Installera Wall Connector, -inte godkänt med Bjelke-metoden?
Moderator: Redaktion
Installera Wall Connector, -inte godkänt med Bjelke-metoden?
Hej!
Imorgon ska jag få min Tesla wall conector installerad. Jag har bilen inne i garaget på vintern och ute på sommaren (har en båt i garaget på sommaren). Planen var att göra enligt Bjelke-metoden, dvs ett 3-fasuttag inne i garaget och ett utanför och på så sätt kan jag flytta WC:n mellan inne och ute efter säsong. Elektrikern har nu hört av sig och vill inte göra en sån installation. Enligt Teslas installationsregler måste WC:n installeras fast för att vara godkänd.
Någon som har någon input i denna fråga? Jag vet ju att många andra har installerat enligt Bjelke.
/Nybliven model 3-ägare
Imorgon ska jag få min Tesla wall conector installerad. Jag har bilen inne i garaget på vintern och ute på sommaren (har en båt i garaget på sommaren). Planen var att göra enligt Bjelke-metoden, dvs ett 3-fasuttag inne i garaget och ett utanför och på så sätt kan jag flytta WC:n mellan inne och ute efter säsong. Elektrikern har nu hört av sig och vill inte göra en sån installation. Enligt Teslas installationsregler måste WC:n installeras fast för att vara godkänd.
Någon som har någon input i denna fråga? Jag vet ju att många andra har installerat enligt Bjelke.
/Nybliven model 3-ägare
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Installera Wall Connector, -inte godkänt med Bjelke-meto
Misstänker att vi som kör ”min” metod har kopplat in sladden med kontakten på WCn själva, men
själva uttagen kan väl elektrikern ordna?
Det är ganska enkelt att fixa kabeln på boxen iaf, men känner man sig osäker behöver man ju
såklart hjälp med just det...
själva uttagen kan väl elektrikern ordna?

Det är ganska enkelt att fixa kabeln på boxen iaf, men känner man sig osäker behöver man ju
såklart hjälp med just det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, trefasuttaget måste ju elektrikern kunna sätta upp och det skall sitta en jordfelsbrytare till den, lämpligen en av Typ B.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det där var lite intressant eftersom jag har visat min Bjelke-monterad WC för elektrikern som installerade wallboxen vi fick till e-Golfen. Jag var fullt beredd att betala för att installera den på "rätt" sätt, men elektriken ville inte. Han var stormförtjust i min icke-fasta installation och tyckte det var superpraktiskt eftersom man kan ta med sig laddboxen när man reser. Se bara till att det inte hänger lösa kablar nånstans, sa han.
Därmed var min installation alltså godkänd.
Jag såg förra året att Copperhill Mountain Lodge i Åre har ett helt gäng Bjelke-installerade wall connectors i sitt garage.
Därmed var min installation alltså godkänd.
Jag såg förra året att Copperhill Mountain Lodge i Åre har ett helt gäng Bjelke-installerade wall connectors i sitt garage.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tack för svaren. Ok, metoden var lite av ett "hemmahack" alltså
Jadå, elektrikern har full koll. Han har installerat många WC:s tidigare så det känns lugnt. Jag vill gärna få till en komplett installation på en gång så jag kan ansöka om bidrag på alltihopa via NVV. Lutar åt att det blir en fast intallation i garaget nu till att börja med så får jag se om jag fixar Bjelke-metoden sen eller borrar hål i garageväggen och sticker ut laddkabeln.

Intressant...
Det behövs en elektriker för att göra en fast installation. Men han anser att detta inte är en fast installation så då för man göra den själv alltså. Går ju att be en elektriker att installera två uttag på en TypB jordfelsbrytare och sedan är det klart.
Problemet är att du inte kommer få något bidrag om du inte gör en fastinstallation. Då är frågan ska du köpa två WC och få tillbaka hälften av staten eller köpa en och inte få bidrag.
Det behövs en elektriker för att göra en fast installation. Men han anser att detta inte är en fast installation så då för man göra den själv alltså. Går ju att be en elektriker att installera två uttag på en TypB jordfelsbrytare och sedan är det klart.
Problemet är att du inte kommer få något bidrag om du inte gör en fastinstallation. Då är frågan ska du köpa två WC och få tillbaka hälften av staten eller köpa en och inte få bidrag.
Om jag inte minns fel så är det att betrakta som fast installation om kabeln sitter fastspikad på ett enda ställe..
Men skruvad går braevilirish skrev:Om jag inte minns fel så är det att betrakta som fast installation om kabeln sitter fastspikad på ett enda ställe..

-
- elbilist
Är det inte ett krav för ladda hemma stödet att det är en fast installation?
Men varför inte en UMC med 11kW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
WallConnector är både billigare, klarar av högre effekt (22kW) och har lastbalanseringsfunktion om man har fler WallConnector.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En annan fördel med "Bjelke" metoden är att man kan rycka ur sladden till wallconnectorn när det är risk för åska.
Det kan spara en del besvär och pengar.
Det kan spara en del besvär och pengar.
Jag ska bygga garage, och har funderat på lösningar för att kunna ladda inne och ute.
Det får bli två boxar, en ute och en inne.
eGolf -17
Därav om du sätter minst en spik-klammer (som man ju plättlätt kan ta bort igen) på kabeln mellan WC->Tre-fas-uttaget så är det att betrakta som fast installation.heldiggrisen skrev:Är det inte ett krav för ladda hemma stödet att det är en fast installation?
Vi har precis byggt nytt med garage/carport.becker skrev:Jag ska bygga garage, och har funderat på lösningar för att kunna ladda inne och ute.
I carporten monterade jag en Eease laddbox och i garaget satte jag ett 3-fas uttag där jag har en go-e charger monterad på väggen.
Anledningen till att jag valde denna är dels så är den hemmavid monterad samt att när man åker iväg på bl.a. tjänsteresor så kan jag ladda bilen dit jag åker (åker till våra egna verkstäder som har 3-fas uttag, även 32A). Då kopplingen på boxen är för 32A har jag gjort en adapterkabel för att även kunna använda den i ett 16A uttag.
Fast, skulle jag inte åka som jag gör, hade man troligen monterat en till Eease i garaget...
Ja, vi har 2 elbilar, därav dubbla laddningsmöjligheter, trots att man oftast laddar endast en bil åt gången, men man kan ladda 2 samtidigt...
evilirish skrev:Därav om du sätter minst en spik-klammer (som man ju plättlätt kan ta bort igen) på kabeln mellan WC->Tre-fas-uttaget så är det att betrakta som fast installation.heldiggrisen skrev:Är det inte ett krav för ladda hemma stödet att det är en fast installation?
Lite moment 22

Fast installation gäller för bidrag, behörig installatör gäller för fast installation..........
Ja såklart. Men för att få bidraget räcker det alltså med att en behörig installatör sätter en spik-klammer sen är det i lagens långa arm godkänt enligt alla regler.Splfredde skrev:evilirish skrev:Därav om du sätter minst en spik-klammer (som man ju plättlätt kan ta bort igen) på kabeln mellan WC->Tre-fas-uttaget så är det att betrakta som fast installation.heldiggrisen skrev:Är det inte ett krav för ladda hemma stödet att det är en fast installation?
Lite moment 22
Fast installation gäller för bidrag, behörig installatör gäller för fast installation..........
Sen att det är väldigt enkelt att ta bort denna fasta installation i efterhand är ju en annan sak, som inte berör bidraget som sådant. Tänker jag..
-
- elbilist
Var hittar man en behörig installatör som vill godkänna en sådan lösning?evilirish skrev:Ja såklart. Men för att få bidraget räcker det alltså med att en behörig installatör sätter en spik-klammer sen är det i lagens långa arm godkänt enligt alla regler.Splfredde skrev:evilirish skrev:Därav om du sätter minst en spik-klammer (som man ju plättlätt kan ta bort igen) på kabeln mellan WC->Tre-fas-uttaget så är det att betrakta som fast installation.heldiggrisen skrev:Är det inte ett krav för ladda hemma stödet att det är en fast installation?
Lite moment 22
Sen att det är väldigt enkelt att ta bort denna fasta installation i efterhand är ju en annan sak, som inte berör bidraget som sådant. Tänker jag..
Känns som vi har gått full cirkel och är tillbaka till inlägg #1 igen?
- Off Grid Byggaren
Det finns ingen elektriker som kan godkänna detta.
När det gäller hur WC får anslutas är det tillverkarens anvisning som gäller. Då måste Tesla godkänna och CE-märka igen.
Installationen fram till WC så är det Elinstallationsreglerna som normalt är de regler som följs.
Att montera dit en avklippt 3-fas kabel ryms inte i de få fria arbeten som tillåts.
Ju fler kopplingar desto större risk för fel.
Att ansluta en mångledarkabel i WC och få en perfekt god varaktig förbindelse är inte så lätt.
När det gäller hur WC får anslutas är det tillverkarens anvisning som gäller. Då måste Tesla godkänna och CE-märka igen.
Installationen fram till WC så är det Elinstallationsreglerna som normalt är de regler som följs.
Att montera dit en avklippt 3-fas kabel ryms inte i de få fria arbeten som tillåts.
Ju fler kopplingar desto större risk för fel.
Att ansluta en mångledarkabel i WC och få en perfekt god varaktig förbindelse är inte så lätt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04