Surfaren skrev:Vad bör man ha för huvudsäkring hemma för att inte riskera problem? Jag har 20A nu men med en Tesla som gärna plockar 16A så känns det som att jag bör ringa Vattenfall och be om en större propp. Det är fullt sannolikt att Teslan står och laddar samtidigt som värmepump, tvättmaskin, torktumlare och spis är igång (t.ex. på en vanlig lördag i februari).
Vattenfalls tabell ser ut så här:
Säkringsstorlek | Årlig elförbrukning | Maximalt effektuttag
16 A | 0-20 000 kWh | 11 kW
20 A | 20 000-25 000 kWh | 14 kW
25 A | 25 000-30 000 kWh | 17 kW
35 A | 30 000-40 000 kWh | 24 kW
50 A | 40 000-55 000 kWh | 35 kW
Man får bara byta en gång per år så nu vänder jag mig till er med erfarenhet för att försöka utröna vad som är lämpligt... (Att fråga Vattenfall känns lite som att kasta en tärning, tror inte dom har så mycket koll på att ha en Tesla i garaget.)
Jag är väl fortfarande i läget vänta och se om jag behöver säkra upp, men hittills har det gått bra, inte gått någon säkring.
Jag har ställt bilen på 8A, vilket den kommer ihåg på GPS-position, men struntat i att ställa starttid. Jag har 20A huvudsäkring. Elvärme 6kw och alla maskiner som du nämner + poolvärmepump enfas c:a 2kW som ofta går hela tiden. Min huvudsäkring är av typen gängsäkring (propp). Jag har tänkt att elvärmen drar max som poolvärmepump fast på alla faser. Jag har innan Teslan 31000kWh /år. Nu blir det väl över 35000 gissar jag.
På 8A har jag hittills alltid laddat till önskad nivå över natt. Endast ett par tre gånger har jag kommit hem med under 10% och då har jag haft mer än 10 timmar på mig och därmed kommit upp i 80%. Jag brukar ladda till 60 eller 70 när jag vet att det inte blir långresor, 80 när det är osäkert. 90 eller mer när jag vet att behovet finns. Ställer om från mobilen närsomhelst.
Två gånger har jag velat ha maxladdning. Då har jag laddat till 90% över natt och sen ställt upp till 100% från mobilen när jag vaknat. Det tar då c:a 1,5 timmar vilket har varit rätt lagom innan vi kommit iväg med 98 - 100%. 98 känns bättre för då funkar regen.
Jag har noterat att säkringarna tål kortvariga toppar på 50% överlast rätt bra. T.ex. spis som kortvarigt, ett par minuter kan dra 16A på en eller två faser. Sen sänker man ju effekten om något ska stå länge.
Bilen är ställbar mellan 5 och 16A i steg om hela A. Den håller detta noggrant, bättre än 0,05 A. Och sen finns ju starttiden som nämns ovan. Så det finns ju bra möjligheter för optimering.
Jag har bestämt att jag ska fortsätta och köra med 20A tillsvidare. Jag tror dock jag ska stoppa laddningen när jag kör bastun i vinter.
Om man ofta har körmönstret hemma sent och tom, iväg tidigt och långt eller om man har stor risk för långa akutresor, då kan jag tänka mig att det är bra att ha "plats för" 16A i huvudsäkringen.