mellan könen i Sverige.LarsL skrev:Har den här sidan med live statistik över intagna på intensivvård.
Våra kära myndigheter (msb och Socialstyrelsen) har sett problem med skyddsutrustning i flera veckor. Msb med 1000 anställda kostar 1,2 miljarder/år, lägg ner båda dysfunktionella myndigheterna. Försvaret får ta över och ställa om och eventuellt förstatliga svenska fabriker i Sverige, skulle gjorts för flera veckor sedan med funktionella myndigheter och tjänstemanna ansvar.
Detta är på liv och död nu, endast försvarsmakten duger och är vana att leverera snabbt i en fungerande befälsordning.
Riktiga skräckbilder från Italien i SVT. Blir så ledsen. I morgon vill jag höra att Volvo mfl har ställt om produktionen med order från ÖB och tillverkar 50 000 munskydd och visir per dag.
Detta är på liv och död nu, endast försvarsmakten duger och är vana att leverera snabbt i en fungerande befälsordning.
Riktiga skräckbilder från Italien i SVT. Blir så ledsen. I morgon vill jag höra att Volvo mfl har ställt om produktionen med order från ÖB och tillverkar 50 000 munskydd och visir per dag.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Precis. Vi har haft minst en månad på oss att förbereda oss. Ändå står de där i tv och säger att de lever ur hand i mun vad gäller skyddsutrustning.Swede1 skrev:Våra kära myndigheter (msb och Socialstyrelsen) har sett problem med skyddsutrustning i flera veckor. Msb med 1000 anställda kostar 1,2 miljarder/år, lägg ner båda dysfunktionella myndigheterna. Försvaret får ta över och ställa om och eventuellt förstatliga svenska fabriker i Sverige, skulle gjorts för flera veckor sedan med funktionella myndigheter och tjänstemanna ansvar.
Det här är en gigantisk skandal.
Stäng ner åtminstone Stockholm. Sätt Stockholm i karantän.
Vi har ingen gränshandel längre...+46 skrev:Systembolagets försäljning av alkohol har ökat med tio procent under senaste månaden jämfört med motsvarande period 2019. Det är också ett folkhälsoproblem i dessa pandemitider...
- Gustafsson
- Teslaägare
Ännu väldigt få individer att analysera. Smittspridning i någon speciell grupp kan påverka mycket.Verdi skrev:77% män är ju uppseendeväckande. Särskilt som rökning är jämnt fördelat mellan könen i Sverige.LarsL skrev:Har den här sidan med live statistik över intagna på intensivvård.
Tysklandstatistiken är förvånande, det kan knappast ha med sjukvården att göra, de gör rimligen samma saker där som här. Hoppas vi får veta mer om det.
Man kan också få data från svenskt intensivvårdsregister.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Sverige har drygt 10m invånare, 44 döda, Danmark har 5,6månader invånare och 34 döda.Gustafsson skrev:Ännu väldigt få individer att analysera. Smittspridning i någon speciell grupp kan påverka mycket.Verdi skrev:77% män är ju uppseendeväckande. Särskilt som rökning är jämnt fördelat mellan könen i Sverige.LarsL skrev:Har den här sidan med live statistik över intagna på intensivvård.
Tysklandstatistiken är förvånande, det kan knappast ha med sjukvården att göra, de gör rimligen samma saker där som här. Hoppas vi får veta mer om det.
Siffror från: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6
Väldigt tidig fas i smittan, men så långt verkar inte Danmarks åtgärder göra någon större skillnad gentemot Sveriges mindre drastiska åtgärder.
Men som sagt väldigt tidigt, det lär dö betydligt fler innan detta är slut.
Model Y LR.
Model S70D
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Sverige är uppe på 62 döda nu. Jag tycker man ska titta på antal smittade per 1 miljon invånare och antal döda per 1 miljon invånare.frippe skrev:Sverige har drygt 10m invånare, 44 döda, Danmark har 5,6månader invånare och 34 döda.Gustafsson skrev:Ännu väldigt få individer att analysera. Smittspridning i någon speciell grupp kan påverka mycket.Verdi skrev:77% män är ju uppseendeväckande. Särskilt som rökning är jämnt fördelat mellan könen i Sverige.LarsL skrev:Har den här sidan med live statistik över intagna på intensivvård.
Siffror från: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6
Väldigt tidig fas i smittan, men så långt verkar inte Danmarks åtgärder göra någon större skillnad gentemot Sveriges mindre drastiska åtgärder.
Men som sagt väldigt tidigt, det lär dö betydligt fler innan detta är slut.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
På antal döda är siffran just nu samma 6 (Tyskland har 2, Finland 0,5 och Norge 3) på antal smittade ligger Danmark i dag på 298 och Sverige på 250 men just nu ökar antal döda och smittade mer i Sverige än i Danmark.
Men slutsatsen får vi vänta på.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
jag driver krogar och jag vet vart folk inte dricker nu, så det görs hemma. Drar man ned omsättningen 70-90% på restauranger så borde väll systembolaget öka 50%, synd man inte kan köpa aktier i det.Jo-el skrev:Vi har ingen gränshandel längre...+46 skrev:Systembolagets försäljning av alkohol har ökat med tio procent under senaste månaden jämfört med motsvarande period 2019. Det är också ett folkhälsoproblem i dessa pandemitider...
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Tyvärr har vi bara tillförlitlig data vad det gäller dödsfall. Det understa diagrammet visar detta. Varning för de som är känsliga och begriper sej på matematik!
https://www.coronakartan.se/tidslinje/
https://www.coronakartan.se/tidslinje/
P85D 2015-4 fyrsitsig